24.4.2024 | Svátek má Jiří


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Nostalgici na chmelu

Heslo „Za komunistů bylo líp“ vytáčí hodně lidí. Ty, kteří považují 17. listopad 1989 za svou životní satisfakci a přelomové společenské vítězství. I ty, kteří odmítají nyní oblíbenou tezi, že za uplynulých 25 let tu bylo všechno špatně.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
K. Voráček 19.10.2014 19:45

Kádrování.

Je děsivé, jak umíte kádrovat a kádrování považovat za argument. Vás opravdu nikdy nenapadlo, že ideový pohled člověka je jeho věc a že soudit (a odsoudit) ho můžeme jen podle jeho díla? Kolik dobré a kolik špatné práce ten člověk přinesl? Ublížil někomu?

V. Vaclavik 19.10.2014 21:05

Re: Kádrování.

Vy jste tedy dobry, a dluzno dodat, jednoduchy. Ideovy pohled urcuje napriklad jestli nekdo voli socialismus, nebo svobodu, jestli ma to co potrebuje ukrast, nebo si na to vydelat a koupit si to. Ideje cloveka urci jestli s ostatnimi bude jednat na principu nasili, prinuceni, nebo principu dobrovolnosti. Nebe a dudy.

Proc asi ma clovek jiste ideje? Snad aby podle nich v zivote jednal, konal sve dilo bud v socialisticke fabrice, nebo soukromem podniku.

A kadrovani jako takove neni ani spatne, ani dobre, to zalezi kdo a s jakym cilem kadruje - jestli personalni oddeleni v soukromem podniku, nebo nekdo spojeny se statni moci, s moci zkazit vam zivot na dobro, at se hnete kam hnete. Kadrovat, tedy hodnotit lidi je ve svobodnem prostredi zadouci a patricne.

B. Rybák 19.10.2014 19:32

Není to nic nevysvětlitelného

Totalitní říše mají vždy problém s výměnou vůdců a zápas o moc po Stalinově smrti (1953), při němž byl (Chruščovem) odhalen "stalinův kult osobnosti", tedy Stalinovi genocidní zločiny, těžce otřásl celou sovětskou říší a vedl nejenom u nás k dočasnému uvolnění znejistělé moci. Kruté potlačení maďarské revoluce (1956) ale jasně dokázalo, že čas na osvobození národů ještě nenastal.

Novotný byl poslední "chruščovovec" v celé RVHP a spuštění "pražského jara", které nevyhnutelně vedlo k odstranění Novotného, k naší marxistické "normalizaci", oslabení vnucenou federalizací a k trvalé přítomnosti "Rudé armády" na našem území, udělalo nepochybně Brežněvovské KGB velkou radost. "Pražské jaro" mělo zřejmě zapůsobit na barikádách bojující francouzské osmašedesátníky jako lákavý příklad demokratického socialismu v RVHP! Po jejich porážce jsme byli rychle "zachráněni" bratrskými armádami! A o tom to bylo!

J. Vintr 19.10.2014 9:26

Autor ve své argumentaci

jaksi opomněl jeden důležitý aspekt, který ten "pohodový" muzikál jen tak mimochodem ukazuje a který charakterizuje "svobodu" doby, kdy tady vládl bolševik. Dovede si dnes někdo představit, že by se vztah jedné dívky a jednoho chlapce vážně probíral v celém "kolektivu"?

M. Košťál 19.10.2014 11:18

co to je?

neviditelný pes preventivně maže i nevulgární kritiku?

B. Rybák 19.10.2014 17:51

Re: Autor ve své argumentaci

Přesně tak!

V. Vaclavik 18.10.2014 16:30

Je priznacne

ze kdyz se diskutuje o tom, jestli drive bylo lepe, nebo nikoli, nikdo nikdy nezmini, ze oproti tehdejsim pomerum mame dnes neporovnatelne vetsi moznost realizovat sve tvorive schopnosti v oblasti produktivni casti zivota. V tehdejsi zabehle vyrobe takova moznost byla jen v ramci tak zvane pridruzene vyroby, jako napriklad typicky pod hlavickou nejakeho druzstva. Ale jedinec mimo amaterskou oblast nemel sanci, protoze nemohl podnikat.

Shledavam velice vypovidajici o te nasi dnesni spolecnosti, ze neco takoveho nikoho nepali, jakoby si nikdo te dnesni relativne mnohem vetsi svobody (prese vsechny regulace podnikatelskych tvurcich aktivit) nevazil - a je nutno dodat, ze vskutku nevazi. Diskuze na toto tema vzdy skouzne jen do tri polozek - svoboda pohybu, slova a moznost koupit to ci ono, ale tvurci svoboda, svoboda realizace v tvurci, podnikatelske sfere, v tom vzdy vymluvne chybi. 

