24.4.2024 | Svátek má Jiří


Diskuse k článku

POLEMIKA: Bůh ateistů určitě neexistuje

Kdyby Tomáš Halík měl čas a náladu nahlížet do podobných diskusí, předpokládám jeho odpověď, že ani on v existenci nadpřirozených bytostí nevěří. Pokud by se autor dostal dál, než k názvu knihy, který ho tolik irituje, záhy by zjistil, že pláče na nesprávném hrobě.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Vaclavik 6.6.2014 7:31

Re: Vysvetleni viry

Az ted si uvedomuji, ze vy tou svou otevrenosti vsemu dlazdite cestu k prijeti vaseho bozstva do vedeckych uvah... Jenze veda zkouma svet, nikoli lidske vymysly.

J. Vyhnalík 5.6.2014 19:17

Re: Mimoběžky

Máte pravdu, pokud jde o tu potřebu držet se ruky spasitele. Na druhé straně věřící všech denominací tuto ruku vyžadují. Výjimkou je snad jen Budhismus, ale ten bývá někdy právě proto považován za ateismus.

Nevěřím ve sjednocující roli jediné víry. Naopak hlavním zdrojem rozvoje Evropy bylo oddělení víry od politiky. Jestli Evropu dnes něco ohrožuje, tak je to na jedné straně víra v ever closer, a na druhé straně otevření se imigraci islámu, který oddělení víry a státu nechápe a neuznává.

B. Rybák 5.6.2014 18:42

Re: uryvek s rozhovoru

Díky za zajímavý odkaz na zajímavý zdroj!

B. Rybák 5.6.2014 18:29

Re: Mimoběžky

Souhlasím s Vámi až na poslední větu. Víra v neexistenci Boha totiž vůbec nevylučuje fanatickou (vědecky neodůvodnitelnou) víru v to, že idea nějakých "spasitelů" nezachrání lidstvo před apokalypsou a nepřivede ho do nějakého toho "ráje". Marxismus, nacismus, Pol-potismus, enviromentalismus, multikulturalismus, europeismus,.. jsou smutnými ukázkami takových, své protivníky zuřivě nenávidějících (pseudo)náboženství! (Nevylučuje ani hrozné pověry - kartářství, astrologii, "numerologii", "čarodějnictví" ani zhoubný scientelismus, ...)

Konec konců i společnost k níž dnešní "západ" pravděpodobně spěje (pokud přežije svůj současný morální relativismus) bude mít svého "všemohoucího" boha, "Velkého Bratra" (doufejme, že to nebude kanibal)!

Společná víra (společné hodnoty) je nezbytným předpokladem soudržnosti společnosti a tedy i jejího přežití (proto tu vždy nějaká víra byla a proto se vždy pouze proměňovala ). Není ovšem jedno, jaká víra to je!

V. Vaclavik 5.6.2014 13:05

Re: Vysvetleni viry

Az k tomu prijdeme, budeme to zkoumat. Jedna vec je otevrenost novemu a druha byt otevreny kazdemu blabolu, a tech je dnes vsude hafo.

Spatne si vykladate, co jsem tam napsal. Az nejake ty indicie budou, az bude co zkoumat, budeme to zkoumat. To ale neznamena, ze se ma venovat prostor vymyslum, nebo mylnym interpretacim stavajicich teorii.

J. Sova 4.6.2014 22:35

Re: Poučné i pro ateistu

Prof. Josef Charvát byl zednář. Co jsem četl jeho životopisy a práce, tak pochybuji, že byl marxista. S komunisty měl dost problémy.

F. Pavlis 4.6.2014 22:23

Re: Poučné i pro ateistu

Znal jsem z literatury vašeho jmenovce. Byl marxistou a vynikajícím pražským endokrinologem. Před obtížnými operacemi chodíval usednout do kostelních lavic jednoho pražského kostela, aby se vnitřně "usebral", protože si byl vědom, že se operací mozku dotýká neuchopitelné existence. Sám to vyjadřoval otákou " Kam se poděje všechna energie , kterou je i lidské myšlení, když je ukončen fysický život a energie není zničitelná? Jen se transformuje ?" Odpověď nenalezl a sotva kdo by mu ji napověděl křesťanským způsobem. Ovšem jeho otázky měly jistou relevanci. Od těch dob jaksi ateismus poněkud zvulgarizoval a uchyluje se k argumentacím stejně nedůvěryhodným jako to předpokádá i u křesťanství. Znáte vy vůbec cosi podstatného o rabinátu ? O způsobu myšlení izraelské kultury a náboženství ? Nemusí vám být blízké ani sympatické, ale vaše soudy jsou spíš úsměvné než věcné. Ale vám přeji, aby, až vám jednou náhodou "lupne", jste byl příjemně překvapen. Ono pokorné vědomí, že nejsme se svým myšlením nikdy u konce konců, je osvobozující. I tak vše dobré.

