24.4.2024 | Svátek má Jiří


Diskuse k článku

KOSMONAUTIKA: Krymská krize ve vesmíru

Krize mezi Ruskem a Západem vyvolaná anexí Krymu sahá až do vesmíru. A nejde zdaleka jen o to, že v Jevpatoriji na Krymu se nachází středisko pro sledování kosmických letů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Jurax 27.3.2014 22:13

Re: Proboha, to je blábol...

Nesouhlas!!!

Ale máte recht, každý máme svůj názor a už jsme si to vyříkali.

B. Uhlich 27.3.2014 20:52

Re: Ať už stály cokoliv, stály za to !

To ne... dnes není problém vypustit prakticky jakékoliv těleso...  má-li větší průměr použije se větší aerodynamický kryt...např. rakata Atlas může vynášet těleso až do průměru 5m...i když sama má průměr něco  přes 3m...  U Hubbleova dalekohledu bylo kritérium jemnosti vynesení. Raketopán měl omezené zrychlení na cca 3,5g a bylo možné dalekohled upnout do antivibračních uložení. Navíc tam byl požadavek na přesné vypuštění a eventuální servis... což se později (při opravě) ukázalo jako velmi rozumné rozhodnutí...

B. Uhlich 27.3.2014 20:45

Re: Proboha, to je blábol...

Když on je teď tady takovej drobnej problém... a sice, že tzv. soukromé firmy jsou 100% odkázány na státní subvence. Je to sice paradoxní , ale je tomu tak...v podstatě se zde odehrává co já tvrdím už léta. Jediný, kdo může provozovat a hlavně financovat lety do vesmíru, je stát a státní instituce...NIKDO JINÝ!!!! Tedy představa, že se tady utvoří nějaký soukromý kosmický průmysl je naprosto infantilní...  Vzhledem k tomu, že se na toto téma bavíme už poněkolikáté nepokládám za nutné stále dokola obhajovat své názory...

L. Křivan 27.3.2014 17:42

Re: Ať už stály cokoliv, stály za to !

Rakety mají omezený průměr.  Myslím, že Huble by na raketu nepasoval.

V. Vaclavik 27.3.2014 9:51

Re: Ať už stály cokoliv, stály za to !

Za ty penize co ten ulozny prostor stal uz tam nahore mohl byt i ten JWT a kdovico jeste. Poslal by se tam na raketach jako dalsi jine satelity.

J. Jurax 27.3.2014 1:00

Re: Proboha, to je blábol...

No, bude-li erár omezovat prostředky do kosmické techniky, vytvoří se místo pro soukromé společnosti. Už se tak koneckonců děje. Průkopnická práce byla za státní peníze už vykonána ...

Ono totiž bez aplikované kosmonautiky by už teď Země špatně fungovala - komunikace, GPS, dálkový průzkum Země. meteopředpovědi ...

B. Uhlich 26.3.2014 23:32

Re: Proboha, to je blábol...

Tak pochopitelně nad smyslem , či nesmyslem kosmonautiky by se daly vést nekonečné řeči... to ovšem nebylo tématem článku. Já jsem spíš polemizoval s tónem celého článku, který mě připadal hrubě diletantský....

Co se týká úlohy politiky , nebo politiků v kosmonautice to je opravdu na dlouhé téma... je fakt, že politici vědě (obecně) škodí, ale zas na druhou stranu, kdyby nebylo soupeření obou politických táborů v minulém století, asi bychom nebyli svědky tak skvělého programu  jako byl program Apollo...

Co se týká budoucnosti létání do vesmíru tam bude evidentně závislost na politicích stále větší a větší, neboť nijak nevěřím tomu, že by soukromý sektor našel takové prostředky, aby mohl financovat létání do vesmíru místo eráru...

B. Uhlich 26.3.2014 22:51

Re: Na zbytečné výlety kosmonautů prachy jsou

To samozřejmě není pravda, to je jen mediání blábol, který po léta vypouští různé zájmové skupiny soustředící se okolo vesmírného létání. Všechno to o čem, tu píšete byste měl i kdyby se dnes nikam nelétalo. Všechny technologie, které využívá kosmický průmysl nebyly prvoplánově vyvíjeny pro létání do vesmíru, ale většinou se jednalo o aplikovaný vojenský výzkum...konec konců i vámi zmíněná GPS byl jen a jen vojenský projekt o uvolnění pro civilní provoz se rozhodlo až později...

B. Uhlich 26.3.2014 22:45

Re: Problém byl v čase

No věc byla o dost složitější, to co píšete není zas až tak pravda... obnova tepelného štítu sice byla nutná, ale ne v tak velkém měřítku, aby se měnilo všechno...většinou sen to týkalo cca 5...10 až 15ti % povrchu. Raketoplány ovšem zabilo trochu něco jiného a sice značné ekonomické zklamáni, které bylo dáno celkovým provozem celého systému výroby, repasí, logistiky... Předpokládané náklady cca 150mil USD se bohužel dostaly až na 600mil USD za start., což bylo opravdu neúnosné. Ale i to nebyl jediný důvod... pokud bychom měli rozebrat celkovou situaci v kosmickém výzkumu a jednotlivývh kosmických agenturách přesáhlo by to asi možnosti této diskuze... Každopádně, ať se nám to líbí, nebo ne - kosmický výzkum stojí na určité křižovatce a je velmi diskutabilní jak se celá věc bude vyvíjet dál...

