19.4.2024 | Svátek má Rostislav


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Jen u šátku to neskončí

Rok se s rokem sešel a máme tu další pokračování šátkové aféry. Veřejná ochránkyně práv Anna Šabatová dospěla k závěru, že dvě muslimské dívky, které studovaly na Střední zdravotnické škole, byly diskriminovány, když nemohly do vyučování nosit tradiční šátek na hlavu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
S. Rehulka 1.9.2014 16:01

Snad u všech článků .....

....se najdou hlasy nesouhlasu. Když to jsou hlasy jako pánů Ondrejkoviče, anebo Anděla, přál bych jim, aby prožili nějaký čas pod vládou muslimů !

Totiž, ty šátky v českých školách jsou jeno drzé, lakmusové zkoušky, kam až mohou jít a co si Češi nechají líbit.

Podívejte se, kam s dobrotou a tolerancí došla Anglie, Francie,Holandsko, Belgie a jak dopadá Skandinávie !

J. Anděl 31.8.2014 22:57

Re: Ty společenské normy u nás nejsou jasně dané a uznávané

Možná je, i když si to nemyslím (abych byl přesný, nemám v tom sice stopro jasno, ale nemyslím si ani, že by byly nebezpečné ty první zmiňované symboly jako takové, naopak se nemohu zbavit dojmu, že jim ten zákaz prospívá).

J. Jurax 31.8.2014 22:04

Re: Ty společenské normy u nás nejsou jasně dané a uznávané

No, jenže on ten muslimský šátek je v jistém smyslu ekvivalentem srpu a kladiva nebo hákového kříže. A jest se domnívat, se v současnosti hrozí víc než serp i molot a hakenkreuz dohromady.

J. Jurax 31.8.2014 21:53

Přesně

Cituji z článku -"Svobodná Česká republika poskytla dívkám azyl a jim samotným umožnila studovat zdarma na Střední zdravotnické škole. Nyní se stát prostřednictvím ombudsmanky rozhodl nastavit politiku rozrušování tradičních společenských norem a rezignace na snahu přistěhovalce do české společnosti integrovat." - konec citátu.

Inu - ombudsmanka se projevila tek, že kdyby blbost nadnášela, lítá jak holubička ...

A postoj těch študentek bude nejspíš typický pro "integraci" moslemínů ...

V. Vaclavik 31.8.2014 19:58

Re: Jen doplacime na nase chabe a pomylene chapani svobody

Rekl bych, ze to domluvena provokace nejspis nebyla, spis si bud neuvedomily, co to studium obnasi, a taky je mozne, ze na ne byl vyvinuty tlak z jejich domova u nas... nevim jestli sem emigrovaly samy bez rodinnych prislusniku, nebo jestli se stykaji s muslimskou komunitou u nas a ten tlak na ne vzesel z te komunity. Mozny je taky tlak rodiny ze zeme puvodu.

Nakonec ale neni podstatne, kde je pricina, ale ta zalezitost samotna.

Imigraci ve vetsim meritku si mohou bez utrpeni vetsich skod dovolit jen zdrave spolecnosti, kde zdravim je mysleno ideologicke zdravi. Takove spolecnosti jsou vuci imigrantskym moresum imunni a jiz druhou generaci tech imigrantu vice mene 'pretahne na svoji stranu'. Amerika napriklad byvala pomerne zdrava a proto pred sto lety jeste mohla uspesne integrovat velkou porci emigrantu. Pak se veci ale zvrhly a dnes ma Amerika problem, ten tavici kotlik uz davno prestal tavit a v zemi je ted plno 'Americanu', kteri jsou kulturne nekde uplne jinde v zaostalem svete.

J. Fleiszner 31.8.2014 19:53

Nesmí se tu zahnízdit!

Muslimové nesmí nikdy dostat občanství ČR a tím pádem právo volit. Množí se jak potkani a časem by se jim podařilo volbama dostat do vedení státu nějaké muslimské kryply. Pak by to šlo řešit jen násilnou cestou. Každý normální člověk by se měl chovat tak, aby zabránil všem muslimům se v ČR ubytovat.

V. Vaclavik 31.8.2014 19:43

Re: Jen doplacime na nase chabe a pomylene chapani svobody

My mame hafo 'vlastnich' lidi, kteri tu nasi Zapadni kulturu podkopavaji, ale i takovi jsou na uplne jine (prijatelnejsi) urovni, nez ti imigranti islamske viry, kteri by sem zanaseli nefalsovany temny stredovek.