J. Charvát 4.6.2014 21:59

Poučné i pro ateistu

Tuto diskusi si musím někam zkopírovat a řádně uložit. Kdyby mi náhodou luplo v šišce a hrozilo mi, že uvěřím, přečtu si ji a předpokládám, že budu-li jakž takž při smyslech, tak musím nutně vystřízlivět. Čím víc se věřící snaží "argumentovat" a snášet "důkazy", tím hůře akceptovatelná mi víra - alespoň ta křesťanská, a na základě dřívějších zkušeností muslimská i židovská jakbysmet - připadá. Vlastně jako jediná přijatelná víra se mi jeví ta buddhistická. Asi proto, že se bez pánaboha libovolných kvalit docela dobře obejde. Ještě se zamyslím nad tím, zda se k ní neobrátit, dokud mých uvadajících duševních schopností nezneužije k mému obrácení na víru pravou nějaký horlivý křesťanský misionář. Nebo, ó hrůzo, nějaký imám. Jediný monoteista, od nějž to nehrozí, je rabín. Židé totiž ve svém nepřekonatelném sobectví se misijní činností nezaobírají, anžto chtějí zůstat vyvolnými sami a o posmrtné radosti se s ostatními pokud možno nedělit. Dobře jim tak.

J. Aspirin 4.6.2014 21:58

Re: Vysvetleni viry

...ale věřící žádné vědecké argumenty nepotřebuje, pro něj je důkazem jeho víra (duchovní prožitek).

F. Pavlis 4.6.2014 21:45

Re: uryvek s rozhovoru

Vámi jmenovaní měli tutéž možnost jako Petr, Jan, Jakub a jiných mnoho.  Citovaná epištola je interpretací ex post jako reflexe velikonočních událostí.  Dodávám jen po svém předchozím příspěvku.

F. Pavlis 4.6.2014 21:40

Re: uryvek s rozhovoru

Máte to, pane Sovo, tak trochu vykolejené. Biblické texty řadíte  účelově. Lze snadno citovat významově opačné. Ale v krátkosti : biblický bůh je JHVH -pochopeno se SZ - existence, mimo níž a bez níž už jiná není. To je jiný koncept myšlení než třeba filosofické, které hledalo poslední "nazření" , nebo nejvlastnější "počátek".  Vyvolenost Izraele nebyla nadřazeností, ale měla funkci služby mezi národy. Ebed. Eschatologická /cílová/ vize byla smír se všemi národy- ethné.  pro Izraelce  byl a je JHVH nemanipulovatelný.  Nový zákon podává svědectví, že tento Bůh se ke světu "sklání" v podobě člověka - příběh Ježíše Nazaretského. Ani v jeho případě nejde o svobodnou, či nesvobodnou vůli, ale o možnost následovat, nebo nechat být. Platí to dodnes. Volní akt zůstává v podobě příjmout - odmítnout. Petr-Jidáš.  Ale ti, kteří "příjmou", jsou současně VYVOLENÍ ke svědectví mezi všemi národy...e.t.c.. O svobodné vůli a předurčenosti se vedou hovory staletí.  Reformační pochopení říká - předurčen byl Kristus a vůlí Boží je, aby všichni spasení došli. Citace si jistě neleznete sám.  Že to v křesťanství vrže a lidem to nepříjde důležité, to není nic  mimořádného.  Znal to už SZ ve vztahu k lidu vyvolenému. Kdejaký moloch a baal byli důležitější. Ale to jistě také víte.  Chce to jen víc důvěry a skepsi jen jako nástroj ověřování si dobrých svědectví. Jinak buďte zdráv.

J. Sova 4.6.2014 21:33

Re: uryvek s rozhovoru

Ježíš byl dokonce vybrán již před stvořením světa:

1 Petr 1,20 ...byl k tomu předem vyhlédnut před stvořením světa a přišel kvůli vám na konci časů.

To naprosto vylučuje, aby se třeba Jidáš, Kaifáš, Pilát ... mohli svobodně rozhodnout.

J. Aspirin 4.6.2014 21:14

Re: Vysvetleni viry

...kameny z nebe padat nemohou, protože tam žádné nejsou (Francouzská akademie věd 18. století.

