19.4.2024 | Svátek má Rostislav


Diskuse k článku

EUTANÁZIE: Jsem stará? Tak se nechám zavraždit…

Devětaosmdesátiletá učitelka umění na penzi z Velké Británie se rozhodla využít „služeb“ švýcarské organizace Dignitas (Důstojnost) a spáchat asistovanou sebevraždu, přestože netrpěla žádnou nevyléčitelnou nemocí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Kyselková 7.8.2014 22:41

Důstojnost člověka

je nejvyšší hodnotou. Pokud je nemohoucí zvládnout své biologické funkce a musí doufat v "milosrdenství" druhých - je představa toho, že se může civilizovaně rozloučit  se světem a usnout navždy -  přepychová vize.

J. Jurax 7.8.2014 22:17

No, nevím,

ono vždycky zůstává možnost prosté sebevraždy - tedy pokud je jí člověk fyzicky schopen. Vzpomeňme Pavla Tigrida, Vlastimila Brodského, Bohumila Hrabala. K tomu není třeba legislativy a extra firem či organizací euthanasii poskytujících ... i ta učitelka z článku patrně nebyla bezmocná natolik, že by potřebovala k sebevraždě asistenci ...

P. Sulc 8.9.2014 21:37

Re: No, nevím,

Ne tak zcela !  Ja mam pro ten pripad par bouchacek, pravda, ale kdyz budu pomalu umirat v nemocnici, treba po uraze ci mrtvici, tak se k nim uz nedostanu. A zenske se nestrileji, vetsinou se travi a vetsinou blbe, kde maji vzit nejaky poradny jed. Leda ze by leta schovavali spaci pilule na predpis a pak jich 40-50 spolkly, ale to zase chce planovani. A zase: jak se k nim v nemocnici dostanou?  Kamarad byl po mrtvici paralysovan, bouchacek doma nekolik, co mu byly platne? Nemuze preci pozadat manzelku, at mu prinese Lugera. A jak jinak, ona by to ani legalne udelat nemohla. Takze, bohuzel, tyto moznosti jsou omezene. A tady , v USA, dr.evorkian za asistenci dostal nekolik let, uz umrel a nasledovniky nema. Jsme preci krestanska zeme a buh neco takoveho nerad vidi, zlobil by se a seslal treba zemetreseni ci tsunami a odskakalo by to tisice lidi.

V. Braun 7.8.2014 17:50

Belgická právní úprava

Podíval jsem se do textu Belgického zákona zde http://www.ethical-perspectives.be/viewpic.php?LAN=E&TABLE=EP&ID=59 je to ten původní z roku 2002, ještě bez dětí. Zde v Chapter II section 3 jsou podmínky, za kterých je eutanazie možná. Například že o ni musí pacient opakovaně sobodně požádat a nesmí být pod jakýmkoli nátlakem a také že musí být v situaci, kdy trpí.

Postačí si toto přečíst a může odpadnout řada spekulací z diskuse, například že by stát nebo pijišťovny nabízely příbuzným bonus, když dědečka přesvědčí, jak někdo dole píše.

J. Kanioková 7.8.2014 17:49

Jakým právem?

mi někdo odmítá právo rozhodnout si o konci vlastního života? Život není daná povinnost..! Být či nebýt je moje právo..

Ale stejně mám pocit, že články tohoto typu jsou motivovány strachem těch, kteří se obávají, že by je někdy někdo mohl nutit eutanázii provádět. Chápu je.

Zrovna tak ale chápu ty, pro něž je život naprosto nesnesitelný (jedno z jakého důvodu, může jich být stovky) a nemají možnost..

L. David 7.8.2014 15:47

Každý, kdo se chce zastávat legitimizování eutanázie,

nechť předem podepíše, že se nechá bez protestu zprovodit ze světa eutanázií.

A to ve chvíli, kdy k tomu dá VELKÝ BRATR pokyn.

J. Aspirin 7.8.2014 16:07

A každý, kdo je proti...

...nechť předem podepíše, pod pojmem život si představuje dlouhodobou bezmocnost s pravidelnými dávkami léků proti bolesti, které pozvolna ztrácí účinnost a že mu je blízká představa kompletní trvalé péče ostatních, připojení na různé aparátky pro podporu života...

