24.4.2024 | Svátek má Jiří


Diskuse k článku

VĚDA: Zaškrcený sen

Není třeba bujné fantazie k tomu, aby člověk podlehl podezíravosti a vykonstruoval si teorii o spiknutí, které v krátké sérii po sobě poslalo k zemi dvě soukromá kosmická plavidla, raketu Antares a raketoplán ze systému AirShip Two.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Skřivan 6.11.2014 21:14

Re: Být autorem,

Pletete, protože ten hybridní motor, o kterém jsem psal a na co reagujete, není ruský, ale to není důležité.

SpaceX také nepoužívá ruský motor ... . Naopak jeho Merlin 1D je nejlepší v poměru výkon/hmotnost a jde o jejich výmysl.

V případě Antaresu máte samozřejmě pravdu a nechápu, jak někoho mohlo napadnout použít motor z rakety, která vybouchla nejen ve smyslu jednoho startu, ale ve smyslu celého projektu.

B. Uhlich 6.11.2014 22:23

Re: Být autorem,

Ty ruské motory byly prostě v jeden čas k mání a byly zakoupeny...já tady nebudu uvádět podrobnosti, protože by se to sem nevešlo..každopádně ty ruské motory byly osazovány i na jiné typy raket (TITAN, ATLAS) a tam fungovaly poměrně dobře...dá se to dohledat na YouTube, kde je tomu věnováno několik dokumentů...

B. Uhlich 6.11.2014 0:56

Problém Váš a Vám podobných tkví v tom, že

nejste schopni pochopit, že liberální přístup k podnikání je jedna věc ovšem fyzikální zákony ta druhá a bohužel se stále dopouštíte jednoho kardinálního omylu... žádný vývoj..opakuji žádný vývoj neumožní to co příkladem uvádíte ve svém příspěvku ohledně toho fotoaparátu, který se bude po čase prodávat za 1/10...ano ten fotoaparát asi ano...ale létání do vesmíru nikdy nebude tuctovou záležitostí a to dokonce ani to suborbitální. Nikdo tady zatím nedisponuje žádnou NOVOU technologií, která by umožnila do vesmíru létat diametrálně laciněji než to zvládavají ostatní vesmírné agentury. Jednoduše proto, že jedinou možností jsou zatím chemické motory a tam je prostě jejich provoz drahý ať se to někomu líbí nebo ne. To samozřejmě žádnému kosmickému podnikání nebrání, ale považuji za nehorázný nesmysl tvrdit, že soukromé firmy zlevní cestování do vesmíru..nezlevní jednoduše proto, že to nikdy nebude možné...a to , že to dnes různá média do zblbnutí tvrdí je už tak nějak jiný problém. Skutečnost je taková, že všechny soukromé firmy podnikající v kosmickém létání budou jednoho dnes tvrdě konfrontovány ať už se stagnujícími státními zakázkami, nebo se solventností svých zákazníků. Např, Bransonova firma přiznala , že o let na jejím suborbitálním letounu má zájem asi 10tisíc lidí ale opravdu zálohu složilo jen necelých 700..a to je ještě dikutabilní, zda si to ti lidé nerozmyslí, když jim nakonec dojde, že ten let "v kosmu" má trvat asi 7min... a stejný problém já vidím v létání na oběžnou dráhu, kde bude stát letenka desítky milionů dolarů..ano já nepopírám, že tu pár miliardářů je, kteří si to asi dopřejí, ale opravdu si nejsem jistý, zda kvůli pár desítkám zájemců se bude něco budovat...zvláště v okamžiku, kdy se nedá předpokládat, že by se provoz takové technologie nějak s časem zlevňoval jednoduše proto, že to nikdy nebude technicky možné.

Proto jsem velmi skeptický vůči kosmickému podnikání i když se jedná o mimořádně zajímavé projekty.....

P. Skřivan 6.11.2014 6:21

Re: Problém Váš a Vám podobných tkví v tom, že

Podobné problémy viděl i někdejší ředitel IBM u počítačů. Prý byl trh tak asi na 4 počítače ... . :-)))

Nová technologie je jak hybridní motor, tak technologie vypouštění z nosiče i malý raketoplán pouze pro posádku bez nákladu.

B. Uhlich 6.11.2014 10:48

Re: Problém Váš a Vám podobných tkví v tom, že

Pokud mi chcete dokazovat svojí ostrovtipnost, tak prosím zvolte nějaký jiný příměr...to s těmi počítači se Vám fakt nepovedlo... Ono, kdybyste se nad věcí zamyslel, tak byste možná pochopil, že kdyby se kosmonautika vyvíjela jako ony Vámi zmíněné počítače, tak by se dnes běžně létalo malými raketami a loděmi v celém přilehlém vesmíru a protože se nelétá, tak Vám to tak nějak nefunguje, že? On ten vývoj v kosmonautice tak nějak asi závisí na něčem jiném, že? :-) Na rozdíl od počítačů, které lze miniaturizovat a zvyšovat u nich výkon, kapacitu a pod. podobná optimalizace u kosmického létání nefunguje.... bohužel.

