29.3.2024 | Svátek má Taťána


Diskuse k článku

PRAHA: Není smlouva, nebudou tepláky

Každá významná stavba má pět stadií: všeobecné nadšení, všeobecné ochlazení, hledání viníků, potrestání nevinných a odměnění nezúčastněných. Staré stavařské moudro potvrzuje historie budování pražského tunelu Blanka.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Vaclavik 6.12.2013 12:13

Viceprace jako prilepky k zakonum?

Hadal bych, ze vsechny prilehle mestske casti vyuzily te stavby k luxusni rekonstrukci svych prilehlych casti a to vse formou tech vice praci, ktere jsou analogem prilepku k zakonum, ktere tak dobre zname z poslanecke snemovny. A puvodni projekt, ocesany o vsechny 'prace', bez kterych by nebyl funkcni, se tak mohl prezentovat jako stojici jen tolik a tolik, zatimco melo byt uz dopredu jasne, ze bude muset stat o nejakych deset miliard vice.

J. Kadeřábek 5.12.2013 18:13

Re: Je to marný...

Nevěřím, že smlouva není podepsána statutárními zástupci a tedy je platná. To, že interně u zadavatele schvalovací proces neproběhl správně nemusí dodavatele zajímat. Hudeček je totální blb. Jinou věcí jsou vícenáklady.

J. Matuška 5.12.2013 16:38

Na autorku mám dotaz:

Kdo přišel jako první s tím, že smlouva je od počátku neplatná? Rád bych tomu člověku jako Dejvičák poděkoval. /Víc jak 50 let jsem žil na Vinohradech, ale v Dejvické jsem se narodil./

Jestli někoho v této době mám hodně nerad, tak to jsou dva občané mající vztah k Olomouci. Musím je jmenovat?

J. Rechnovský 5.12.2013 14:25

Je to marný...

Vzhledem k poměrům, které panovaly a panují v Pražské magistrátní žumpě je Blanka, vzhledem ke svému objemu, typycký případ. Pochybné řešení, nekonečné vícepráce, absence kontroly nebo megalomanský most v Troji to jen potvrzují...

Tedy. Blanka je obrovský tunel ve kterém jedou politické strany (ODS a ČSSD), magistrátní ouředníci a spřátelené firmy. Vše dle vzoru Drobil.

Primátor Hudeček si možná umanul, že causu vyřeší. Pochází však ze zatuchlého systému veřejného školství, tudíž jeho řešitelská linie je poplatná tupému, státě-uřednickému myšlení. Rozhodl se dostat je na nějakou chybu ve smlouvě. Jenže právě smlouvy bývají u státní správy nejpevnějším článkem korupčního řetězce. Těžko říci jestli to dělá schválně nebo je opravdu takový hlupák...

J. Kraus 5.12.2013 13:33

Na normální

stavbě se každý měsíc dělá dílčí fakturace. Z odsouhlaseného rozpočtu, který je součástí smlouvy o dílo, stavbyvedoucí vypíchne materiál za ten měsíc spotřebovaný včetně montáže, dá se to schválit investorovi a zfakturuje se to. Protože vynalezli excel, jsou ve sloupcích vpravo od položek rozpočtu pěkně vidět fakturace za jednotlivé měsíce a kolik materiálu a peněz ještě zbývá. U větší stavby s mnoha zapojenými firmami je to mírně komplikovanější. Za normálních poměrů je mezi účastníky stavby důvěra a snaha vyjít si vstříc, protože jednak pracují na společném díle, jednak s nějakým křivákem by příště nikdo spolupracovat nechtěl. Protože projekty jsou stále nekvalitnější a během stavby se objevují věci při její přípravě nepředvídatelné, vícepráce jsou pravidlem a aby se to s nimi nepřehánělo, bývá na ně v SOD uvedeno procento z celkové částky, které hradí stavebník (5%). Při dobré přípravě stavby si ale lze většinu pozdějších víceprací ušetřit, zahrnou se třeba formou dodatku projektu do SOD. Jsou i méněpráce, zřídkavé, ale když už se objeví, bývají cenově objemnější. Takhle nějak to chodí na stavbách investovaných soukromě (firmou nebo developerem). Na státních zakázkách panují poměry takové, že po určitých zkušenostech se některé firmy jejich tendrů zásadně nezúčastňují, jiné jsou živy pouze z nich. Tunel Blanka trochu připomíná bitvu u Kurska. Čelní německý útok na dokonale připravené Rusy, čtoucí i tajné německé depeše, Brity rozšifrované a předané. Obchvat Hitler zakázal. K té bitvě nemuselo dojít. Kdo je tady Hitler? Kdo chce zničit Metrostav? Schválně nebo vlastní omezeností?

