19.4.2024 | Svátek má Rostislav


Diskuse k článku

HISTORIE: 1914 (3)

První československá jednotka, ještě však nikoli jako legionářská, vznikla v Rusku z lidí žijících v Rusku a majících české kořeny. V srpnu 1914 byla ustavena „Česká družina“, kterou 20. srpna schválila ruská vojenská rada.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Sulc 26.6.2014 18:51

Re: hm

Veru ze stat nema byt narodni. Svycarsko neni, ze?  Pred valkou zilo v CSR neco pres 3 mil Nemcu, 3 mil. Slovaku, skoro 1 mil Madaru, asi 300 tisiv Polaku, plus smes narodu na Podkarpatsku a 6 mil. Cechu, kteri vladli mensinam jako koloniim. Proto si Taticek vymyslel neexistujici narod ceskoslovensky, jinak samotni Cesi by byli jen jedna z mensin, byt nejvetsi.A take ve vlade byli az na par vyjimek, jen Cesi, Polak, Madar nikdy, kratce pred valkou dva Nemci A zadny narod nemel autonomii, ani ti Slovaci ne, prestoze tATICEK se k tomu v USA podpisem zavAZAL, ze ji do 10 let dostanou. Ale jak mohli? To by najednou nebyl ten vetsinovy narod ceskoslovensky, o kterem mluvila Ustava a pak by se autonomie dozadovali i Nemci a to neslo, demokracie sem demokracie tam, sebeurcovali se jen apouze ti Cesi, co udatne 28 rijna strhavali orlicky. Drive to ovsem neslo, nebylo to dovoleno.

Š. Hašek 26.6.2014 15:43

Re: Výborné. Výborné.

Beru.

Z. Žíkovecký 26.6.2014 15:42

Re: hm

Názvy zemí jsou vlastně jmenné tvary přídavných jmen. Jmenných tvarů bylo dříve používáno v jednak přísudku (tedy nikoliv "Toto území je německé.", ale "Toto území je německo."), jednak jako zpodstatnělých přídavných jmen ("nový měsíc" = "nov", "německé území" = "německo", "polská země" = "polska"). Adjektiva na -ský/-ská/-ské (vzniknuvší stažením složených tvarů -skŭ-jĭ/-ska-ja/-sko-je (vzniknuvších palatalizací ze -skŭ-jŭ/-ska-ja/-sko-jo)) jsou zpodstatnělé genitivy, složené z genitivní koncovky (Praindoevropské "-es", jehož reflexem je anglické "-'s" a je vidět třeba i v genitivu německého členu: "des") a zájmene "k-o-z/k-e-H2/k-o-d" (které můžeme vidět i v positivu některých zájmen, například "vyso-k-ý", dale-k-ý", "hlubo-k-ý". Možná se jedná o depalatalisovanou variantu zájmene "kJ-o" (tento), která v satemových jazycích dává "s" (dne-s, leto-s, s-de) a v germánských "h" (G. "heute"; En. "here"). Tedy PIE -es-k-o-z/-es-k-e-H2/-es-k-o-d, do Germánských jazyků po pravidelných hláskových změnách -is-h.

"Republika" < Lat. "res publica" (věc veřejná); tedy "Česká republika" = "Česká věc veřejnosti", "veřejná věc Čechů".

---

Proletářský nebo feudální internacionalismus, to máte prašť jako uhoď; výsledek je stejný - zglajchšaltování kultury, jako když pejsek s kočičkou vařili dort.

Z. Žíkovecký 26.6.2014 14:44

Re: hm

Jaké byly vztahy Čechů k Rakousku je všeobecně známo; lišilo se to nejen od člověka k člověku, ale i v čase jakožto reakce na vztah Rakouska k Čechům ("Kdyby Rakousko neexistovalo, museli bychom si je vytvořit" x "Byli jsme před Rakouskem, budeme i po něm."). Že za první světové války bojovali Češi na obou stranách fronty, to v divadelní hře  "České nebe" slyšel každý český vzdělanec.

Ale co mě zajímá je z jaké pozice je kritika vedena, co by autor vlastně považoval za správné. Tedy nejen "Udělali to blbě", ale také "Meli to udělat tak a tak".

Z. Žíkovecký 26.6.2014 14:14

Re: hm

Včetně dezertérů a zběhů z Československé lidové armády? A týká se to i vojáků v záloze?

