24.4.2024 | Svátek má Jiří


Diskuse k článku

EUTANÁZIE: Jsem stará? Tak se nechám zavraždit…

Devětaosmdesátiletá učitelka umění na penzi z Velké Británie se rozhodla využít „služeb“ švýcarské organizace Dignitas (Důstojnost) a spáchat asistovanou sebevraždu, přestože netrpěla žádnou nevyléčitelnou nemocí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Sulc 8.9.2014 21:37

Re: No, nevím,

Ne tak zcela !  Ja mam pro ten pripad par bouchacek, pravda, ale kdyz budu pomalu umirat v nemocnici, treba po uraze ci mrtvici, tak se k nim uz nedostanu. A zenske se nestrileji, vetsinou se travi a vetsinou blbe, kde maji vzit nejaky poradny jed. Leda ze by leta schovavali spaci pilule na predpis a pak jich 40-50 spolkly, ale to zase chce planovani. A zase: jak se k nim v nemocnici dostanou?  Kamarad byl po mrtvici paralysovan, bouchacek doma nekolik, co mu byly platne? Nemuze preci pozadat manzelku, at mu prinese Lugera. A jak jinak, ona by to ani legalne udelat nemohla. Takze, bohuzel, tyto moznosti jsou omezene. A tady , v USA, dr.evorkian za asistenci dostal nekolik let, uz umrel a nasledovniky nema. Jsme preci krestanska zeme a buh neco takoveho nerad vidi, zlobil by se a seslal treba zemetreseni ci tsunami a odskakalo by to tisice lidi.

L. David 8.8.2014 7:55

Re: Každý, kdo se chce zastávat legitimizování eutanázie,

Magor je ten, kdo si myslí, že starý a všemi opuštěný člověk má možnost volby.

R. Langer 8.8.2014 7:49

Re: Souhlasím s autorem

No vždyť říkám, pokud je to váš případ, tak je to smutné...

R. Langer 8.8.2014 7:46

Re: Každý, kdo se chce zastávat legitimizování eutanázie,

No to by se ti hodilo, Velký Bratře... :-D

J. Kyselková 7.8.2014 22:41

Důstojnost člověka

je nejvyšší hodnotou. Pokud je nemohoucí zvládnout své biologické funkce a musí doufat v "milosrdenství" druhých - je představa toho, že se může civilizovaně rozloučit  se světem a usnout navždy -  přepychová vize.

J. Jurax 7.8.2014 22:17

No, nevím,

ono vždycky zůstává možnost prosté sebevraždy - tedy pokud je jí člověk fyzicky schopen. Vzpomeňme Pavla Tigrida, Vlastimila Brodského, Bohumila Hrabala. K tomu není třeba legislativy a extra firem či organizací euthanasii poskytujících ... i ta učitelka z článku patrně nebyla bezmocná natolik, že by potřebovala k sebevraždě asistenci ...

P. Dvořák 7.8.2014 20:12

Re: Každý, kdo se chce zastávat legitimizování eutanázie,

Je magor. Nebo hulí děsné svinstvo a je z toho totálně mimo mísu.

I. Babková 7.8.2014 19:27

Re: Souhlasím s autorem

Vzpomeňte na "Dědovu mísu". Tam se konal naštěstí happy end.

V. Braun 7.8.2014 17:50

Belgická právní úprava

Podíval jsem se do textu Belgického zákona zde http://www.ethical-perspectives.be/viewpic.php?LAN=E&TABLE=EP&ID=59 je to ten původní z roku 2002, ještě bez dětí. Zde v Chapter II section 3 jsou podmínky, za kterých je eutanazie možná. Například že o ni musí pacient opakovaně sobodně požádat a nesmí být pod jakýmkoli nátlakem a také že musí být v situaci, kdy trpí.

Postačí si toto přečíst a může odpadnout řada spekulací z diskuse, například že by stát nebo pijišťovny nabízely příbuzným bonus, když dědečka přesvědčí, jak někdo dole píše.

J. Kanioková 7.8.2014 17:49

Jakým právem?

mi někdo odmítá právo rozhodnout si o konci vlastního života? Život není daná povinnost..! Být či nebýt je moje právo..