...fyzika je v podstatě hotová, zbývá dořešit pár drobností (fyzici 19. století)

...svět je deterministický, prostor a čas neměnný (fyzika před A. Einsteinem)

...nelokální povaha kvantové fyziky (fyzika 20.století)

...A pro neco, co by se mohlo vymykat dosavadnimu vedeckemu chapani sveta, nejsou zadne indicie, nic, co by se dalo zacit zkoumat, ani nic, co by se dalo zvazovat, proste nic. (p. V. Václavík 21.století)

J. Sova 4.6.2014 20:09

Re: Diskutérů věřících, že Bůh není

O slavných lidech kolují různé skazky, které se často nezakládají na pravdě.

Dokonce jsem o Einsteinovi slyšel, že byl nábožensky založený. Opak je pravdou.

J. Babička 4.6.2014 19:49

Re: Diskutérů věřících, že Bůh není

Pane Cermak, ja vam neco prelozim, bylo to napsano o Einstainovi. K nemu prisel kdysi kamarad a vidi, ze ma na psacim stole polozenou podkovu jako tezitko. Kdyz se ho zeptal, odkud to ma, tak mu odpovedel. Dala mi to jedna pani, ktera rekla, ze mi to prinese stesti. No, povida pritel, ty preci jako vedec na takove povery neveris? Samozrejme, ze neverim odpovedel Einstain, jenze ta pani rekla, ze mi to prinese stesti i kdyz na to neverim.

V. Čermák 4.6.2014 19:46

Re: uryvek s rozhovoru

Já si to představuji takto. Stvoření, již pevně dané, je jakási forma, kostra, nádoba, která se naplňuje v rámci vývoje, který je  ve všem kromě člověka již ukončen, u člověka probíhá. Síla vývoje je také dána a působí, je to duch, duch víry v Boha a duch nevíry v Boha. Jednotliví lidé pak mají určitou svobodu ve svém jednání. Každý ale jedná podle svojí víry, tedy svobodně jen v určitých mezích, občas mohou z víry vypadnout a také se tam vrátit. 2 odlišné skupiny lidí se o sebe opírají - zrno a plevy. Ta svoboda pod vlivem ducha víry jsou síly vývoje je asi jako svoboda ryb v prudce tekoucí řece, ať dělají, co dělají, do cíle se dostanou.

J. Kanioková 4.6.2014 19:34

stačí překladač

.

J. Sova 4.6.2014 19:21

Re: uryvek s rozhovoru

Podobně to je s proroctvími. Pokud se mají vyplnit, je svět determinován, tedy předem určený. V předem určeném světě není místo pro svobodnou vůli.

J. Sova 4.6.2014 18:32

Re: uryvek s rozhovoru

Rim 9,11 ...ještě se jí nenarodily a nemohly učinit nic dobrého ani zlého. Aby však zůstalo v platnosti Boží vyvolení, o kterém bylo předem rozhodnuto a které nezávisí na skutcích, nýbrž na tom, kdo povolává, bylo jí hned řečeno, že starší bude sloužit mladšímu.

Neboť je psáno: ‚Jákoba jsem si zamiloval, ale Ezaua jsem odmítl.‘ Co tedy řekneme? Je Bůh nespravedlivý? Naprosto ne! Mojžíšovi řekl: ‚Smiluji se, nad kým se smiluji, a slituji se, nad kým se slituji.‘

16Nezáleží tedy na tom, kdo chce, ani na tom, kdo se namáhá, ale na Bohu, který se smilovává. Písmo přece říká faraónovi: ‚Vyzdvihl jsem tě, abych na tobě ukázal svou moc a aby mé jméno bylo rozhlášeno po celé zemi.‘ Smilovává se tedy, nad kým chce, a koho chce, činí zatvrzelým.

Ef 1,4 ...v něm nás již před stvořením světa vyvolil, abychom byli svatí a bez poskvrny před jeho tváří. Ve své lásce nás předem určil, abychom rozhodnutím jeho dobroty byli skrze Ježíše Krista přijati za syny a chválili slávu jeho milosti, kterou nám udělil ve svém Nejmilejším.

J. Sova 4.6.2014 18:23

Re: uryvek s rozhovoru

Co je to za Boha, co dal lidem svobodnou vůli? Biblický to nebude, u něho to je naopak.

Jer 10,23 Je mi známo, Hospodine, že cesta nezávisí na člověku ani jistota kroku na tom, kdo jde.

Sk 13,48 Když to pohané uslyšeli, radovali se a velebili slovo Páně; ti pak, kteří byli vyvoleni k věčnému životu, uvěřili.

