20.4.2024 | Svátek má Marcela


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Což takhle vrátit školu zpátky?

Svého času jsem se dostal na stránku internetové debaty učitelů o tom, co by se mělo žákům či studentům dovolit při vyučování. Měl jsem z toho velice smíšený pocit. Já vím, že doba, technika, všechno jde vpřed, ovšem otázkou je, zda to je vpřed.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Jurax 4.12.2013 2:24

Moudrá slova.

Každý by si měl uvědomit, že napřed má povinnosti a pak teprve práva. Nikoliv obráceně.

A tohle platí pro žáky a studenty tuplem - jejich povinností ve škole je učit se, studovat a poslouchat své učitele pokud možno na slovo. Nečiní-li tak, pozbývají práv.

J. Kostelanský 3.12.2013 20:30

Na základnú školu som chodil v 70. a 80. rokoch

ale nikdy som nemal pocit, že by učitelia nejakým spôsobom obmedzovali nejaké moje práva. Až na tie povinné komunistické manifestácie a lampiónové sprievody. Ale to nebolo z vôle učiteľov.

Prišlo mi úplne normálne, že niektorí učitelia občas dali aj fyzický trest, niekto paličkou, iný poťahaním za vlasy na sluchách, ďalší "stereo" fackou. Ale nikdy sa žiadny žiak nesťažoval. Vždy to bolo oprávnené a zaslúžené. A každý vedel, že keby sa doma sťažoval, dostal by ešte aj od rodičov.

Zmeškať začiatok vyučovania sa priemernému žiakovi "podarilo" pár krát za celých 8 rokov. Dnes sa to pomaly stáva pravidlom. Jesť či piť počas vyučovania bolo absolútne neprípustné. A keď už, tak niekde potajme v zadnej lavici.

Za 12 rokov, čo som chodil na základnú či strednú školu, sa možno raz stalo, že sa niekto vypýtal cez vyučovanie na WC, ale nespomínam si na to. Oveľa častejšie bolo to, že niekomu prišlo počas vyučovania zle a musel ísť domov. Žiaci vedeli, čo je disciplína, a hlavne čo je sebadisciplína. Bez sebadisciplíny sa totiž nedá dokázať nič - možno tak kradnúť.

Tento rozklad disciplíny bohužiaľ pokračuje aj absenciou povinnej služby. Koho totiž škola nenaučila počúvať príkazy a zákazy, toho to do značnej miery naučila armáda. Bola to síce pakáreň, ale s odstupom času zisťujem, že užitočná pakáreň.Často sa píše, že súčasná mládež nerozumie písanému textu a nedokáže spracovať príkazy, resp. pochopiť, čo sa o nej žiada. A je na tom kus pravdy. Hovoril mi jeden podnikateľ z Čiech, že on ani nezamestnáva mladých s vekom medzi 20 a 30. Najlepší sú podľa neho 40-nici, ktorí ešte zažili komoušsky režim. A radšej zamestná 60-ročného ako 20-ročného. Ten 60-ročný je síce o niečo pomalší, ale podstatne dôslednejší.

I. Teren 3.12.2013 21:16

Re:Zalezi, ano sa pozerate na stat

Socialisticky - ked deti su maetkom statu, ktory ich prostrednictvom ucitelov fackuje, robi z nich otrokov posielanim na neplatene zemiakove brigady...

Alebo za vychovu deti su zodpovedni rodicia. Co je v dnesnej dobe problem. V rozpade tradicnej rodiny sa da prakticky najst kazdy problem, ktorym nasa "civilizacia" zapasi.

Rodicia su na vychovu, skola je na vzdelanie.

J. Kostelanský 4.12.2013 9:22

Re: Re:Zalezi, ano sa pozerate na stat

Dokonca aj tie brigády oceňujem. Jednak som na ne chodil rád, pretože som sa prvé 2 týždne nemusel učiť, a jednak študenti trochu pričuchli k manuálnej práci. Som síce konzervatívny pravičiar, ale napriek tomu (alebo možno práve kvôli tomu) si myslím, že tie brigády žiadnemu študentovi neublížili.

Dokonca boli aj platené - síce biedne - 500-600 Kčs v čistom za 2 týždne, ale po nástupe do zamestnania v Bratislave som v podniku zahraničného obchodu mal plat veľmi podobný - 1600 Kčs brutto = asi 1300 netto. Po prepočítaní na odpracované hodiny boli tie zemiaky platené dokonca ešte lepšie ako práca v PZO :-)

Dnes sa stáva "otroctvom" pre decká pomaly všetko - aj pomáhanie rodičom pri varení či umývaní riadu. O chvíľu im začnú v školách tlačiť do hlavy ich "práva", že to robiť nemusia. A ak ich rodičia k tomu budú nútiť, tak to majú oznámiť ako psychické týranie. U nás zatiaľ sci-fi, v niektorých častiach "vyspelého Západu" realita.