Verici lide nasi kultury spadaji zhruba do dvou skupin - jedni si drzi svou viru v soukromi a v praci a verejnem zivote spolecnosti jejich vira nehraje zadnou podstatnou roli a druzi by svou viru do techto sfer zivota tahali, ale neni jim to moc platne, protoze spolecnost celkove uz na viru moc neda. To nejdulezitejsi ale je, ze ta vira tech prvnich, nebo druhych je, v porovnani s virami nevyvinutych kultur, vlazna.

Takze nerikam, ze plno nasich vlastnich lidi, at uz tech s prezivajici krestanskou virou, nebo prostym kolektivismem primitivnich lidi, nejsou pro nasi civilizaci zatezi, ale to je neco, s cim se neda nic delat, oproti imigrantum z nevyspelych kultur, jejichz primitivismus je radikalnejsiho druhu a pred kterymi muzeme zavrit dvere. Nam uplne staci problemy s jistymi domacimi vrstvami a nemame zapotrebi k nim pridavat dalsi zvenci.

Vzdycky, v kazde spolecnosti a civilizaci je plno lidi, zpravidla ve spodnich vrstvach spolecnosti, kteri se vice mene jen vezou, byt v praci makaji a nevaleji se (o povalecich a parazitech tu nepisu). Civilizaci vzdy tahne kupredu jen mensina racionalnejsich jedincu a vetsina z toho profituje a podil mezi tahnutim a vezenim se se lisi na vice, ci mene spojite skale. Ted prave sleduji Spanelsky cyklisticky zavod Vueltu a to co jsem tu popsal pro spolecnost plati i pro peleton cyklistu.

L. Kubeš 31.8.2014 19:02

Naprostý souhlas s autorkou

Pitomost Šabatové je do nebe volající.

J. Schwarz 31.8.2014 17:50

Velmi by mne zajímal

mechanismus recyklace těchto individuí / Šabatová, Uhl, Dienstbier, Marxová-Tominová, mladý Stropnický.../. Nikdo je nevolí, ale jako zázrakem se jejich jména objevují jako kandidáti do jmenovaných funkcí,  vekterých mohou způsobit značný poprask. Je pozoruhodné, jak se z bývalých disidentů prosazují zrovna ti, co se se "stranou" dostali do konfliktu proto, že pro ně nebyla dost revoluční / trockisti, maoisti /. Dává to zvláští obraz  o naší "kapitalistické" současnosti. Už čekám jen na český klon Pol Pota nebo Kima.

J. Schwarz 31.8.2014 17:44

Re: Jen doplacime na nase chabe a pomylene chapani svobody

tak mi řekněte, prd čím že ty holčiny / pokud to nebyla domluvená provokace / vlastně do ČR utekly - byly tuším ze Somálska a Afghanistanu. Nevytvořila snad právě tato "víra" v jejich domovinách prostředí, před kterým utíkaly? Pokud nepochopí, že nemáme zájem nechat si sem importovat podmínky, před kterými utíkají, tak ať táhnou k čertu i se svými "náboženskými symboly". Jsou-li tak pevné ve víře, jistě je doma uvítají jako znovunalezené dcery a Allah, bůh spravedlivý a slitovný, jim jejich bláhový poklesek odpustí.

L. Křivan 31.8.2014 16:21

Koho chleba jíš, toho píseň zpívej.

aneb:   Jsi-li v Římě, chovej se jako Řiman.

Když muslimka přileze do Evropy a žebrá o asyl, tak ať nechá islám doma a hodně rychle převezme chování a zvyky Evropanů.

J. Milfait 31.8.2014 16:18

Diskutijící,

k paní Šabatové a k problému muslmanů nechoďte daleko. Přečtěte si shora uvedený článek v tomto NP a pusťte si video EVROPA: Islám, reklama, propagace. Doufám, že se všem pochybovačům o mírumilovnosti a neškodnosti Islámu v Evropě rozsvítí v hlavě. To je totiž naše budoucnost, pokud nás povedou Šabatové (á), Dienstbierové či jim podobní. Jsem ateista, přesto ochraňuj nás všechny pán Bůh. JM

D. Ondrejkovič 31.8.2014 16:01

Re: Autorka se sama usvědčila

Trochu mi uniká Vaše logika - jednak postrádám souvislost s komentářem, na který odpovídáte a jednak kdyby se jim tu nelíbilo, tak by tady nebyly - nemyslíte?

