24.4.2024 | Svátek má Jiří


Diskuse k článku

CIVILIZACE: Západ a ti druzí (4)

Hned předem se vyznám z toho, že budhismus[1] obdivuji. Kdybych měl známkovat věrouky tohoto světa ne dle ušlechtilosti zásad – šlechetností všeho druhu si dovedu navymýšlet sám dost - nýbrž podle dosaženého výsledku, namaloval bych mu jedničku jako vrata.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Skála 22.6.2014 20:29

Pane Václavíku,

asi neodradíte, protože Vás pokládám za jednoho z mála rozumných diskutujících. Ale příště proím aspoň o deset řádů méně!

P. Dvořák 22.6.2014 16:07

Re: Utrpení . . .

Opravdu vám připadá přínosné a normální, abych k vyjádření lásky potřeboval utrpení a stěny postříkané krví? Bez toho by to nebylo to pravé ořechové?

Spíš bych řekl, že jestliže ke své lásce k druhému potřebuji jeho utrpení, jedná se o sadismus a jestliže potřebuji svoje utrpení, jedná se o masochismus.

V. Vlach 22.6.2014 14:45

Re: Courani po svete porozumeni nepomaha

právě jste odhalil genealogii vašeho scestí.

Škoda jen, že ji vytrubujete do světa jak evropská trumpeta! Žijte s ní sám.

V. Vlach 22.6.2014 14:42

Re: zneuzivani

Na náboženství se vyprdněte, Víra je důležitá. To prvé je produkt Ega.

V. Vlach 22.6.2014 14:40

Re: Po ovoci nechť je souzen strom

Věčná škoda, že nemíníte chápat, protože nakyslý tón člověka vyšlého z křesťanského podnebí je znatelný hned.

Jedinec beroucí si do úst civilizaci, aniž by sám udělal krok vpřed. No, materialismus je opravdu největší Bída.

V. Vlach 22.6.2014 14:36

Re: Marná sláva bez křesťanství by nebylo moderní

označovatelé tlachů jsou jeho výhradními tvůrci, Polanský.

Že trošinku kecáte, čímž můžete navádět druhé(ke scestí) je věc druhá.

D. Polanský 22.6.2014 14:20

Marná sláva bez křesťanství by nebylo moderní

civilizace. Vše ostatní jsou již jenom tlachy.

J. Kovaříček 22.6.2014 11:02

Re: Dobrý článek, ale....pokračování

Buddhismus jest především systém mravní. Když Buddha dosáhla osvícení, tedy pochopil pravou podstatu života, bylo mu jasné, že ne všichni lidé mohou Dhamma pochopit.. Své učení zpřístupnil všem lidem, bez ohledu na kasty, nebpť věděl, že se k moudrosti mohou dopracovat lidé bez ohledu na jejich společenské postavení. Buddha založil sanghu, tedy společenství mnichů a jeptišek,  a jejich posláním je být učitely. Ti žijí velmi skrovným způsobem života, který by se panu Frýbortovi nezamlouval. Jinak tedy žijí mniši a jinak laický lid. Hezkou vlastností Buddhismu jest, že se nevnucuje. Rádi vám svoji filosofii vysvětlí, ale rozhodnutí je na vás. Meditace je činnost nejen příjemná, ale i blahodárná. Já zazčínám svůj den tónovací meditací a je to příjemný vstup do nového dne.

Zmíněné země znám, ale nejvíce času trávím každý rok v Thajsku. Většina lidí jsou Buddhisté, ovšem vlažní. Muži rádi pijí pivo i whisky, ne všichni meditují, ale i task je jejich život radostný, plný úsměvů. Buddhismus není o odříkání, Buddha hlásal střední cestu. A tak lidé žijí život radostný, holdují zdravým a skvělým jídlům. Hlavní podtsatou BUddhova učení jest nelpět na pozemských pozlátcích, tedy osvobodit se od materialismu. Znám několik lidí, všetně českých přátel, že svým způsobem života jsou Buddhisté a ani o tom nevědí. Důležité je praktokovat Metta, tedy milující laskavost. Jak snadné!!!

J. Kovaříček 22.6.2014 10:43

Dobrý článek, ale....