Co se týká Vámi zmíněných "nových" technologiích ..no to jste mě ale pobavil...asi by bylo dobré opravdu věnovat čas na studium toho co se v kosmonautice a raketové technice dělo za uplynulých 50...60let. Vypouštění satelitů z letadel se dělalo už dávno a hybridní motor rovněž není žádný vynález... to víte všichni ti vědci ze všech kosmických agentur jsou asi úplně stupidní a asi nevědí to co víte Vy tak do zblbnutí se brání všem moderním technologiím... :-)))))))))

P. Skřivan 6.11.2014 16:36

Re: Problém Váš a Vám podobných tkví v tom, že

Za novou technologii považuji i tu, o které se sice léta ví, ale rutinně se nevyužívá.

Raketoplán z Vašeho pohledu byl také hodně stará myšlenka. :-) Ovšem zjištění, že se to prostě nevyplatí, tak to bylo zcela nové ... .

B. Uhlich 6.11.2014 22:40

Re: Problém Váš a Vám podobných tkví v tom, že

Raketoplán měl tu smůlu, že jeho lety byly téměř o řád dražší než se původně předpokládalo...těch 600 až 750 miliónů bylo už fakt moc, ale zas na druhou stranu raketoplán poskytoval služby, které bude NASA těžko dohánět jinak, kdyby nebyl politický tlak na celý projekt raketoplánů myslím, že by raketoplány mohly létat do dnes. Jinak k vaší "jedovaté " poznámce o "novosti" raketoplánů... no právě, to je ten paradox..raketoplán byl kvalitativně i principiálně novým kosmickým prostředkem, přesto se k němu zachovali všichni jak nechtěnému dítěti a nakonec ho zavrhli jenom proto, že neskousli zvýšené náklady... i když je diskutabilní zda ty náklady byly opravdu tak nadstandardní... konec konců počkáme si na provoz nových nosných raket..uvidíme jak na tom budou s náklady na vynesení 1kg ony... jen aby opět nedošlo k velkému údivu...

J. Jurax 6.11.2014 20:19

Re: Problém Váš a Vám podobných tkví v tom, že

No, Vy jste prostě skeptik.

A ten příklad s těmi počítači sedí - jako příklad pozoruhodně špatného odhadu skeptického odborníka. Nikoliv jako srovnání dynamiky vývoje, jak se pošetile pokoušíte Vy.

A přiznejte si - určitý pokrok v tom kosmickém létání přece jenom nastal - dokonce i ta miniaturizace družic a automatických sond díky miniaturní, leč výkonné výpočetní technice a vůbec elektronice.

A vypouštění satelitů z letadel se jistě zkoušelo a hybridní motor taky není letošní horká novinka. Nicméně některé experimenty jsou slibné.

Víte, připadáte mi jako člověk, který tak v roce 1940 přesvědčivě tvrdil, že letadlo nikdy nepoletí rychleji než zvuk, protože k tomu je potřeba motoru o cca 15 000 koních - a nejsilnější soudobé motory maji koní cca 2 000 a není vrtule, co by takový výkon přenesla a vůbec - a reaktivní motory jsou směšné experimenty s obrovskou spotřebou paliva, pomalou akcelerací a životností v řádu jednotek či desítek hodin. Tehdy. Motokompresorové motory zase trpí složitostí a malým výkonem. A raketové motory běží řádově jen minuty, takže se taky k nehodí.