Řím 8,29 Které předem vyhlédl, ty také předem určil, aby přijali podobu jeho Syna, tak aby byl prvorozený mezi mnoha bratřími; které předem určil, ty také povolal; které povolal, ty také ospravedlnil, a které ospravedlnil, ty také uvedl do své slávy.

2 Tim 1,9 ...který nás spasil a povolal svatým povoláním ne pro naše skutky, nýbrž ze svého rozhodnutí a z milosti, kterou nám daroval v Kristu Ježíši před věčnými časy...

V. Vaclavik 4.6.2014 18:23

Re: Vysvetleni viry

Negativni dukaz netreba dodavat. Kazde tvrzeni musi mit aspon nejaky zaklad. A o tom zakladu se pak da diskutovat, badat. Ale pokud neni zadny argumentovatelny zaklad, pak nejen ze neni treba dodat nejaky negativni dukaz, ale dokonce je navysost pomylene a z pohledu logiky nesmyslne, se i jen o takovy dukaz pokouset.

Je logicky pomylene vyvracet existenci Boha, napriklad. Randova v teto veci rika, ze 'prukazni onus' je vzdycky na tvrzitelich neceho - to oni musi prijit s nejakymi dukazy, objektivne overitelnymi, ze neco je tak a tak, a teprve pote, kdyz je takovy zaklad poskytnuty, lze o veci argumentovat. Bez onoho zakladu neni povinnost nikoho cokoli vyvracet. Takze kdyz nekdo prijde s tou krabici margarinu na obezne draze nekde za Plutem, ktera svymi paprsky ovlada veskere deni na Zemi, tak nikdo neni povinen takove tvrzeni vyvracet, ledaze ten kdo s necim takovym prijde dokaze pro to snest objektivni dukazy, ze se opravdu neco takoveho deje. A do te doby, nez on prijde s nejakymi dukazy, je jeho tvrzeni jen vykrikem do tmy, jsou to slova, ktera nic neznamenaji, ktera nikdo ani nemusi brat v potaz, podobne jako skreky nejakeho blazniveho jedince.

Za hranicemi vedeni nemuze existovat 'cokoliv'. Co tam treba jednou najdeme  musi (!) minimalne splnovat kriteria objektivniho poznani, tj. nemuze to byt neco 'nad'prirozeneho, ale vsechno musi byt 'prirozene', pokud to ma byt z tohoto sveta. A v tom pripade je to take zkoumatelne a poznatelne. Jinymi slovy, cokoli jeste kdy objevime musi navazovat na dosavadni poznani, pokud tedy to dosavadni poznani neni nejak zasadne pomylene, coz vseobecne, v globalu vzato se da tvrdit, ze jiste neni. 

A pro neco, co by se mohlo vymykat dosavadnimu vedeckemu chapani sveta, nejsou zadne indicie, nic, co by se dalo zacit zkoumat, ani nic, co by se dalo zvazovat, proste nic.

J. Babička 4.6.2014 18:13

Re: uryvek s rozhovoru

http://www.revueprostor.cz/index2.php?menu=archiv&aid=169&vid=54

J. Babička 4.6.2014 18:11

Re: uryvek s rozhovoru

Člověk takovou vůli má. Ona původní rozlišovací schopnost mezi dobrem a zlem, kterou máme vloženu do apriorní paměti, je tedy vystavena těžkým zkouškám. A právě o to v životě jde: Zda v tomto původním zadání obstojíme, nebo neobstojíme"

