20.4.2024 | Svátek má Marcela


Diskuse k článku

ROZHOVOR: Žádnou stavební revoluci v Praze nechci

Cyklistická lobby ve druhém prezidentovi samostatné České republiky zatím nenašla spojence. Ten totiž navrhuje, že by si své stezky a pruhy zasloužili i „normální, neambiciózní“ chodci. A chce, aby se vedení Prahy vcítilo do pozice jejích obyvatel.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
E. Zavřel 18.9.2014 8:15

Cyklisté nechtějí nic jiného než přiměřené právo na použití

Domnívám se, že téměř nikdo z cyklistů

nemá zájem na prosazovaní stavební revoluce. Chceme jen, aby

město vynakládalo adekvátní částky na

rozvoj cyklistické dopravy. Chceme, aby město investovalo do rozvoje nemotorové dopravy (cyklo, pěší, brusle, vozíčkáři) zhruba částku, která odpovídá jejímu podílu. Například při 2% podílu cyklodopravy je to minimálně 1 mld. v Praze a 300 mil Kč v Brně za řekněmě 10 let. Proč tomu tak není? PROČ?

Pane Klauzi, pošlete mi, prosím, na Vás mailový kontakt, protože reakci na Váš článek mám obsáhlejší než dovolují podmínky serveru

J. Plzák 18.9.2014 12:59

Re: Investovat do nemotorové dopravy,

(cyklo, pěší, brusle, vozíčkáři...) Máme málo chodníků? Budem asfaltovat celou prahu aby se bruslaři všude dostali? Jak by měly vypadat investice "do vozíčkářů"? Autor mluví poněkud z cesty, možná za to nemůže a nebo je úmyslný demagog.

Je to jako když jakási Udženia uspořádá "zdvíhání kol" ve Stromovce a na přejezd z Vinohrad k Výstavišti zabere na hodiny Pražskou magistrálu. To je skandál.

6 měsíců je v Praze zima a valnou část zbytku roku prší.

Máte zázem jednat ve své bance s úředníkem s blátem za ušima, upoceným, ale ve slušivém cyklistické dresu? V Praze ne!

Děkujeme odejděte - z Prahy. Autor je náruživý cyklista.

E. Zavřel 18.9.2014 15:02

Re: Investovat do nemotorové dopravy,

Nemám zájem asfaltovat celou Prahu (ani Brno), ale chci jen adekvátní podíl bezpečných tras. Řekněmě 2%. Zdá se Vám to moc? Plošný podíl (kolik místa zaberou jedoucí a parkující auta), podíl financí na investice. V Mnichově i jinde potkáte na kole ženy a dívky v sukních, bankovní úředníky v obleku, kupodivu bez cyklistického dresu. Proč to nejde u nás? Jezdit na kole v zimě není žádný jiný problém než psychický. Jezdit na kole v dešti je méně příjemné, ale také to jde. Prší li méně než 1 mm srážek za hodinu, stačí Vám jednoduché vybavení. Pokud by pršelo 1 mm srážek celý rok, 24 hodin denně, napršelo by 8760 mm srážek, což je 10x více než jsou roční srážky v Česku. Z toho vyplývá, že doba výrazného pršení (více než 1 mm srážek za hodinu) je mnohem méně než 10% doby. Řekněmě 3 až 5 procent, to se dá přežít a najít čas, kdy neprší. Přeji pěkný den.

J. Jurax 18.9.2014 22:44

Re: Investovat do nemotorové dopravy,

No, pokud má jít o cyklodopravu, tak se nedá čekat, až přestane pršet. V práci, pro děti do školky, v kině či divadle a kam to by se ještě hypoteticky dalo cyklodopravovat, musíte být načas.

Jezdit na kole v zimě není žádný jiný problém než psychický - no, nevím. V mrazu, v rozbředlém sněhu, na náledí to s tou cyklodopravou asi nebude masové, pokud je možnost volby. A tu ve městech máte - MHD, auto, pěšky, pro mohovitější taxík ...

A Mnichov je, co si pamatuji, celkem placatý. Totéž jsem viděl třeba v Kodaní - ovšem v létě - a ta je taky placatá. V prosinci jsem v Mnichově ženy a dívky v sukních aniž bankovní úředníky v obleku na picyglu nějak nepotkal. A Praha ani Brno placaté nejsou.

E. Zavřel 19.9.2014 18:41

Re: Investovat do nemotorové dopravy,

Osobně jezdím na kole i do kina a do divadla, na jednání.

Právě proto, že Mnichov je placatý, je zapotřebí ideální trasy vyčlenit pro cyklisty. Stačí nám velmi málo, ale něco chceme.

Souhlasím, že s malými dětmi se cyklodoprava neprovozuje, ale kolik z nás má malé děti a jaký díl života to je? 20%?

J. Jurax 20.9.2014 15:58

Re: Investovat do nemotorové dopravy,

No, sedět v kině, neřkuli v divadle vedle propoceného picyglisty je někdy silný zážitek; na jednání je to snesitelnější, sedíte od sebe dál - reklamy na všeliké body deodoranty kecají!