Články pana Frýborta čtu rád a k jeho myšlení chovám úctu i obdiv. Tentokráte ale musím konstatovat, že se mu podstatu Buddhismu nepodařilo pochopit. Je nutno ovšem vycházet přímo ze zdroje, tedy z Buddhova učení. Jak se to v historii stává, časem se učení velkých Mistrrů stane obětí všelijakých interpretů a vzniknou všeliké směry, často od původní nauky značně odchýlené. A tak máme Mahajána buddhismus v Tibetu a okolních zemích. Theravada Buddhismus v Thajsku a jeho okolí, v Japonsku je Zen, který přišel z čínského čan. Vynášet tedy soudy o Buddhismu je nesnadné.

Autor se mýlí, když se domnívá, že Buddhismus není nic pro západní mysl. Naopak, Buddhovo učení by mohlo duchovně oxidentální rozpadající se kulturu oživit. Buddhismus není náboženství v běžném slova smyslu, není tu totiž žádný Bůh či božstvo k věření. Buddhu neuctíváme jako božskou bytost nýbrž jako velkého učitele.Dovolím si říci, že Buddha byl první a zatím stále ještě nejlepší psyxholog. Pochopil podstatu lidského života porozuměním jak funguje lidská mysl. Buddhismus je nejen filozofie ale i styl života. Buddhistu poznáte podle jeho života ne podle proklamací. To je jako vegetarián, může být sice někdo předsedou vegetaqriánského spolku, když ale doma tajně jí maso tak vegetariánem není.

V. Vaclavik 22.6.2014 10:31

Re: Trošku mi připomínáte

Chci tim rici, ze tech spokojenych s zivotem je zatracene malo. I tam kde lidi vypadaji stastne staci nejaky cas pobyt, aby se odkryl pravy stav veci. 

Zapadni spolecnost uz tu pravou mystickou viru opustila, ale viru v rozum, tedy sebe sama, jeste nenasla. Jedna se o proces ktery trva uz nejakych sest stoleti (to opousteni viry, sekularizace spolecnosti) a nejspis to bude jeste par stoleti trvat, nez se Zapadni spolecnosti krestanstvi plne zbavi. Nejhur se zbavuje krestanske moralky, zbavit se viry v boha je snadne, ale ta obetni moralka zustava.

Toho se zavorkama nectu, doufam ze vas stejne neodradim tim dlouhym destinnym cislem.

J. Skála 22.6.2014 9:05

Trošku mi připomínáte

člověka, který přidává do svých příspěvků dvacet smajlíků nebo aspoň závorek.  Máte oba pocit, že tím zdůrazníte myšlenku, ač je jakkoliv plytká. Těch 9999... tam máte proto, že chcete něco smysluplného říci o každé buňce jednoho člověka?

E. Sevrát 22.6.2014 9:03

Re: zneuzivani

Není důležité kdo co řekl,důležíté je zda je to pravda.A v tomto případě měl Marx pravdu.A myslíte,že když někdo o někom napíše,že je "užitečný idiot",tak musí být apriory komunista.

V to měl zase pravdu Lenin.

E. Sevrát 22.6.2014 8:59

Re: zneuzivani

Já myslím,že naopak myslel velice dobře.Opium atd. dělá lidi sice šťastnými,ale závislými. Stejně jako náboženství a to je ta hrůza.

P. Vaňura 21.6.2014 23:13

Oficiální náboženství v Japonsku před a za WW2

byl šintoismus. Ač byl presentován jako návrat k minulým hodnotám, šlo o zcela účelovou konstrukci, vypracovanou na počátku éry Mejdži, tedy v poslední třetině 19 století.

J. Sova 21.6.2014 21:58

Re: Po ovoci nechť je souzen strom

http://www.anickazelikova.cz/zivotopis.html

J. Sova 21.6.2014 21:42

Re: Po ovoci nechť je souzen strom

Matka Tereza: „Utrpení je dar, díky kterému můžeme projevit bližnímu svou lásku.“

Josemaría Escrivá: "Utrpení je prubířským kamenem lásky". Sám se tak bičoval, že stěny byly postříkané krví.

V. Kun 21.6.2014 20:37

Re: zneuzivani

Co dělá opium s lidmi?? Dělá je šťastnými a blaženými. Tak co je na

náboženství špatného, když dělá také lidi šťastnými !

Jak se zdá Marx moc nemyslel když to vyslovil.