J. Babička 4.6.2014 18:11

uryvek s rozhovoru

"Představte si, že nahráváte na magnetofonový pásek například nějakou symfonii. Když se potom na pásek díváte očima přírodovědce, vidíte zvnějšku jen nějaký nosič zvukového záznamu: zkoumáte frekvence a interference elektromagnetických vln, ale hudbu neuslyšíte, třebaže tam je. Podobně je tomu ve vytvářených kosmech: dříve než vznikne celá jejich struktura, jak ji známe z přírodních věd, je do ní vložen smysl, který je předzjednán Bohem. A když říkám Bůh, nemám samozřejmě na mysli Boha jako nějakou lidskou entitu. Není to žádný „velký člověk“, který by se názorně podobal člověku. Bůh není nic smyslového, je to Absolutní Bytí, ve kterém neplyne čas, ale z něhož se vytvářejí kosmy, v nichž plyne čas. Tyto kosmy se zase jako dočasná bublinka vracejí zpátky, když vykonají to, co vykonat měly, když splní svůj smysl a jejich zkušenost vstoupí do Boha. Bůh by se tedy dal přirovnat k jakémusi plnému pojmu či Slovu, v němž jsou všechny možné kosmy v synchronním bezčasovém stavu již obsaženy. Jednotlivé kosmy se pak z něj vynořují s určitým cílovým zadáním. Bůh v těchto kosmech dokonce vytváří bytosti, u nichž ani on předem neví, jak se budou rozhodovat, protože jim dal svobodnou vůli. Vytvořil například člověka, který se mu podobá nikoli tělesně, nýbrž v tom, že si sám sebe uvědomuje, že si uvědomuje své Já a má svobodnou vůli. To jsou dva aspekty, v nichž se všichni podobáme Bohu – díky takzvané druhé signální soustavě si uvědomujeme svou smrtelnost a díky svobodné vůli můžeme sami volit svou cestu životem na základě jistého zadání o dobru a zlu, které v sobě apriorně, archetypálně máme obsaženo. Ale může se dostavit pokušení, kdy toto původní zadání o dobru nerespektujeme a vyměníme je třeba za různé slasti. To znamená, že v době, kdy se člověk vynořuje z genetické paměti, se může dostat do situací, kdy mu bude milejší sledovat jinou, „pocitově příjemnější“ cestu, i když ví, že se nechová dobře.

V. Čermák 4.6.2014 18:04

Re: Diskutérů věřících, že Bůh není

K tomu vám nic neřeknu, neb na řeči jsem slabej, inu technické vzdělání.

J. Sova 4.6.2014 17:51

Re: Podobnost náboženství s komunismem,

http://www.calamitiesofnature.com/archive/?c=619

V. Vaclavik 4.6.2014 17:49

Re: Vysvetleni viry

Vseobecne neuznavam deleni na amatery a profesionaly. To ze si nekdo vydelava vedou na zivobyti jeste nic nevypovida o jeho vedomostech a schopnostech s temito pracovat. Jako vsude, i v profesionalne provozovane vede se najdou lide na vsech urovnich, od mystiku a mycu zkumavek az po ty nejlepsi v oboru. Amateri jsou taky ruzneho druhu, nekteri jsou lepsi nez vetsina profesionalu, jini maji vedu jen jako zajem po jine praci a moc casu ji nevenuji.

Ja se fyzice 'nevydelecne' venuji vice mene porad, kdyz prave nespim, uz asi tricet let. Nekdy vice, jindy mene intenzivne, v oboru teoreticke fyziky (jak taky jinak) se specializaci na gravitaci a zahady kvantove mechaniky a takove veci. Zajima me hlavne fyzika jako takova, tedy 'fyzicka kostra' schovana za matematikou fyziky, cili jinymi slovy, opravdove fyzicke porozumeni skryte za matematickymi rovnicemi o kterych je modou rikat, ze zadne fyzicke vysvetleni nemaji.

Asi vas prekvapim, ale ja jsem prave ten, kdo nekdy neco udela pro lidi a vubec nic za to neceka, ani podekovani. Proste mam obcas takovou dobrou vuli. A na druhou stranu, malokdy sam za neco takoveho, kdyz to prijde od lidi, aspon podekuji - to je druha strana teze mince te me dobre vule, a je me to male nadseni dekovat za vsechno, za kazdou malickost, vycitane. To nepodekovani, jak jsem si v zivote vsimnul, nejmene snasi prave ti nevice verici lide. Cim vice verici, tim vic od cloveka ocekavaji vysloveni diku, kdyz cloveku prokazi neco, co by melo byt cinene z dobre vule. Ono i podekovani je totiz jisty druh platby. Kdo opravdu dava a nic za to neocekava, ten neocekava ani to (po)dekovani. Trochu jina vec je bezny styk s lidmi, kdy se dekovani povazuje za zdvorilost a nic se tim nemini, asi jako kdyz se Anglicani zeptaji, 'jak se mate'.

J. Sova 4.6.2014 17:43

Re: Podobnost náboženství s komunismem,

"je to psano tak, aby tomu rozumel i posledni dorftrotl"

???

Mk 4,11 Řekl jim: „Vám je dáno znát tajemství Božího království; ale těm, kdo jsou vně, je to všecko hádankou, aby ‚hleděli a hleděli, ale neviděli, poslouchali a poslouchali, ale nechápali, aby se snad neobrátili a nebylo jim odpuštěno.‘“

P. Vítek 4.6.2014 17:43

Re: Vysvetleni viry

Prvnimi 4/5 jste me fakt potesil,skoda ze nejste verici.A nebo me treba presvedcite,ze vita je nesmusl.50 na 50- a v tom je to zajimavy

P. Vítek 4.6.2014 17:34

Re: Mimoběžky

Pochopytelne