24.4.2024 | Svátek má Jiří


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Chvála letního času

Už týden se těším z letního času. Je to jistě i proto, že bylo hezké počasí, sluníčko hřálo a kdo chtěl, mohl vychutnávat tu velikou výhodu letního času, že totiž sluníčko svítí o hodinu déle.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Pavelek 11.4.2014 12:53

Polemiky jsou zábavné, to ano.

Méně zábavné je pozorovat agresivní reakce zastánců LČ pod tímto článkem.

Š. Hašek 10.4.2014 22:35

Pane Neffe,

nezamyslel jste se někdy nad tím, že když nejde pohnout Sluncem, nařídit kosům, aby zpívali časnějc. Nařídit pšenici Mironovce, aby začla růst vo hodinu früher - tak jim zbylo jen nakázat to sprostým podruhům/poddaným, pardon uvědomělým občanům.

Třeba tak malicherné věci - jako že Slunce  je někdy (právě jen tehdy v čase) nejvejš na obloze a aktivita člověka štymuje přesně na minutu (!!!!) podle toho - tu nejsou pro legraci. Všechno souvisí se vším. Jako hodinky (se říkalo). Kdys. Dnes - jako vyhláška. Pěkné.

Líbí se mi, že často (dosti často) reagujete rychle na nápady vrchnosti. A najednou beránek, chválící ŠOUPÁNÍ S ČASEM. Napsal jsem velkejma.

S pozdravem

F. Eliáš 10.4.2014 22:03

Každej jsme ňákej

Mně také letní čas velmi vyhovuje.

J. Svoboda 11.4.2014 11:06

Re: Každej jsme ňákej

Pane Eliáši, u Vás bych se nedivil, kdyby se zjistilo, že Vám těch blbostí vyhovuje víc. Nejste náhodou státní úředník, nedočkavě vyhlížející zákon o státní službě?

J. Svoboda 10.4.2014 21:07

Eurohujer točí hodinami

Koukám, koukám pan Neff je pro každou hovadinu, byť by byla sebeblbější. Tomu, kdo si chce ráno přivstat, nikdo nebrání a večer stejně většina čučí na televizi a světlo nepotřebují. Nezanedbatelné množství lidí má klouzavou pracovní dobu a ti si ji mohou přizpůsobit bez hloupoučkého a zbytečného otáčení hodinovými ručičkami.

F. Eliáš 10.4.2014 22:04

Re: Eurohujer točí hodinami

Se můžete domluvit se svým šéfem, aby vám dovolil chodit do práce o hodinu později.

J. Svoboda 11.4.2014 11:03

Re: Eurohujer točí hodinami

Pene Eliáši, hodil byste se do EU jako byrokrat jako prdel na hrnec. Proč něco dělat jednoduše, když to jde i složitěji že?

J. Kadeřábek 10.4.2014 17:50

Opravdu autore věříte, že posunutím ručiček

na hodinách se den prodlužuje? Víte já jsem žil i před rokem 1976 a tehdy se to řešilo tak, že kdo chtěl vstát za ranního úsvitu prostě vstal místo v 8 v 7 nebo v 6 hodin a nepotřeboval pro to manipulovat se s hodinami. Dokonce i můj tehdejší zaměstnavatel uměl posunout začátek pracovní doby aniž k tomu potřeboval otáčet ručičkami hodinek.

J. Lepka 10.4.2014 20:35

Re: Opravdu autore věříte, že posunutím ručiček

To uměl už Franz Josef, toho jména První.

A. Sedláčková 10.4.2014 20:54

Re: Opravdu autore věříte, že posunutím ručiček

Souhlasím, pane Kadeřábku. Ještě snad k tématu 2 věci:

 1. Rozdíl mezi "sovami" a "skřivany" netřeba vysvětlovat. Já jako sova nesu opravdu velice těžce, že ranní vstávání se letním časem drasticky změní takto: při normálním čase bych vstávala za světla do práce asi 6 měsíců v roce - což je únosné a člověk na to byl zvyklý. Po změně na letní čas vstávám do světla 4 měsíce a 8 měsíců vstávám do tmy. Na to si prostě nemohu zvyknout.