Pritom regulacni omezeni, kdykoli si prejeme prakticky cokoli tvorit, jsou podobneho druhu, jako kdyz bychom mohli cestovat, ale i nadale jen na nejake povolenky o vycestovani a nektere svetove a treba i mistni konciny by byly jen na specialni povoleni, ci primo zakazane... jak by se na to lidi divali, ale obdobna regulacni omezeni v tvurci oblasti jim prijdou normalni. Na vselijake regulace nasich produktivnich zivotu se nadava u piva, ale v praxi se hrbi hrbet a podridi se, voly nevolky. A dokonce i ti nadavajici kdyz se zklidni, uznavaji, ze neni mozne, aby si lide delali, co chteji. To by jeste tak bylo, aby si kazdy mohl ve sve tvurci cinnosti delat, jak se mu zachce. Ale uz si to takovi mudrlanti nespoji s faktem, ze jde o uplne stejnou vec, jako nazor, ze to by tak bylo, aby si kazdy rikal, ci psal, co chce, nebo cestoval kam chce, kdy chce...

V techto oblastech svobody by lide protestovali, ale v te tvurci proste ohnou hrbety jako hovadka. A na cloveka ihned vyjedou, ze nejake regulace prece musi byt - chapou  takovy postoj jako vyzvu k anarchii, jako bud vsechno, nebo nic.

V. Ondys 18.10.2014 15:12

:))))))))) A co když to je i o tom

Tehdy se šířilo mezi prostým a dělným lidem tohle: "Hitler byl vůl, dával masa kilo a půl, a teď máme, co jsme chtěli, deset deka na neděli."

F. Matousek 18.10.2014 12:06

film

film je to urcite prelomovej.

Problém vidím v tom, ze ho mladá generace nezná a pokud ano, tak mu nejsís  nemuze rozumnet.

Neboli ne tak, jak jsme ho vnímali v té dobe my a tedy v cem vyjímecnost filmu spocívá.

J. Jurax 19.10.2014 13:44

Re: film

No, ono některé reálie oné doby - pro nás vrstevníky oněch Starců normální - musí na dnešní generaci působit jako z jiného světa.

A to ještě byly ve filmu reálie poněkud idealizovány - třeba ubytování na chmelu, jak jsem je zažil já, mělo k takměř luxusu ve filmu ukazovanému dost daleko.

B. Rybák 19.10.2014 17:50

Re: film

A už vůbec se film nezmiňuje o tom, co usedlíci vyprávěli brigádníkům o jejich bídě na počátku združstevňování (z družstevní odměny se žít nedalo, živil je záhumenek a párek mohli dopřát dětem jenom na pouti v okresním městě)!

M. Mýval 18.10.2014 10:48

byli jsme mladí

Jen pro upřesnění. Pucholt neemigroval v roce 1967. Odjel do Anglie protože se mohlo. Emigrace se z toho stala až když jistý Slovák prohlásil. Hranica sú nění promenáda.

Tyhle Slováky tu máme zas. Novotný je tu neměl. ANO jsme zas v  p...

E. Heusinger 18.10.2014 10:44

Nikdy jsem netušil,

že tento film poslouží autorovi k jeho propagandě.

Najděte si prosím něco jiného.

R. Szewczyk 18.10.2014 9:41

hm

ta otázka,vážení,jestli bylo za komančů lépe,je legitimní,ovšem osobně na ní neodpovídám,neznaje odpovědi,

nuž otázka,zda-li bylo hůř,jest také legitimní,na ní odpovím ,že ne,

Kdysivá třeba nebyl hajzlpapír,teď nejsou žárovky,nebyli banány ,teď nejsou taky,nedostatek onoho papíru byl ekologický počin,který šetřil lesy,nedostatek žárovek šetří to ,co ví jen žak biomasa,ty dnešní banány za banány nepovažuje ,krom nás,ani venezuelské prase,páč je nechce žrát,kdysivá nebyli nezaměstnaní ,teď nejsou všichni zaměstnáni,kdysivá nebyl exekutor,teď klepe na dveře každé druhé domácnosti,za klepe dosadíme třebas kope,kdysivá nebyl znán případ,žeby policajti se pokusili zabít motocyklistu bez řidičáku,ovšem byli znány případy umlácení nějakých nepracujících alkoholiků,čti disidentů k smrti,kdysivá jste na komunistu zařvali komunista,a nic se nestalo,dneska na cikána zařvete cikán,a zavřou vás,et cetera

k jakýmkoliv tzv uměleckým počinům se vyjadřuji jen v intencích toho,že na naší vesnici je v hasičárně umístěna cedule,dle pamětníku odstraněna z cesty až někde po válcem s nápisem:Potulným cikánům a komediantům vstup zakázán

