16.4.2024 | Svátek má Irena


Diskuse k článku

VELKÁ BRITÁNIE: Kde vzdělání přestalo být smyslem školy

V Anglii musí premiér čas od času a přede vším před volbami obměnit vládní kabinet, čili své ministry, aby ti špatní, to znamená kritizovaní, vypadli a naopak ti chválení byli povýšeni.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Kostelanský 28.7.2014 22:41

Za komunistov bolo školstvo kvalitnejšie

Nie som ľavičiar a už vôbec nie komunista, ale školstvo - aspoň to základné a učňovské bolo v priemere oveľa kvalitnejšie ako dnes - aspoň na Slovensku. Školskú dochádzku som absolvoval v rokoch 77 až 89, takže mám s čím porovnávať - informácií mám viac než dosť.

Začalo to už od materských škôl. Za komunistov príslušné miesta vedeli, koľko je na ktorom sídlisku detí a v akom veku a podľa toho sa plánovali aj miesta v materských škôlkach. Dnes sú na školských úradoch kadejakí odborníci, ale naplánovať a zistiť si (napr. metódou dotazov rodičov), koľko miest bude v ktorej mestskej štvrti v ktorom roku potrebných v škôlkach, to je pre nich španielska dedina. Veď trh rozhodne...

Môj ročník bol druhý v poradí pri zavádzaní osemročnej školskej dochádzky. NIKDY sa nestalo, že by sme nemali učebnice, a aj u ročníku pred nami, ktorý bol prvý (a všetky učebnice mali úplne nové), to bolo úplnou výnimkou. Teraz sa deti učia aj 2-3 roky bez učebníc. Reformuje sa, reformuje, ale knihy sa dávajú písať a tlačiť po známosti, a potom to tak vyzerá.

Úplne tragická je koncepcia vyučovania matematiky. Namiesto jedného spôsobu počítania či delenia sa žiaci učia niekoľko, a poriadne nevedia ani jeden. Veci, ktoré by mali vedieť spamäti, sa učia odvodzovať (malá násobilka), a veci, ktoré by mali vedieť odvodiť, sa učia spamäti. Vrcholom experimentovania na deťoch je (nielen v ČR) písmo Comenius. Deti sa neučia písmenká spájať, nevedia rozlíšiť písané a tlačené písmo, jednoducho v tom majú chaos.

V našom meste je 6 škôl. Najlepšie výsledky v matematických a ďalších súťažiach dosahuje škola, ktorá ako jediná kašle na nové experimenty, a ide podľa starých, komunistických osnov. Ono tí komunisti v niektorých veciach neboli až takí sprostí ako sú teraz viacerí ľudia chytrí... A nie všetko, čo vzniklo za komunistov, malo aj komunistickú ideologickú pachuť. Nespomínam si, že by niečo také existovalo v matematike, fyzike, chémii, matematike či gramatike.

J. Kostelanský 28.7.2014 22:28

Typický anglický školák

Čítal som dávnejší nejaký blog, kde sa opisovalo, ako chodia žiaci do školy. Oblečená mikina, na hlave kapucňa, v jednej ruke cola a v druhej nejaký zošit...

P. Maleček 28.7.2014 21:03

Škola musí být stejně tvrdá jako je život

Úpadek školství není ani tak spojen s neo marxismem, ale s poklesem požadavků na žáka spojený s maximalizací počtu studentů s tzv. vysokoškolským vzděláním, které v úrovni znalostí a dovedností nedosahuje toho komunisticko středoškolského před 30 lety.

K tomu další rána v podobě financování školství tzv. na hlavu, tj. na počet žáků ve škole. Učitelé pak nemohou vyhodit neschopné a líné či nezvladatelně agresivní, protože by přišli o ptáci.

Nedojde-li k návratu k tzv. tvrdé škole postavené na znalostech a dovednostech žáků a na osvědčené tvrdé morálce, ne na politickém zadání co nejvíce tzv. středo a vysokoškoláků, dojde k totálnímu rozkladu společnosti.

Nejen Anglie, ale celá Evropa včetně Česka k tomu má pod současnými prý politiky "pěkně našlápnuto".

B. Rybák 28.7.2014 19:58

Školství své cíle úspěšně plní

Jsou to ovšem cíle "nové levice", která svůj "pochod institucemi" zahájila s ne(o)marxistickým přesvědčením, že kultura (vzdělanost) jsou základnou a ne tedy nadstavbou od níž se odvíjí drtivá většina společenského "pohybu".

Že tedy nenáviděný demokratický kapitalismus zničí, pouze když zničí křesťanskou (protestantskou) morálku z níž spontánně vznikl (autoritu, rodinu, soutěživost).