2. Milí příznivci letního času: bráníte jej tak úporně, jako by šlo o souboj bude - nebude. Nebojte se, je a bude (blbé věci většinou zústávají). Takže klid, máte vyhráno. Přeji vám  smiřitelnější postoj k "těm druhým".

A. Sedláčková 10.4.2014 21:26

Re: Opravdu autore věříte, že posunutím ručiček

oprava: smířlivější

O. Mayer 10.4.2014 20:58

Re: Opravdu autore věříte, že posunutím ručiček

no pokud budeme posunovat začátek pracovní doby (řekněme o hodinu), tak nevím jak se to bude lišit od letního času. Tedy kromě toho že řada lidí zřejmě trpí strachem z hodinových ručiček. Kromě toho pokud vás to tak strašně ovlivňuje, proč tedy si tedy se zaměstnavatelem nedomluvíte a nevstáváte o hodinu později?

J. Svoboda 10.4.2014 21:12

Re: Opravdu autore věříte, že posunutím ručiček

Jednoduš, pane Mayere, protože s letním časem je spojeno více problémů, než jste stařil nahlédnout. Ať se každý snaží si vyhovět při nirmálním času A je to!

A. Sedláčková 10.4.2014 21:30

Re: Opravdu autore věříte, že posunutím ručiček

Představte si, že zaměstnavatel nechtěl - to je, co?

J. Pospíšil 10.4.2014 17:22

Chvála-Je nás víc

Ozýváme se, píšeme argumentujeme, ale veřejnost si nás nevšímá.Proto znovu opakujeme už víckrát zaslané: jsme rádi , že jdeme večer do postele o hodinu dřív před tou pověstnou půlnocí; že TV pořady i jiné večerní akce končí o hodinu deřív a ráno nemusíme zatahovat rolety, aby nás lunce předčasně nebudilo. Kdo mění zaměstnání a to nové začíná dřív než to původní, je rád, že mu letní čas poskytujew večer náskok. Jediná újma je pouze ta jedna přechodová noc, kdy operní představení končí podle starého času a do práce se jde  podle letního; ovšem na podzim si dlužnou hodinu vybereme, večer jdeme spát dřív podle letního, ráno se jde pracovat až podle zimního. Opravdu nechápeme  proč ten protestný povyk, když to evidentně zdraví-(působení světla) prospívá ! I ty diskotéky končí o hodinu dřív !!

P. Gabriel st. 10.4.2014 17:33

Re: Chvála-Je nás víc

Podle vás se tedy s letním časem zázračně prodlouží doba slunečního svitu? Ale jděte!

J. Lepka 10.4.2014 20:49

Re: Chvála-Je nás víc

Slyšel jste někdy termín : Bílé noci ???

O. Mayer 10.4.2014 21:05

Re: Chvála-Je nás víc

to neprodlouží, ale zase ve čtyři ráno se v létě zrovna moc lidí (kromě pár opilců) venku nepohybuje. Takže ta expozice světlu je takto určitě vyšší. Dokonce i ti, co chodí na šestou do práce jsou na tom líp, protože to světlo ráno využijou maximálně tak na cestu do práce.

J. Svoboda 10.4.2014 21:14

Re: Chvála-Je nás víc

Pane Pospíšile, až budou někde rozdávat rozum, pospěšte si.

J. Anděl 10.4.2014 14:13

Posuzování důvodů

Věci nejsou příjemné nebo nepříjemné. Věci jsou vždy někomu více či méně příjemné a někomu jinému více či méně nepříjemné.

Je znakem velkého ducha, dovede-li člověk respektovat, že jinému člověku je příjemné nebo nepříjemné něco jiného, než je příjemné nebo nepříjemné jemu.

Říká-li někdo, že je mu něco nepříjemné, nepřísluší mi to hodnotit podle sebe. A pokud je to možné (!), nemám právo nutit dělat druhého něco, co je mu nepříjemné, ať už se mi jeho sdělované argumenty zdají racionální nebo iracionální.

Stručně řečeno: mezi gentlemany by prosté "ne" mělo stačit.

R. Langer 10.4.2014 14:22

Re: Posuzování důvodů

No, a když vám cigán kamarádsky řekne, že máte podle něj nepříjemně moc peněz, také se s ním gentlemansky rozdělíte a nebudete ho hodnotit?