P. Sulc 25.6.2014 22:37

Re: hm

Prectete si, jaky byl vztah Cechu k RU. Dr. Jiri Rak: '' Zachovej nam Hospodine.."  Nedavno vyslo. Ale nic pro ty bajecne, prave ceske vlastenciky.

J. Babička 25.6.2014 21:53

Re: Výborné. Výborné.

Urcite ne, ani sem vas nechtel nijak urazit.

Š. Hašek 25.6.2014 20:44

Re: Výborné. Výborné.

Václava Havla nikoliv.  O něm nebyla vůbec řeč.

A nejde o to, aby se lidi shodli na hodnocení Masaryka či Beneše. Jde o to, že tito pánové byli součástí naší historie. Když nic jiného, tak aspoň ten portrét v síni.

Máte něco proti tomu?

J. Babička 25.6.2014 19:33

Re: Výborné. Výborné.

Dejte si tam Ferdinanda. To byl posledni cesky kral, ktery se nechal korunovat a slozil ,prisahu ceskemu kralovstvi.Jeho nastupce, Franc Josef si na to cas nikdy neudelal. A  stim Benesem ci Havlem bych byl opatrny asi zustanou naveky prilis kontraversni postavy v ceske historii, nez aby se lide shodli na jejich hodnoceni, jako se to stalo u Masaryka.

R. Szewczyk 25.6.2014 17:54

Re: hm

místo aby jsi se zeptal po pramenech,vyneseš obdivuhodný argument,Vlk čerpá z českých pramenů,třeba z Jiráska ,od slouhy bolševiků a hrdiny národa,opilce Haška,Medek Kupka a další

R. Szewczyk 25.6.2014 17:32

Re: hm

ešče jsem zapomněl,.....názvy zemí máte pravdu,názvy států nikolivěk,tedy:Česká republika znamená nějaká vlastnost te republiky mimo hlavní definici,inklinuje to pochopení,že ta republika patří českému lidu,problém je v tom,že stát ,který deklaruje ,že je republikou,nepatří nikomu,dalo by se dovodit,ale ne zcela korektně,že je tomu naopak,tedy že češi patří státu,Správně,království obdobně,Republika česká,ještě lépe Republika v česku,pak vznikají ty manipulace ,Francouzký francouz,to jest jasné oč tu běží,ale Švýcarský švýcar snad ani neexistuje,čeština prostě špatně rozlišuje národ,stát,uzemí ,pak Vlk přesvědčuje ,že nějací českoslovenští legionáři byli vojáci českosloveska,a to v době,kdy o československu,jako státu nebylo ani vidu ani slechu,ano ,nakonec to nechte tak,poněvadž státy  a jejich národy jsou buržoázní přežitek,který stejně smete celosvětová proletářská revoluce,která vzejde z utrob sovětské vlasti,a tomu cíli směřují i Vlkovy manipulace,doufám jen,že  z nepochopení

R. Szewczyk 25.6.2014 17:02

Re: Tak se ukazuje,

tak se ukazuje,že Vlk a spol mohli ukrást jakési československo z Rakouska,to je jaxi v pořádku,ale jiný ,když se staví  za svůj požadavek ,je podezřelý element,a když je náhodou ze slezska,tak je i nacistou,ať už to znamená cokoliv a je zrádce toho českého,no chcá se smát,kdyby to nebylo k pláči.HiHiHi,ale abych se vrátil k tématu,proč tzv legionáři a železniční zaměstnanci kolem roku 19,bránili zastavováním vlaků z mezinárodní pomocí Polákům,kteří hnali asiatické boševické hordy zpátky za Ural?No protože to byli jejich kamarádi,dodnes češi nemají poláky v lásce,za to nevpuštění jejich hord do evropy.Otázka zní,proč ty nacionalistické  české bludy jsou nadále šířeny?Asi proto,že zbývá vyhnat z te české smradlavé díry ještě Romy,Moraváky,Vietnamce ,zbytky Poláků a Slováků,Chody ,Doudleby ,Děčany,a vůbec ty co maj dlouhé nosy,pak ty ,co křivě dívají,co se rovně dívají,no prostě ,podle českého hlediska všechny zrůdy

R. Szewczyk 25.6.2014 16:43

Re: hm

prvním zákonem nově vzniklé parepubliky československé byl nějaký zákon o vlastizradě dezerci a podobně,až pochopíte,že spoluobčanem tehdy byl i haličan či hornouherák,pak i možná pochopíte,že kamarád ,co sloužil s vámi,najednou je ochotný vás zastřelit,tady vůbec nejde o politiku,ale elementární pud sebezáchovy,prostě dezertérů a zběhům provaz na zemi,a v pekle peklo

Z. Žíkovecký 25.6.2014 15:28

Re: hm

Především musím říci, že vysoce oceňuji snahu zabývat se jazykovou stránkou věci a vyjasnit, co kdo rozumí kterým slovním spojením; bez toho se většina diskuzí zvrhává v ono příslovečné "jeden o koze a druhý o voze".

