20.4.2024 | Svátek má Marcela


Diskuse k článku

EKONOMIKA: Výzva českým spotřebitelům

Ministr zemědělství Marian Jurečka ve čtvrtek 18. září představil svůj plán prosadit zákon, který by jasně definoval, co může být označováno jako česká potravina. V principu má jít o metodiku posuzování, kolik procent surovin výsledného produktu musí být českého původu, aby bylo možné potravinu označovat jako českou.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
A. Pakosta 24.9.2014 9:50

Re: Pokračování

Pane Poléfko,

ta nižší cena Vašeho nákupu "od souseda" je opravdu v tom, že si veškerou řeznickou práci uděláte sám, zatímco maso v marketu je už připraveno do hrnce. Kolik si  asi tak započítáte za hodinu své vlastní řeznické práce? Nezapomeňte také připočítat cenu energie, kterou spotřebuje Váš mrazák - pokud to levně nakoupené a vlastnoručně naporcované maso budete pár týdnů skladovat v mrazáku, o veškerou cenovou výhodnost přijdete. Nicméně Vám držím palce, ekologická stopa Vašeho masa je rozhodně menší, než je na trhu obvyklé.

Vlastní chov králíků je nepochybně výhodný způsob získání kvalitního masa - a je to projev právě té soběstačnosti a konzumace lokálních produktů, o níž se zmiňuji ve svém příspěvku. Problém je v tom že zdaleka ne každý občan si může vlastní chov zařídit, v neposlední řadě i díky legislativě, která pochází z brusele.

J. Jurax 23.9.2014 21:44

No, on ten článek je celkem blábol

Jistě se obtížně zjišťuje, zda něco je tuzemské. Ale u lecčehos je to celkem nesporné. Sardinky zpravidla tuzemský výrobek nebudou, zato rohlík ano, byť by byl sypán solí z Rakous ...

Že by v tuzemsku chované prase, i když sele je z Holandska či odkud a požilo krmnou směs částečně či úplně netuzemskou, na tuzemských jatkách bourané nebylo tuzemský výrobek? Podstatná část práce se odvedla u nás ...

Ovšem kampaň na koupi českého zboží je nejspíš vyhození peněz do luftu nebo jejich přihrání do těch správných rukou ...

J. Jurax 23.9.2014 21:34

Re: Pokračování

A hádejte, proč to maso máte levnější? No protože si ho musíte sám rozbourat, nějak uskladnit a možná i od toho zemědělce sám odvést; pokud ovšem doma nesníte za víkend půl prasete ... a to doma jistě neplníte všechny tuzemské a EUropské směrnice o hygieně v masných provozech - jejich dodržení taky není zadarmo ...

P. Sulc 23.9.2014 21:27

Re: Co je cilem clanku?

Pravda, z Prahy jsem odesel do Vidne v 67 roce, kdyz jsem prijel na 14 dni v 87, stale jeste existovaly ''automaty'', hlavne Koruna, kde bylo vsechno, i bramboraky, parky, oblozene chlebicky, palacinky, tam jsem mohl mit ctyri zaludky a stale by bylo dost, z ceho si vybrat. A pod Museem byla stale jeste par let rybarna, kde se dal dostat dobry kaprik s bramborovym salatem. To je davno v riti, i ten reznik na rohu Vodickovy, kde bych se mohl ladovat dobrotama, ba i konskym salamem. I ten na rohu Spalene a Lazarske najednou pres noc zmizel, take dobre misto na obed pro milovniky uzenin.

L. Křivan 23.9.2014 20:46

Re: Náklady na dopravu láhve vína z Chile do Evropy

jsou asi 10 centů.

K. Pavlik 23.9.2014 17:25

Re: Článek je ideologický blábol, má jen

Nelze nez souhlasit zejmena s pasazi o zemedelstvi a pouzit citat z me oblibene knihy: To se nesmelo dedeckovi ani naznacit

V. Halašta 23.9.2014 17:24

Re: Co je manipulace?