B. Uhlich 6.11.2014 21:28

Re: Problém Váš a Vám podobných tkví v tom, že

Pane Juraxi, nesedí a vy to moc dobře víte... moc dobře víte a chápete,že tak jako letectví tak kosmonautika prostě jednoho dne narazí na různé fyzikální bariéry, které už nebudou překročitelné.... s tím se prostě smiřte. Přiznat si , že existují technické a fyzikální limity přeci není žádné poraženectví nebo nevhodné skepse... to je prostě realita. Vy jste prostě utrpěl duševní úraz způsobený pocitem permanentního pokroku. Nejste schopen pochopit (..a nejen Vy jak tak koukám na jiné příspěvky), že ne všechny obory se mohou vyvíjet tak bouřlivě jako třeba elektronika. Máte zcela evidentně problém vnímat fyzikální realitu...kdyby se kosmonautika MOHLA vyvíjet jako letectví..tak bychom asi dnes neřešili zda se vůbec bude někam létat nebo nebude. Kam dospělo letectví za 50 let vývoje od prvních letů? No už k prvním dopravním letadlům, bombardovacím letounům a stíhačkám.. no a kam dospěla kosmonautika? No? Jestliže je tak prudký pokrok jak se mi neustále snažíte v každém svém příspěvku podsouvat jak to, že se létá čím dál tím méně a dokonce došlo k situaci, kdy se závistí koukáme do minulosti... jak je to možné, když tu máme tak obrovský pokrok??? Sakra zamyslel jste se někdy nad tím? Tak proč mi furt dokola píšete ty bláboly ve kterých srovnáváte nesrovnatelné. Já nejsem nějaký pomatený zaříkávač pokroku..jsem technik, ve škole jsem dával pozor a vím, že platí fyzikální zákony, které prostě limitují techniku a ta technika je pak limitována zas ekonomikou. Já nepopírám, že tu bude nadále nějaký pokrok.. to bych byl přeci úplný ignorant..jen se snažím vyjádřit svojí skepsi vůči některým, podle mne dětinským představám, o diametrální změně ve způsobu létání do kosmu, když se toho "ujmou" soukromé firmy. K žádným změnám nedojde, ani ke zlevnění letů to jsou jen mediální kecy pisálků, kteří o celé věci vědí úplné guano. A Vy mi už konečně přestaňte vnucovat přirovnání, které prostě a jednoduše nesedí....

J. Jurax 6.11.2014 23:01

Re: Problém Váš a Vám podobných tkví v tom, že

No, nechtěl jsem Vás popudit - ostatně již jsme se utkali dříve - nicméně urputně nesouhlasím. A nezlobte se - to IBM přirovnání opravdu sedí - a když si představíte, jak nákladná a objemná monstra byly počítače řekněme v roce 1948, celkem se skepsi toho ředitele ani není moc co divit.

Ad kam dospěla kosmonautika - no, od pípajícího sputniku k ISS je taky dost patrný pokrok, ne? A taky za půlstoletí.

Ad elektronika - ono jsou i jiné bouřlivě se rozvíjející obory, akorát nejsou tak populární jako elektronika. Ostatně procesory na křemíkové bázi taky už pomalu dospívají k fyzikálním limitům - masivních výkonů se dosahuje paralelními procesory.

"Kam dospělo letectví za 50 let vývoje od prvních letů? No už k prvním dopravním letadlům, bombardovacím letounům a stíhačkám.." - no, k prvním dopravním letadlům, bombardovacím letounům a stíhačkám dospělo za necelých cca 12 let (řekněme 1915, bří Wrightové 1903), ne až za 50, tady jste ve škole pozor nedával :-) ...

A nikdo Vám snad netvrdil, že dojde k diametrální TECHNICKÉ změně skrze soukromé firmy; spíš dojde k pokroku na základě rozvoje stávajících, již známých principů případně dosud nepoužitých. Překvapení jistě nejsou vyloučena, ale zatím se o žádném neví. Od soukromých firem se čeká hlavně soukromé financování (stát pravda dotuje, ale i tak ušetří), jednak větší orientace na ekonomiku provozu a taky větší pružnost a vyhledávání děr na trhu. NASA by asi nevyvíjela nic jako zmíněný Space Ship Two ...

B. Uhlich 7.11.2014 0:23

Re: Problém Váš a Vám podobných tkví v tom, že

Znovu opakuji nesedí... to přirovnání je nesmyslné a myslím, že nesmysl je i to se tvrdí, že u IBM byl nějaký skeptik, který si myslel, že počítače nemají budoucnost. Víte co, buďte laskav a přestaňte tady s to slovní ekvilibristikou, myslím, že jsem napsal jasně a přesně v čem vidím rozpor, kdyby se kosmonautika vyvíjela tak bouřlivě jako počítače - bylo by to asi s dnešní situaci v kosmonautice trochu jiné ne, protože se vývoj kosmonautiky a počítačů naprosto liší je zjevné, že to nelze nijak srovnávat.

Co se týká fyzikálního dorazu ten je samozřejmě vlastní celé řadě oborů a jsem rád, že si ho uvědomujete.

S těmi 50ti lety jste to opět nepochopil... chtěl jsem samozřejmě poukázat na to, že srovnávat vývoj letectví a kosmonautiky je též nesmyslný (to Vy právě rád, vášnivě a často děláte).. od dob prvního letu člověka do vesmíru uplynulo těch 52 let a tak jsem položil řečnickou otázku kam dospělo za 50 let letectví od doby prvních letů... a kam dospěla kosmonautika??? To jsem myslel, že pochopíte a vy jste mě místo toho začal zkoušet jak ve škole... Jestliže se v letectví za 50 let došlo tak obludnému pokroku... tak jak to, že se v kosmonautice kromě určitých skoků vlastně nic nezměnilo. Každý start rakety je téměř historická událost a navíc poměrně riskantní.. do vesmíru se od startu Gagarina podívalo asi 500lidí.. to není moc, že? Jak to, že se nedostavila taková masovost jako v letectví? jak to, že se v každé zemi nelétá do vesmíru, když se v každé zemi na světě běžně létá letadly???