Ale stejně mám pocit, že články tohoto typu jsou motivovány strachem těch, kteří se obávají, že by je někdy někdo mohl nutit eutanázii provádět. Chápu je.

Zrovna tak ale chápu ty, pro něž je život naprosto nesnesitelný (jedno z jakého důvodu, může jich být stovky) a nemají možnost..

J. Kanioková 7.8.2014 17:33

:)))))))))))))

.

D. Šimáček 7.8.2014 17:25

Re: Gratuluji Vám,

ani miliarda, umírajících stařečků držících se zuby nehty života a snažících si na lékaři vyprosit ještě jeden den na světě, nemá právo zakazovat etuhanasii tomu kdo si ji přeje, natož někdo jen jejich jménem. Taky by nikdo nikdy nenutil lékaře euthanasii provádět proti jeho přesvědčení, stejně jako u interupcí (což je mimochodem mnohem kontroverznější téma).

J. Kanioková 7.8.2014 17:25

Ano, přesně..

.

J. Kanioková 7.8.2014 17:23

:))))))))))

.

J. Kanioková 7.8.2014 17:19

:))))))))))))))

.

J. Kanioková 7.8.2014 17:19

Velký souhlas..

.

D. Šimáček 7.8.2014 17:08

Re: Každý, kdo se chce zastávat legitimizování eutanázie,

dovolte L.Davide

jste magor!

euthanasie je o svobodné volbě nikoliv o nečím nařízení.

J. Tolman 7.8.2014 16:35

Re: Každý, kdo se chce zastávat legitimizování eutanázie,

Co má váš návrh společného se zdejší diskuzí?

J. Aspirin 7.8.2014 16:07

A každý, kdo je proti...

...nechť předem podepíše, pod pojmem život si představuje dlouhodobou bezmocnost s pravidelnými dávkami léků proti bolesti, které pozvolna ztrácí účinnost a že mu je blízká představa kompletní trvalé péče ostatních, připojení na různé aparátky pro podporu života...

A ve chvíli, kdy k tomu dá VELKÝ BRATR (a nejenom on) pokyn nebude mít nic proti experimentům s dávkování a typy léků na své osobě.

L. David 7.8.2014 15:47

Každý, kdo se chce zastávat legitimizování eutanázie,

nechť předem podepíše, že se nechá bez protestu zprovodit ze světa eutanázií.

A to ve chvíli, kdy k tomu dá VELKÝ BRATR pokyn.

J. Plzák 7.8.2014 15:04

Nechápu

proč má někdo snahu vnucovat někomu druhému, jak by se měl rozhodnout.

L. Kubeš 7.8.2014 14:53

Re: Nejsem lékař, jsem naprosto...

Naprostý souhlas, lépe to nešlo říci. A pohádky o paliativní péči jsou opravdu jenom zbožná přání, žel bohu ne realita.

P. Švejnoch 7.8.2014 13:52

Re: Souhlasím.

Poslední odstavec, s ohledem na potenciálně vzniknuvší problémy, nebudu pitvat. Snad jen jednu poznámku - naskýtá se otázka, KDE je ta hranice...

Něco k odpovědnosti: Neodpověděl jste mi, proč se mi snažíte zabránit v tom, abych převzal odpovědnost za svou smrt.

A ještě něco ke stavu "80 let se mu žít chtělo, no a teď se mu do smrti nějakou dobu chtít žít nebude". Připustíme-li, že stav "nechce se mu žít" rovná se depresi, deprese je choroba, a duševní bolest může být nesnesitelnější než bolest fyzická, pak argument "no a teď se mu nějakou dobu chtít žít nebude" ztrácí naprosto význam.

Nic, to téma zdaleka přesahuje možnosti tohoto zůsobu diskuze. Po Vašem posledním příspěvku od ní ovšem odcházím s pro mě potěšitelným přesvědčením, že naše stanoviska možná nejsou odlišná tak diametrálně, jak se zpočátku mohlo zdát. A to mě naplňuje opatrným optimismem. Tedy velice opatrným, pravda... ;-)

Š. Šafránek 7.8.2014 13:20

Re: Souhlasím.