Že ty si od těch svobodných?

K. Pavlik 23.9.2014 17:03

Re: Co je cilem clanku?

Argumentace ze nekde jinde (nekdy je to i vsude jinde, nebo vsude ve 'vyspelem' svete, nebo vyspelych zemich) neco taky delaji  podle mne nemusi byt spatna - cely zivot se riditm heslem: Je lepsi neco dobre opsat nez blbe vymyslet. Nejak nesnasim  teorii:  Blbe ale nase. Je zvlastni ze v cesku meho mladi se pouzivalo: Opici se opici oci ma slepici.... V anglickych zemich se pouziva: He can never learn (muj velice volny preklad: je nepoucitelny).

O. Zuckerová 23.9.2014 16:56

Přála bych si,

aby se zveřejnilo vyúčtování této propagační kampaně. Pamatuji podobnou pitomost pod názvem  "Český kapr". Čeští géniové vypotili intelektuálně náročný nápis "Český kapr" (co asi jiného, když to měl být český kapr, že?) doplněný kresbičkou ryby na krabičkách od sirek. Chtěla bych vědět, kterého vlivného politika kamarád vytvořil tuto kapří Monu Lisu! (No, tuším to, kdo stál za kampaní, bylo známo.) A jak je možné obrázkem na krabičce ovlivnit lidi, aby si kupovali kapra za 200Kč/kg místo kuřecích křídel za 70? Za takovou "osvětovou činnost" se tedy u nás berou miliony! Takže, pánové, výkazy na stůl!

P. Vaňura 23.9.2014 16:47

Článek je ideologický blábol, má jen

opačné znaménko, než mívaly bláboly komunistické. Např., samotná existence sociálního státu jde PROTI autorově představě, že je jedno, kdo dané zboží vyrobí. Pokud dáte před domácím zbožím přednost tabulkově levnějšímu zboží z Číny, budete navíc k ceně čínského zboží platit podpory dělníkům, kteří díky konkurenci země s levnější pracovní silou, přijdou o práci.

Zemědělství je navíc tak strategickým odvětvím, že třeba Japonci jsou ochotni platit domácícm rolníkům několikanásobek světových cen. V mnoha případech se totiž události vyvinou tak, že je země nakonec odkázána jen na domácí produkci. Pak se bude snažit výrobu domácích potravin zvýšit, ale bude to jen částečná pomoc. Viz Británie za WW2, kdy musela část nedostatkových lodních kapacit napořád vyčlenit pro dovoz potravin. Celkově na dopravních lodích v Atlantiku zahynulo 100 tisíc námořníků, mnozí na lodích vezoucích potraviny.

A. Pakosta 23.9.2014 15:46

Re: Co je manipulace?

To právě nemáte pravdu. pouze kdyby neexistovaly různé pofidérní zájmy, lobbující o dotace na jedné a o celní ochranu na druhé straně, platilo by, že víno z Nového Zélandu se ve střední Evropě bude prodávat tak draho, že by je nikdo ani nedovážel. Díky těm neprůhledným dotacím atd však normální občan sáhne po levnější láhvi z NZ, protože ta ekologická stopa jej nezajímá.

K. Pavlik 23.9.2014 15:36

Re: Ochranarska narodni hospodarska politika je falesna

Je zvlastni ze to vyborne pracuje pro Nemecko.

V. Vaclavik 23.9.2014 15:30

Re: :)))))))))))))) Mylná doktrína protekcionismu?

Tak kdyz se tomu rika zazrak, tak asi nikdo nerozumi, jak se to mohlo stat. A jak tedy vy vite, ze v tehdejsim Nemecku prave ta ochranarska politika stala za tim zazrakem? Proc ne treba jejich vira v Boha, nebo neco jineho? Zazrak je proste zazrak.