Jinak k těm soukromým firmám..tam je zatím velmi těžké cokoliv hodnotit, když se vlastně zatím nic moc neděje, na kolik jsou představy o soukromém podnikání v létání do vesmíru reálné se opravdu dozvíme, až se bude alespoň několik let komerčně létat.. do té doby je krajně odvážné cokoliv věštit. Já jsem sice skeptický,ale ty programy těch soukromých firem se mi celkem líbí... tak uvidíme..........

J. Jurax 7.11.2014 2:54

Re: Problém Váš a Vám podobných tkví v tom, že

No k tomu letectví a těm 50 letům - ono se projevilo, že o tom moc nevíte, ale píšete o tom, tak jsem si s dovolením rejpnul ... :-)

B. Uhlich 7.11.2014 20:45

Re: Problém Váš a Vám podobných tkví v tom, že

V podstatě tím jen prokazujete, že sem nechodíte diskutovat, ale jen vyrypovat...a mmch, mě vůbec nevadí, že mi tady stále píšete , že něco nevím... od Vás to považuji při Vaší nekonečné hlouposti v podstatě za pochvalu.

R. Langer 6.11.2014 11:23

Re: Problém Váš a Vám podobných tkví v tom, že

To není dobrý příklad...

V. Mlich 6.11.2014 13:56

Nemusíte tomu věřit

Volný trh vede k optimální (nejnižší možné) ceně, aniž by vyžadoval, aby tomu někdo předem věřil. Jestli to bude snížení na půlku nebo na desetinu, to už je otázka poptávky. Ale podle rozmachu civilní letecké dopravy, i toho, že Concorde neměl problém získat cestující při jejich cenách, lze podobný vývoj očekávat i zde.

V. Vaclavik 6.11.2014 17:44

Re: Nemusíte tomu věřit

Rychlost letani nadzvukovymi rychlostmi taky narazilo na svuj strop a Concorde byl jen jednim z pokusu, ktery byt by nemel problem ziskat cestujici, nikdy nebyl neproblemovy a proto dlouhodobe neudrzitelny. Byl by potreboval mnohem vice zdrazit ty letenky, podobne jako kdyby se letalo turisticky se shuttlem a pak se ukazalo, co se ukazalo, ze dlouhodobe je udrzba moc draha... a ty letenky, ci spise raketenky, by se musely radikalne navysit, coz by nejspis odradilo turisty do vesmiru.

J. Jurax 6.11.2014 20:42

Re: Nemusíte tomu věřit

No, Concorde byl jednak první a ve vývoji se nepokračovalo, jednak byl přiškrcen americkou legislativou prý pro přílišnou hlučnost. Lukratívní linky z východu na západ USA, s nimiž se při ekonomickém kalkulu počítalo, mu byly uzavřeny.

Dnes by si podobný stroj se soudobými technologiemi - Concorde je technologicky dítko šedesátých let a operačně začal létat před osmatřiceti lety - svou klientelu patrně nalezl a byl by i ekonomický - pokud by ho zase nezastavila legislativa. Jenže není takový stroj; jeho vývoj trvá řádově desetiletí a vyžaduje velké investice, takže firmy jsou opatrné. Nicméně nechme se překvapit - http://vtm.e15.cz/nastupce-concordu-4-870-kmh-mozna-foto-video ... pokrok se nedá zastavit.

P. Skřivan 6.11.2014 21:19

Re: Nemusíte tomu věřit

O problému s razantním třeskem, pro který měl zakázáno létat nadzvukově nad pevninou víte ?

J. Jurax 6.11.2014 22:32

Re: Nemusíte tomu věřit

Jistě. Ale ten se projevoval jen v nižších výškách - pro přeletovou výšku nad 10 kilometrů určující nebyl.

V. Vaclavik 7.11.2014 17:47

Re: Nemusíte tomu věřit

Ale vyvoj byl, jen nebyl v civilnim letectvi. A ani vojenske stroje nejsou bezne schopny letat machem 2 a rychleji (neberte me za slovo, jestli prave M2). Problemy jsou s teplotami trupu a kdyz ty se vyresi (a reseni je moc drahe, myslim ze je treba trup letadla z titania), pak jakakoli problemova malickost pri letu vede k tragedii.

Nerikam ze nekdy v budoucnu se takovymi 'Concordy' letat nebude, ale bude to vyzadovat technologie, ktere nyni zrejme nemame.