Pochopila, že k tomu, aby většina "vzdělanců" uvěřila dogmatům ekologismu a multikulturalismu, které jsou pro její světovládné plány naprosto nezbytné, musí být jejich skutečná vzdělanost nepatrná (fach-idioti, kteří vědí všechno o "ničem" nebo masově produkovaní "žvanilové", kteří vědí "nic" o všem). Pochopila, totiž, že pro realizaci její elitářské vlády stačí "pár" mocí a bohatstvím zkorumpovaných absolventů elitních škol a ti ostatní mají být schopni sloužit především státní byrokracii. Škola nesmí objektivně měřit schopnosti (znalosti) studentů, protože by vyšla najevo genetická a kulturně-etnická pravda o vzdělávacích schopnostech.

Proto její školy chrlí masový nadbytek "nevzdělanců", vychovávaných v přesvědčení, že stát a ne rodina je jejich "velkým laskavým otcem". Nevzdělanců, kterým pokořující pravdu o jejich schopnostech řekne až jejich soukromý zaměstnavatel (vznikla teorie, že ne "podplatitelný" proletariát, tihle nespokojení "vzdělanci" zničí kapitalismus.

Tento systém, ale vycházel z neokoloniálního bohatství "západu", které mizí a spolu s ním i pracovní místa pro "polovzdělance"!

M. Prokop 28.7.2014 20:57

Re: Školství své cíle úspěšně plní

"Nevzdělanců, kterým pokořující pravdu o jejich schopnostech řekne až jejich soukromý zaměstnavatel "

Toho ani nehledají. Šup co nejrychleji do státního, obecního, eunijního. Podle toho to také dnes vše vypadá.

D. Švik 28.7.2014 19:06

Smutný článek

k hluboké úvaze. Úpadek školství (státního) je zcela evidentní i u nás. Katastrofální výsledky státní maturity hovoří za vše.

Ś. Svobodová 28.7.2014 12:31

I u nás vychází dnes ze škol více pologramotů než dřív

Na vině je mj. naprostý chaos ve školství. Učitelé učí i v rámci jedné školy podle různých "škol" výuky, každý učitel používá jiné učebnice (některé jsou plné gramatických i faktických chyb). To ztěžuje žákům přestup mezi školami a chápání látky v případě změny učitele.

Na žácích se neustále experimentuje - jednou píší tak, podruhé jim vymyslí jiné písmo, pak ho zas zruší. Maturity - ani nemluvit.

V. Novak 28.7.2014 13:08

Státní maturity jsou snad nerozumnější krok porevolučních

reforem. Bohužel přišel s obrovským zpožděním - tedy 1) v době, kdy už byly škoda napáchána a 2) kdy se mizerní učitelé a mizerné školy brání objektivnímu hodnocené své mizernosti.

P. Vaňura 28.7.2014 15:58

Naprostý souhlas

Ve škole je nutná disciplína, a ta se zlikvidovala!

A bod 2, toto je také pravda.

ALE vina není jen na školách. Na maturitu, kterou jsem skládal já a moji spolužáci většina populace nemá dostatečné IQ. A na vysokou školu, která neučí nesmysly, TUPLEM.

Pokud má mít 80% populace střední a 40% vysokou školu, NEJDE udržet kvalitu absolventa, ani kdyby o vždělání nerozhodovali takoví idioti, jako jsou ti současní! V 60 letech platilo, že na absolvování "techniky" je třeba IQ cca 115 (podle výzkumů na menších vzorcích, celoplošně to nikdo nesledoval).

V. Novak 28.7.2014 17:56

Ale to byl jeden z požadavků "plyšáku", tedy VLSR.

Nevzpomínáte na Zemana a jeho výklady, jak jsme zaostalí, jak jsme ve vysokoškolácích za Nepálem a ve vyspělých zemích je vysokoškoláků 50%?

Obé byly pitomosti, tedy statistikulace - ale jak účinné byly! A jak působily na masy! Jaký étos v tom byl obsažen - "komunisti nás okrádali o vzdělání!" "Za Nepálem!!! představte si!"

M. Mýval 28.7.2014 18:19

Ubu

Včera jsem četl článek jehož autor si stýskal, že se z jednoho našeho politika,který býval chytrý a vtipný stal přihlouplý sprostý ožralý strejc.

Možná to je mé zatížení jako absolventa technického směru, kterého uráželo, že hošani z knedlfakuty a školy pochodového kroku mají stejný titul jako my. Nějak jsem považoval jeho řeči za přihlouplé. Plně na ně sedl citát: Miloš je hrdý na každý bonmot, i když je sebehloupější (autora si nepamatuji). A vtipnost? Po létech sterilní kultury nás dovedlo k smíchu každé ho.no. Čím sprostší, tím lepší.