V. Vaclavik 23.9.2014 15:28

Re: Ochranarska narodni hospodarska politika je falesna

Ochranarstvi v principu znamena zuzeni delby prace a tak snizeni prosperity, zivotniho standardu. Ochranarska mentalita vycurane spoleha na ostatni, na zbytek sveta okolo, ze se ochranarsky chovat nebude a tudiz, ze ochranari z toho budou dlouhodobe tezit, ze se ochransky vlk nazere a koza zustane cela. V principu veci, dle ochranarske mentality, se tak muzeme vratit na sobestacne farmy, sobestacne komunity, izolovana 'hospodarska' udoli - kde vsichni budou zamestnani, ovsem bude to makani 24/7 za zivobyti z ruky do huby, na primitivni urovni nevyvinuteho sveta...

V. Vaclavik 23.9.2014 15:27

Ochranarska narodni hospodarska politika je falesna

Ochranarska narodni hospodarska politika je vzdycky mylna a zustava mylna, i kdyz ji obcane provozuji dobrovolne, bez vyzvy, nebo po vyzve. Ponecham stranou kolik milionu takove vladni vyzvy vzdy stoji - i kdyz nutno dotat, ze ve srovnani se ztratami ze samotne ochranarske politiky, at uz vynucene, nebo dobrovolne, je cena tech vyzev naprosto zanedbatelna.

Vysvetlit proc je mylna se da na poukazani na princip veci, ale pak tomu malokdo porozumi, a kdyz se to vysvetluje vice konkretne, na prikladech, lze vzdy poukazat na jine konkretni pripady, ktere zdanlive hovori proti a v takove diskuzi se obcansti ochranari citi jako ryba ve vode.

Zuzovani dnesni vysoce provazane svetove ekonomiky, byt jen preferencnim nakupem od mistnich vyrobcu, nemuze nez prinest v delsim behu pro vsechny zucastnene sama negativa (klicovy je ten delsi horizont). Ochranarska politika, i ta dobrovolna, je politika nevideni si ani na spicku nosu. Ti, kteri ji navrhuji a ti kteri na ni skoci, jsou primitivni jedinci mezi nami, kterym sirsi, dale vidouci mysleni cini potize a tak veci proste neporozumi a podobne jako vetsina cikanu ziji jen pro dnesek, zaslepeni kratkodobymi vyhodami, protoze ty jsou to jedine, co jsou schopni nahlednout a chapat.

Ochranarska politika se ale casto maskuje prave jako dale vidouci - ze vidi dal nez do vlastni penezenky, dal nez vlastni sobecky zajem, ze zachovava praci pro mistni... jenze je treba rici, za jakou cenu v delsim behu. Zase, ponecham stranou fakt, ze vyzvy k dobrovolnemu uskrovneni ve prospech celku jsou jen predstupnem k narizeni toho uskrovneni povinne, zakonnou formou.

M. Poléfka 23.9.2014 14:32

Re: Pokračování

No nevím, já už několik let kupuji maso (vepřové i hovězí) od soukromého zemědělce za výrazně nižší ceny než v nejlevnějším supermarketu. Má to jeden háček, že musím koupit min. půl prasete nebo 1/4 hovězího a sám si to doma rozbourat.

Rovněž chovám králíky na maso a jádro pro ně kupuji od stejného zemědělce a to také za výrazně nižší ceny než jsou na trhu běžné.

O. Prochazka 23.9.2014 14:24

Re: Klaus nepoznal špinavé peníze, SSO zas domácí produkt.

Přesně tak. Navíc poukázal na to, že například učitel marxismu leninismu měl "čisté peníze" a přitom škodil, zatímco třeba vexlák měl "špinavé" peníze, a lidem obstarával nedostatkové zboží.

O. Prochazka 23.9.2014 14:22

Re: Klaus nepoznal špinavé peníze, SSO zas domácí produkt.

Vymýšlíte si. Tento mýtus šíří levičáci neustále dokola. Zjistěte si, co tehdá Klaus v rozhlase řekl. Tuto interpretaci zavedl bolševik Rychetský.

V. Vaclavik 23.9.2014 14:16

Re: Co je cilem clanku?