J. Kadeřábek 18.9.2014 14:26

Domníváte se špatně.

Přečtěte si stránky auto*matu.

E. Zavřel 18.9.2014 14:43

Re: Domníváte se špatně.

Kterou stránku? Děkuji za nasměrování.

J. Stejskal 18.9.2014 15:56

Re: Cyklisté nechtějí nic jiného než přiměřené právo na použití

Myslím, že cyklisté mají už všechno co kdy chtěli. Jezdí bezohledně v protisměru i na chodníku. Pokud se jim něco řekne, často by se i prali. Alespoň u nás na Praze 7 tomu tak je. Žádná vyhláška na tom nic nezmění. Budou to dělat dál. Takže to chtějí mít jen posvěcené. Divná komunita. Možná, že když si svléknou kola, jsou normální. Ale to nikoho nezajímá. Mně zajímá, kdo bude lobbovat za chodce?

J. Jurax 18.9.2014 22:34

Re: Cyklisté nechtějí nic jiného než přiměřené právo na použití

Pro pěší jsou chodníky. Pro vozíčkáře taky. Nezaznamenal jsem, že by se militantní chodci sdružovali a požadovali více chodníků :-) ... a jedoucí cyklista nepatří na chodník!

Brusle jsou sportovní náčiní a nepatří tudíž ani na chodník přinejmenším tam, kde je hodně chodců - centra měst - a už vůbec ne na silnici.

Cyklostezky - cyklodoprava ve smyslu opravdu dopravy a ne jen rekreačního projíždění je ve větším měřítku reálná jen ve městech na rovině. Ale i tam v historických centrech měst není cyklostezky zpravidla kam dát. Pruh na vozovce tuto zužující a v bezprostřední blízkosti silného automobilového provozu není vždy optimální řešení. A v pěší zóně nemá jedoucí cyklista taky co dělat. Mimochodem - jak se změřila ta 2 procenta cyklodopravy?

V okrajových sídlištích, kde je víc místa, snad být mohou. jenže tam zpravidla zas nebývá tak silný provoz na vozovkách, takže by byly v mnoha případech zbytečné. Navíc cyklostezky jsou v našich povětrnostních podmínkách využitelné jen sezónně. V podzimních plískanicích, v zimě, v rozbředlém sněhu, na náledí, v mrazu jezdí jen opravdu skalní picyglisté. Kdo by je taky v zimě pro těch pár skalních udržoval? Je tedy otázka, zda se cyklostezky nějak vyplatí nebo zda jde jen o vymáhání ústupků pro relativně nepočetnou, leč hlasitou nátlakovou skupinu.

E. Zavřel 19.9.2014 18:37

Re: Cyklisté nechtějí nic jiného než přiměřené právo na použití

Chodci mají chodníky, auta mají silnice a cyklisté mají ...  silnice, na kterých jsou zabíjeni a na chodnících zabijí kolik chodců?

http://www.brnonakole.cz/kolik-lidi-jezdi-na-kole/

V České republice je průměr dopravních cyklistů na cestách všedního dne

4%, v Jihomoravském kraji je to 3%.  Mezi krajská města s největším

podílem cyklistů patří Pardubice 18% a Hradec Králové 16%.

J. Jurax 20.9.2014 15:52

Re: Cyklisté nechtějí nic jiného než přiměřené právo na použití

Cyklisté mají silnice. Ano, zhusta se tam pletou, překážejí, nedodržují dopravní předpisy a jsou účastni dopravních nehod.

Na silnicích bez chodníků jsou zabíjeni i chodci. Je na každém cyklistovi i chodci, aby zvážil, zda je cesta pro něj bezpečná, zejména za snížené viditelnosti, a zda je pro tento případ dostatečně vybaven. Víte, co já potkal neosvětlených cyklistů? A v mlze je cyklistické blikátko stejně na dvě věci.

A k těm údajům z cyklistického serveru - cyklodoprava do školy a zaměstnání je tam pouhých 1,7 procenta; až cyklorekreace je 6 procent (obé v Brně) - jenže cyklorekreace se už z principu rekreace stěží odehrává na zatížených silnicích vyšších tříd nebo po centrech měst.

A k těm Pardubicům a Hradci, jsou to města placatá a údaj neplatí celoročně. Ovšem jezdit na picyglu po centru Brna (Úvoz a Mendlák, Hybešova, Husova, Koliště, kolem nádraží a Zvonařky, po vnitřním okruhu) do práce či školy najmě ve špičce (nejlíp za pošmourného rána či za tmy) je pokus o asistovanou sebevraždu - za asistence nějakého řidiče a taky díky intenzivnímu dýchání výfukových plynů a smogu. Tam rozumný cyklista prostě nemá co dělat. A cyklostezky tam není kde postavit.

Rozumějte, taky se občas projedu na picyglu - ovšem vzhledem k charakterů krajiny v místě mého bydliště jej nemám za dopravní prostředek, ale za sportovní náčiní. A jezdím výhradně za dobré viditelnosti a tam, kde je výskyt aut minimální až nulový - a jako většina cyklistů se na taková místa dopravuji autem :-)