B. Pauk 31.8.2014 15:31

Pionýrský - nebo muslimský šátek - vsjo rovno !!!

Poměrný systém, založený na přibližně rovnoměrném zisku šarlatánsky získaných hlasů pro postkomunistické partaje, je nutno nahradit občanskoprávním adresným a zpětnovazebním systémem z permanentně individuálně prověřovaných nejlepších zastupitelů - bez ohledu na jejich partajní příslušnost. Národní mužstvo se také sestavuje z nejlepších hráčů - nikoli z nejvlivnějších klubů a jejich bafuňářů. Každé jiné řešení je šarlatánský trik. Existuje stručný a logický, na partajích nezávislý projekt adresné spoluvlastnické demokracie (nikoli však falešné, diletantské a klamavé tzv. „přímé demokracie“): v článku „Právní stát" na google:

http://www.inuru.com/index.php/spolecnost/organizace-spolenosti/324-pravni-stat-volby

J. Kos 31.8.2014 15:27

Re: Autorka se sama usvědčila

Když se u nás těm dívkám nelíbí, tak ať jdou někam jinam !  Svět je veliký, třeba v Rusku by je uvítali !

J. Kos 31.8.2014 15:22

Šabatová do Somálska, ať si to užije !

Když jsem to napsal pod článek v LN, tak během dne diskuze zmizela ! Asi to nebylo stravitelné !

J. Anděl 31.8.2014 13:28

Re: Šátkama to začíná !

Zkuste si text dát do nějakého jednoduchého editoru jako je notepad, tam si ho znovu označte, vložte do schránky a zkuste znovu vložit sem. To by mělo problém s příliš dlouhým příspěvkem odstranit - pokud tedy jinak nemá více znaků a odstavců, než je limit.

M. Mýval 31.8.2014 13:19

každá žena je svým způsobem krásná

Pokud není hnusná závistivá megera

J. Anděl 31.8.2014 11:39

Re: drobný dodatek

No, možná máte pravdu, ale přečtěte si ještě níže příspěvek D. Ondrejkoviče.

Mně ovšem ani tak nejde o to, jestli to ve škole na sobě mít smí, nebo nesmí (píšu, že řešením by byly uniformy či jiný jasně definovaný dress code), jako spíš o tom, jak na to lidé obecně reagují v diskuzích. A že kdyby nešlo o symboly islámské (případně křesťanské), nikoho by to tak nevzrušovalo.

J. Anděl 31.8.2014 11:37

Re: "Nezakázali jsme si ale u nás zatím jiné symboly,"

Víte, že ani nevím - je to u nás zakázané?

Každopádně jestli je, nebude to tím, že by u nás bylo obecně zakázáno nosit do školy předměty s nějakým symbolickým významem, nýbrž jen to, že jsme legislativně některé ideologie a s nimi spojené symboly označily za zločinné. Což jsme myslím u nás s islámem zatím neučinili.

Někdo jiný tady v diskuzi uvádí, že škola neměla v pravidlech nic víc, než obecnou klauzuli o slušném oblečení. A že šlo o nějaké potvrzení o trvalém pobytu. Jestli je to pravda, je tato diskuze opravdu spíš o tom, jestli mají diskutující strach z čehokoliv, co připomíná ideologicky islám, než o tom, jestli si děvčata smějí vzít do školy na krku stříbrný křížek nebo náušnice s nilským křížem.

J. Slanina 31.8.2014 11:15

Re: "Nezakázali jsme si ale u nás zatím jiné symboly,"

A co takhle "verkcajk", symbol dalšího hnusného režimu?

L. Jamka 31.8.2014 9:02

Za dobrotu na žebrotu

Souhlasím s autorkou článku. Západní civilizace je příliš benevolentní. Pořád jen myslíme a bojujeme za druhé, kteří sem přišli za lepším životem a nejsou ochotni sdílet naše hodnoty. Zavádějí zde to, před čím vlastně utíkají. Chtějí si ponechat jen to co se jim hodí z jejich víry, náboženství a žít podle západního stylu jen do určité míry. Jednou na to naše děti doplatí a budou nás proklínat, že jsem nezasáhli včas. Šátky to pouze začíná! Naše kultůra je založena na komunikaci, při které s lidmi komunikujeme a víme o koho jde, vidíme jim do tváře a poznáváme je. Při nošení hidžábu by to ještě možná do jisté míry šlo, ale co bude následovat dál, nikáb, burka ... A jak víme, že se časem neobjeví někdo u Ombudsmanky a nebude požadovat aby jej nosili i ostatní, protože je to pohoršuje. Anebo aby se v jídelně nepodávalo vepřové atd ... Copak se neumíme poučit z historie, anebo ze zkušenosti z jiných států, kde jim toto začíná přerůstat přes hlavu a již je těžké v některých věcech zasahovat. Jako volič a daňový poplatní také vyzývám zřizovatele aby okamžitě vyjádřil podporu škole.

