23.4.2024 | Svátek má Vojtěch


Diskuse k článku

MÉDIA: Dokáže demokracie přežít i mainstreamová média?

Tento článek je dalším dílem seriálu, ve kterém jsem se pokusil ukázat, že režim parlamentní demokracie v České republice byl v tichosti opuštěn a že byl nahrazen politickým uspořádáním, v němž hraje hlavní roli charismatický vládce, na jehož nadpřirozené schopnosti podstatná část populace spoléhá.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Ś. Svobodová 8.1.2015 23:30

tak napůl

Článek se mi líbil, ale po chvíli přemýšlení si dovoluji upozornit na zásadní věc. Máme 2 druhy "masmédií" - soukromá a veřejnoprávní. U soukromých přílišnou objektivitu (oddělení FAKT od NÁZORŮ.) nečekám. Sleduji média mě názorově blízká a chci být v ném názoru utvrzována :-) Neviditelná ruka médií je mi tu celkem fuk.

ALE platím veřejnoprávní TV a Rozhlas. Od těch očekávám, že mi za moje peníze poskytnou relevantní FAKTA k tomu, abych mohla svůj postoj např. korigovat, přehodnotit a nebo naopak utvrdit. A když to nečiní, je potřeba buď utnout přísun mých peněz nebo onu neviditelnou ruku.

J. Kanioková 8.1.2015 21:50

Jo.. vrtění psem..

Ale šílenství vypuklo při jeho smrti. Ten týden, kdy od rána do včera bylo neustále jen o něm, ten jsem nevydýchala a psala stážnost na Radu ČT. Dostala jsem ovšem jen hodně smutnou odpověď od Uhdeho, kterého trochu znám. Byl z mé kritiky hrozně "smutný" a psal, že nad mým stížnostním mailem týden musel přemýšlet, než mi odepsal.

Těm lidem snad ani nedochází, že něco dělají špatně, že celá země nesmýšlí jako oni, že jejich adorace je přes hranu.

No a to šílenství s přejmenováváním ulic, letiště, lavičky a kdeco... to je taky záhul. I ta busta.. to je dílo Albrightové a Dášenky..

J. Kanioková 8.1.2015 21:41

Vy snad víte, kolik článků o Bushovi jsem četla ???

M. Stuchlik 8.1.2015 21:36

Re: Jen bych k tomu přidala -

Když se totéž dělo s Bushem jr. tak jste neprotestovala. A přitom to zdaleka nebyl nejhorší US prezident.

M. Stuchlik 8.1.2015 21:35

Vydávat strach z Ruska za politickou korektnost

je neskutečný úlet. Zvláště v tomto státě, kde se systematický ruský vliv bagatelizuje.

Š. Hašek 8.1.2015 20:11

Re: Jen bych k tomu přidala -

Souhlas. Poslední odstavec velice přesné a do očí bijící..

Nejen snímky. Našla jste někdy nějaký citát Václava Havla (tedy v mainstreamu), který by byl "komentován" i jen zdviženým obočím? Nikdy. Docela zvláštní u člověka z masa a kostí a dokonce nepolitika/politika jaksi mimochodem  (jak jest zdůrazňováno). Prostě genialita sama. Ikona již za života. Už jsem taky zažil.

Vytrhování vět z kontextu, zamlčování a zejména reakce "domovnice či domovníka" (rozuměj nezávislého odborníka) pak už jen dokonávají ortel v případě Václava Klause či Miloše Zemana. A vrchol chlubení sebe samým jsou pak od našich rozumbradů nadávky jako od opilých popelářů.

Trapné. A čím dál tím lepší.

J. Kanioková 8.1.2015 19:58

Jen bych k tomu přidala -

Média překrucují, vytrhávají slova, výroky z kontextu, aby tak přizpůsobila "informaci", kterou nám ve skutečnosti nechtějí sdělit, ale chtějí nás manipulovat.. Mainstreamová média "skutečnost" nesdělují, ony ji vytváří!

