23.4.2024 | Svátek má Vojtěch


Diskuse k článku

EKONOMIKA: Tady jsou čísla

Budeme investovat, budeme zefektivňovat výběr daní, budeme snižovat dluh. Bla, bla, bla. Takhle se před loňskými volbami zaklínaly strany současné vládní koalice. Předvolební sliby, chyby. A skutek opět utek’. Alespoň při pohledu do návrhu rozpočtu na rok 2015 je to dost jasné.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Rada 26.10.2014 22:27

Re: Chtít po eráru, aby se choval racionálně je naivita

Co je to přirozený egoismus a co už chamtivost?

Příklad. Malé dítě, které ještě zdaleka nemá nadhled nad situací, teprve se učí prvá slůvka... se mnohdy přirozeně egoisticky snaží zbavit sourozence, souseda, vzít si jeho hračku, jídlo... a nad tímto přirozeným chováním - aby to nedopadlo extrémně - bdí v tu dobu někdo zkušenější s celé sociální struktury - třeba rodiče. V tu dobu je jeho přirozený egoismus vodítkem k přežití.

Docela něco jiného se ale očekává od zralého člověka - třeba právě politika už vybaveného nadhledem, rozumem, zkušeností i znalostí sociálního prostředí...  aby uměl odlišit původní pohnutku od její přebujelé formy. Tedy odlišit původní vnímání sebe jako nezbytný základ bytostnosti v dětství - od zvráceného nadřazování sebe nad vše ostatní jako projev chamtivosti která je příznačná pro pokřiveně vyrostlého.

J. Heincl 26.10.2014 20:07

Re: Chtít po eráru, aby se choval racionálně je naivita

Já bych lidskou chamtivost nazval spíše přirozeným egoismem. Egoismus je převažující vlastností každého živého organismu včetně lidí a je nutný k přežití. Nikdy tomu nebylo, není a nebude jinak. Pokud se našli v historii lidé, kteří se snažili lidskou společnost egoismu zbavit, byli ukřižováni nebo upáleni. Jiní lidé typu matky Terezy, kteří nikoho napravovat nechtěli a jen nezištně pomáhali chudým, se sice slovně stali vzory, ale jejich následovníků je zanedbatelné množství. Takže nadávat na chamtivost politiků nic neřeší. Čím vice se ve vysoké politice bude rozdělovat peněz, tím více se do ní budou snažit vniknout lumpové. Řešení je sice jednoduché - rozdělovat peníze z daní hlavně na nižších úrovních a hlavně transparentně, ale zároveň je neproveditelné, protože není v zájmu žádné z parlamentních stran.

P. Vítek 26.10.2014 19:41

Re: Nepřesné

Se dalo cekat,ze se vyroji stbaci,kdyz zacaly eudotace.Jakmile budeme vic platit nez dostavat,pak skonci.

P. Vítek 26.10.2014 19:30

Re: Stačí přejít na atom a problém je VYŘEŠEN???!

Tonouci se stebla chyta

M. Prokop 26.10.2014 18:09

Re: Chtít po eráru, aby se choval racionálně je naivita

Ad růst a pochybnosti o něm, obvyklé u zelených blouznivců: Vy chcete žít zítra hůře než dnes? Pokuds vy a vám podobní, přesvědčíte o tom ostatní?

M. Prokop 26.10.2014 18:06

Sralbotka Dluhoslav

prožíral na dluh už jako ministr, takže jako premiér bude spíš horší.

B. Rybák 26.10.2014 14:45

Re: Limity inteligence rady opět zaklepaly na

Životodárnou sluneční energií je pouze sluneční světlo, které nezbytně potřebují rostliny v přírodě i v zemědělství. Skutečnost, že na př. FV "pole" jsou vlastně pouští, je bezpochyby limitujícím faktorem pro její využití. Všude jinde než na skutečné poušti znamená FV snížení produkce rostlin na Zemi. Doprava energie ze vzdálených pouští by tuto energii velmi prodražila, nemluvě o tom, že i pouště lze postupně "ozelenit"

Levná a velkokapacitní akumulace energie se nedaří a na nákladnosti OZE, která je navíc v různých zemích velmi odlišná (u nás je velmi nákladná) by to nic nezměnilo.

Představa, že OZE mohou být u nás něčím více než doplňkovým zdrojem je skutečně ekonomický nesmysl!