F. Matousek 18.10.2014 11:56

kde zijete soudruhu ?

zárovky jsou vsude k mání, banány normálne konzumuju, nezamestnaní nebyli, protoze musel byt zamestnán kazdej flákac. Pokud byl ve strane, tak pro nej vymysleli i novou funkci. Exekutori nebyli, protoze stát si na lidech vzal komu a co chtel, i bez exekucí. Poprípade rovnou nekoho zavrel a sice také koho chtel. Dnes mohu ríct zasranej komunisto. To dríve neslo.

Nevím kde drív lidi nakupovali ? Dnes je v kazdém meste nekolik marketú. Dríve byla jedna samoobsluha a v ní h.vno. Dokázal bych také popsat soucasné nesvary a zápory. To ale není treba. Kazdy kdo si pamatuje ví, ze za komunistú bylo hur a také nesvobodno. Ze to byl zlocinny system, pred kterym je treba mít se na pozoru. Rovnez tak pred lidmi, jako jste vy, kterí ho dnes vychvaluji.

R. Szewczyk 18.10.2014 21:48

Re: kde zijete soudruhu ?

je třeba se mít na pozoru před idioty,kteří vychvalují současný zločinný systém,tím není řečeno,že minulý režim nebyl zločinný,jen mentální retard,dokáže najít v tomto souvislost,asi tak,že za  první republiky nebyly mobily a dálnice,proto byl režim k hovnu,váš popis minulosti je z učebnice pro idioty od idiota  ze šestého postupového ročníku základní školy,

P. Mach 19.10.2014 0:34

Re: kde zijete soudruhu ?

Jestli se je třeba mít před někým na pozoru tak před píčusem tvého ražení, který je sto argumentovat tím, že za první republiky nebyly mobily, ergo když za komoušů nebylo lautr nic tak to nebylo nic nad čím bychom se museli pozastavovat. NasraI sis tak do držky kvůli tomu, že tě rodiče mlátili intenzivně do hlavy nebo kvůli něčemu jinýmu? Jediný zločin tohoto režimu, který mi momentálně dělá starosti je akutní nedostatek financí v psychiatrii. V opačném případě by tě totiž už musel mít dávno docent Chocholoušek ve vypolštářované cele.

P. Kmoníček 19.10.2014 8:34

Re: kde zijete soudruhu ?

Szewcyk na Hrad!Ale do Daliborky nebo ještě něco provede.

V. Fiala 20.10.2014 10:12

Sewczyk na hrad?

Proč ne, nejdříve se musí ale doučit českou gramatiku pro pátou obecnou!

J. Jurax 19.10.2014 13:54

Re: kde zijete soudruhu ?

No, koukám, že jste se z těch učebnic pro idioty pilně učil ...

B. Rybák 19.10.2014 18:35

Re: kde zijete soudruhu ?

Stačí se podívat na to, jakou rychlostí se změnil vhled našich obcí (v té mojí vypadají i staré budovy lépe než vypadaly za 1. republiky) Ba i těch vesnických návsí po nichž téměř okamžitě přestala proudit směs močůvky a hnojiv z hromad před deštěm nekrytých pytlů a především se dříve nepředstavitelnou rychlostí začala prodlužovat délka našeho života a narůstat možnosti jeho naplnění (cestování, náročné sporty, vzdělávání a žádní kádrováci)!

http://www.novinky.cz/domaci/240653-zivot-v-cesku-se-za-20-let-protahl-u-muzu-o-sedm-a-u-zen-o-pet-let.html

J. Jurax 19.10.2014 13:53

Re: kde zijete soudruhu ?

No tak ty žárovky díky pronikavé pitomosti zelených euroblbů a našich připosraných přitakávačů všude k mání nejsou - leda tak do 40 watů, ty nám bruselská vysokoprevoschoditělstva dosud ponechala.

F. Kusák 19.10.2014 10:01

Re: hm

Před chvílí jsem jednomu diskutérovi vyčetl, že uráží jiného  s jinýmnázorem. Teď bych s chutí provedl totéž. Ale nestojí to za to. Ovádu nevysvětlíš, že nemůže být motýlem.