B. Uhlich 26.3.2014 22:36

Re: Myslíte Remka ?

Mno, v podstatě k ničemu, ale ono je velmi těžké to dnes nějak posuzovat. Přeci jen bylo dost blbé datum na to, co se dělo ve vesmíru pak... Za letu Remka nebyly žádné pořádné kosmické programy , veřejnost byla úplně mimo...  Raketoplány měly v tomhle směru podstatně jinou možnost...bohužel zůstala nevyužita. Jinak já k tomu mohu jen dodat, že mě poměrně mrzí, ža za celou éru raketoplánů se tady nenašel žádný smysluplný projekt, který by umožnil , aby do vesmíru letěl ještě někdo.....

L. Křivan 26.3.2014 16:33

Re: Myslíte Remka ?

A k čemu tam byl dobrej ?

L. Křivan 26.3.2014 16:23

Re: Ať už stály cokoliv, stály za to !

Jejich nepřekonatelným pozitivem byl jejich úložný prostor.  Bez nich bychom neměli Hublův teleskop. A ten byl něco jako quantový skok v astronomii.

V. Vaclavik 26.3.2014 15:20

Re: dodnes nepochopím

Ty raketoplany se v provozu ukazaly byt mnohonasobne drazsi, nez bylo pri jejich vyvoji predpokladano. Kdyby u tenkrat vedeli, jak to v provozu bude, ani by je nezacali stavet. 

A kdyby pak nebyla ISS, tak by ten program shuttlu byl zastaveny mnohem drive, nez nakonec byl.

Ty problemy byly podobneho razu, kdyz prislo na nadzvukove dopravni letadla - Concordy doletaly nikoli kvuli te nehode, ta byla jen steblem, ktere se ukazalo jako to posledni unosne. Neni problem takove letadlo postavit, je problem postavit ho tak, aby bylo ekonomicky aspon nejak unosne a aby nezpusobovalo problemy technickeho razu, jako je ta razova zvukova vlna a vubec velka hlucnost nad obydlenymi oblastmi - a to nejsou zadne prkotiny nejakych lidi, kteri si i dnes stezuji na bezny letecky provoz.

V. Vaclavik 26.3.2014 15:08

Re: Proboha, to je blábol...

Vidim to tak, ze v tom hlavnim se mylite - "lidi, kteří rozhodují o opravdu velkých hodnotách si něco takového dovolit nemohou"

Nejde o lidi zucastnene primo na tom programu spoluprace, tyhle veci zalezi na politicich, kteri rozhoduji o financich na tyhle veci a tam je vse mozne, vcetne rozhodnuti, nad kterym muze zustat rozum stat.

Dle meho nazoru byla ISS od zacatku jeden velky omyl a snad jediny uzitek z cele te stanice je udrzovani vyvojaru dole na zemi u remesla, aby se uplne nerozprchli a byli na miste, az by se delalo neco pro kosmicky vyzkum uzitecnejsiho. A za ty penize slo ucinit nejaky pokrok, jenze ted jsou nevratne pohrbene na orbitu. Dokonce si myslim, ze i cely ten program space shuttles byl omyl, ze se melo jit jinou cestou. Ale nebyl to prvni omyl Americanu co se techto veci tyka, uz historie vyvoje nadzvukovych dopravnich letadel ukazala, ze umi selhat na plne care. A vzdycky byli lide, kteri ty potize predvidali, jenze politicke rozhodovani na takove zpravidla nehledi.

L. Křivan 26.3.2014 13:48

Re: Problém byl v čase

jak dlouho trvala příprava raketoplánu na let.  V podstatě se musela pracně obnovit tepelná ochrana, tedy obnovit všechny kachlíky, a to trvalo velice dlouho. Takže muselo létat víc raketoplánů.

V. Výmola 26.3.2014 12:18

Re: dodnes nepochopím

A tu garáž máte zadarmo?

O to jde - fixní náklady na udržování určitého systému. Je jedno, kolik aut budete mít v pronajaté garáži, nájem bude stejný. Je jedno, kolik raketoplánů se bude připravovat na let, náklady na provozní budovy a zaměstnance tady budou pořád.

J. Mannheim 26.3.2014 12:04

Re: dodnes nepochopím

říká Vám něco slovo synergie?

L. Křivan 26.3.2014 12:01

Re: černá matka

samička negra afrického,  velice plodná, velice často má každé mládě s jiným samečkem a pak přenechává péči o mláďata státu. Podobně jako evropská kukačka.

Vy jste pane Klepale asi nevytáhl paty z rodné vísky, že ?

R. Gramblička 26.3.2014 11:53

Re: dodnes nepochopím

když máte v garáži 5 stejných aut, výlet kterýmkoli z nich vás vyjde stejně. Ale náklady na údržbu všech 5 aut jsou násobně vyšší, než na údrždu jednoho, nemyslíte?