A ve chvíli, kdy k tomu dá VELKÝ BRATR (a nejenom on) pokyn nebude mít nic proti experimentům s dávkování a typy léků na své osobě.

J. Tolman 7.8.2014 16:35

Re: Každý, kdo se chce zastávat legitimizování eutanázie,

Co má váš návrh společného se zdejší diskuzí?

D. Šimáček 7.8.2014 17:08

Re: Každý, kdo se chce zastávat legitimizování eutanázie,

dovolte L.Davide

jste magor!

euthanasie je o svobodné volbě nikoliv o nečím nařízení.

P. Dvořák 7.8.2014 20:12

Re: Každý, kdo se chce zastávat legitimizování eutanázie,

Je magor. Nebo hulí děsné svinstvo a je z toho totálně mimo mísu.

L. David 8.8.2014 7:55

Re: Každý, kdo se chce zastávat legitimizování eutanázie,

Magor je ten, kdo si myslí, že starý a všemi opuštěný člověk má možnost volby.

R. Langer 8.8.2014 7:46

Re: Každý, kdo se chce zastávat legitimizování eutanázie,

No to by se ti hodilo, Velký Bratře... :-D

J. Plzák 7.8.2014 15:04

Nechápu

proč má někdo snahu vnucovat někomu druhému, jak by se měl rozhodnout.

J. Kanioková 7.8.2014 17:19

Velký souhlas..

.

J. Dobrý 7.8.2014 12:37

nesmysl

Clanek je nesmysl. Autor ma mysleni svazane krestanskym paradigmatem a to je vse.

Ostatni je jen skvela dokumentace faktu, ze nas mozek je veleschopny ve zpetne racionalizaci rozhodnuti.

Nemam rad tyhle siritele "pravdy", kteri nas zbavuji moznosti se rozhodnout. S rozhodnutim te pani zemrit, protoze se ji soucasny svet nelibi nesouhlasim, ale zurive budu branit jeji pravo to rozhodnuti udelat.

J. Kanioková 7.8.2014 17:19

:))))))))))))))

.

J. Balcar 7.8.2014 12:06

Psa byste trápit nenechali...

Vzhledem ke svému věku jsem již pár svých předků ke smrti doprovodil. Nechci zažít to co oni, když na nimi, rozřezanými a protkanými hadičkami, páni lékaři bezradně kroutili hlavou. Nechtěl bych jednou nehybný ležet a litovat, že nedokážu sáhnout do nočního stolku po rychlém řešení a lidé v bílých pláštích kolem dělají všechno proto, abych si to vyžral až do dna.

D. Šimáček 7.8.2014 11:35

kdo jste!?

že si osobujete právo rozhodovat za ostatní? Vás nikdo nutit nebude euthanási provádět, to vy si ale děláte z nemocných či jinak strádajících rukojmí a zdroj příjmů, to vy se zde dostáváte do role prodejce vnucujícího svoji péči! Je věcí osobní svobody rozhodnout se, kdy chce člověk zemřít a ten kdo s tím někomu pomůže, aby to nebylo zbytečně bolestivé či dokonce nebezpečné pro ostatní by v žádném případě neměl být postihován!

J. Kostelanský 7.8.2014 11:34

Onedlho bude eutanázia odmeňovaná

Viem si predstaviť, že neuplynie veľa času, kým nejakého chytrého "ekonóma" napadne, že eutanázia by mohla prinášať spoločnosti peniažky. Ak je niekto dlhodobo chorý s vyhliadkou, že sa bude "trápiť" ešte 5 rokov a zdravotný a sociálny systém to bude stáť iks stotisíc korún, tak sa príbuznými poskytne zaujímavý kšeft: ak presvedčíte svojho chorého príbuzného, aby dobrovoľne odišiel z tohto sveta, tak vám vyplatíme tretinu či štvrtinu predpokladaných nákladov na jeho liečenie.

A potom príde syn či dcéra za svojím rodičom a začne mu vysvetľovať, akú veľkú hypotéku má a že by potrebovali nové auto, a ešte rekonštruovať byť a ešte to či ono, a že keby rodič podstúpil eutanáziu, tak by sa im finančne polepšilo...

Som presvedčený, že toto zažijú ešte niektorí z tých, ktorí práve čítajú tento príspevok.

