23.4.2024 | Svátek má Vojtěch


Diskuse k článku

GLOSA: Vbrzku

Naděje umírá poslední, chce si mi povzdechnout nad nejnovější zprávou o průlomu v hledání technologie jaderné fúze. Připomenu, že energii lze získat štěpením atomových jader, tak to funguje třeba v Temelíně, a také jejich slučováním.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
D. Polanský 30.10.2014 18:00

Každý vědec v Bernu vám řekne,

že získávat energii slučováním  při obrovských teplotách je sci-fi. Jenomže občas musí vyslat na veřejnost zprávu, že jako již se pokročilo. Nesmysl.  Jenomže peníze je potřeba nějak získat, tak se lže, jak když tiskne. Neff blábolí jako vždy.  Naposledy blábolil o nadsvětelných rychlostech.

V. Vaclavik 30.10.2014 15:56

Neni co resit

Dnesni zdroje technicky dostupne uplne postacuji i vyhledove pro nase energeticke potreby, jen je treba se chovat rozume - tj. nedelat z jadra dabla. Jen naivni lide muzou verit, ze fuzni energie bude ekosilenci vitana, az, nebo jestli se stane skutecnosti.

Podovody ohledne oteplovani byly odhaleny pro vsechny aby prohledli, a stejne EU dal jede svou, jako by vse bylo pri starem. Naivove nikdy nepochopi, ze ani nebezpeci ani 'spinavost' stavajicich technologii, nebyly tim pravym duvodem te dnesni ekoiracionalnosti. Jsem zvedavy, jestli zpozdily VK k tomuto nahledu dospeje, nez my vyprsi cas na teto zemi, mozna na smrtelne posteli bude jednou kazat to, co tu pisu a co je kazdemu rozumnemu dostupne uz davno pred tim nasim sametovym psoukem.

J. Šrajer 30.10.2014 11:32

A co takhle LENR - low energy nuclear reaction

P { margin-bottom: 0.08in; }A:link { }

http://www.sifferkoll.se/sifferkoll/wp-content/uploads/2014/10/LuganoReportSubmit.pdf

J. Lepka 30.10.2014 10:36

Vskutku, vbrzku bude vše !

Nakonec, vždyť jde jen o přibrždění vodíkové bomby. A jen o chlup. Asi tak z milisekund na stovky let.

R. Langer 30.10.2014 15:00

Re: Vskutku, vbrzku bude vše !

No vidíte, a nestačilo by jenom v reaktoru zpomalit plynutí času? Vždyť je to jenom takový technický detail, a revoluční zdroj energie je tu! ;-)

V. Vovák 30.10.2014 15:41

Re: Vskutku, vbrzku bude vše !

po vyřešní drobných technických detailů zpomalení toku času byste měl na výstupu problém zpomalit tok elektronů z časové obálky reaktoru do běžné sítě. Asi byste to musel chladit, aby vám urychlený elektrony neutavily dráty :-) :-) :-)

M. Pivoda 30.10.2014 8:22

Dnes nejde o jadernou fůzi, ale hlavně fotovoltaiku

Čechy (členy Evropské unie) by měla spíše zaujmout zpráva od solidního amerického vědce Ray Kurzweila, že do 14 let současným tempem bude dosaženo výkonu solárních panelů, které pokryjí současnou potřebu celé naší planety. Možná, že firma Lockheed Martin svým prohlášením jen reagovala na Kuzweilovu zprávu, která nutně vyplašila všechny výrobce alternativních technologií. Technologické detaily zde vypustím.

Ondřej Neff by prospěl své vlasti nejlépe tím, kdyby prosadil pořízení veřejného seznamu Čechů, kteří lobují za dostavění Temelína. Lidé na tomto seznamu by pak byli zodpovědní (až do třetího kolene) za nahrazení ekonomické škody, která Česku vznikne dostavěním Temelína (s dnes již zastaralou technologii štěpení atomu).