J. Klepal 26.3.2014 11:37

černá matka

Nevín, co je černá matka, to je někdo na černé listině či někdo na způsob černého pasažéra?

V. Výmola 26.3.2014 10:56

Re: dodnes nepochopím

Ale on problém není v technickém stavu těch vyřazených raketoplánů. Ty mohly sloužit bez úprav dál, ani by se nemusel montovat nový exemplář.

Problém byl skutečně ve finančních nákladech na jejich provoz, které byly naprosto neúměrné. Kdyby se navíc měl provozovat jenom jeden raketoplán, tak by se ty náklady nesnížily 6x (jak by se mohlo zdát), takže let jednoho astronauta by vyšel ještě dráž než doposud.

Z. Švrček 26.3.2014 10:13

Re: Na zbytečné výlety kosmonautů prachy jsou

Ale že na co dnes moderního pohlédnete (GPS, mobil, PC a mnohé a mnohé další technologie) by bez kosmického výzkumu nebyly tam, kde jsou a nesloužily všem lidem bez rozdílu, to vám si nedochází...

R. Gramblička 26.3.2014 8:21

Re: Na zbytečné výlety kosmonautů prachy jsou

když už na nemoci, tak ne ty vzácné, ale naopak ty běžné (rakovina, cukrovka, aids, tubera).

R. Gramblička 26.3.2014 8:17

dodnes nepochopím

proč Amící nepostavili alespoň jeden nový raketoplán. Že je to drahé, je jasné, těch 6 předešlých taky nebylo zdarma. Ale teď by zapaltili jen za montáž a materiál. Vývoj mají dávno za sebou.

L. Křivan 26.3.2014 7:26

Výlety astronautů nejsou zbytečné.

Zbytečné je vyhazování peněz na tzv. "sociální výdaje" na živení svobodných černých matek, a jejich potomků, z kterých nikdy nic pořádného nevyroste.

J. Brunner 26.3.2014 2:48

Re: Na zbytečné výlety kosmonautů prachy jsou

Pane, Vy jste nemocný.

J. Kanioková 26.3.2014 1:19

Re: Souhlas s článkem,

Ale tahle věta je blbost - "Krize mezi Ruskem a Západem vyvolaná anexí Krymu sahá až do vesmíru."

J. Kanioková 26.3.2014 1:11

Souhlas s článkem,

NASA zaplatí Rusku $ 71M pro Rocket Ride - http://jdem.cz/bafja3

M. Stuchlik 26.3.2014 0:45

Na zbytečné výlety kosmonautů prachy jsou

ale třeba na vývoj léků na vzácné dětské nemoci se rodiče z celého světa skládají po dolarech, eurech, korunách.

B. Uhlich 26.3.2014 0:38

Proboha, to je blábol...

Autore, co tam v tom Planetáriu děláte? Typuji na šatnáře , nebo uklízeče, ne? Vaším postřehům by to odpovídalo. Ono je to všechno jinak...kosmonautika je technický obor tak náročný..zvláště na peníze, že prakticky všem, kteří chtějí do vesmíru létat nezbývá nic jiného než spolu kooperovat ať se to líbí ,nebo ne. Rusové, ať se to někomu líbí , nebo ne, prostě zvládli technologii pilotovaných letů tak, že mohou (jako jediní) nabízet své kosmické produkty komerčně. USA, po té co považovali za dobrý nápad - zlikvidovat svojí letku raketoplánů, nezbývá než platit za místa v Sojuzech a to za podmínek, že letenku Rusové zdražili o 185% ... rakety i lodě Sojuz jsou tak spolehlivé a hlavně levné, že se jim v současné době nic vyrovnat nemůže. Pilotované varianty soukromých lodí jsou zatím nedostupné a zjevně tak do r.18 ještě nedostupné budou...a jak tak prosakují informace z USA - může se stát, že se příspěvky na vývoj soukromých lodí ještě přiškrtí a tím se ještě celý program notně zpozdí. A tak  použiju-li vaše názvosloví bude se dál létat v ruských plechovkách, neboť na ty americké..byť soukromé, nemá erár peníze... :-) Podobný problém je v oblasti vývoje raketových motorů, asi by bylo na místě, abyste si zjistil, kolik stojí vývoj slušného raketového motoru...pak zjistíte, že v dnešní době nemůže vývoj nového motoru zaplatit nikdo, proto se opravdu rentuje koupit si vyvinuté motory z Ruska.. "Krym-neKrym"...

Tedy shrnuto, tzv. krymská krize postihuje hlavně mozečky trpaslíků..., lidi, kteří rozhodují o opravdu velkých hodnotách si něco takového dovolit nemohou. Stavba a provoz ISS stály do dnešního dne okolo 100miliard dolarů..což si myslím,že je částka, která opravňuje obě velmoci ke spolupráci i za okolností, kdy spolu se vším nesouhlasí.

Konec konců nejeden českej šmoula z Planetária by mohl pochopit, že zatímco Rusové nám nahoru vyvezli alespoň jednoho byť komunistickýho kosmonauta - američané nás ocenili na jednoho plyšovýho krtka..víc se k tomu dodat nedá..  :-(