Ubu se nezměnil, ani naši voliči. Takže i kdybychom měli, 99% vysokoškoláků, Ubu si své voliče najde.

M. Mýval 28.7.2014 18:23

chybička se vloudila

poslední věta by měla znít ... volič si svého Ubu najde

M. Prokop 28.7.2014 18:28

Re: Ubu

"Prognostika a přestavba" byl intelektuální i lidský vrchol dotyčného. Od té doby už to jde jen dolů.

Proč někdo (hodně lidí) říká šplechtům "bonmoty", těžko říci.

M. Prokop 28.7.2014 17:15

Re: I u nás vychází dnes ze škol více pologramotů než dřív

Různé výuky mají tu výhodu, že si při troše snahy můžete pro potomky vybrat dobrou.

Pokud by byly jen jednotné, centrálně řízené a špatné (což je vysoká pravděpodobnost, co státem provozovaného funguje?), jsou následky mnohem horší.

V. Novak 28.7.2014 17:58

Re: I u nás vychází dnes ze škol více pologramotů než dřív

No, hlavně, že po převratu byli absolventi i frekventanti té "špatné" výuky srovnatelní s Korejci a daleko před Američany... A po letech necentrálně neřízené a samozřejmě dobré výuky jsou kde?

Aspoň v něčem jsme Ameriku dohnali. Možná i předehnali, Bohužel v tom, po čem prd...

M. Prokop 28.7.2014 18:31

Re: I u nás vychází dnes ze škol více pologramotů než dřív

Ty kecy o "daleko před Američany" máte statisticky podložené? I s ohledem na zásadně jiný způsob výchovy?

Na životní úrovni (která přece jenom odráží i vzdělanostní úroveň) to tedy vidět nebylo, ta naše "srovnatelnost".

R. Tesařík 28.7.2014 19:47

Re: I u nás vychází dnes ze škol více pologramotů než dřív

a jak jsme na tom ve srovnání s Rusy?

V. Kain 28.7.2014 18:39

Re: I u nás vychází dnes ze škol více pologramotů než dřív

Nejen školství,ale i zdravotnictví,ekonomiku dokáží naprosto cíleně zlikvidovat levicová uskupení.Stačí se podívat na EP,tam taky vládne levice a je vůbec něco co by udělali ku prospěchu obyvatel?Dokud budou voliči volit ty levicové pazdráty ve svých zemích a ti následně budou posílat do EP stejné pazdráty jako jsou sami,tak se nic nezmění spíše naopak.

V. Podracký 28.7.2014 11:51

Problémem je "odlučovací princip"

který lze jinak možná nepřesně nazvat individualismus. Výchova už nesměřuje k občanské sounáležitosti, ale k izolaci jednotlivce. Konečně k tomu směřuje celý vývoj západní civilizace. V šedesátých letech vznikl tento vývoj přijetím marxistických myšlenek při zachování svobody člověka. Výchova se zaměřuje jen na nástroje a nemá cíl. Každý má svoji pravdu, nikomu nelze nic vnucovat. Výsledkem je chaos.

Marxismus je se svobodou neslučitelný. Fungovat může jen marxismus totalitní nebo svobodná společnost bez marxismu uznávající tradiční pravidla.

V. Novak 28.7.2014 12:53

Individualismus jako následek marxismu?

To opravdu vidím poprvé, že se marxismu místo kolektivismu vytýká individualismus...

Nejste drobátko mimo bílou keramiku?

V. Podracký 28.7.2014 15:37

Re: Individualismus jako následek marxismu?

Přece to vidíte, vzpoura mladých v šedesátých letech se oháněla marxismem, ale svoboda nebyla omezena. To co vzniklo (a máme dnes), není tedy marxismus, není třídní boj, je to jen snaha o rovnostářství při zachování svobody (rovnost sexuálních orientací, genderová rovnost muže a ženy atd.).

Zároveň s tím probíhá "odlučování" - individualisace. Rozkládá se rodina, společenstvo obce a státu se rozkládá, neuznávají se společenstva jako je národ. Ztrácí se pojmy věrnost, loajalita atd. Tyto procesy nelze nazvat marxismem, tak jak to činí autor článku. V ostatním s ním ovšem souhlasím.

V. Novak 28.7.2014 17:48

Re: Individualismus jako následek marxismu?

No prostě to není marxismus a s marxismem to ani nemá nic společného.