J. Vintr 26.10.2014 13:30

Re: Chtít po eráru, aby se choval racionálně je naivita

Je fakt, že základní problém je v lidské chamtivosti. Konkrétně třeba v erární sféře není vůbec v módě spokojit se s platem (jakkoliv vysokým), ale skoro každý, kdo k tomu má příležitost, si snaží přilepšit bez ohledu na to, jaké to má dopady.

Jinak tu "zápornou úrokovou sazbu" nejspíš pocítíme všichni, až spadne to letadlo neustálého zadlužování eráru ...

P. Rada 26.10.2014 13:12

Re: Proč to před volbami dělají?

Pane Vintere máte v ledačems kus pravdy ale vyjadřuete ji tak extrémně, ..."To jsou jen pindy" ... jako by jste měl za to, že změnu lze provést dnes už jen revoluční cestou. Možné to je - ale osoně jsem spíše pro naučit se věcně argumentovat, příhodně pojmenovávat a poté hledat konsensus ve změnách nenásilného charakteru. 

Opozice podle mého názoru existuje (viz také odkaz) ale netvrdím, že je bezproblémová a ani to, že je dost stmelená a tím pádem silná.

Společnost jako celek se totiž chová zkorumpovaně už jen proto, že prakticky všichni v ní žijeme na jakýsi "fosilní dluh" a to z nás nedělá zdánlivě svébytné ale faktičtěji spíše jakési otrokáře s cca stovkou energetických otroků za zády. Takto to vychází pro průměrného evropana při přepočtu ze spotřeby primárních energetických zdrojů.

Rozdíly jsou ale dnes mezi jednotlivci i skupinami "otrokářů" už velmi propastné a situace tak i proto přestává být stabilní. Trefně to, kam až dnes dospěla společnost - (nejen česká) - svou posedlostí po moci, komentukje Koukolík:

https://www.youtube.com/watch?v=PpMJkaf117g

P. Rada 26.10.2014 11:02

Re: Chtít po eráru, aby se choval racionálně je naivita

Potíž dneška je právně v onom nastavení systému který byl vykonstruován pro podmínky trvalého růstu - a to prakticky celosvětově. Nehledě na nárůst sobeckosti v celospolečenském jednání, které je logickým následkem systematického podněcování lidské chtivosti skrze reklamu... vede tento systém pro ignoraci limitů růstu do neřešitelných rozporů jak v růstu společenských disproporcí tak v celkové udržitelnosti.

Principiálně pak jde o to, že si lidská společnost ustanovuje své Společenské Zákony třeba i tzv svobodnou volbou ale v rozporu se Zákony Přírodními. Konkrétně pak třeba celá sféra finančnictví už nestojí na adekvátnosti oběživa k jiným aktivům - např k zlatu - ale je postavena výhradně na KLADNÉ úrokové sazbě.

Přírodní zákony ale takový precedens naopak nepřipouštějí a toky energií (které jsou analogií finnčnímu oběživu) nemohou nabývat libovolných a navíc stále kladnýc hodnot. Prakticky nikdo si proto dnes neví rady jak modifikovat náš finanční systém aby umožnil také zápornou úrokovou sazbu bez důsledku v systémovém kolapsu.

Toto vše opravdu nevyřeší jen "erár" ale např už svou ignorací voleb, skrze preferování svého pohodlí, tomu nahrává.

P. Mach 26.10.2014 10:40

Re: Stačí přestat vytvářet JE nesmyslné překážky.

JE všeobecně známo, že tvoje "informace" stojí za prd do bioplynky. :-) http://www.osel.cz/index.php?clanek=7383

Rado, zadarmo ani kuře nehrabe a ani se nepostaví oze parodie na elektrárny ale jaký to má vliv na holý fakt, že náklady na obohacování jaderného paliva budou výrazně klesat a cena elektřiny z tzv. oze je mnohem vyšší než z JE? Ty seš snad úplně bIbej. Jak myslíš, že je surovinami a energiemi při výstavbě tzv. oze? Jen na tavbu křemíku pro výrobu fotovoltaiky spotřebuješ obrovské množství energie, nemluvě o všem dalším. http://www.sciencedaily.com/releases/2011/08/110831115918.htm

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2008/03/08/AR2008030802595.html

Nepochybuju, že ty jsi důslednost sama ... v popírání reality a ignorování nepohodlných faktů.

P. Mach 26.10.2014 10:20

Re: "Za jakou cenu?"

