28.3.2024 | Svátek má Soňa


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Mudrování o víře a ateismu (2)

Pokrokovou teorii o poznatelnosti všech jevů, jen co to sovětská věda v čele s akademikem Lysenkem a vědkyní Lepešinskou vezme za ten správný konec, už dávno vzal ďas, otázka však zůstává: kam až může dosáhnout lidský mozek? Kde je konec smyslové poznatelnosti?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Košťál 15.9.2014 12:54

Re: církve a bůh nejsou totéž

klíčem k odpovědi je slovo "úspěšně". Spousta lidí je přesvědčena o tom, že k úspěchu vede cesta přes mrtvoly.

V. Vaclavik 15.9.2014 5:52

Re: Ateismus je hloupá póza

Jsou krestanske 'civilizace' - plno krestanu napriklad v Jizni Americe, ale nijak plodni ve tvoreni nejake zavidenihodne civilizace nejsou ani nahodou. Zapadni civilizace je dnes jaka je jen diky vyhre rozumu nad virou.

V. Vaclavik 15.9.2014 5:50

Re: Ateismus je hloupá póza

Nasi civilizaci stvoril rozum.

J. Brunner 14.9.2014 23:26

Re: Ateismus je hloupá póza

Přesně.

V. Vaclavik 14.9.2014 22:08

Re: církve a bůh nejsou totéž

"chovejme se k sobě navzájem slušně, jak to po nás bůh žádá."

A jak muzeme vedet, co po nas buh zada, kdyz ani nemame zadne prime dukazy o jeho existenci?

Slusne chovani k sobe navzajem po nas vyzaduje svet, ve kterem se nachazime - tedy prejeme-li si v tomto svete uspesne prezivat. Zadne bozstvo, po nas neco vyzadujici, k tomu netreba postulovat, uplne staci ze je tu svet a v nem se nachazi clovek, coz samo da navod, jak se chovat, jsou-li nam nase zivoty drahe. Staci pouzit lidsky rozum.

V. Vaclavik 14.9.2014 22:00

Re: Ježíšmarjá ženská,...

Ano, zaporna cisla jsou opakem cisel kladnych. Jde o opak relativni - je mozne to prirazovani kladnych a zapornych cisel nejakemu fyzickemu jevu obratit, a to presne a prave proto, ze v realnem fyzickem svete jako takovem neni nic jak zaporneho, tak kladneho. 

Napriklad fyzika, astronomie temer vzdy mluvi jen o zrychleni (akceleraci), byt muze jit z naseho normalniho lidskeho pohledu a chapani o zpomalovani. Napriklad vesmirna sonda Pioneer, ktera dnes leti ven ze nasi slunecni soustavy a u ktere bylo detekovano jiste male zpomaleni, se nemluvi o anomalni deceleraci, ale o anomalni akceleraci - akceleraci smerem ke Slunci. Jestlize jde o zrychleni, nebo zpomaleni, to zalezi na uhlu pohledu, z pohledu fyzika je to relativni a tak pro jednoduchost mluvi vzdy jen o zrychlovani a priradi tomu znameko plus nebo minus, takze zpomalovani je zrychlovani se zapornym znamenkem.

V. Vaclavik 14.9.2014 21:50

Re: Ježíšmarjá ženská,...

Matematika se od svych pocatku, kdy byla zalozena ciste na fyzickem svete, rychle pohnula do abstraktni roviny, a to z duvodu, ze to bylo ucelne, prinaselo to (zdanlive paradoxne) vysledky aplikovatelne na realny svet, kterych bychom bez te abstraktni matematiky nedosahli - a to je to hlavni, oc tu jde, o vysledky v realnem svete.

K tomu mysticismu, u vas se zrejme neni ceho obavat, ale delsi dobu nevyjasnene a proto brane jako nevyjasnitelne problemy vedou lidi nachylne k mysticismu, k zaverum o nemohoucnosti lidstva a mohoucnosti nejakeho bozstva. Cela kvantova mechanika je dnes takovym semenistem pro mystiky.