Ovšem je třeba si při tom uvědomit, že pokud různí lidé rozumí nějakému slovu či slovní konstrukci různě, nemusí to nutně znamenat, že jeden z nich používá jazyk chybně. Lidské jazyky nejsou optimalizovány na jednoznačnost, ale na stručnost (z podobného důvodu, pro který používáme jpeg spíše než png); velká část informace zůstává nevyjádřena a předpokládá se, že si ji příjemce zrekonstruuje z kontextu.

Tak se mi zdá, že skutečnost, že názvy zemí jsou převážně odvozeny od jména národa v ní žijícího a tudíž marně hledáte odlišná adjektiva pro příslušnost k národu a ke státu, zrovna příliš nepodporuje vaši teorii o tom, že stát nemá být národní.

Nicméně smysl mé původní otázky měl být tento: jak se má zachovat občan státu, jehož vládu považuje za zločinnou? Je občan Rakouského císařství morálně povinen padnout za císaře pána a jeho rodinu, a občan Československé socialistické republiky položit svůj život za obranu socialismu? Jak se mají podle vás zachovat v situaci, kdy jsou nuceni k takovým přísahám?

Š. Hašek 25.6.2014 13:50

Výborné. Výborné.

A dobře napsané. Nebylo snadné se tehdy rozhodnout, někteří se rozhodují/tápají podnes.

Mám na chalupě v síni proti vchodovýmn dveřím obraz Františka Josefa I. Uvažuji, že tam vedle něho dám (trošku menší) ještě T. G. Masaryka a E. Beneše.

Snad se tam "srovnají" a budou po nocích diskutovat.

P. Krasny 25.6.2014 13:46

Aby to dole nezapadlo: Ševčíku, ty jsi ale kretén!

všechno souhlasí až po to konečné hi hi hi slintajícího idiota.

P. Krasny 25.6.2014 13:44

Re: hm

Ševčíku, ty jsi ale kretén.

J. Farda 25.6.2014 13:30

Re: Tak se ukazuje,

Kdysi jsem zde na NP p. Szcewczyka označil za lidskou a intelektuální nulu. Posléze jsem se mu, užírán výčitkami za projevenou hrubost, pokusil v jiném příspěvku omluvit s tím, že ač s jeho názory nesouhlasím, budu respektovat jeho právo říkat je. Vidím ale, že původní hodnocení mohu po přečtení jeho dnešního příspěvku, s přihlédnutím ke kvalitě jeho češtiny, označit ještě za poloanafalbeta. Jest on tedy vskutku zářným příkladem jedince lidského druhu zvaného Homo sapiens.

J. Josífko 25.6.2014 13:01

HISTORIE: 1914 (3) zpět na článek..

Vynikající. Doufám, že budete pokračovat. Na nějaké výkřiky

hlupáků se vykašlete.

Je pro mne záhadou, proč za první republiky vycházely sladkobolné pohádky o legiích / Jenne "Zajatecký pes"/ a ne

skutečná historie.

Podepisuji plným jménem Dr Jiří Josífko

E. Sevrát 25.6.2014 12:55

Re: Tak se ukazuje,

EU nepotřebujeme.Volný pohyb lidí je sice hezká myšlenka,ale jak vidíme třeba na příkladu Francie (a to nemyslím jejich historickou Arabskou a Židovskou komunitu) tak se k nim stahují Cikáni z Rumunska,Bulharska možná i od nás. Norsko chce kvůli těmto lidem zakázat žebrání - pouze pro Nory.Jediná naše klika je,že jsme zatím chudí a tak se sem zas tak moc lidí nehrne.Ovšem co nás dříve či později čeká pokud zůstaneme v EU je přidělení utečenců z Afriky atd.Je jasné,že Malta,Itálie a Španělsko nebudou moci ten příliv zastavit,ale ani uživit a tak nastanou kvóty přidělenců.Jediné řešení,opustit EU,opustit Schengen,důsledná vízová povinnost,hraniční kontroly,ochrana zelených hranic atd.Jistě nepříjemný a nepohodlný krok zpátky,jiné racionální řešení ale není.Ostatní jsou jenom poudačky a vše je otázka priorit,radši strávím o půl hodiny více na Letišti než aby se sem stahovala kdejaká svoloč z EU. A bude hůř,Albánie volá.