Český ministr školství by měl iniciovat proces, kterým by byly odejmuty všechny vědecké tituly bývalému předsedovi Akademie věd ČR, Pačesovi (pozdějšímu koordinátorovi energetické komise ČR). Genetik Pačes prokázal, že není schopen se učit hlavně se poučit z procesu mapování lidského genomu, který (podobně jako současná fotovoltaika) se zlepšoval exponenciálním tempem. Mapování lidského genomu začalo v roce 1990. Mělo trvat 15 let a spotřebovat USD 6 miliard. V roce 1997 (v polovině projektu) bylo zmapováno jenom 1% lidského genomu. Ray Kurzweil se tehdy vyjářil, že to je v pořádku, že exponenciálním tempem se to stihne včas, což se také stalo - pokud jde o závěrečný termín i náklady tohoto projektu. (Tehdejší renomovaní vědci ovšem namítali, že předpokládaným lineárním tempem to bude trvat 700 let do dokončení projektu.) Pointa z tohoto příběhu nespočívá v tom, že se vědci snad zmýlili, ale že se dosud z toho projektu nepoučili. Proto si zaslouží degradaci a veřejné zostuzení.

V. Vovák 30.10.2014 8:35

Re: Dnes nejde o jadernou fůzi, ale hlavně fotovoltaiku

Pane Pivodo,

můžete tu prosím zaševelit, jak "do čtrnácti let současným tempem" budete přenášet elektrickou energii z místa, kam slunce zrovna svítí do místa, kde je aktuálně elektřina potřeba a slunce tam nesvítí? Máte v rukávu určitě informaci, že do čtrnácti let budou vynalezeny, odzkoušeny a masově vyráběny baterie na úschovu vyrobené elektřiny na dobu, kdy bude potřeba. Třeba pro provoz hliníkáren, nebo továren na výrobu křemíkových fotovoltaických panelů.

R. Gramblička 30.10.2014 9:24

Re: Dnes nejde o jadernou fůzi, ale hlavně fotovoltaiku

nemluvě o tom, že pan Pivoda určitě stihne dostavět chybějící rozvodné sítě

M. Pivoda 30.10.2014 9:43

Mohl bych, ale nevysvětlím zde vše podstatné

Vážený pane Vováku: V diskusních příspěvcích pod článkem nelze vysvětlovat celou energetickou strategii. Proto jsem ve svém diskusním vstupu uvedl, že technické detaily neuvádím.

Ve svém příspěvku jsem ale v závorce připomněl, že Česko je členem Evropské unie, takže můžeme uvažovat v geografickém pásu celé Evropské unie, nikoliv jen Česka. Pokud vyšleme do EU naše lepší zástupce a vyjednávače (než například naivku Macha nebo prezidentku Bobošíkovou), je transfér energie z Jihu realizovatelný.

Pozdržím se zde technických komentářů, pouze připomenu, že technologický pokrok se neomezí jen na solární panely samotné (ale určitě i na uskladnění energie). A také, za 14 let se určitě ještě nerozpadnou stávající vodní přehrady, ani se nezbourají další stávající zdroje energie. To snad stačí. Já nejsem placen za zveřejňování životaschopné energetické strategie ČR v diskuzi na blogu Ondřeje Neffa. Za tuto práci platíme jiné české experty. Probuďte se občané demokratického státu a žádejte za své peníze (daňových poplatníků) výsledky.

R. Langer 30.10.2014 9:49

Re: Mohl bych, ale nevysvětlím zde vše podstatné

Ano, technické detaily neuvádíte, škoda ovšem, že ty "detaily" jsou zrovna to nejpodstatnější. Ale tak jako věřícímu je zbytečné vám stejně cokoliv vysvětlovat. Uvidíte sám za 14 let, stejně jako posledních 14 let všichni vidíme to hrozivé "globální oteplování"... :-P

M. Pivoda 30.10.2014 10:09

Český ministr pro inovace čeká na vaše dotazy

Využijte toto, když už platíte daně v tomto státě.