M. Prokop 14.9.2014 21:21

Re: Ateismus je hloupá póza

Bohužel, blbé jako většina generalizací.

Jsou různí věřící, různí ateisté.

M. Prokop 14.9.2014 21:18

Re: Čím větší primitiv, tím jednodušší víra.

Ale dost "vlezlá".

M. Prokop 14.9.2014 21:17

Re: církve a bůh nejsou totéž

Na mnoha věřících i nevěřících je vidět, že slušné chování a víra spolu nesouvisí.

J. Brunner 14.9.2014 20:55

Re: Pane Sovo,

To není dobrá otázka. Víra neumí dokázat existenci Boha a věda neumí dokázat jeho neexistenci. Nikdo nic neví s jistotou, všechno jsou pouhé názory.

Myslím, že jediná slušná odpověď je říci: NEVÍM.

Nejsem tedy ani pro Boha, ani proti němu, prostě nevím.

M. Košťál 14.9.2014 20:15

Re: Karel Marx : Náboženství je opium

nechci být vulgární, ale jinak to nejde. karel marx byl VŮL.

V. Ondys 14.9.2014 19:15

Re: :)))))))))))))))) Optimální?

Pane Čermáku, nemusíme se vzájemně přesvědčovat, klidně si dál hledejte příčiny zla a můj mozek můžete vynechat vzhledem k hloubce Vašeho vidění, určitě nemáme stejné zkušenosti, což je asi patrné i pro čtenáře. A je celkem běžné, že si každý jdeme po vlastní cestě. Bůh s Vámi.

J. Anděl 14.9.2014 18:43

Re: Přes církev boha neviděti

Možná může, ale o tom článek není

V. Čermák 14.9.2014 18:41

Re: Čím větší primitiv, tím jednodušší víra.

Svatá pravda, Vaše víra je opravdu jednoduchá.

M. Košťál 14.9.2014 18:33

církve a bůh nejsou totéž

Dlouho jsem si říkal ateista. Doma se o náboženství moc nemluvilo a ve škole do nás hustili, že náboženství je, když se pračlověk bojí bouřky. Časem jsem se však k víře dopracoval. Vyrostl jsem v Čechách, v Evropě a tak si myslím, že moje víra je křesťanská - i když nejsem pokřtěn a do kostela nechodím. Ale hlavní body kristova učení ke mně nějak pronikly. Jak říkám, vyrostl jsem tady a je logické, že když pomyslím na boha, je to bůh křesťanský. Jako spousta jiných však chovám jistou nedůvěru vůči církvím. V evangeliích mě velmi oslovuje ponaučení, že co je císařovo, náleží císaři a co je božího, bohu. Mám dojem, že preláti se pořád snaží tyto kategorie míchat, často nabízejí císaři, co patří bohu - a mnohdy se do pozice císaře stavějí sami.

A nemám rád "experty" na boha. Slovo teologie je podle mě nesmysl. Nauka o bohu? Jak může smrtelný člověk při pomyšlení na entitu, která stvořila tento vesmír, hovořit o "vědě o Bohu"? Je to směšné. Jako kdyby mravenci, usídlení ve stoletém dřevěném prádelníku studovali dendrologii. Vzpomínám si, jak jsem kdysi v emigraci, v centru věřících pro krajany, kupoval bibli. Farář, který mi ji prodával, mě neopomněl upozornit, že si hlavně musím všímat poznámek pod čarou, protože tam je všechno nejasné vysvětleno. Od té doby na to myslím. Ten člověk mi prodával bili, věděl,že nepatřím k zaníceným věřícím a nejsem členem žádné církve. Ale místo aby mi poskytl nějaké povzbuzení, aby řekl něco moudrého o tom, jak k té knize mám přistupovat, doporučil mi vysvětlivky.

Nevěřím, že má smysl bádat o Bohu. Jedinou cestou k poznání boha, je poznání božího stvoření. Studujme přírodní vědy, studujme společenské vědy, poznávejme, jak svět, vesmír a liská společnost fungují, a jenom tak se možná jednou dostaneme k bohu o něco blíž. Mezitím ovšem poslouchejme boha skrze své svědomí a chovejme se k sobě navzájem slušně, jak to po nás bůh žádá. Jinak se navzájem ušlapeme dřív, než stačíme k nějakému poznání dospět.

