25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

ČEŠTINA: Ono to s tím školstvím bude asi pravda

Nedávno jsme se zcela náhodně potkali s mojí spolužačkou, která od malička toužila být učitelkou a skutečně se jí stala. A učí dodnes, dokonce je profesorkou na vysoké škole. Slovo dalo slovo, až jsme se dostali ke školství. Z jejích úst to šlo velice těžko, ale nemohla jinak. Úroveň vzdělanosti u nás velice rychle klesá.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Jurax 24.4.2014 0:57

Re: :)))

No a já si zas myslím, že to špatně je.

A jsem toho názoru, že kdo neovládá ani rodný jazyk, bude nejspíš - až na nečetné, medicínsky dané výjimky primitiv. Nebo fachidiot.

P. Kersch 23.4.2014 23:48

Re: :)))

Kacířská věta vypadá jinak. To, co tady prezentujete, není nic jiného než exhibicionistická, schválně pitomoučká věta autorky, která má pocit, že není dost uznávaná. Existuje v každém jazyce jeho historie, víte? A každý národ ve svém jazykovém vyjadřování si to uvědomuje. Čím vzdělanější, tím víc to ctí. S nařknutím ze staromilectví to nesouvisí, tak mluví jen ti bezradní, co se nechtějí prozradit.

P. Kersch 23.4.2014 23:29

omezenost nevzdělanosti

"Gramatiku se naučit dokáže každý primitiv" ...? Velký omyl. Předpokládám, že uvažujete o češtině. Gramatiku českého jazyka ve skutečnosti umí jeden člověk z tisíce. To, co Vy považujete za gramatiku, je zkušenost používání mateřského jazyka. Školní předmět "Český jazyk" učí z gramatiky pouze používat běžná základní pravidla, odhadem to bude asi 10%  celkové gramatické struktury. Dále: rozlišujte vyjadřování ústní, poslech mluvené řeči, vyjadřování písemné a čtení (tiché). Bezpečně poznáte úroveň myšlení jednotlivce (české národnosti) podle mluvení. Tady nejde o pseudoproblém i / y; tady jde o srozumitelnost vyjadřování! Například nadměrně zbytečné používání zájmen a navíc ještě v chybném tvaru je při vypravování trapné, ale může vést i k nedorozumění velkého dosahu (výpovědi svědků, instruktáž o bezpečnosti práce, pracovní návod atd.). Chyby v psané řeči jsou jenom víc a déle vidět. Lze nad nimi uvažovat ve smyslu "jak to ten vůl vlastně myslel".  Klasický příklad slohu diktátora, který na dotaz, zda se prominentní trestanec má propustit nebo popravit, odpověděl (písemně!) "Popravit netřeba propustit."

Chybějící čárku si doplňte sami a přemýšlejte, zda jste potřebovali k tomu znalosti gramatiky nebo - nebo  je vám to taky už jedno?

M. Urbanová 23.4.2014 22:09

Re: :)))

Hezký názor. Často se ptám, proč se stále trvá na tom, že muži stáli a ženy, děti a věci stály. Jaký je v tom rozdíl? Jsem si vědoma, že je to kacířská věta.

M. Kosejk 23.4.2014 16:33

:)))

Gramatiku se dokáže neučit každý primitiv, stačí chtít. Primitiv ovšem těžko dokáže hacknout ukradený notebook, vyfotit zloděje a lokalizovat ho. To totiž dokáže můj kamarád, jehož přístup ke gramatice je více než experimentální.

Vzdělanost určitě klesá, ale jen u něčeho. Např. u té gramatiky. Staromilci by se prostě měli smířit, že správná gramatika ve společnosti hraje čím dál menší roli (a to platí o celé západní společnosti). A víte co? Nemyslím, že je to špatně.

F. Eliáš 23.4.2014 11:28

Úroveň vzdělání klesá

Klesá proto, že klesá míra vzdělatelnosti. Ta u mých studentů klesá každých 20 roků o 50%. Vzdělatelností nazývám množství informací, které ve svém mozku udrží ten, kdo je vzděláván. Mnozí pošetilci si myslí, že stačí, když jsou informace někde, kde je k nim přístup. Je to častý omyl. Dříve ty informace byly také, ale přístup k nim byl zdlouhavější. Není pravděpodobné, že by se ten, jehož mozek je prázdný, pídil po informacích na internetu. Jsem sice matematik, ale myslím, že nejhorší situace je v češtině.