25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

UKRAJINA: Putinovy prohry a výhry

Výsledek voleb na Ukrajině ukázal prohru Putinovy politiky. Omluvou může být jen to, zda okolnosti nebyly silnější. Je také otázkou, jestli prohra v zahraniční politice je dostatečně vyvážena výhrou v politice vnitřní. Ukrajinci před anexí Krymu určitě měli alespoň v polovině případů sympatie k proruské politice. Tímto zásahem se situace na Ukrajině zásadně změnila.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
I. Tellner 4.11.2014 23:39

Článek trpí jedním zásadním nedostatkem :

je příliš dlouhý.

Ale jinak OK, díky za zajímavé informace.

J. Schwarz 4.11.2014 19:56

Argumentace ve prospěch Ruska

mne dosti zaráží. Zaprvé  domnívají se rusofilové, že dnes zbylí Ukrajinci na Krymu požívají větších "menšinových práv" než rusové na krymu ukrajinském? Pokud  "Kyjevská fašistická junta" respektovala práva menšin víc, než osvícená rusko- sovětská "demokracie" , je to na pováženou. Zadruhé  jak asi zareagovali bratia Slováci, když Maďaři začali svým "zahraničním krajanům" rozdávat maďarské pasy? Maďaři přece měli ještě větší důvod stěžovat si na dějiny než Rusové / Trianonská  smlouva zanechala miliony etnických Maďarů v cizině, procentuálně víc než rozpad SSSR Rusů /. Slováci bleskově kontrovali tím, že kdo přijme občanství maďarské, přijde o Slovenské. A basta! Protože dnešní čeští rusofilové  většinou kritizují i rozpad Československa, zajímalo by mne na čí straně by stáli, pokud by se chovali jihoslovenští maďaři stejně jako obyvatelé Doněcka - tedy nechali se Maďarskem vyzbrojit , obsadili by kasárna, radnice a policejní stanice a následně by uspořádali "volby" a referendum o připojení k Maďarsku. Taky by doporučovali Slovákům "jednat", slibovat autonomie a rovnoprávnost maďarštiny se slovenštinou? Konečně, i na Slovensku svého času platil "jazykový zákon" prosazující slovenštinu a přesto se na Slováky nesnesla vlna obviňování z "nacismu" jako na Ukrajinu.

M. Prokop 4.11.2014 22:00

Re: Argumentace ve prospěch Ruska

Ty "opolčence" asi nejsnáze přirovnat k sudeťákům. Bunt ozbrojenou silou v zájmu připojení k (většímu) sousedovi. Začátek, průběh i konec jsou obecně známé.

Kupodivu ovšem největší stoupenci odtržení Krymu a "Novoruska" by se posrali, pokud by podobné právo mělo být přiznáno sudeťákům nebo Čečenům.

To jsou paradoxy .....

P. Bures 5.11.2014 2:02

Re: Argumentace ve prospěch Ruska

Nejsou to paradoxy. Je to zbytek ideologického programování z období komunismu. Co je východní je dobré, co je spojeno se Západem je špatné. Stačí, když se někoho zastanou USA a hned vidíte. Vždy se budou automaticky zastávat údajné protiváhy USA. Kdyby se v hlubinách tropické Afriky pohádaly dvě vesnice a jedné byly vyjádřeny sympatie USA, nebo nedejbože Izraele, tak bude automaticky plná fašistů, sionistů a vůbec krajně podezřelá. Takže ano, sudeťáci jsou problém, přestože v těch oblastech žili staletí a ČS stát byl nový, umělý a vznikl po rozpadu německy mluvící říše rakouské. Putinovy ambice jim nevadí, ale kdyby v Německu vládl 14. rokem bývalý důstojník Gestapa a noví henleinovci obsadili v Sudetech policejní stanice a začali formovat bojůvky a hlasovat, to by bylo keců :-) Tehdejší německý tisk také přinášel zprávy o české brutalitě, aroganci, neochotě k jednání, hrozbě genocidy..

Takže ano, člověk jim to skoro nemůže vyčítat, mají to hluboko zakořeněné a je to už součástí jejich identity, proto tak prskají, když zavětří realitu - musí si své přesvědčení potvrdit společným rituálem, o absurditu obsahu vůbec nejde.