J. Anděl 10.4.2014 15:05

Re: Posuzování důvodů

To neudělám a z mého textu nijak nevyplývá, že bych něco takového udělal.

Nicméně čistě teoreticky, kdybych to udělat chtěl, protože by mi třeba taková transakce byla příjemná, nebyla by vaše věc toto mé rozhodnutí hodnotit, pokud by se nejednalo o vaši peněženku.

J. Anděl 10.4.2014 15:20

Re: Posuzování důvodů

... můj příspěvek naopak říkal, že když mi cigán řekne, ať se s ním kamarádsky rozdělím o své peníze (či o svůj čas) a já řeknu ne, pak toto prosté ne by mělo stačit a nemusím ho nikde obhajovat, jestli náhodou nejsem moc velkej hypochondr a sobec, kterej lpí na svejch penězích a nechce se rozdělit.

R. Langer 10.4.2014 15:55

Re: Posuzování důvodů

No mně to tak nepřipadá...

J. Anděl 10.4.2014 16:08

Re: Posuzování důvodů

Tak ještě že jsme si to vysvětlili a teď už tomu rozumíte.

D. Šimáček 10.4.2014 16:11

Re: Posuzování důvodů

bojím se , že nerozumí, ale jakákoliv další snaha mu to vysvětlit by stejně byla zbytečná.

P. Gabriel st. 10.4.2014 17:35

Re: Posuzování důvodů

Pane Langře, to není moc chytrá replika, že ne?

P. Gabriel st. 10.4.2014 17:33

Re: Posuzování důvodů

Děkuji.

O. Mayer 10.4.2014 21:09

Re: Posuzování důvodů

já jsem plný respektu ale na věci to celkem nic moc nemění, čas (alespoň na hodinách) holt musíme sdílet všichni stejný.Ale ten každoroční povyk ohledně jak je to strašné, že se čas změnil o jednu hodinu a jaké nekonečné následky na zdraví to múže mít mi přijde poněkud scestný a hysterický.

J. Anděl 10.4.2014 22:54

Re: Posuzování důvodů

To je normální, lidi na to mají různé názory. Míra povyku může taky znamenat, že prostě jsou lidé, kterým to vadí podstatně víc než vám (nebo kterým na tom nějaký aspekt vadí víc než vám) a že jich prostě je relativně dost. Je taky podle mě normální, že pokud vás nějaká praxe nijak zvlášť neobtěžuje, nebo vám vyhovuje, připadá vám něčí ostřejší nesouhlas hysterický. Jen na základě svých dosavadních zkušeností nevidíte pro takovou reakci důvod.

Mně posun času nevadí moc, ale trochu mě to obtěžuje. Obtěžuje mě to jenom na jaře, když musím vstávat najednou o hodinu dřív, zatímco jít spát o hodinu dřív se mi nechce. Po čase si jistě vždycky zvyknu, kdybych si nezvykl, umřel bych vyčerpáním. Na podzim si toho skoro ani nevšimnu. Na tomto tématu mi víc vadí neochota některých lidí připustit, že jiní lidé vnímají svět jinak, že pro každého je v jiné životní situaci a s jinými zkušenostmi důležité něco jiného. Podezírají je z jakýchsi rozmazlených rozmarů. Nejde ani zdaleka jenom o tématiku letního času. Přitom i tito lidé dost možná lpí na něčem, co někomu jinému připadá malicherné.

Zatímco subjektivní vnímání času je u každého v různé situaci různé, máte pravdu, že čas na hodinách musíme sdílet všichni stejný. Ač není objektivní, nýbrž konsenzuální, pro každodenní život v lidské společnosti našeho typu to je nutnost. O věcech konsenzuálních se někdy debatuje, jen tak lze dospět ke konsenzu. O gravitaci nemá cenu debatovat, tu můžeme jen poznat, můžeme se jen přít o správnosti těch poznatků, to je jiné. Když k tomu bude vůle, konsenzus se změní. I potom budou někteří lidé, kterým to bude vyhovovat, a jiní, kterým nebude. Když k tomu vůle nebude, zůstane to stejné.

Časem, jestli lidstvo nevyhyne, se to podle mě změní tak jako tak, prostě proto, že mění se časem všechno. Možná směrem, který si ani jeden z nás dnes nedovede představit.