P. Maleček 14.9.2014 16:36

Přes církev boha neviděti

A co se slovutný autore zamyslet na tím, zda si za vámi popisované nemůže církev sama. Tím jak sama porušuje to, co ve jménu boha žádá po lidu prostém. Já osobně nevylučuji existenci čehosi mezi nebem a zemí, ale nepotřebuji to k tomu abych se nechoval jak dobytek. Což se nedá říci o mnoha představitelích slovutných křesťanských církví.

Což mi potvrdil i mnou velmi vážený kněz, který za mou hlavní překážku na cestě k bohu označil církev a její mnohé představitele. Jeho slovy - přes církev nevidím boha. A s povzdechem dodal -ani se ti moc nedivím.

R. Brzák 14.9.2014 16:07

Re: Karel Marx : Náboženství je opium

Abych neurazil - diskutuji pro to, že je pro mne zajímavé s Vámi diskutovat.

Psychická závislost je přirozený stav - narodíme se závislí psychicky i fyzicky, v průběhu života získáváme dovednosti a schopnosti se o sebe postarat, překonáváme překážky a máme úspěchy a neúspěchy, ze kterých získáváme zkušenosti a sebedůvěru a pocit vlastní hodnoty, tedy duševní rovnováhu. Toto vše nám pomáhá se stávat i psychicky nezávislými. Stejné je to i v lásce - závislý v lásce je vždy člověk nemající dost sebevědomí - po křesťansku "nemiluje sebe sama, tak jako svého bližního". Ve skutečnosti pak již nemiluje ani ten svůj objekt lásky - jen má strach z bolesti odloučení či ztráty a tento strach jej ovládá natolik, že lásku ztrácí nejen u svého objektu, ale i v sobě samém. K vraždám tedy nevede láska, ale strach.

U náboženství (správně jste nejmenoval - "u víry") jde o stejný efekt. Člověk se dík ke svým nedostatečnostem stane závislým na boží přízni (tlumočené mu kleriky) a cokoliv, co mu takto získanou velmi křehkou rovnováhu hrozí narušit, se pro něj stává synonymem ďábla. Vraždí pak ne z lásky ke svému bohu nebo Bohu, ale proto, že má strach, že když nebude vraždit, o boží lásku přijde, protože nesplní, co po něm bůh v jeho představě chce. Má tedy strach z boha nebo Boha (že bude potrestán). Přitom ve všech náboženstvích je bůh nebo Bůh především stvořitelem všeho - z tohoto hlediska je otcem všeho - otec své potomstvo miluje - klerik by klidně mohl jednoduše vyhlásit, že cokoliv proti životu jdoucí boha zarmucuje (i vražda jakéhokoliv odpůrce jakéhokoliv náboženství).

Pro mne je víra synonymem pro lásku v širokém pojetí. Tam, kde je strach, víra není - bojím-li se, nevěřím v bezpečí budoucího okamžiku, nevěřím v lásku svého boha (či partnera). Náboženství, která se markantně opírají o strach, se zbavují potenciálu víry - tedy lásky, protože strach ovládá. Láska oproti tomu umožní být klidný - a tedy rozumně zvažovat, potenciální hrozby vyhodnotit a "s láskou" jim předejít.

B. Pauk 14.9.2014 15:34

Čím větší primitiv, tím jednodušší víra.