Vzpoura mladých v 60. letech probíhala jako všechny vzpoury mladých - hlavně se odlišit od "starých" - tedy od generace rodičů. Rodiče se děsili marxismus a komunismu - tak si dáme na trika Che Guevarru a na zeď Maa! Matka se vdávala jako panna - to by tak hrálo, je sexuální revoluce! Někdo se dokonce naučil pár pouček z nějaké příručky a podle toho, která se mu dostala do ruky, byl z něj maoista, trockista, anarcho-komunista,... A samozřejmě z mladých revolucionářů jsou staří hofráti.

Myslím, že dokonale to popsal Merle v "Za sklem" - všichni tam mají plnou hubu dělníků a revoluce, ale žijí v universitním kampusu, kde dělníka vidí akorát z prosklenné chodby, jak jim asfaltuje silnici pro jejich auťáky. A hlavní cíl revolty bylo společné bydlení na kolejích...

J. Jurax 28.7.2014 18:53

Re: Individualismus jako následek marxismu?

No, staří hofráti ... jenže někteří se revolučnímu mládí nezpronevěří a zůstanou stejně blbí jak zamlada - třeba Cohn-Bendit - a ono se to někde projeví. I Barroso začínal v politice jako komunista a maoista a šéf portugalských komunistů ...

V. Novak 28.7.2014 17:52

Marxismus je kolektivistický. Chcete-li. můžete mu to

vytýkat. Ale nevytýkejte mu výuku k individualismu - na to jsou úplně jiné filosofie a jiná hnutí. U nás reprezentované v 90. letech ODS. Co reprezentuje ODS teď, už nějak nevidím - ale v pod vedením VK to byl čistý egocentrický individualismus.

V. Podracký 28.7.2014 18:05

Re: Marxismus je kolektivistický. Chcete-li. můžete mu to

Nepochopil jste podstatu. Ti lidé žili v západní společnosti a na svobodu si nenechali sáhnout. Přesto snili o nějakém marxismu, ale jen platonicky. Z toho marxismu vznikly některé ideje jako třeba genderový feminismus,rovnost sexuálních orientací a multikulturalismus. Takže to byl takový mix. Je zapotřebí se v tom trochu vyznat.

Netvrdím přece, že marxismus vyučuje individualismus. Někde jste se v tom ztratil.

J. Schwarz 28.7.2014 19:33

Re: Problémem je "odlučovací princip"

kdyby opravdu fungoval ten "odlučovací princip", byla by to paráda! Ale on platí pravý opak, totiž kolektivismus a slučovací princip! Odlučovací princip  by nezabraňoval jednotlivcům zůstat sami nebo se dobrovolně sdružit do skupin podle vlastní afinity. Takové skupiny  / a jednotlivci / by vůči sobě neměli žádné závazky / pokud by platil odlučovací princip /. Skutečnost je ale taková, že jednotlivec si sice může dělat prakticky co chce, ale když  v důsledku svých preferencí či "kultury" dopadne na hubu , najednou mají ti ostatní kolektivní odpovědnost a povinnost postarat se mu o "důstojnou životní úroveň". To je už socialismus jako Brno, zvlášť když v naší verzi demokratury si "většina" může hlasováním patřičné benefity vynutit a já jaksi žádnou možnost "odloučení" prostě nevidím! A to mi věřte, že bych se od té bandy idiotů co si říkají "bližní" "odloučil" velice rád!

V. Novak 28.7.2014 10:43

Jako by autor popisoval českou porevoluční školu.

Proč to ale svádí na marxismus, když u nás je to výsledkem "odmarxisování"?

M. Prokop 28.7.2014 10:53

Re: Jako by autor popisoval českou porevoluční školu.

"Odmarxistování" oranžgutany a zelenáči? Nebo Dobešem?

V. Novak 28.7.2014 12:51

Re: Jako by autor popisoval českou porevoluční školu.

Všemi přece!

Od OF, jehož očekávači funkce brali i zástupce ředitele, přes modré straky který dělaly totéž, přes ČSSD a dále a dále.

Výsledkem bylo, že školy jsou sice odmarxisované a pozeleněné - ale nikdo se nestaral, aby byly taky k něčemu. Dobeš aspoň zavedl státní maturity, které ukázaly v plné nahotě, jak české školství upadlo a jak jsou jeho výsledky podpsí. Proto je tak nenáviděn.

P. Han 28.7.2014 19:36

Re: Jako by autor popisoval českou porevoluční školu.

Jděte do řiti s modrými strakami, troubo. Ryba smrdí od hlavy. Zkuste jmenovat jediného ministra školství za ODS. S čestnou výjimkou té dámy, co to dělala necelý měsíc v Topolánkově vládě. Lidovci a socani.