19.3.2024 | Svátek má Josef


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Vzdělání ano. Jaké, jak a kde?

Naším (českým) světem prosakují zprávy, že je špatně, když má kdekdo maturitu. A že bude nutné počet maturantů omezit (třebas náročnými testy) a zbytek populace tak dostat k tomu, abychom měli více učňů. Což je sociální inženýrství jako vyšité, i když jde o vizi samotného ministra školství.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Jurax 18.10.2014 2:37

Hm

"investovali by masivně do vzdělávání těch nejlepších všude tam, kde se mohou hodně naučit." - píše autor o našich předcích.

Což ovšem poněkud koliduje s tím, že každý má (chce) mít maturitu. Protože každý není nejlepší.

A to flexibilitou - gymnasistu, který se poraní, vložíte-li mu do ruky hoblík, stěží v nějakém rychlokurzu přeškolíte na truhláře. Ano, přeškolíte ho na robota dělajícího jednoduchou - ale podle toho taky placenou - operaci. A peníze investované do jeho vzdělání jdou do kopru. Ty specializované práce, vyžadující patřičné vědomosti a dovednosti dělá truhlář, jenž ovšem zpravidla neumí počítat integrály, nevyjmenuje ruchovce a lumírovce a stavová rovnice plynu mu nic neříká. Ale několik let se učil dělat se dřevem.

M. Pivoda 16.10.2014 12:59

Dnes je učení se (získání kvalifikace) velmi levné

"... Jestliže naši předkové investovali do školních budov, věděli proč. Kdyby byli dnes na našem místě, investovali by masivně do vzdělávání těch nejlepších všude tam, kde se mohou hodně naučit. ..."

Kdo chce projít formálním vzdělávacím kurzem (a zvýšit si tak kvalifikaci), má dnes k dispozici již poměrně mnoho internetových kurzů za zlomek školného, které studenti platí na českých i zahraničních školách. Jsou to tzv. MOOC (massive open online courses) kurzy, zatím většinou jen v jazyce anglickém (i když Khan Academy se již překládá do češtiny). Ti nejschopnější studenti jsou schopni si tyto kurzy sami na internetu najít.

To, co mi v Česku dělá větší starost je schopnost učení se z vlastní zkušenosti, zejména v oblasti služby veřejnosti. Občané snadno podléhají demagogii (viz předvolební sliby), protože nebyli ve školních budovách vytrénováni ke kritickému myšlení.

P. Vaňura 16.10.2014 12:39

Autor tady motá páté přes deváté

takže jen tolik. Pořebujeme technicky vydělané odborníky ale NAPROSTO NEPOTŘEBUJEME "humanoidy," kteří se pak živí na státní útraty papouškováním nesmyslů.

A je třeba říci, že rozvojové země posílají studovat do ciziny v podstatě hrstku těch nejnadanějších. A ne všichni se jim po studiu vrátí, protože vědí, že v tamních poměrech je jim vzdělání často k ničemu.

A pokud budete chtít mít maturanty s IQ 85, pak mohou mít sice "papír," ale to jim v praxi nijak nepomůže. TOTO je vlastně příčinou toho, že dnes máme vysokoškoláky tam, kde dříve stačil středoškolák.

Š. Hašek 16.10.2014 22:21

Re: Autor tady motá páté přes deváté

Asi tak.

Ale vysvětlete polovzdělanému krasohledovi, který o tom dnes rozhoduje, že zvýšit počet maturantů "do všech koutů" Gaussovy křivky četnosti - krásně se hodí i na inteligenci populace, znamená pokles úrovně maturitní zkoušky klidně o padesát procent. Dle "politického požadavku na její šíři záběru mezi pracující lid". Ten krasohled neví nic o matematice, Gaussovi, o procentech, nic, protože mu to v hlavě zabírají brožovaná moudra příruček a tuny ideálů o přístupu i popeláře ke všemu vědění.

Prostě vyrobíme o 25 procent maturantů více než v minulé pětiletce a závěry brusele splníme!!!!

J. Slanina 16.10.2014 10:32

"Studijní" obor: antropolog komiksu.

http://streit.blog.idnes.cz/c/332911/

https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php?do=predmet&kod=JSB507

J. Plzák 16.10.2014 9:13

Celoživotním vzdělávání je nonsens.

V čem se může traktorista po padesátce vzdělávat? Bude mu něco platné vzdělávání se před padesátkou? Všíchni se musí stále vzdělávat! Kdo bude mezitím dělat?

"A když jsem dostudoval, doktorát jsem sroloval, do kapsy jsem ho skoval a dělám v báru protýra". Tolik V+W.

Nepotřebujem vzdělávání, chybí nám kreativita. V době, když všichni na světě umí všechno, ubývá práce pro náš Západní svět. Pryč je doba, kdy každý šejch musel mít mercedesa, i kdyby ho za vembloudem tahal. Aut je spousta a umí je dělat každý vůl. Na to nejsou potřeba Evropané.