Ideály demokracie se v posttotalitním, metanolovém, příživnickém Česku spolehlivě mění v realitu „standardní parlamentní“ byzantské, chlastoslovanské, mužické kleptokracie a klauzemanovské partajokracie. Podobně, jako se kdysi „reálný socializmus“ Husáka (Kdo nekrade – okrádá rodinu!) vypořádával s morálními „přežitky kapitalizmu“. Soudruzi multipolitici okrádají své pologramotné a nesvéprávné zmocnitele stejně jako nemravní advokáti své klienty a navíc nejsou postižitelní ani tak jako advokáti, na něž dohlíží alespoň jejich komora.„Nepartajnická politika“ (podobná nezávislé advokacii), na bázi občanského zákoníku založená, má reálnou a logicky zdůvodněnou šanci, a to univerzálně.Všechno už tady jednou bylo – jenom zodpovědný občanskoprávní, adresný a průběžný volební systém na bankovně účetním principu dosud nikoli.

Nepomůže nic jiného, než úplná, obousměrná personální ručitelská adresnost a zpětnovazebnost volebního systému na voliče, včetně možnosti levného a voličsky osobně zodpovědného referenda i přímé volby kohokoli :

„Státy se prostě udržují těmi principy, na kterých vznikly“ (korupčník TGM).

Existuje stručný a logický, na partajích nezávislý projekt adresné spoluvlastnické demokracie (nikoli však falešné, diletantské a klamavé tzv. „přímé demokracie“): v článku „Právní stát" na google:

http://www.inuru.com/index.php/spolecnost/organizace-spolenosti/324-pravni-stat-volby

V. Čermák 14.9.2014 15:26

Re: :)))))))))))))))) Optimální?

A už jsme zase u té příčiny všeho zlého, co se vám plete do života, u těch  socialistů, přece jen oni mluví o sociálním státu. Nechám Vás už na pokoji, neboť je jasné, že při hledání příčin zla se Váš mozek hlouběji než k socialistům nedostane. To já s Vámi ztrácím čas. Já vidím mnohem hlouběji. A moje zkušenosti jsou úplně stejné, jako Vaše, jsem také starobní důchodce, mám čas na přemýšlení a hledání podstaty místo povrchního nálepkování a útržkovitých výkřiků do tmy. Myslím, že jdu po jiné cestě než Vy. Nějaká shoda tu ale asi bude, zdá se, že oba věříme v Boha?

V. Ondys 14.9.2014 14:04

Re: :)))))))))))))))) Optimální?

Rozhodně ne! Nevěřím politikům a nestojím o všechny, kteří se mi zištně pletou do života údajně v zájmu sociálního státu. Mohl byste zmínit svůj věk, abych případně neztrácel čas v komunikaci s Vaší představou, když sám čerpám ze své často velmi pracné zkušenosti?

V. Ondys 14.9.2014 13:49

Re: VÍRA

:) Děkuju a nápodobně, pane Brzáku.

V. Čermák 14.9.2014 13:35

Re: Karel Marx : Náboženství je opium

Každý člověk je závislý na obsahu svojí víry. Ta je pak příčinou jeho myšlenek, slov i skutků. Tu víru si každý buduje sám tím, že si vybírá všechno, co se mu líbí a opovrhuje vším, co se mu nehodí. Každý člověk je stvořitel, malý bůh. Záleží pak na tom, jaká ta jeho víra je. Je-li zlá, je i nebezpečná svému okolí. Křesťanská přikázání vedou člověka jim věřícího při budování víry k toleranci a lásce k druhým lidem. Kdo se při budování svojí víry těmi zásadami řídí, není pak okolí nebezpečný, ale často prospěšný. Tyto zásady jsou dobrovolné a nedají se vnucovat okolí. A Nikdo není svobodný, neboť každý je závislý na svojí víře. Odlišnost lidí se projevuje jejich odlišností ve vlastní víře.

V. Čermák 14.9.2014 13:19

Re: :)))))))))))))))) Optimální?

Já Vám Váš důchod přeji, stejně jako ostatním důchodcům, či jiným  potřebným, kteří právě díky přerozdělování nemusí mít strach, že je někdo vystěhuje pod most, nebo, že budou hladovět. Za propagandu považuji to, že přerozdělování neustále spojujete se socialisty, které v podstatě ztotožňujete se zloději a toto zde neustále omíláte. Byl ministr Drábek- jistě nesocialista, Vaším oblíbencem, protože chtěl omezit přerozdělování?