B. Rybák 21.6.2014 19:42

Po ovoci nechť je souzen strom

Při pohledu na neúspěšnost budhistické civilizace v soutěži civilizací (např. lamaismu) stejně jako na její neúspěch v pomoci svým věřícím v odstranění strázní jejich života (nemocí, hladu, žalostné délky aktivního života) opravdu nelze sdílet (platonickou) lásku autora k ní.

Společnosti, která považuje bídu a utrpení jednotlivce za nezměnitelný úděl (život jako trest za minulé hříchy) a vede věřící pouze k tomu, aby tomuto bolestnému údělu unikali pouze "zahleděním na vlastní pupek" se až příliš snadno vládne a proto i nezměnitelně mizerně žije!

J. Babička 21.6.2014 18:42

poznamka

Me vzdy bylo divne, jak to, ze ti nezni budhiste dokazali delat tak hrozna zverstva za valky. Jen si vzpomente treba Nanking.(nevim jak  to dnes pisi cinane).I ten fanatismus  japonskych sebevranu se moc nelisil od fanatismu muslimskych sebevrahu.

J. Babička 21.6.2014 18:36

Re: zneuzivani

No tim ze hned citujete Marxe, tak jste asi verici marxista. Coz je take silene.

E. Sevrát 21.6.2014 16:26

Re: zneuzivani

A které náboženství není šílené ? Náboženství je opium lidstva.

J. Cervenka 21.6.2014 16:10

zneuzivani

po Ceylonu, Taiwanu, Thailand- vzdy jsem byl prekvapan jak i takove krasne (teoreticky) nabozenstvi muze byt zneuzito k vykoristovani chudaku, vzdy a vsude. jako vsechna ostatni nabozenstvi. I v Tibetu, kde bida prevelika, vypaseni knezi (lamas) vyzivovani chudakama, se povalujou bez vycitek svedomi. Kdy uz zacnou lidi cist, myslet a silena nabozenstvi opoustet?

K. Janyška 21.6.2014 14:30

Měl byste raději ke kompozitivní teorii,

pane autore... Dzp.

V. Vaclavik 21.6.2014 11:01

Courani po svete porozumeni nepomaha

a nevybojnost z neceho ctnost jeste taky necini.

Krestansti nevybojni poctivci byli hermite v jeskynich, jenze tech bylo zatracene pomalu a stejne tak je pomalu i tech budhistickych mistru, ci jak si rikaji. Zbytek populace, jak krestanske, tak budhisticke, ani tech vysin ukojeni mysle jejim umrtvenim nedosahuje (tajemstvi je, za ani ti mistri toho nedosahuji, ale do hlavy nikdo nikomu nevidi) a jen se placa v primitivnim zivote, ktery muze byt svym zpusobem stastny, pokud vas nestihne nejaky neduh, nebo valka. A i kdyz to cloveka mine, zije zivot tezky a proto kratky.

Tady plati to same, co jsem rekl k minulemu dilu o muslimske spolecnosti - ceho budhisticka spolecnost za ta tisicileti dosahla. Rekl bych, ze niceho, nikam nespeje, bez naseho Zapadniho sveta by tam dodnes zili jako u nas ve stredoveku.

Krome toho, pokud v zivote pouziva clovek rozum, muze zit velice stastne a s vyrovnanou mysli - stav jakeho zadny mistr budhismu nedosahne, ten muze maximalne dosahnout nejakeho umrtveni mysli, stoickeho prijmani osudu. Ze 99.99999999999999999 % lidi Zapadni spolecnosti takoveho stesti nedosahuje jen svedci o tom, ze nerozum a socialismus v nasi civilizaci dosud neodkvetl a proto ani klid v dusi lidi nemaji a hledaji ho v mysticismu, jako napriklad v budhismu. To je ale falesna cesta.

P. Moravčík 21.6.2014 9:26

Ak nás sprievodkyňa nevodila za nos,

tak Om mani padme hum by malo znamenať niečo ako: Ó, vznešený lotosový kvet. Základná mantra, vystihujúca podstatu budhizmu formou prímeru snehobieleho, čistého a nepoškvrneného kvetu lotosu (duchovna), vynárajúceho sa zo špinavej, bahnitej stojatej vody (všedného bytia). Alebo, že by si z nás uťahovala:-)?

P. Jansky 21.6.2014 7:57

nezminil jste jogu

skrze kterou se k nam budhismus nejcasteji dostava

J. Babička 21.6.2014 5:05

vecny Kipling

West is west and east is east, and these two worlds shall never meet.

Uryvek s basne.