Celoživotní vzdělávání je jen špinavý, bezradný trik polovzdělaných politiků.

V. Ondys 16.10.2014 9:52

:)))))))))))))))) Ale u nás dokonale funguje

na úkor kreativity a především v zájmu státních zaměstnanců i odborářů ve školství a jejich jistoty. :)))))))))) S tak důležitými hlasy levicových voličů...

P. Vaňura 16.10.2014 12:50

No, dělník ve strojírenském průmyslu

toho často po padesátce musí zvládávat docela dost. Výrobky se mění (podle toho, co chce zákazník), stroje se musí udržovat, je třeba opravit to či ono.

90% humanoidů by na to koukalo jako z višně...

J. Jurax 18.10.2014 2:57

Re: Celoživotním vzdělávání je nonsens.

"Celoživotní vzdělávání je jen špinavý, bezradný trik polovzdělaných politiků." ... ale kuš. Pro mnoho profesí je to celoživotní vzdělávání nezbytností.

A kreativita - bez celoživotního vzdělávání vymyslíte kulové nebo akorát trakař.

Ten citát z V+W je celkem uhozeně použit, neboť se jednak týká velké hospodářské krize, jednak se pánové nezmiňují o oboru, z něhož ten portýr měl onen doktorát. Sekundárně je taky možné, že portýr v báru si vydělá víc než jedinec s doktorátem z nějakého na trhu práce nežádaného oboru navíc bez praxe v tom oboru.

A auta na linkách s roboty snad umí dělat každý vůl. Ale neumí zkonstruovat ani ta auta ani ty linky a roboty.

A první věta Vašeho příspěvku je bezbřehá demagogie. Onen hypotetický traktorista si třeba mohl udělat papiry na stavební stroje nebo svářečské zkoušky a jánevímco jiného, aby nebyl závislý jen na traktoru. Skoro všichni se musíme (pravda různě intenzívně) vzdělávat a mezitím taky dělat.

V. Ondys 16.10.2014 8:24

:)))))))))))) Je obrovský rozdíl mezi poznáním a papírem

z nějaké školy a vždy je nejvíc poznat, když zájemce musí projevit osobně přiměřené úsilí především v jeho osobní investici do své budoucnosti s nutností se omezit v jiných požadavcích, ostatní nemusí nic, ale můžou, je to většinou stejně zbytečné jako :))))))) úžasné představy jedněch na úkor přičinění :)))))))) ostatních...

P. Dvořák 16.10.2014 4:24

Mít maturitu

rozhodně neznamená mít vyšší míru vzdělání a vědomostí. Maturitní vysvědčení a koneckonců ani vysokoškolský diplom dokonce není ani dokladem o absolvování školy ať už s jakýmkoliv výsledkem. Příklady absolventů "přes prázdniny" nebo těch, o kterých dokonce nejsou na škole ani záznamy a nikdo ze studentů je tam nikdy neviděl, jsou toho důkazem.

O příkladech úrovně vzdělanců typu biomasy snad nikdo nezapochybuje.

P. Lenc 16.10.2014 9:00

Re: Mít maturitu

Přesné.Nakonec znám případ vyučeného elekrikáře, který maje "maturitu" kterou získal jako završení učebního oboru, nechce vykonávat svou profesi, neboť je "maturant" a po pracáku žádá zaměstnání hodné "maturanta". Učňovské školství je postaveno na hlavu. A není to příklad věru ojedinělý.A o úrovni "vzdělanců" různých sociálních fakult jsem psal několikrát a nejen já.  Takových nýmandů nejen u nás, ale po celé Evropě je víc než dost.Stačí se podívat, kolik  produktů těchto fakult se živí v různých "neziskových" organizacích.

V. Ondys 16.10.2014 11:41

:)))))))))))))) Víte, pane Lenci, co všechno se taky dá

zastřít požadavkem na schopnost teamové spolupráce, aby nám nedejbože ve společnosti nepřerostly přes hlavu :)))))))))))) osobnosti?

Š. Hašek 16.10.2014 22:28

Re: Mít maturitu

A to jste asi nezažil mnohé besedy (v TV) s "profesory" okresních universit. To je panečku soda.

Universita v každém městě, gymnázium v každé vesnici!  Pardon, "hostivici". Národ vzdělanců podle pětiletých plánů!

Bacha na ty plánovací politiky!

R. Szewczyk 16.10.2014 0:22

hm

pane Petře,těmi vyspělými kapitalistickými státy myslíte které?No a druhak,ty socialistické jsou  nebo byli které?Bo tak nějak socialistické státy neexistovaly nikdy,a kapitalistické neexistují minimálně sto let,samo sebou,pokud je definujeme podle jejich objevitele.