Určitě si ty tvoje cancy počtou... tedy pokud se chtějí zasmát. :-) Od evidentního faktu, že tzv. oze produkují podle toho jako fouká a svítí sluníčko, nikoli podle spotřeby, a za cenu mnohem vyšší než u klasických zdrojů jsi utekl ty. Zřejmě máš palici tak vyleštěnou zelenou ideologií, že si už ani nepamatuješ, že to ji byl ty kdo tady začal věšet odkazy na jaderné elektrárny. Já jsem pouze reagoval a upozornil tě jak výběrové je tvoje vnímání. Znovu opakuju, můžeš se podělat radostí z toho že JE mají zpoždění (což je pochopitelné vzhledem k extrémním normám, které musí JE splňovat) ale zároveň se tváříš, že je naprosto normální, že klíčový větrný park v Německu obrovsky překročil rozpočet a termníny a ani ho nemůžou spustit. To je dokonalý příklad ideologického filtru vnímání a snížené IQ.

O čemž svědčí i to, že vyvozuješ nějaké závěry, z toho, když plán na nějakou investici byl zrušen. Většinou to bývá tak, že když se zruší jedna investice, tak přijde jiná. Finsko plánuje zvýšit podíl JE na trhu a intenzivně na tom pracuje. Přání zelených magorů na tom nic nezmění. http://atominfo.cz/2013/07/finsko-dava-prednost-ruskym-technologiim/

Část ceny za elektřinu skutečně zhltnou rozvody, a díky tzv. oze bude například Německo muset vybudovat rozvody za biliony eur. http://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/nemci-priznali-podcenili-jsme-vystavbu-elektricke-site-1096248. ČR by musela v případě, že by začala magořit stejně jako německo, vysolit biliony korun, tedy krom toho bilionu, který už vysolilo za podporu oze parodií na elektrárny.

Tzv. oze produkují elektřinu nestabilně a za mnohem vyšší cenu než jádro, to je nezpochybnitelný fakt. Stačí si pozorně přečíst tento článek.

http://atominfo.cz/2013/10/nemecka-solarni-elektrina-vyjde-ctyrikrat-draz-nez-finska-jaderna/

J. Vintr 26.10.2014 8:36

Re: Proč to před volbami dělají?

To jsou jen pindy o tom "spolurozhodování". "Volby" nejsou opravdu nic jiného než šaškárna. Když pominu. že "volební právo" mají i lidé, kteří si nedohlédnou na špičku nosu a dají se opít rohlíkem (kterých je zřejmě většina - jinak by nikdo neutrácel za billboardy se stupidními hesly), pak je tady ten fakt, že není nic, co by nutilo zvolené politiky plnit předvolební sliby. Argument, že ty neplniče příště nezvolí, je hloupý. Jednak většina "voličů" rychle zapomene, co se jim slibovalo a uvěří stejným slibům znovu, jednak je tady koaliční systém, který poskytuje na neplnění předvolebních slibů dokonalé alibi. A nejpodstatnější je tady fakt, že mezi parlamentními stranami neexistuje žádná opozice. Ta je pouze hraná, ve skutečnosti táhnou všichni za jeden provaz, aby si zajistili svá koryta a možnost sosat peníze z erární kasy ...

J. Vintr 26.10.2014 8:03

Chtít po eráru, aby se choval racionálně je naivita

Tam není nikdo, komu by záleželo na fungování státu. Rozpočet je jen výsledek snahy každého, kdo má tu možnost, urvat si v rámci kdysi dávno nastaveného systému pro sebe co nejvic ...

J. Jurax 26.10.2014 1:42

Re: Limity inteligence rady opět zaklepaly na

No - Dukovany 0,60 Kč za kWh, kdežto soláry uvedené do provozu do roku 2008 cca 14 Kč za kWh, do roku 2010 tuším přes 10 - a za tuto cenu případně povýšenou o inflaci se bude energie z těchto solárů dle zákona našimi blbými zákonodárci přijatého vykupovat 20 let od uvedení do provozu. Podotýkám, že gró solárů u nás provozovaných bylo zapojeno do roku 2010; pak u později do provozu uvedených zdrojů výkupní ceny klesaly až na nynějších cca 2,50 - pořád čtyřikrát víc než z těch Dukovan.

A to pochopitelně nemluvíme o rovnoměrnosti dodávek.

J. Jurax 26.10.2014 1:34

Re: "Za jakou cenu?"

Energii z jádra netřeba skladovat ... jistě víte proč.

Ostatní Vaše argumenty jsou obehraná písnička.

P. Rada 26.10.2014 0:43

Re: Stačí přestat vytvářet JE nesmyslné překážky???