M. Koutný 31.8.2014 8:57

Re: drobný dodatek

Asi nechápete podstatu. Škola dívkám nezakazovala šátek jako náboženský symbol, ale protože odporoval požadavkům na oblečení zdravotní sestry. Čiže šátek nebyl na škole možný ani bez náboženského podtextu. Dívky to věděly, odsouhlasily, podepsaly, nastoupily na školu a začaly protestovat.

J. Anděl 31.8.2014 6:37

Re: Sekulární stát se vyznačuje tím, že ve svých funkcích

Je i není. Svastiku skutečně nelze z principu zakázat a na webu najdete různé přívěšky s různými variantami svastik (našel jsem i nějaké starokeltské, ale ty nevypadaly vůbec jako "hákenkrajc").

Na rukávu v určitém designu se ovšem jedná o myslím relativně zjevný nacistický symbol a ten jsme si u nás specificky zakázali. Nezakázali jsme si ale u nás zatím jiné symboly, třeba velice rozšířený "tao jin-jang" symbol.

P. Sulc 31.8.2014 6:36

Re: Zkonci to tam, kde lide dovoli,

Hrdinove ne, jen ti, co meli kuraz jit z jistoty do neznama, co jen nebyli pripokaleni. Ti pripokaleni ale nemaji odvahu delat cokoliv, ani kdyz jsou doma, mezi svymi.

J. Anděl 31.8.2014 6:21

Re: No ono hlavně názor ombudsmanky má jednu vadu:

Stejně tak se u nás nesmí nosit například křížek na krku? A co tohle, to se u nás nosit smí :-)?

http://postovnezdarma.cz/buddhisticky-unisex-naramek

J. Anděl 31.8.2014 6:13

Re: Jen doplacime na nase chabe a pomylene chapani svobody

Takže řekněme si to otevřeně: k životu v naší sekulární a racionální civilizaci je nutné vzdát se své iracionální a primitivní víry?

Nepletete si "sekulární" s "ateistickou"?

J. Anděl 31.8.2014 5:51

Re: drobný dodatek

Z (krátké) diskuze pod článkem:

"Každopádně je to trapný a vedení školy by se nad sebou mělo zamyslet."

J. Anděl 31.8.2014 5:50

drobný dodatek

Domnívám se, že kdyby nešlo o islámský symbol, ale třeba velikosti výstřihů, že by byla společenská diskuze úplně jiná.

Viz třeba tohle (nenašel jsem teď jiný odkaz, ale psali o tom myslím i na lidovkách):

http://www.extra.cz/skola-se-zalekla-odhalenych-studentek-a-v-photoshopu-upravila-maturitni-tablo-takhle-to-vypadalo

J. Anděl 31.8.2014 5:46

Ty společenské normy u nás nejsou jasně dané a uznávané

Myslím, že je nutné zachovat si kritický odstup a myšlení.

Zeptejte se sami sebe, jak by dopadlo, kdyby šla dívka do školy s červeným šátkem s bílými puntíky v nějakém retrostylu? Vzpomeňte si na časy socialistické, kdy jste měli problémy s delšími vlasy, tričkem s nápisem, krátkou sukní...

Relativně jednoduchým řešením by bylo zavedení školních uniforem. Jenomže jak se Češi baví, když debatují o dress kódu některých striktnějších firem? Mají z toho legraci, nebo to považují za praštěné. Tím myslím různé požadavky jako je nošení kravaty a obleku, sukně přesahující o určitou délku konec kozaček, velikost výstřihů, zákaz dominantní růžové barvy, viditelného tetování, ba třeba i povolené a zakázané značky parfémů atd. atd. atd. Ani komunisté nezavedli školní uniformy. Nedivil bych se, kdyby je považovali za buržoazní přežitek.

Jak je to teda? Máme, nebo nemáme dodržovat konvence, které stanoví zaměstnavatel/škola? Chceme, nebo nechceme je dodržovat?