Zdá sa vám to absurdné a pritiahnuté za vlasy? Kto by však bol pred 30 rokmi predpokladal, že raz sa homosexuáli budú sobášiť (niekde dokonca v kostoloch) a budú si môcť adoptovať deti?

D. Šimáček 7.8.2014 11:37

Re: Onedlho bude eutanázia odmeňovaná

no pokud by někdo vychoval takový parchanty tak si ani nic jiného nezaslouží.

R. Langer 7.8.2014 12:57

Re: Onedlho bude eutanázia odmeňovaná

Tak jistě, jestli máte se svojí rodinou takové zkušenosti, tak z toho asi máte trochu strach. Nicméně konečné rozhodnutí by pořád mělo být na vás osobně.

Š. Šafránek 7.8.2014 10:54

Souhlasím.

Souhlasím s autorem i kolegou Vodvářkou níže. Možná my lékaři zastáváme dogma, že institucionalizovaná euthanasie je nepřípustná, prostě proto, že jsme poznali spoustu forem umírání a víme, že otázka nestojí tak, jak ji prezentují zastánci lékařsky asistovaného zabití: totiž buď nekonečné bolestné umírání, nebo rychlá důstojná smrt.

R. Langer 7.8.2014 11:00

Re: Souhlasím.

Tím jako myslíte, že podle vás bude žádat o euthanasii někdo, komu řeknete, že může žít v podstatě bezproblémově ještě dalších 10 let? Tak něco na tom asi je, i když je to podle mě dost absurdní myšlenka.

Š. Šafránek 7.8.2014 11:19

Re: Souhlasím.

Nikoli 10 let a nikoli bezproblémově; ale jsou i jiné formy, než zabití, jak dožít snesitelně či jak ulehčit (nikoli způsobit!!) smrt. Příliš se šetří opiáty (kritika do vlastních řad), příliš se zvyklo nechat umřít rodiče v nemocnici - hlavně se na to nemuset doma dívat, honem na poslední chvíli ještě zavolat záchranku. Příliš se prodlužuje konec života "na přístrojích" - to není záliba lékařů, ale sebeobrana před alibistickými rodinami a jejich právníky. Bude-li mít člověk možnost zemřít doma (milující a hlavně statečná rodina) a nebude-li muset trpět bolestí, dušností či jinak (vše tohle paliativní medicína umí zajistit), pak nebude euthanasie téma číslo jedna. Ale bude-li se starý a nemocný člověk cítit osaměle, bude-li trávit většinu času po špitálech a nebude-li paliativní péče dostupná (což nyní opravdu v potřebné míře není), pak bude poptávka po lékařsky asistované smrti narůstat.

R. Langer 7.8.2014 11:26

Re: Souhlasím.

No - já s vámi souhlasím, ale v tom to právě je - když budu starý a (smrtelně) nemocný a nebudu mít už pro co žít, nebo nebudu chtít být na obtíž, má cenu žít za každou cenu? To je otázka...

R. Gramblička 7.8.2014 11:32

Re: Souhlasím.

Bude li možnost zemřít doma s opatěrou blízkých, bude to vyhovující v případě, že potomkům nebude ze strany úřadů hrozit obvinění ze zanedbání péče, úmyslného či neúmyslného zabití atd.

P. Švejnoch 7.8.2014 11:35

Re: Souhlasím.

To je pořád kolem dokola.

1) A co když někdo nechce žít ten Váš "snesitelný" život? Život se sice možná snesitelnou bolestí, ale utlumený opiáty do stavu, kdy o sobě spíše neví? A jistě bych dokázal vyjmenovat X dalších variant, kterých se NECHCI dožít.

2) Vůbec se nehodlám věnovat obhajobě těch "sobeckých" potomků - Vaše tvrzení, že je vždy možné zajistit domácí a láskyplnou péči o dožívajícího rodiče je cliché a čirá fantazie. Krom toho existuje i nezanedbatelná skupina těch, kteří z objektivních příčin žádně technicky dostupné potomky nemají.

3) Nejvíc mě ovšem pobavil Váš argument o "příliš dlouhém konci na přístrojích" - ten je podle Vás sebeobranou lékařů před alibistickými rodinami... Hmmm... Tak já to tedy vidím jako neochotu lékaře rozhodnout, svoje rozhodnutí obhájit a převzít za něj odpovědnost.