Dejte sem odkaz jak je tomu s JE v ČÍNĚ. Já mám jiné informace.

Tam se po Fokušimě vydalo na stavbu JE moratorium a dnes tam pokračují jen v realizacích těch JE stojících u pobřeží. Typuji, že jsou na výstavbu levnější a navíc při případné havárii je tu oceán, který prakticky zachránil spolu s povětrnostní situací od zamoření japonce.

Pane Machu x-krát můžete tvrdit, že energetické nákady na získávání paliva jsou dány technologií obohacení..... ale to neznamená, že výstavba JE je zadarmo!

Tedy že do ní není potřeba investovat vedle surovin uložených v zemi...  i energie. Všechny materiály pro JE jsou mimořádně energeticky náročné na výrobu at už je to ocel či beton.... a toto všechno je do energetické nákladovosti potřeba započítat.

Někomu ale korektnost a důslednost nevyhovuje - pak není divu že raději operuje pomluvami či fantaziemi - že?

P. Rada 26.10.2014 0:29

Re: Limity inteligence rady opět zaklepaly na

Pane Juraxi FV v USA dává el energii zhruba dvakrát dražší než JE ale ta je tam zas zhruba 2x výrobně dražší jak větrná.

Odkud berete tvrzení: ..."elektrická energie se zejména z toho uranu získává řádově levněji než fotovoltaikou" ....

http://www.lazard.com/PDF/Levelized%20Cost%20of%20Energy%20-%20Version%208.0.pdf

P. Rada 26.10.2014 0:23

Re: "Za jakou cenu?"

Pane Juraxi znáte snad jak se dá skladovat energie vyrobená s jádra? Sotva! Skladování energie se nejlépe zatím daří u ropných produktů a proto i běžná auta ujedou na jedno natankování až tisíc kilometrů. Při náhradě plynem to vychází zhruba na třetinu a elektromobily dokonce na desetinu.

Je proto třeba porovnávat zdroje podle nějakých kriterií a to je uvedeno výše v odkazech. Toto vše není o žertování ani o nadnesené formě projevu ale o vážných problémech které čekají naše následníky. Např pro provoz na silnicích, orbu.... nemáme za ropné produkty prakticky žádnou stejně efektivní náhradu, zásoby se přitom nutně tenčí - viz ropný zlom. Přesto v tuzemsku nevyužíváme např. železniční sítě, MHD...  tak, abychom uspořili onu ropu, za kterou jen do mafiánského Ruska navíc platíme tolik, že si tamní za to mohou denně nakoupit čtveřici moderních tanků. Takto se z nás ale potichu stávají "spolupachatelé" třeba i toho co se děje na Ukrajině.

P. Rada 26.10.2014 0:08

Re: "Za jakou cenu?"

Pane Machu nevím proč mi tykáte (mám s Vámi společnou jen diskusi k tématu a ještě se to navíc jeví, že každý máme na mysli něco jiného) a také nevím kde berete fráze typu "vesele ignoruješ"??? Když už tak spíše začínám mít nechut reagovat na přidrzlou rétoriku. Ale ještě to zkusím. Třeba si to pročtou i jiní.

To, že poprvé spouštěný park má problémy nezpochybnuji - zpochybnil jsem naopak to, že mnohé budované JE se nedostaly ani po několikaletém zpoždění a s násobně překročenou investicí do fáze spouštění. Další plánované JE byly proto dokonce zastaveny - např ve Finsku. http://af.reuters.com/article/commoditiesNews/idAFL6N0RQ24C20140925

Tak si prosím to srovnejte s tím co píšete .... např tvrzení ..."za cenu mnohonásobně nižší než prostřednictvím oze parodií na elekrárny"....   a neutíkejte k tématu které se týká pouze uvádění nových zdrojů do provozu a ještě jen některých.

K té ceně el energie u nás podotýkám, že podstatnou část zhltnou rozvody a nikoli rozdíly mezi zdroji: http://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/cena-elektriny-od-90-let-stoupla-na-osminasobek-1128801

Co stojí energie přímo u zdrojů? - Třeba v USA: http://www.lazard.com/PDF/Levelized%20Cost%20of%20Energy%20-%20Version%208.0.pdf

J. Jurax 25.10.2014 23:58

Re: Stačí přestat vytvářet JE umělé a nesmyslné překážky,

"proč asi ony údajné "nesmyslné překážky výstavby JE" platí celosvětově včetně totalitních režimů?"