M. Krátký 25.6.2014 10:58

Re: Tak se ukazuje,

Pane Vlku, nenechte se odradit od vašeho psaní nesmyly podobných "Čechů" v ilegalitě - jsou to trubci a pitomci - nakydat na nás hnůj umí každý z nich, ale napsat něco rozumného - to ne ! Děkuji za vaše vyprávění.

J. Heincl 25.6.2014 10:21

Re: hm

Warum verwenden Sie die Sprache der verachtenswerten tschechischen Nation? Das muß für Sie doch Martyrium sein.

J. Heincl 25.6.2014 10:20

Re: Tak se ukazuje,

Evropská unie je sice to, co potřebujeme, ale v úplně jiné formě. Potřebujeme celní unii s volným pohybem lidí a ne byrokratický moloch páchající dobro proti vůli značného množství občanů a navíc za jejich peníze.

J. Heincl 25.6.2014 10:16

Re: Schreiben Sie lieber deutsch.

To měla být reakce na níže uvedený příspěvek pana Szewczyka pod titulkem "hm:"

J. Heincl 25.6.2014 10:15

Schreiben Sie lieber deutsch.

Warum verwenden Sie die Sprache der verachtenswerten tschechischen Nation? Das muß für Sie doch Martyrium sein.

V. Vlk 25.6.2014 9:58

Tak se ukazuje,

že jsem se trefil. Pánové  R. Szewczyk a P. Sulc krásně ukazují, jaký názor vlastně zastávají. Pan R. Szewczyk  je nejpravděpodobněji ze Slezska, kde značná část obyvatel nenáviděla ČSR a zdatně hajlovala. Mám krásné obrázky ,jak se dali  fotit v Jeseníkách s hákovými kříži na rukávech a pak plakali,když museli na frontu. Dne jsou v Polsku zase velice aktivní s podporou Svazu vyhnanců a touží odtrhnout část Polska a vtělit ji do Německa. Pan P. Sulc  je čechožrout ze zásady . No a přidal se nějaký P. Maleček, který jaksi  vytvořil fantasmagorickou představu, že bych chtěl u nás Rusy. Jak na to přišel, to je záhadou. Tak jen dál, je dobré aby čtenáři věděli, že mimo normálních obyvatel ČR jsou zde milovníci nacismu, v emigraci  fanatičtí nepřátelé všeho českého... Tak lépe pochopíme , že Unie je to,co potřebujeme, ale že ne všichni v Unii jsou naši přátelé.

R. Szewczyk 25.6.2014 9:18

Re: hm

v češtině je uzus,takový zvykový,že jaxi státní institut je na prvním místě,Tedy,český voják v Rakouské armádě,jak jej používá Vlk, je špatně a nelogické,správně česky je :Rakousky voják českého původu či národnosti,.První větě rozumím jako ,že nějaký příslušník české armády ,třebas poradce,je vyslán jako pozorovatel do armády rakouské,obdobně je nesmyslem České království,protože institut na první místo,tedy Království české,ještě lépe ,Království v čechách,kdysi se tomu tak rozumnělo,jen pomatení narodovci řekli ,že království patří čechům,to je ta manipulace jazykem,uvede srandovní příklad:pokud by dosedl na královský trůn v čechách Talian,tak by se to pak jmenovalo Talianské království české?

Z. Žíkovecký 25.6.2014 8:43

Re: hm

A jaký by tedy byl podle vás správný postup?

Měli tedy všichni emigrovat z monarchie ještě před tím, než byli odvedeni a složili vojenskou přísahu?

(Při prvním pokusu jsem to omylem umístil na špatné místo, tak to teď opakuji tam kam to patřilo.)

Z. Žíkovecký 25.6.2014 8:35

Re: A jaký by tedy byl podle vás správný postup?

To není reakce na článek, ale zamýšlel jsem to umístit pod reakce pánů R. Szewczyk a P. Sulc.

Z. Žíkovecký 25.6.2014 8:32

A jaký by tedy byl podle vás správný postup?

Měli tedy všichni emigrovat z monarchie ještě před tím, než byli odvedeni a složili vojenskou přísahu?