"pridavna jmena se pisi malym pismenen"

Ale takhle to lidi dostane vic, coz bylo ucelem. Tady to ovsem nevyslo, myslel jsem, ze se tu rozvine diskuze o tom, ze i jinde, najme v USA muzou delat blbosti.

Argumentace ze nekde jinde (nekdy je to i vsude jinde, nebo vsude ve 'vyspelem' svete, nebo vyspelych zemich) neco taky delaji a tak na tom neco musi byt, je mylna, na urovni argumentace nekoho ze zakladni skoly.

Ochranarska narodni hospodarska politika je vzdycky mylna a zustava mylna, i kdyz ji obcane provozuji dobrovolne, bez vyzvy, nebo po vyzve (ponecham stranou kolik milionu takove vladni vyzvy vzdy stoji).

Vysvetlit proc je mylna se da na poukazani na princip veci, ale pak tomu malokdo porozumi, a kdyz se to vysvetluje vice konkretne, na prikladech, jak tu cini autor, lze vzdy poukazat na jine konkretni pripady, ktere zdanlive hovori proti a v takove diskuzi se obcansti ochranari citi jako ryba ve vode.

V. Mlich 23.9.2014 13:53

Co je manipulace?

Ale musíte uznat, že kdyby žrádlo prasatům vozil Zetorem poháněným Babišovou řepkou, tak by nákup masa od něj víc ulehčil naší planetě od zbytečné dopravy. Pan Smetka neříká, že se nesmí kupovat domácí produkty, on jen říká, že se při nákupu nemáme slepě řídit původem, ale zdravým rozumem, t.j. poměrem ceny a kvality, a když někdo chce, tak i zatížením planety. I když orientace na cenu úplně stačí a k odlehčení planety to povede automaticky.

I. Schlägel 23.9.2014 12:23

Re: Klaus nepoznal špinavé peníze, SSO zas domácí produkt.

Ano.

J. Strakoš 23.9.2014 11:16

Re: Jestli zemedelec doda svoje prase,

Ehm, reaguji na Váš příspěvek, ve kterém uvádíte: "Skodovka vznikla v Cesku, je tedy ceska, byt neco v ni je dovezeno odkudsi", takže své námitky vážně myslím.

U některých základních potravin bychom se asi shodli, ale to by opět znamenalo vytvořit předpis, který definuje, pro které výrobky to má smysl. (pokud už neexistuje)

Prostě za mne je to rozdělení umělé, nevypovídající nijak o tom, co si kupuji. Stejně jako čínské zboží to může být dobrý výrobek nebo šmejd.

E. Sevrát 23.9.2014 11:11

Re: Co je cilem clanku?

Souhlasím.Ony totiž ty normy ČSN byly v převážné části stanoveny na základě receptur původních majitelů masen,uzenářství atd.Komunisté ukradli jak ty masny tak ty receptury a udělali z nich normy ČSN.Takže,možná někdy horší kvalita o které píše pan Křešňák byla způsobena tím,že zaměstnanci šidili a kradli.A to,že byl výrobek třeba nákladově dražší než se prodával nikoho netrápilo.O základních cenách rozhodovala KSČ,dokonce i president Husák.Nedávno byl přetištěn,nějáký starý ceník mlékáren a tam byla výrobní cena dle závodu,ta byla třeba snížena o korunu škrtem Husáka i s jeho podpisem.Já mám takovou teorii,že jsme tady žili v kulisách takového zkur.... pokračování první republiky.Komunisté sice všechno ukradli,ale nic v podstatě neměnili,tam kde byl Hulata,zůstalo maso-uzeniny,atd. I hospody,vinárny zůstaly v původních prostorech a většinou i s původním názvem.Někdy s trapnou úpravou.Např. v tradiční hospodě U Jelínků (dle majitele) přibyla na fasádě busta jelena.I kina,divadla zůstala.Takže jediná změna nastala,když byl prostor-objekt zcela vybydlen,tak byl většinou zavřen.Myslím si,že kdyby někdo třeba opustil ČSR např. v roce 1945 a přijel,až v roce 1985 tak by v podstatě našel vše na svých místech.Tedy,aspoň v Praze.