L. Severa 5.12.2013 12:53

Re: Když má přednost ochrana vlastního pozadí

Také to tak vidím. Pracoval jsem sice v pozemním stavitalství, ale pochybuji, že by u inženýrských staveb neexistovalo něco jako stavební dozor, kontrolni dny, stavební deník, něco okolo čeho se o prováděcí firma hádala o každou "vícekorunu" s investorem. A tady nepochopitelně lítaly milióny.

P. Papež 5.12.2013 12:11

To nám

To nám Hudeček neřekl, že Praha nemá peníze na Blanku, proto vymysleli nesmyslnou kravinu, že smlouvy jsou neplatné. Žádná stavební firma by nikdy nedělala práce bez jasné smlouvy (je pravda, že se někdy začne dříve, ale stavba musí být vždy kryta smlouvou i z důvodů pojištění, úrazů atd.). Jestli mu tohle v Olomouci "baštili", tak to v Praze těžko projde. Že člověk bez zkušeností dělá kraviny, je vidět i v Poslanecké sněmovně a ve vedení "stran" (trapný populista Okamura, který se třese jak drahý pes na místo místopředsedy PS).

P. Vaňura 5.12.2013 11:25

Pokud by Praze šéfoval soudruh Štěpán, už by se tunelem

jezdilo! Ono se totiž za komunistů týlalo investiční výstavby asi 900 zákonů a předpisů, a aby se JAKÁKOLIV stavba mohla realizovat, musela se jich přibližně polovina porušit.

A znovu připomínám památný Hitlerův výrok o zcela nefunkční "parlamentní žvanírně." To není jen Blanka, to byl i dálniční obchvat Plzně, a je to dnes dostavba D-8 a D-11. Pokud stát nedokáže byrokratické předpisy respektovat, což, jak se ukazuje v praxi, prakticky nejde, měly by se prostě zrušit.

A ještě někomu vadí Klausův památný "útek před právníky?" Umíte si představit, jak by to dopadlo, pokud by se do toho zapojily soudy???? Většina fabrik by stála a nebylo by vůbec jasné, komu patří....

J. Vyhnalík 5.12.2013 10:49

Re: Když má přednost ochrana vlastního pozadí

Od toho existuje profesionální stavební dozor, který kontroluje nejen technické parametry, jako je například kvalita betonu atd., ale zároveň ručí za to, že stavební firma provádí stavbu podle schválené dokumentace.

Jakoukoliv odchylku musí investor, v našem případě Praha, předem schválit. Pokud vznikají vícepráce, je tedy jednoznačně možné dohledat pochybení na straně stavebního dozoru, nebo na straně investora, kdy třeba změnu projektu schválí někdo, aniž by si to nechal patřičně potvrdit vedením města.

To, co udělal Tomáš Hudeček stavbu výrazně prodražuje o prostoje a náklady na konzervování stavby, nehledě na penále za pozdržené platby. Přitom nikde se neobjevilo, že by magistrát inicioval trestní stíhání některého z odpovědných úředníků, nebo stavebního dozoru. Zpochybnění smlouvy celou stavbu naprosto zbytečně prodražuje. Pokud došlo k porušení zákonů a předpisů, měl by se primátor soustředit na toto porušení, ale zároveň musí, jako odpovědný hospodář, dbát na to, aby nevznikaly další zbytečné škody.