R. Langer 30.10.2014 14:13

Re: Český ministr pro inovace čeká na vaše dotazy

Ministr pro inovace? A on má něco společného s energetikou? Případně se v ní dokonce orientuje?

M. Pivoda 30.10.2014 14:22

Energetika a inovace

Jestliže inovace nemají nic společného s energetikou (a Ministr pro inovace), pak je to pro Česko ještě větší průšvih. V české energetice je tedy "doba kamenná"?

R. Langer 30.10.2014 14:57

Re: Energetika a inovace

Ne, v české energetice je zatím, na rozdíl třeba od energetiky německé, doba normální. Nicméně dobu kamennou se tady do energetiky pořád nějací inovátoři snaží usilovně zavést. Nevíte o tom náhodou něco?

J. Lepka 30.10.2014 10:33

Re: Mohl bych, ale nevysvětlím zde vše podstatné

Ovšem, technické detaily. Ty neuváděl ani jistý německý tělocvikář a podobně postižení jedinci mu jeho náboženství věřili. Ostatně tím se liší víra od vědy.

M. Pivoda 30.10.2014 11:22

Náboženství něměnnosti našeho světa

Mohl bych vysvětlit více, ale nikoliv vše, protože úplně všechny detaily se nedají předpovědět u procesu, který je v běhu.

Náboženství něměnnosti světa ale bohužel podléháte vy, nikoliv já. Nemám ale vůči vám žádnou doškolovací povinnost.

V Česku bohužel totálně selhalo školství, že na předvídatelnou budoucnost důsledně nepřipravuje svoji mladší generaci. O důchodce diskutující na Neviditelném psovi teď tak moc nejde.

R. Langer 30.10.2014 14:16

Re: Náboženství něměnnosti našeho světa

Ano, s tím, že školství selhalo, se setkávám dnes a denně. Ale všem naštěstí ještě mozky nevymyli. Ještě tu pár racionálně uvažujících jedinců zbylo. :-P

R. Langer 30.10.2014 9:46

Re: Dnes nejde o jadernou fůzi, ale hlavně fotovoltaiku

Nic takového nebude dosaženo ani náhodou. Měl byste místo čtení pohádek nastudovat nějaké technické materiály. Jsou zcela běžně dostupné. :-P

P. Lenc 30.10.2014 10:19

Re: Dnes nejde o jadernou fůzi, ale hlavně fotovoltaiku

Je to zbytečné, zbytečné, zbytečné...Žádné Pivody argumenty nepřesvědčíte, neboť oni VÍ!

V. Vovák 30.10.2014 14:26

Re: Dnes nejde o jadernou fůzi, ale hlavně fotovoltaiku

Alespoň kdyby byli schopni pochopit zákon zachování energie. Ale Pivodové ho bohužel považují za "technický detail" jak pan Pivoda napsal výše. Občas mám dojem, že sem tihle Pivodové byli transportováni z alternativního vesmíru Luka Skywalkera, protože základní zákonitosti našeho vesmíru prostě nejsou schopni pochopit.

S. Donát 30.10.2014 13:21

Re: Dnes nejde o jadernou fůzi, ale hlavně fotovoltaiku

Po přečtení prvního odstavce bylo zbytečné číst dál. Větou "technické detaily vypustím" jste to moc pěkně uzavřel, aby si každý udělal dostatečný obrázek a dál myslím nebylo nutné se namáhat :).