P. Bures 5.11.2014 2:04

Re: Argumentace ve prospěch Ruska

Je to zbytek ideologického programování z období komunismu. Co je východní je dobré, co je spojeno se Západem je špatné. Stačí, když se někoho zastanou USA a hned vidíte. Vždy se budou automaticky zastávat údajné protiváhy USA. Kdyby se v hlubinách tropické Afriky pohádaly dvě vesnice a jedné byly vyjádřeny sympatie USA, nebo nedejbože Izraele, tak bude automaticky plná fašistů, sionistů a vůbec krajně podezřelá. Takže ano, sudeťáci jsou problém, přestože v těch oblastech žili staletí a ČS stát byl nový, umělý a vznikl po rozpadu německy mluvící říše rakouské. Putinovy ambice jim nevadí, ale kdyby v Německu vládl 14. rokem bývalý důstojník Gestapa a noví henleinovci obsadili v Sudetech policejní stanice a začali formovat bojůvky a hlasovat, to by bylo keců :-) Tehdejší německý tisk také přinášel zprávy o české brutalitě, aroganci, neochotě k jednání, hrozbě genocidy..

Takže ano, člověk jim to skoro nemůže vyčítat, mají to hluboko zakořeněné a je to už součástí jejich identity, proto tak prskají, když zavětří realitu - musí si své přesvědčení potvrdit společným rituálem, o absurditu obsahu vůbec nejde.

P. Bures 5.11.2014 2:06

Re: Argumentace ve prospěch Ruska

(omlouvám se za tapetování, původní komentář se dobu neobjevil)

J. Kanioková 4.11.2014 19:51

....

"Kdo neliuje rozpadu Sověstského svazu, ten nemá srdce, ale kdo by ho chtěl obnovit, ten nemá rozum."

"Standardní útok na Putina je, že chce "obnovit sovětské impérium". Je neustále citován tak, že rozpad Sovětského svazu byl "největší geopolitickou katastrofou 20. století". Ve skutečnosti je to nesprávná citace."

Tato citace je připisována Putinovi. Problém je, že to nikdy neřekl. - http://jdem.cz/bqp675

V citátech - http://jdem.cz/bqz3f5

J. Václavíková 4.11.2014 20:01

Re: ....

Už s tím přestaňte otravovat. Řekl obojí. A hlavně to relizuje, nebo se aspoň snaží.

J. Kanioková 4.11.2014 20:35

Jo, jo... přestaňte otravovat..

Voltaire - "Nesouhlasím s tím, co říkáte, ale až do smrti budu hájit Vaše právo to říkat"

J. Václavíková 4.11.2014 21:31

Re: Jo, jo... přestaňte otravovat..

Ale jo, jen sem ty hovadiny perte dál.

S. Prosek 4.11.2014 16:26

a nakonec

budou sarvatky na polsko cinske hranici. :))

J. Boleslav 4.11.2014 16:04

Já si příčiny anexe Krymu

a následné destabilizace situace na Ukrajině KGBáckou swiní pamatuju úplně jinak. Začaly mu doma padat preference, a tak potřeboval nějaké vojenské úspěchy. A dále jsou zcela jasně viditelné jeho imperiální ambice, které se jeho osvíceným spoluobčanům velmi líbí. Navíc je na všech těchto akcích jasně patrný rukopis KGB. Co se v mládí naučíš...

V. Novák 4.11.2014 16:44

Re: Já si příčiny anexe Krymu

Vy, Boleslave, se radši na svou interní paměť nespoléhejte.

Bude to pro všechny lepší...

P. Mach 4.11.2014 19:02

Re: Já si příčiny anexe Krymu

I nespolehlivá interní paměť je lepší než z prstu vycucaná propaganda kremlu, na kterou spoléháte vy.

M. Prokop 4.11.2014 22:02

Re: Já si příčiny anexe Krymu

Když chtěl hned po nástupu zaútočit na Čečnu (takové ruské "novorusko"), spadly nějaké paneláky, dost nevysvětleně.

K. Vyšata 4.11.2014 14:31

Nechci autora kritizovat,

ale ptám se, proč tak krátké?

L. Severa 4.11.2014 14:15

Považuji článek za objektivně napsaný.