Lékař většinou pozná, kdy už to nemá cenu. Ale jak říkám, pokud se dostane do konfliktu s přáním rodiny, a ta rodina to chce hrotit, pak tahá za kratší konec provazu a musí zvážit, zda mu to za to stojí, nasazovat svůj krk za cizího člověka proti jeho blízkým. A nemluvě o tom, jsou-li v rodině opačné názory - vemte si různé mediální kauzy, kdy manželka chce po letech odpojit apalického manžela s přístrojů, ale rodiče odmítají, protože jsou přesvědčeni, že na ně mrknul (a to se prosím nejedná o žádnou euthanasii, euthanasie je aktivní usmrcení).

Jistě, body 1) a 2) jsou problém. Nechce se někomu žít, protože je starý, nemocný a osamělý? Na to mohu říct pouze to, že se mu dejme tomu 80 let žít chtělo, no a teď se mu do smrti nějakou dobu chtít žít nebude. Vy řeknete, proč mu to neulehčit a humánně jej nesprovodit ze světa. Víte, nerad bych, aby to vyznělo nějak pateticky (raději se vyjadřuji cynicky), ale kdo smrt vídá často a má příležitost ji zkoumat, cítí, že je na ní něco posvátného a majestátního, nemedicínského. A že zabití zkrátka nemůže být služba, řídící se zákonem nabídky a poptávky. Nejsem sice křesťanem, ale v tomhle mají pravdu.

Možná Vám to bude připadat jako protimluv, když Vám ted sdělím, že jsem už pár lidem na druhou stranu pomohl nějakým tím morfiem - ale byli to umírající skutečně v poslední hodince, zubatá jim seděla na posteli a ošklivě s nimi cvičila. To nebyla euthanasie, tedy alespoň ne taková, o které se tu vede debata, to byla lidská povinnost. Cílem nebylo zabití, ale úleva. A to je legální a legální to vždy bylo.

P. Švejnoch 7.8.2014 13:12

Re: Milý pane Vodvářko

na úvod jen technická: Má otázka nezněla, jestli je možné polemizovat s Vámi, ale naopak, jestli nejste schopen polemizovat s jinými tvrzeními v mém příspěvku. Příště se tedy pokusím vyjadřovat tak nějak lidověji, no... :-)

Možná bychom si tedy opravdu měli vyjasnit pojmy: Podle mého názoru "paliativní léčba" nemá s problémem euthanasie nic společného, můžeme ji tedy zapomenout. Stejně tak se předmětu debaty netýká "nepokračování v léčbě". Co se týče euthanasie versus asistovaná sebevražda: Ačkoli euthanasie je obvykle vykládána právě obratem asistovaná sebevražda, předpokládám, že narážíte na rozdíl mezi situací "Lékař umožní pacientovi sebevraždu." versus "Lékař aplikuje smrtící látku". Jistě je tam rozdíl, ale zmíněné moje rozhovory se zaobíraly obratem "euthanasie", a pokud si dobře vzpomínám, v obou se hovořilo o té druhé alternativě.

Vaše tvrzení, že Vy si neumíte představit takového lékaře, se mi jeví spíše jako pokrytectví - v obou zmíněných hovorech bylo jaksi implicitně obsaženo, že občas se toto děje (a navíc jsem nabyl dojmu, že nijak úplně excesivně). To samozřejmě nevím - je to jen můj dojem.

Obávám se, že vzorek 200 lékařů v celkovém počtu asi 40.000 nemusí nutně být úplně reprezentativní.

Ano, a na závěr bylo třeba dodat něco o nacistech, to je velmi validní argument...

R. Langer 7.8.2014 12:57

Re: Onedlho bude eutanázia odmeňovaná

Tak jistě, jestli máte se svojí rodinou takové zkušenosti, tak z toho asi máte trochu strach. Nicméně konečné rozhodnutí by pořád mělo být na vás osobně.

T. Vodvářka 7.8.2014 12:40

Re: Gratuluji Vám,

Ne. Moje náboženské přesvědčení s tím nijak nesouvisí. Mám za sebou 3O let praxe. Viděl jsem a zažil mnohé. Moji víru do práce netahám, jde o mou soukromou věc. Léčím všechny lidí bez ohledu na rasu, náboženství či politické názory.

Za dobu své praxe jsem viděl hodně lidí umírat, mluvil jsem s nimi i s jejich rodinami. Děsím se porušení tabu smrti jako jedné z poslední nerelativizovaných entit. Slyšel jsem mnoho o právech lidí, málokdo mluví současně i o svých povinnostech. Respektuji názory ostatních /to neznamená, že s nimi souhlasím/.