M. Pivoda 30.10.2014 13:38

Nejste bohužel v obraze

Vysvětlení technických detailů by mi zabralo nejméně celý článek. Ten by mi ale stejně nedovolili zde otisknout. Na Neviditelném psovi jsem dříve běžně publikoval, poté mi (kromě článku o Delongovi - http://neviditelnypes.lidovky.cz/veda-jak-to-vidi-ceska-hlava-2005-1-dzj-/p_veda.aspx?c=A051229_202404_p_veda_wag) redaktor smazal všechny mé příspěvky. To vy ovšem nevíte, takže se na vás nezlobím na vaše osobní útoky. Navíte, jaká je skutečná úroveň demokracie (a svobody projevu) v tomto nominálně demokratickém státě.

Mnoho je nejistého v našem životě. Jednu jistotu vám ale mohu přece nabídnout. Na tuto glosu (článek) Ondřeje Neffa si za 50 let určitě nikdo nevzpomene. Tipuji, že za týden si vzpomene jen pár jedinců, kteří se nenachází v pokročilém stupni Alzhaimerovy nemoci. Za 50 let tuto nemoc již budou léčit spolehlivě, uspokojivě již za nějakých 10 let. To jsou ty stejné zákony technologického vývoje, které ovlivní radikálně i energetickou politiku. Požadujte po vaší škole, ať vám vrátí školné.

R. Langer 30.10.2014 14:20

Re: Nejste bohužel v obraze

Že by vám tady zakázali článek o novém ověřeném revolučním způsobu výroby elektrické energie? To se mi nějak nechce zdát. A nemůžete ho tedy třeba publikovat jinde?

S. Donát 30.10.2014 16:02

Re: Nejste bohužel v obraze

Se svým vzděláním jsem spokojen, díky za Vaši starost. Dokonce ani nerozporuji Vaše tvrzení, že za 14 let by výkon solárních panelů byl schopen pokrýt spotřebu celé planety, bohužel ale jen tam, kde zrovna v tu chvíli bude svítit slunce. Dokud se nenajde levný a účinný způsob akumulace energie pro její pozdější využití a dokud si budeme chtít zatopit a posvítit i v noci, budou muset být solární elektrárny zálohované jinými zdroji. Ovšem, pokud nějaký takový způsob uchování energie máte v šuplílu, pak Vám gratuluji a budu se těšit, že v nejbližších letech uvidím Vaše jméno na seznamu nositelů Nobelovy ceny.

M. Pivoda 30.10.2014 19:19

Doplnění pro Stanislava Donáta

Jsem velmi rád, že se mnou (na rozdíl od jiných diskutujících) nerozporujete možnost pokrytí energetické potřeby celé zeměkoule již do 14 let. Asi jste slyšel o autoritě, kterou je dnes Ray Kurzweil, a byl jste tedy schopen (ve spojení s daným tématem) si patřičné informace vygooglovat. To je dnes základní počítačová gramotnost, která bohužel některým diskutujícím doposud schází.

K vašim výhradám ohledně zálohování zdrojů či uchování energie jsem se již vyjádřil výše. Zopakuji tedy ještě to hlavní: po čtrnácti letech neodumřou náhle všechny naše stávající zdroje, takže na zmíněný přechod bude delší čas než 14 let. Všechno nemusí tedy být vyřešeno do 14 let jen pro energii ze solárních panelů. Rozhodně se ale nevyplatí dostavět Temelín, který bude funkční až po nějakých 15 letech.

V. Vaclavik 30.10.2014 4:08

U fuzni energie se ohrival jiz praclovek

kdyz se slunil. Taky vetsina nasi dnesni energie v ruznych formach je nakonec taky fuzni. 

Kdyz se rika neco o padesati letech, znamena to, ze se bude cekat na nejaky prulom ve fyzice. A nerika se za sto let, ale za padesat, protoze padesat je uvnitr zivotniho horizontu nynejsich cucaku vedy, za sto let by znamenalo nikoli za nasich zivotu.

R. Gramblička 30.10.2014 7:16

Re: U fuzni energie se ohrival jiz praclovek

to jste teda objevil Ameriku. Jediná potíž je ta, že si od slunce nemůžeme vzít víc energie, než nám samo poskytuje