Ono je to vlastně celé o strachu z odpovědnosti viďte? Ostatní jsou jen floskule a zástupné argumenty...

Š. Šafránek 7.8.2014 11:47

Re: Souhlasím.

Jistě, odpovědnost z lékaře nikdo nesejme. Já se počítám mezi ty, kteří napojováním na přístroje šetří a invazivní léčbu u neperspektivních těžce nemocných neindikují. Bohužel se dobrovolně pohybuji na tenkém ledě, protože právní úpravy jsou velmi vágní a není společenský konsensus, a už vůbec ne legislativa, který by stanovila alespoň rámcově, koho ještě léčit a koho ne. Ano, onu odpovědnost přehodila společnost na lékaře a každé jeho rozhodnutí může být napadeno. V Americe se kdekdo soudí s lékaři o peníze - proti tomu se dá pojistit. U nás je většina sporů trestněprávních - proti tomu se bohužel pojistit nedá. Takže mi tu nevykládejte o strachu z odpovědnosti, neboť ten strach nemám já, ale společnost, která ji na mně přehodila.  A propos, když jsme u té odpovědnosti, neměl byste si naplánovat svůj konec dříve, než budete v situaci, kdy budete chtít za své usmrcení učinit odpovědného někoho jiného?

P. Švejnoch 7.8.2014 12:02

Re: Souhlasím.

Neříkám, že převzít odpovědnost za "nenapojení na přístroje" je jednoduché. Není to jistě jednoduché ani z hlediska právního, ale hlavně předpokládám z hlediska lidského. Nicméně - tu odpovědnost na Vás, coby lékaře, nepřehodila společnost - ta odpovědnost vyplývá z Vaší odbornosti. Těžko přeci můžete žádat, aby strojař kvalifikovaně rozhodl ve věci zdraví/choroba a z toho vyplývajících otázek.

Co se týče mé odpovědnosti: To je ale přece přesně to, oč v téhle debatě běží - já chci převzít odpovědnost za svůj život a v tomto případě smrt. Od Vás žádám pouze technickou podporu či realizaci. A Vy se mi v tom snažíte silou mocí bránit. Proč tedy?

A co body 1) a 2)?

Š. Šafránek 7.8.2014 13:20

Re: Souhlasím.

Lékař většinou pozná, kdy už to nemá cenu. Ale jak říkám, pokud se dostane do konfliktu s přáním rodiny, a ta rodina to chce hrotit, pak tahá za kratší konec provazu a musí zvážit, zda mu to za to stojí, nasazovat svůj krk za cizího člověka proti jeho blízkým. A nemluvě o tom, jsou-li v rodině opačné názory - vemte si různé mediální kauzy, kdy manželka chce po letech odpojit apalického manžela s přístrojů, ale rodiče odmítají, protože jsou přesvědčeni, že na ně mrknul (a to se prosím nejedná o žádnou euthanasii, euthanasie je aktivní usmrcení).

Jistě, body 1) a 2) jsou problém. Nechce se někomu žít, protože je starý, nemocný a osamělý? Na to mohu říct pouze to, že se mu dejme tomu 80 let žít chtělo, no a teď se mu do smrti nějakou dobu chtít žít nebude. Vy řeknete, proč mu to neulehčit a humánně jej nesprovodit ze světa. Víte, nerad bych, aby to vyznělo nějak pateticky (raději se vyjadřuji cynicky), ale kdo smrt vídá často a má příležitost ji zkoumat, cítí, že je na ní něco posvátného a majestátního, nemedicínského. A že zabití zkrátka nemůže být služba, řídící se zákonem nabídky a poptávky. Nejsem sice křesťanem, ale v tomhle mají pravdu.

Možná Vám to bude připadat jako protimluv, když Vám ted sdělím, že jsem už pár lidem na druhou stranu pomohl nějakým tím morfiem - ale byli to umírající skutečně v poslední hodince, zubatá jim seděla na posteli a ošklivě s nimi cvičila. To nebyla euthanasie, tedy alespoň ne taková, o které se tu vede debata, to byla lidská povinnost. Cílem nebylo zabití, ale úleva. A to je legální a legální to vždy bylo.