P. Vass 5.12.2013 8:39

Re: Když má přednost ochrana vlastního pozadí

Dovolil bych si říct, že jste žádnou smlouvu o veřejné zakázce neviděl. Jinak byste věděl, že cena se uvádí jako pevná, a nejvýše přípustná. Vícepráce jsou pak většinou dány tím, že projekt stál za pendrek. Ať už to je nedostatečný geologický průzum, nebo cena mostu, o trerém se nevědělo v době nacenění, jak bude vypadat, nebo neproveditelná řešení, nebo změny a vylepšení, na které dojde tým požíračů chlebíčků při kontrolním dnu. Pakliže dojde k případu, že se VCP navyšují účelově, vězte, že vývar 80% z toho firma stavbu provádějící nemá ani náhodou.

I. Schlägel 5.12.2013 7:42

Re: Když má přednost ochrana vlastního pozadí

Obávám se, že vícepráce se účtují i v případě, kdy nebyly provedeny. Případně se jimi zakrývá šlendrián v podobě špatné organizace či techniky výstavby, případně chyb projektu. Prachy jdou z veřejného, výnosy jdou do soukromého. Odhaduji skutečné vícepráce vzniklé díky skutečným provozním komplikacím či nutným změnám tak na max 20% z těch celkově účtovaných. A to jsem ještě velký optimista. A netýká se to pouze tunelu Blanka ale většiny veřejných zakázek v celé naší zemičce.

I. Schlägel 5.12.2013 7:36

Česko,

země mlékem a strdím oplývající. A také podnikavými lidmi. Pěkné pokoukání na tu naši kotlinu.

E. Vašátko 5.12.2013 6:00

Současná realita je daná a tunel Blanka bude těžko někdo

bourat. Ovšem pro řešení by bylo nutno používat zdravý rozum a to nejde, protože v pozadí číhá Šlachta a Ištván. Z právního guláše, který pomalu vychází na světlo je jasné, že rozplétání jednotlivých problémů může trvat léta. Proto by měl být tunel nejprve dokončen a uveden do provozu, protože nakonec stejně bude, nikdo ho nezasype a tím by se vyřešily následné škody s dlouhotrvající konzervací, nehledě již na ztráty, způsobené odložením jeho provozu. Teprve potom by mělo být řešeno vše ostatní. Problém je v tom, že se každý bojí cokoliv podepsat, viz výše uvedení policejní vlčáci a proto vše pod heslem "ať to stojí co to stojí, hlavně že já budu z obliga a nic se mi nestane."

Pánové rádní, jděte laskavě do háje, když se bojíte rizika, neměli jste do těchto funkcí jít. Jenže ono by to chtělo trochu rozumu i z té druhé strany - a kde ho vzít, když máme výklady zákonů, jaké jsme si udělali.

J. Vyhnalík 5.12.2013 3:41

Když má přednost ochrana vlastního pozadí

Zákon o veřejných zakázkách je efektivně nefunkční pro všechny stavby většího rozsahu. Projekt a kalkulace se logicky dělá pro situaci hladkého průběhu, ale pokud stavba běží několik let, nasbírají se během doby různé nečekané komplikace a 20 % na vícepráce se hladce dosáhne. Představa výběrového řízení na vícepráce na takovéto mamutí stavbě je jistě noční můrou pro všechny zúčastněné. Hrozí, že se v blízké budoucnosti nepostaví jediná větší stavba, protože politikům je už předem jasné, že podle stávajícího zákona ji nelze postavit.

Primátor Hudeček se rozhodl si chránit vlastní pozadí, ale nejspíš podcenil možné komplikace. Na první pohled to mohlo vypadat lákavě. Prohlásil smlouvu za neplatnou, ale zároveň Metrostav přesvědčuje, že se vlastně nic neděje, že zaplatit chce a peníze má, jenom potřebuje rozhodnutí smírčího soudu, že musí platit. Samozřejmě, že to nemůže říct nahlas, protože tím by naplnil skutkovou podstatu hned několika trestných činů. Na druhou stranu mediální obraz exprimátora Pavla Béma, je natolik poškozený, že Hudeček sází na to, že se mu podaří přesunout odpovědnost na Bémova bedra. Jak jsme mohli ovšem vidět, ten se jen tak lehce nevzdá a minimálně to, že více než polovinu doby výstavby tunelu až do současnosti neměl Pavel Bém na stavbu žádný přímý vliv, zatímco Tomáš Hudeček byl nejprve radním a nyní i primátorem, přináší otázku, co Tomáš Hudeček celou tu dobu dělal?