Nevím, z jakého důvodu začala být euthanasie předmětem lékařské činnosti. Jsme školeni na léčení, pečování, nikoli zabíjení. Umíte si opravdu představit situaci, že Váš praktický lékař se bude starat o Vaši matku třeba 25 let, a pak ji píchne injekci a skončí to s ní. Budete mu nadále plně důvěřovat? Nebudete mít ani stín pochybností? Nenapadne Vás, že by to jednou mohl udělat z jiných než "zdravotních" důvodů?

Nakonec - nevadí mi diskusní příspěvky, které jsou vedeny ve slušné rovině, což se týká Vás. Takže mi kritika mého článku o prof. Halíkovi nevadí, naopak, zajímají mne i jiné názory, snažím se porozumět dnešnímu světu v jeho složitosti.

Pěkný den.

J. Dobrý 7.8.2014 12:37

nesmysl

Clanek je nesmysl. Autor ma mysleni svazane krestanskym paradigmatem a to je vse.

Ostatni je jen skvela dokumentace faktu, ze nas mozek je veleschopny ve zpetne racionalizaci rozhodnuti.

Nemam rad tyhle siritele "pravdy", kteri nas zbavuji moznosti se rozhodnout. S rozhodnutim te pani zemrit, protoze se ji soucasny svet nelibi nesouhlasim, ale zurive budu branit jeji pravo to rozhodnuti udelat.

T. Vodvářka 7.8.2014 12:31

Re: Milý pane Vodvářko

Se mnou polemizovat lze, nicméně mám vždy trochu problém, pokud mne někdo nařkne ze lži, abych pokračoval.

Pakliže máte ve svém okolí lékaře, který schvaluje euthanasii, rád bych si s ním promluvil o čem vlastně mluví /viz můj článek na blogu, neboť se často směšují pojmy euthanasie, paliativní léčba a asistovaná sebevražda/.

Neumím si představit, že v ČR existuje kolega, který tak nějak z piety či soucitu někomu podá jed, aby zkrátil utrpení. Jak už výše píše kolega Šafránek, je třeba odlišit situaci, kdy lidský život směřuje k smrti a není možné jej dále smysluplně prodlužovat. Po letech praxe Vám kterýkoliv lékař řekne, kde je ta hranice, za níž už nemá smysl jít. To není euthanasie, ale projev úcty k člověku jako entitě.

Stran názorů na euthanasii - byl jsem před cca 2 lety na poměrně solidní konferenci v Praze / kde bylo cca 200 lékařů z ČR - šlo o přední odborníky v oblasti medicíny, etiky, práva apod./. Z tohoto symposia byl jednoznačný závěr, že euthanasie je zlo, že jde o nebezpečný postup směrem ke klouzajícímu svahu, z něhož již nelze vyskočit.

Rovněž se nabízí srovnání s nacistickým programem T4 v 30. letech min století, kdy byli v Německu zabíjení duševně nemocní, posléze i depresivní a nakonec i ti, kteří se vrátili z fronty zranění. Už to tu bylo a netřeba chyby opakovat.

D. Šimáček 7.8.2014 12:14

Re: Gratuluji Vám,

o chrakteru spoluobčanů nemám žádné iluze, takže by všichni měli žít v klecích aby nemohli krást, vraždit, podvádět, a možná jen pár jedinců "těch dobrých uvědomělých" by mělo právo jimi manipulovat přesouvat je a připouštět?????  NE !!! já zastávám názor že jsou potřeba svobodní, sebevědomí a svéprávní  lidé. Kteří se budou svobodně rozhodovat, zda jim stojí za to těm parchantům co po nich chtějí ustoupit a skončit to s vědomím, že ve výchově naprosto selhali a už to nechtějí dále snášet, nebo své jmění upsat nějakému dobročinnému nebo dokonce bohulibému účelu a ty parchanty vydědit. Nebo je dokonce zažalovat za útisk a vydírání.

Možnost zvolit euthanásii je nedílná součást osobní svobody, a svoboda jedince končí tam, kde začíná svoboda jiného, a tu euthanásie neomezuje.