L. Křivan 18.10.2014 8:09

Bylo líp ? Ano ! Byli jsme mladí,

měli všechny zuby, klouby nebolely, ideální váha, a spousta krásných koček. (místo těch starých bab dneska).

Jinak to stálo za GOWNO !  Všude panoval strach. Strach aby se neprofláklo, že máme příbuzné v Americe,  strach aby nás nikdo 1. května neviděl, že jedeme na chatu místo do průvodu, strach aby dítě někde neprokeclo, že posloucháme Hlas Ameriky, (Svobodná Evropa byla příšerně rušená),  strach aby se na nás po hodinovém čekání ve frontě dostal hajzlpapír,  kupoval se jen chleba, brambory a pivo, ostatní se "shánělo", když byla babička v nemocnici, tak se furt strkaly peníze doktorům a sestřičkám do kapsy,...  

Nebylo líp !

B. Hamáček 19.10.2014 22:17

Re: Bylo líp ? Ano ! Byli jsme mladí,

Jo, jo byli jsme mnohem mladší, ale jsem rád že jsem se té změny dožil a mohu si ji v rámci možností užít.

D. Ondrejkovič 18.10.2014 3:16

Snaha naroubovat jabloň na smrk

Film "Starci na chmelu" byl dlouhá léta za komunismu zakázaný (a nebylo to jen kvůli Pucholtovi, který emigroval) a promítat se pomaličku a potichoučku začal až na sklonku léta 1989, kdy už "tály ledy". Podstata filmu je právě ve vzpouře proti zažitým pořádkům - vzpomeňme např. na scénu, kdy Pucholt čte na půdě své Haničce z Cicera (a hlavně CO čte) a pak říká: "No to je jako by to ten chlap psal dneska!". Takže milý autore - dokazovat, že film Starci na chmelu je vlastně oslavou doby totality je jako roubovat jabloň na smrk.

Z. Jaromír 18.10.2014 4:05

Re: Snaha naroubovat jabloň na smrk

Nečetl tam ten Pucholt náhodou spíš něco ze Seneky?

Tehdá v 64 bylo ke Starcům i učitelstvo docela vstřícné, vzpomínám si, jak dokonce můj mladší bratr na učňáku musel o tom filmu napsat domácí úkol ze slohu.

D. Ondrejkovič 18.10.2014 4:36

Re: Snaha naroubovat jabloň na smrk

Jo pravda Seneca.......nepustil jsem si to předtím, než jsem to napsal.

V. Vaclavik 18.10.2014 5:04

Re: Snaha naroubovat jabloň na smrk

"Podstata filmu je právě ve vzpouře proti zažitým pořádkům"

Jenze pro dnesni divaky je 'podstata' toho filmu uplne nekde jinde, kdyz kazdy muze mlatit pantem jak chce, nosit vlasy jak chce dlouhe, treba i zadne, nebo volit si koho chce, nebo nevolit vubec, nebo si jit lazo plazo lehnout pod most a zustat tam bydlet bez riskovani nejakeho postihu. Takze jaka vzpoura proti zazitym poradkum muze na tom filmu dnesni divaky pritahovat. Pritahuje je nostalgie ruzovych bryli po starych casech a tak podprahove a druhoplanove a zdanlive paradoxne z toho cisi komunisticka agitka.

P. Dvořák 18.10.2014 9:10

Re: ... nostalgie ruzovych bryli po starych casech ...

Slovník cizích slov: Nostalgie je teskná touha, stesk; nadměrný stesk narušující chování a vyvolávající až tělesné příznaky.

Dovolím si s úspěchem pochybovat, že u dnešních mladých jsou šedesátými léty vyvolány nějaké tělesné příznaky. Nostalgie je spojena se vzpomínkami, tedy ve vztahu k šedesátým létům by to mohlo platit pro pamětníky ve věku tak přibližně od 60+.

Jinak řečeno, máte snad pocit, že třeba při filmech z šedesátých let Všichni dobří rodáci, Dáma na kolejích, Romance pro křídlovku a další prožívají dnešní padesátníci a mladší nějakou nostalgii? Nebo nostalgii snad prožívají při filmech o šedesátých létech jako např. Pelíšky nebo Kolja? Předpokládám, že jste to ani nemyslel vážně.

Nebo si také musíte za každou cenu najít oslí můstek ke „komunistické agitce“? Nebo byste nejraději filmy tohoto typu rovnou zakázal, aby mladí nechytili komunistické manýry?