P. Sulc 23.9.2014 10:48

Re: Jestli zemedelec doda svoje prase,

Jiste, u segedynskeho gulase v konserve ci u motocyklu to bude problem. Ale myslite ze u jablek, brambor, cibule, burtu, veproveho to take bude komplikovamne? To snad memyslite vazne. Konec koncu i krokodyly maso muze byt ceske, jestli je ta krokodylova farma nekde na uzemi Cech.

E. Sevrát 23.9.2014 10:43

Re: Klaus nepoznal špinavé peníze, SSO zas domácí produkt.

Klaus nikdy neřekl,že nezná špinavé peníze.Nýbrž,že je nerozezná.V té době byl ministrem financí a tento výrok pronesl při malé priviatizaci.Tedy,kdy se platil např. pronájem prodejny na pět let a to prakticky v keši. A tedy,že nerozezná jak MF,kdo si peníze poctivě za celý život naspořil,nebo kdo je třeba vyvexloval,ukradl apod.Jistě mohlo dojít k dokazování původu peněz,ale to bychom privatizovali ještě dnes,při pružnosti našich soudů.A pak měl taky správně na mysli,že kdyby bylo nějáké takové tvrdé opatření,tak by ti vexláci v pohodě vyvezli do zahraničí (tenkrát to byly sumy ve statisících) a takto aspoň zůstali v republice a prospěly privatizaci,ono těch lidí co mělo 200-300 tis. volných tenkrát tolik nebylo.Nepravdivý výrok o tom,že neznal špinavé peníze mu přisoudili právdoláskaři.A myslíte si,že dnešní MF financí rozezná špinavé peníze,když si třeba někdo za ukradené peníze koupí luxusní auto a zaplatí z něj DPH ? Prostě je to příjem státního rozpočtu, jako každý druhý.Od toho není MF,aby to řešil,ale jiné složky.

P. Sulc 23.9.2014 10:42

Re: Co je cilem clanku?

No,nebyla treba svickova, teleci ci teleci jatra, ale bucek, spekacky a sekana, ta byla vzdycky.Pokud pamatuju, bezne uzeniny za bolsevika nebyl problem, ten, jak jsem vyrozumel z nejednoho prizpevku uz drive, byva ted, kdy leckdy nejsou k zradlu a to ani pro pejska. Nejspise proto, ze ty normy, alespon priblizne dodrzovane, byly zruseny //neb je svoboda, ze// a tak dnes do burtu muzete davat cokoliv, vcetne kurecich separatu a jinych eklhaftu.

S. Donát 23.9.2014 10:41

Re: Klaus nepoznal špinavé peníze, SSO zas domácí produkt.

Já myslím, že to bylo ještě trochu jinak. VK řekl, že nezná žádný jednoduchý způsob, jak rozlišit čisté a špinavé peníze.

J. Šimek 23.9.2014 10:33

Re: Klaus nepoznal špinavé peníze, SSO zas domácí produkt.

V Klausově podání ovšem byl ctihodným podnikatelem i Al Capone. a To je sakra rozdíl.

V. Ondys 23.9.2014 10:02

:)))))))))))))) Mylná doktrína protekcionismu?

A co německý hospodářský zázrak snad v šedesátých letech, který se o ní opíral, známý mi tehdy vyprávěl, že by s okolníma nevydržel, kdyby si pořídil třeba neněmecký auto...

A. Pakosta 23.9.2014 10:02

Re: Klaus nepoznal špinavé peníze, SSO zas domácí produkt.

Přátelé, zase tu mlátíte prázdnou slámu. Z doby římského císaře Vespasiána pochází heslo

PECUNIA NON OLET (peníze nesmrdí),

které vyjadřuje přesně tutéž myšlenku, že totiž hodnota peněz nezávisí na jejich původu.