No proč asi - protože na světě je hodně blbů dozelena a protože politici nejsou myšlenkoví giganti, spíš naopak. Viz třeba SRN odstupující od JE, halasící o OZE a potichu masivně stavějící uhelky, protože se jim nechce svítit loučemi. Jinak viz odpověď p. Macha.

J. Jurax 25.10.2014 23:54

Re: Stačí přejít na atom a problém je VYŘEŠEN???!

"Problém je v tom, že intenzivní růst se dnes projevuje prakticky jen v elektronice a informatice."

Projevujete pozoruhodnou neznalost ...

J. Jurax 25.10.2014 23:52

Re: "Za jakou cenu?"

OZE je na vzestupu? I Vy žertéři ...

Opakuju - dokud nebude existovat levná, bezpečná a všeobecně dostupná možnost s malými ztrátami uchovávat již vyrobenou elektrickou energii v řádu ne mega, ale spíš terrawatthodin, jsou fofrníky i fotovoltaika jako podstatný komerční zdroj elektrické energie pro rozvinutou společnost nákladný technologický experiment a ekonomický nesmysl. A nevzdělamými dozelena oblbenými politiky prosazovaná pyramidální hovadina.

J. Jurax 25.10.2014 23:49

Re: Limity inteligence rady opět zaklepaly na

No, uhlí ropa a snad i ten uran je vlastně taky sluneční energie, akorát jaksi akumulovaná.

A elektrická energie se zejména z toho uranu získává řádově levněji než fotovoltaikou. O stabilitě energetických soustav se raději nezmiňuji.

Dokud nebude existovat levná, bezpečná a všeobecně dostupná možnost s malými ztrátami uchovávat již vyrobenou elektrickou energii v řádu ne mega, ale spíš terrawatthodin, jsou fofrníky i fotovoltaika jako komerční zdroj elektrické energie pro rozvinutou společnost nákladný technologický experiment a ekonomický nesmysl.

J. Jurax 25.10.2014 23:42

No, co taky čekat od socanů

Jistě ne odpovědnou rozpočtovou politiku. Čísla hovoří. Jenže si je málokdo přečte.

On taky Babiš své firmy řídí jako stát - každý rok 100 miliard v mínusu?

J. Jurax 25.10.2014 23:39

Re: Limity inteligence rady opět zaklepaly na

Souhlas

J. Jurax 25.10.2014 23:37

Re: Ano, pokud tady budou takoví šmejdi, jako je autor,

A což takhle soudruha umlátit kvalifikovanými argumenty? Tedy pokud jste toho schopen, Vy vole ...

B. Rybák 25.10.2014 21:14

Re: Limity inteligence rady opět zaklepaly na

Souhlasím s Vámi. Z neužitečného "kamení" se stane surovina pouze díky vědecko technickému pokroku, který je stále rychlejší a má k dispozici minimálně celou sluneční soustavu!

Použití nenahraditelné životodárné sluneční energie k "pohonu" či dokonce jenom ohřevu lidských zařízení je největší zločin proti živé přírodě a proto i proti lidstvu!

P. Mach 25.10.2014 20:26

Vychlastané smažky tvého ražení,

tady budou vždy, bez ohledu na fakta, které uvádí autor a bez ohledu na to kolik komsocanští diletanti a mafiáni momentálně se držící vládního koryta rozházejí ze státního rozpočtu, protože to jsou vychlastané smažky. Slušný člověk kanálama chodit nebude, protože by tam mohl narazit na tebe jak čicháš toluen.

P. Mach 25.10.2014 20:19

Re: "Za jakou cenu?"

Tak oze jsou na vzestupu, jo. :-) V německu to spíš vypadá, že uhlí je na vzestupu. A co se týče zpožďování předávání staveb a překračování nákladů, tak vzhledem k tomu, jak extrémně přísné normy (přísnější než v kosmonautice) v jaderném průmyslu jsou, je normální, že ke zpožděním dochází. Co normální není je, jak výběrové máš vnímání reality. Když se zpozdí stavba JE tak je do div ne zločin ale když se radikálně překročí náklady na výstavbu větrného parku a zpozdí se jeho dostavba a provozovatelé ho nejsou schopni sputit a ani neví proč ho nejsou schopni spustit, tak to vesele ignroruješ, že. :-)

http://notrickszone.com/2014/09/11/spiegel-germanys-large-scale-offshore-windpark-dream-morphs-into-an-engineering-and-cost-nightmare/