V. Čermák 14.9.2014 12:35

Re: S bohem a stvořením mám tento zásadní problém

Můj názor je takový, že PŘED počátkem již všechno bylo v jakési potenciální všepodobě, s proměnlivou možností cokoliv upřednostnit před čímkoliv jiným, a také tam byla již schopnost to dělat, schopnost stvořitele vybírat ze všemožného jen něco. Před počátkem tedy stvořitel byl již součástí potenciálního všestvoření. Pomocí moudrosti a zkušenosti vybral - Stvořil jenom to, co nyní stvořeno jest. Možná tedy máte pravdu v tom, že složitému ( omezenému ) předcházelo ještě složitější ( neomezené ). A Stvořitel je ten co omezil, vybral to životaschopné, tedy potenciálně věčné z toho okolního nesmyslného a neživotaschopného všebalastu. To současné Stvoření, které se nyní už pouze v člověku Naplňuje.  Klíčem je ten představ, o kterém mám já odlišnou představu od hypotézy velkého třesku.

E. Sevrát 14.9.2014 12:02

Re: Karel Marx : Náboženství je opium

K.Marx, nebo alespoň já jsem měl na mysli psychickou závislost.Nikoliv závislost v běžném životě.Ta opravdu existuje.Ovšem i příliš velká psychická závislost v lásce, vede k vraždám,polévání kyselinou atd. Stejný syndrom jako v náboženství.Koneckonců i ty vraždy atd. jsou prováděny z lásky k bohu,ať má jakékoliv jméno.

R. Brzák 14.9.2014 11:21

Re: "Proč budí v některých lidech sám pojem „náboženství“

Trefné. Dodám jen - vše je založeno na mylném zaměňování víry a náboženství.

P. Vítek 14.9.2014 11:19

Re: Karel Marx : Náboženství je opium

Tak dobre-Kdo po tobe kamenem....Tak jo ,mate pravdu-kdyz si date opium,tak se vam uvolni uplne vsechno:tepny,svaly kolem nervu,prohloubi dech....a opravne mechanismy v tele nemusi prekonavat prekazky a stihne zarazit bujeni...napr.Tak se nevysmivejte,at to opravari stihnou u vas.A nemusite se pak se studem omlouvat radovym sestram v cirkevnim hospicu(jine nejsou).

R. Brzák 14.9.2014 11:16

Re: Karel Marx : Náboženství je opium

Zdravím, pane Sevrát. Něco málo o závislostech vím a obávám se, že K.Marx zapomněl na to, že jediný okamžik, kdy je člověk zcela nezávislý, je okamžik jeho smrti. Celý život jdeme (pokud se nám daří) cestou opouštění svých závislostí (daných nám zrozením), někteří svou cestu zpomalí tím, že na základě závislostí přirozených ( a jejich důsledků) vybudují závislosti nazvěme to umělé ( byť například chemické látky, o které také jde, jsou svými účinky velmi podobné těm, které si produkujeme ve svém těle přirozeně) až k okamžiku, kdy opustíme závislost poslední - tu našich buněk na kyslíku...

Ale celým životem nás provází jedna přirozená závislost - na víře v budoucnost, na možnost žít s dalšími lidmi, ve světě s jeho bohatostí na příznivé i "nepříznivé" věci, z mého pohledu závislost na lásce (či víru v lásku) jako principu všeho, co žije. Principu, jehož opakem je strach. Karel Marx samozřejmě myslel víru jakožto religiozitu - zřejmě si myslel, jak nesmírně odlišná je to kategorie od té víry, kterou popisuji...

P. Vítek 14.9.2014 11:10

Re: :))))))))))))))))) Míra funkčního přerozdělování

Duchod nema nic spolecneho se socialistickym(statnim,spolecnym).Je to obycejne "kapitalisticke "pojisteni u komercni pojistovny.Je to zkratka dobrej kseft.Pojistovaci, obycejni sobci,nechte slouzi druhym.Genialni bozi vynalez,ne?!Vy Mu neverite,ze to vymyslel dobre?Jste neverici.