"Jak fungují české mediální agentury pro průzkum veřejného mínění? (nejen české a nejen "průzkum")".. Exkluzivní výpověď zaměstnance o praktikách - http://jdem.cz/bq9kr7

Z článku - dotaz - Platí stále ona poučka, že jakákoliv propaganda a lež, kterou posvětí velká trojka, se stává pravdou?

Samozřejmě, platí to stále a vlastně dnes to platí více, než tomu bylo kdykoliv předtím. Agentury AP, AFP a Reuters tvoří 99% všech mediálních zpráv v EU a v USA, každou minutu chrlí tisíce zpráv, které okamžitě přebírají národní tiskové agentury jednotlivých zemí a od nich noviny, média a televize. Když půjdete hluboko zpětně po původu těchto zpráv, tak se nedozvíte, kdo je napsal, kde vznikly, kdo je certifikoval jako validní. Dnes stačí zkrátka certifikace toho, že informace vypadla z jedné z těchto tří agentur a tím pátrání po původu informace končí. V tom je obrovská hrozba pro informační integritu v médiích. A když se podíváte, jaký propagandistický éthos šíří třeba Česká televize, a to je velmi malá lokální ryba, jaký dopad asi musí mít informace chrlené z těchto tří zpravodajských agentur, které nikdo nekontroluje a neověřuje jejich vstupy?

Docela by mě zajímalo i vkládání fotek k článkům - určitě existuje nepsaná dohoda - fotky Havla, Klause, Zemana. Neviděla jsem nikdy jedinou Havlovu fotku, kde by nepůsobil sympaticky. Nikdy. U dalších dvou prezidentů je to téměř přesně naopak. U Klause to začlo až po nějaké době, u Zemana od počátku prezidentování. To je taky vyjádření manipulace redakcí. Jde prvoplánově o to, aby okamžitě prvním pohledem na článek zaplavila člověka negace nebo sympatie.

J. Kanioková 8.1.2015 19:41

Pane Hample... 1***

díky za seriozní pohled na tohle téma..

""S málokterou institucí byly v roce 1989 spojovány takové naděje, jako se svobodnými sdělovacími prostředky. A máloco přineslo takové zklamání."" Naprostý souhlas..

V. Vaclavik 8.1.2015 19:05

Kdyz nekdo nerozumi vyrazu 'neviditelna ruka trhu'

je u me za hlupaka. A pokud nekdo zneuziva tento termin jako zde, ve spojeni s kritikou medii, je to u me zly clovek.

Autorovi bych rekl, ze 'soukroma media nemusi nic' a nejmene ze vseho nemusi nejak ospravedlnovat svou existenci jakoukoli ulohou ve spolecnosti vymyslenou pro ne nasim autorem.

Pro autora jemu podobne hlupaky - objektivita neznamena nestrannost! Objektivita nespociva v nejakem nezucastnenem, robotickem premilani deni ve svete kolem nas.

"Presto bylo možné pred verejnost skrýt klícová fakta. Nebylo za tím rozhodnutí žádné centrální autority ani žádné centrální spiknutí. Stacilo, aby každý odhadl, jak se má chovat, aby nebyl v mediální komunite pokládán za zrádce a jeho kariéra neskoncila predcasne. Krome neviditelné ruky trhu jsou i jiné neviditelné ruce."

Pro autora mam novinu - v kazde dobe kazda statecnost, kazde postaveni se za pravdu, jak ji clovek vidi, sebbou nese riziko vylouceni z nazoroveho stada. Chce se mi rici - a co je noveho? Autor zrejme patri mezi ty zbabelce, kteri se chteji zalibit vsem, ma prece rad svou praci a svuj plat a treba musi zivit rodinu, a tak hyka se stadem... a pak se za to nenavidi a svou nenavist si s lehkosti sobe samou prenese na media, presneji na komunitu medii, na stado... Mam pro autora dalsi novinu - media jsou vzdy takova, jaka je spolecnost. Media vzdy velice presne odrazi slozeni spolecnosti, vliv jejich casti (skupin obcanu te, ci one 'vrstvy'). Autor je jako Grebenicek volajici po zrcadle, ktere by neukazovalo jeho krivou hubu a takove zrcadlo nenalezajic, napise do medii zastiplny clanek proti zrcadlum formulovany jako vycitka zrcadlum, jaka si myslime ze by mela byt, a jaka ve skutecnosti nejsou.

