25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

BAJKA: Svoboda laní

Sen mi přinesl laňku na holubích křídlech lásky a krásy, obé se znásobovaly tím, jak noci přibývalo, a já se do laňky zamilovával víc a víc a přitom jsem trnul, že bych mohl o svoji vysněnou laň přijít. Tak jsem si zazpíval slavný srnčí popěvek.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Výpis zvoleného vlákna.
Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Vozábalová 20.9.2014 2:32

Reálie

Pane autore předem se omlouvám, opravdu jsem pochopila, že je to bajka o svobodě, ale přece jen - reálie jsou zcela MIMO, a to by v bajce být nemělo - kdysi nás učili, že bajka je útvar, který využívá zvířecích vlastností, či vlastností zvířatům přisuzovaným, ke zpodobnění lidského jednání.  Jenže to, co vy přisuzujete zvířatům ve své bajce, tak není.

Laňka patří k jelenovi (jelen, laň, kolouch), nikoli k srnci (srnec, srna, srnče). Tedy srnčí písní neoslovíte laň ani ve snu - to fakt nesedí. No a troubení také patří k jelenovi, jenže tím zase jelen neosloví laň, ale svého potencionálního soupeře, jiného jelena, se kterým se případně utká o své laně, pokud jej už svým troubením nezastraší (na "melodii" troubení soupeř rozezná věk a sílu protivníka) - "mládež" se do boje nepouští.

Srnec se nikterak hlasitě v souvislosti s láskou neprojevuje, to srna vábí partnera tzv. "pískáním" - v oblastech s výskytem srnčí zvěře jej bývá slyšet okolo svátku svaté Anny vcelku běžně. Krom toho - srnčí nelze chovat v oborách (narozdíl od jelena či daňka).

Ba ani "myslivecký adjunkt" není to pravé ořechové - adjunkt je něco jako praktikant či elév, vztahuje se to k lesnictví, nikoli k myslivosti (myslivost u nás byla řemeslem naposledy někdy v období baroku), zdaleka ne každý lesník je myslivec a už vůbec není každý myslivec lesník.

L. Písařík 20.9.2014 7:06

Re: Reálie

Vážená paní, vaše znalosti myslivosti jsou jistě výborné, jistě byste byla autorovi vynikajícím odborným poradcem. Avšak jádro pudla netkví ve vyčítaných pochybeních. Ubezpečuji vás, že i dnes je mnoho pamětníků starých časů, kteří tvrdí: k čemu je mi svoboda, když nemám peníze na to, abych vycestoval kam chci. A vůbec nechápou, že svoboda je mnohem více a k cestování není třeba mnoho peněz, to dokazují mnozí studenti cestující do zahraničí s batůžkem. To nakonec věděl i švec v pohádce Pyšná pricezna.

J. Vozábalová 20.9.2014 9:32

Re: Reálie

Jistě pane Písaříku, máte pravdu, že to není o vyčítání. A také jsem se omluvila hned na počátku svého příspěvku.

Je-li ale něco nazváno "bajka", je prvním předpokladem, aby byly v pořádku "zvířecí reálie", popřípadě aby jednání zvířat odpovídalo vlastnostem, které jim lidé připisují (liška je mazaná, zajíc ustrašený apod.) A opravdu jsem pochopila, že ten text je o svobodě a jako takový (jeho idea) mne velmi oslovil.

O to víc mne ono "zmatení pojmů" zamrzelo a dovolila jsem si tedy poněkud uvést věci na pravou míru - ono je mi obecně líto, že dnes mnohé děti předpokládají, že mléko se vyrábí v mékárně a les je pro ně víceméně nepřátelské prostředí. Ovšem postoj lidí o kterých píšete (k čemu svoboda...) mne mrzí ještě výrazně více. Ten švec v Pyšné princezně měl jistě pravdu - ale jinak právě tato pohádka je dokonalou ukázkou totalitní indoktrinace dětských mozků - ale to jistě víte také.

J. Aspirin 20.9.2014 16:50

Re: Reálie

Nedá mi to s musím se také ozvat...

Ke sdělení používá lživé údaje (laň/srnec - i když dole p. Dvořák velmi správně zmiňuje korektnost, tak takhle příroda nefunguje... ). Zvídavý čtenář si okamžitě položí otázku - je/není autor správně informován? Je to neznalost nebo záměr? Nejsou jeho závěry z mesaliance laň/srna také lživé? Když zalhal jednou nelže někde podruhé, potřetí, počtvrté....? A nenapsal náhodou Ezop něco podobného a lepšího? U Ezopa sice pes a vlk spolu mluvili ale nějak člověka nenapadlo nad tím přemýšlet protože myšlenka byl silnější než forma.

Jen tak namátkou - stejný problém měl český film Vysoká modrá zeď (je to kom. náborovka) - v závěru je přinucen k přistání imperialistický narušitel a celé kino řve smíchy protože vrah z volstrýtu přistává v českém L-29. Jóó - podcenění diváků nebo čtenářů se nevyplácí...

:-))

J. Aspirin 20.9.2014 16:52

Re: Reálie

... a já bych měl také dávat bacha na to co píšu - nikoliv srna a srnec správně mělo být:-))

V. Vaclavik 21.9.2014 9:48

Re: Reálie

clanek jsem cely cist nesvedl, tak jen uvedu na miru vase vysvetleni co se te svobody tyka. Ta nema absolutne vubec zadnou spojitost s tim, kolik penez mate a co si tudiz realne muzete dovolit delat.

Svoboda znamena svobodu od ostatnich lidi, presneji od jejich prikazovani podeprenem zakonnymi opatrenimi a statni trestni moci, co a jak muzete, ci smite delat vcetne stanoveni sumy, o kterou se s nimi musite sabnout, az budete delat co vam povoli. Mluvime samozrejme jen o nekriminalnim cineni. Svoboda tak znamena, ze vam nikdo nemuze branit abyste vycestoval kam chcete, ale neznama to, ze vas v tom musi jakkoli sponzorovat.

Jeste jinak - kdybyste ztroskotal na pustem atolu, kde byste prakticky nemohl delat nic jineho, nez doufat v nahodu a fakticky jen cekat na smrt, cekal byste na ni jako naprosto svobodny clovek. Svoboda totiz znamena, ze vam ostatni lide nebrani konat dle sveho rozumoveho uvazeni a na pustem ostrove je ta podminka splnena stoprocentne.

P. Dvořák 20.9.2014 9:26

Re: To je divný názor.

Proč by si laň nemohla chtít založit rodinu se srncem? Nebo jezevec s liškou? Vy jste evidentně zaspala dobu, protože trváte na takových staromilských názorech, které v dnešní, vysoce korektní době nemůžou v žádném případě obstát.

Vzhledem k tomu je nejvyšší čas, aby u nás vznikl úřad zvířecího ombudsmana, který bude dbát na to, aby zvířata nebyla nijak krácena na svých právech plně využívat lidských vlastností a schopností.

Jako první budce pořádán Animal pride a jeho záštitu převezmou Český myslivecký svaz a Svaz mysliveckých sdružení v Lesích ČR.

J. Vozábalová 20.9.2014 9:37

Re: To je divný názor.

Pane Dvořáku, díky!