Jen malé doplnění. Putin skutečně zalitoval rozpad SSSR, ale dodal, že by bylo nesmyslné  pokoušet se o jeho obnovení (přesnou citaci si nepamatuji).

M. Prokop 4.11.2014 14:29

Re: Považuji článek za objektivně napsaný.

Ano, takže neobnovuje SSSR, ale Ruskou imperiální říši.

L. Křivan 4.11.2014 16:23

Re: přesnou citaci

"..Kdo nelituje rozpadu SSSR. nemá srdce, kdo ho chce obnovit nemá rozum. "

Dodám jen, že se to týká pouze Rusů, protože všichni normální lidi nelitují rozpadu SSSR.

V. Novák 4.11.2014 16:32

Re: přesnou citaci

Ti, kteří se cpou do EASEP, asi litují.

Mnozí velmi oprávněně...

P. Mach 4.11.2014 19:05

Re: přesnou citaci

tam se cpe akorát puťka a svůj vyděračský potenciál využívá k tomu aby tam nacpal ostatní.

M. Katzová 4.11.2014 17:16

Re: Považuji článek za objektivně napsaný.

Mám dojem že to bylo takhle: Kdo neliuje rozpadu Sověstského svazu, ten nemá srdce, ale kdo by ho chtěl obnovit, ten nemá rozum.

M. Katzová 4.11.2014 17:16

Re: Považuji článek za objektivně napsaný.

Omluva, nevšimla jsem si, že to tu už je.

L. Křivan 4.11.2014 18:34

Re: Považuji článek za objektivně napsaný.

Nevadí, milostpaní, doppelt hält besser.

J. Kostelanský 4.11.2014 13:16

Fantazmagorie autora

Článok mi silno pripomína tlač spred roku 1989, v ktorej sa dokazovalo, ako je na tom Západ zle a socializmus zase veľmi dobre.

Putin má Krym a vojenskú základňu v Sevastopole. Pomaly, ale isto sa s tým zmieruje aj Kyjev, aj západné štáty. Predstava, že by Rusko dobrovoľne Kyjevu Krym niekedy v budúcnosti vrátilo, je naivná.

Rusko ani viac nepotrebuje. Pridruženie k EÚ podpísal už predchádzajúci, zosadený prezident Janukovyč. Takže to pre Rusko nie je žiadna novinka.

Ako čerešničku na torte Rusko má nárazníkové pásmo - Novorusko, ktoré je od Ukrajiny čím ďalej tým nezávislejšie. Mohol pred rokom dúfať Putin v niečo viac? Myslím, že Putin sa musí tetelit blahom...

M. Prokop 4.11.2014 14:31

Re: Fantazmagorie autora

Nádavkem ovšem strach v širém okolí z obnovení imperiálních ambicí Ruska.

Strach sousedů i nesousedů nikdy nevede k něčemu dobrému.

V. Novák 4.11.2014 14:45

Re: Fantazmagorie autora

Na váš strach může Putin hodit bobek. Což nepochybně dělá.

A je rozhodně lepší - tedy pro Rusko a Rusy - pokud se svět Putina bojí, než když si z Jelcina dělal srandu a Jelcin mu na oplátku rozdával ruské bohatství ve smlouvách, pod které by král Mašokulumbů neotiskl palec.

P. Mach 4.11.2014 19:08

Re: Fantazmagorie autora

putinovo hraní si na vojáčky a rozkrádání ruského bohatství ve velkém (jediný rozdíl proti jelcinově době je ten, že se o tom nesmí psát a ceny surovin jsou mnohem výše) pro rusy rozhodně dobré není.

K. Luboš 4.11.2014 13:14

Kdyby si Putin tenhleten článeček...

...přečetl a dozvěděl se, kolik že těch chyb vlastně udělal, tak to by si snad rovnou musel hodit mašli!

Ale, proboha, proč je to tak dlouhý? Tohle přece nepřečte nikdo pod padesát. Žijeme přece v době internetu a rychlého klikání. To se snad p. autor nedokáže vyžvejknout na desetinovém formátu?

V. Čermák 4.11.2014 12:21

Autor Podracký, slouha peněz,

dnes další po Ovčáčkovi a Astonovi. Také politování hodná figura. Jen doufám, že současný dějepis se ve školách učí ve férovějším duchu.