D. Švik 8.1.2015 16:52

Výborný článek

o tom, co se již léta snažím říkat. Neumím to tak dobře, jako pan Hampl. Díky za článek.

K. Luboš 8.1.2015 15:07

Re: O nebezpečnosti

Nejste v tom sám! Tak je třeba zaznamenáno, že Keltové se nejvíce báli toho, že na ně spadne nebe!

M. Prokop 8.1.2015 13:39

Re: O nebezpečnosti

Já ještě o pár let více.

K. Luboš 8.1.2015 13:27

Základní problém oficiálních médií spočívá v tom,...

... že jsou šedá, nudná a neoriginální. A nemáte na výběr: Když si přečtete jedny noviny, tak jste přečetli všechny noviny, no a když si poslechnete zprávy v jedné televizi, tak máte jistotu, že stejné zprávy jsou ve všech televizích. A skoro ty vypadá, že existuje jakási centrální databaze , z níž pouze mohou redaktoři a novináři čerpat.

To na internetu se vám otevře úplně jiný prostor. Třeba je to debilní, ale někdy tak originálně debilní, že je to až geniální... Samozřejmě spousta nudného, ale i spousta originálního a neotřelého. Prostě fakt takový barevný život!

B. Hamáček 8.1.2015 9:27

O nebezpečnosti

O nebezpečnosti Ruska jsem přesvědčen minimálně čtyřicet let , u mně to není móda , ale životní zkušenost !! Tož tolik.

M. Prokop 8.1.2015 9:11

Re: Vývoj do značné míry kopíruje postup konce římské republiky

Neměli, ovšem hlavní důvod změny byl stejně v tom, že demokratické republikánské zřízení přestávalo fungovat.

M. Prokop 8.1.2015 9:10

Jednu poznámku bych k tomu měl:

"Ve světě se silným vlivem médií neřešíte ty věci, které jsou pro vás důležité, ale ty věci, o kterých vám televize a noviny říkají, že pro vás mají být důležité. "

Pokud si někdo nechá nakukat od médií, co je pro něj důležité, nechá si to v případě neexistence médií nakukat od kohokoliv jiného.

A možná ještě druhou poznámku: V těch Parlamentních listech je dost obtížné rozlišit, co zkreslili oni sami od toho, co zkreslují jiní. Viz "Enigma" Spencer ová.

A. Alda 8.1.2015 9:03

Vývoj do značné míry kopíruje postup konce římské republiky

Pompeius ani Caesar a Octavianus však neměli k disposici tak úžasný nástroj pro změnu demokratického republikánského uspořádání v dědičnou monarchii, jako jsou dnešní prostředky masové komunikace, vulgo "média". Kdyby už tehdy měli v rukou noviny (tedy papír místo papyru a tisk místo brků), mohlo se to i u nich obejít bez krvavých občanských válek. Novináři zblblé obyvatelstvo by jim tu moc svěřilo i beze zbraní.

P. Lenc 8.1.2015 8:47

Re: Výborný a podnětný článek

Ano, značná část občanů jsou, slušně řečeno, "pohodlní".Já jim říkám mediální lumpenproletariát.

M. Zikmund 8.1.2015 7:25

Výborný a podnětný článek

Bohužel ale také platí, že neobjektivita hlavních médií, která neinformují tak, aby co nejvěrněji popsala svět a události, ale aby "správně vedla" společnost, není dána jen zájmy korporací, ale také lhostejností a pohodlností příjemců masáže.

T. Pansky 8.1.2015 5:13

Jako vzdy - velmi dobry clanek ... Dovolim si pridat ...

... par drobnosti.  1) ja verim, stejne jako autor, ze objektivni media neexistuji.  Muze to to nekdo definovat - objektivni media? Proc mame verejnopravni media, ktery jsou velmi draha?  Komu slouzi?  Co delaji jineho, co nemuze udelat trh?  2)  Ke sledovani si vybiram media, ktera mi dodavaji zpravy, kterym mohu (podle sveho nazoru) vicemene duverovat.  Za to jsem si ochotny platit.