M. Kosejk 3.12.2013 21:34

Re: Na základnú školu som chodil v 70. a 80. rokoch

- :) Parádní výsledky má ta Vaše generace, kterou naučilo socialistické školství s armádou poslouchat příkazy a zákazy. Proto v Československu jsme měli poslední totalitní režim ve střední Evropě. A možná proto si volíte takové hajzly jako je třeba Fico, Mečiar nebo Babiš. Kvůli společnosti, co ráda poslouchá příkazy a zákazy. A prdel je, že tito tři jsou jsou také produktem společnosti, která se od dětství učila poslouchat příkazy a zákazy - i kdyby neměly žádný smysl (jako např. ten Váš příklad se zakázaným pitím)

J. Jurax 4.12.2013 2:30

Re: Na základnú školu som chodil v 70. a 80. rokoch

Ale ty zákazy a příkazy mají smysl. Cvičí sebekázeň. Nebo jste taková máčka, že nevydržíte 45 minut bez jídla a pití?

M. Kosejk 3.12.2013 17:59

:)))

A napadlo Vás, že dnešní haranty prostě neudržíte nehybně sedět a čučet na tabuli, na kterou píše učitelka s inteligencí Hurvínka a autoritou Spejbla.

Doba se změnila, zrychlila, větší roli hrají nové technologie - a na to je třeba reagovat. A ne jen nostalgicky zapškle vzpomínat, jaké to bylo v úplně jiné době.

Jo, jasně, dnešním haratnům chybí mnohé návyky a znalosti, které měly starší generace, ale ve spoustě věcí, které jsou navíc pro dnešní život nezbytné, strčí ti haranti všechny ty geronty do zadní kapsy - a ještě jim tam zbyde místo.

A že by dnešní děti byly nějak víc zlí a argesivní než dříve? Hovno, akorát dnes mají technologie, aby si ty svoje činnosti mohly nahrávat - a tak se dozvíme, co by dříve zůstalo jen mezi nimi. A taky se mění forma násilí - za nás sígři upalovali kočky, vázali jim konzervy na ocasy, a také si pamatuju na přibíjení netopýrů na vrata. A dnes se haranti spíš šikanují na facebooku...

Š. Hašek 3.12.2013 17:07

Připomínám!!!!

Škola není holubník!

Učení - mučení!

Nepleťte si dojmy s pojmy, holoubkové!

A další.

Nebrat úplně doslova s tím mučením.

P. Papež 3.12.2013 16:00

Naprostý souhlas

Naprostý souhlas.

Š. Hašek 3.12.2013 15:36

Článek mi mluví z duše.

V. Vaclavik 3.12.2013 12:38

Ten vas ridici

byl zlomyslny blbec, debil (kvuli te dvojce z mravu). Jen si to priznejte. Drive, v tom case o kterem pisete to taky nebylo ve skole vubec dobre, ta prisnost byla z tehdejsi upjatosti, puritanismu, prehnana. Mozna proto se to ke dnesku zhouplo do opacneho extremu.

Skola samozrejme taky vychovava, ci ma vychovavat, jenze jinou stranku osobnosti, tu intelektualni. To je totiz taky vychova, je to sveho druhu vychovna nastavba na to, co vam ma poskytnout doma rodina. Ve skole vas nemaji ucit jak se ji u stolu, ci byt zdvorily, ale nauci vas intelektualni disciplinu a gramaticky psany projev a mluvit, psat spisovnym jazykem... napriklad.

Kdybych si nemyslel ze je hazeni hrachu na stenu, tak bych napsal neco o potrebnosti soukromych skol a to od prvniho skolniho stupne, nikoli az od stredoskolske urovne, jak je tomu myslim dnes. Jiste by se pak, sem tam, mezi spatnymi soukromymi skolami objevilo i par dobrych, a nejspis i ty spatne by i tak byly lepsi, nez to nase statni socialisticke skolstvi s tou jeho plosnou jednotou osnov a testu, ve kterych se iracionalne hleda spasa - dnes se divime tomu iracionalnimu socialistickemu, dirigistickemu sjednocovani na urovni te nasi slavne Unie - kdyz to same provozujeme v nasem skolskem systemu. Odkud to asi ti bruselsti byrokrate maji...

Potiz vzdycky je, ze kdyz se mluvi o soukromem cemkoli, nejen skolstvi, tak se vzdy vyroji hafo odpurcu na jednoho nesmeleho priznivce a kdyz clovek nemuze dokazat, ze soukrome by bylo uplne perfektni, tak nema byt povoleno. Oproti tomu, socialisticka zrizeni muzou selhavat v realne praxi vsude okolo nas, ale i tak se jim zabejcene da prednost pred soukromym resenim.

Mimochodem, Jaroslav Foglar se tematu skolstvi venoval v knihach Boj o prvni misto a Kdyz Duben prichazi a aspon okrajove i v dalsich svych knihach. A ty jeho kluby byly vedle rodiny a skoly 'treti vychovne prostredi'. Krome toho ukazal kazdemu, kdo nebyl slepy, vychovnou silu casopisu pro mladez. Bohuzel jsme k nemu coby narod slepi.

J. Mrázek 3.12.2013 12:17

Amnesty Vám dá.....

Terorizování žáků otázkami a zkoušením bude brzy zrušeno, naopak kreativita a omlouvání sama sebe za nepřítomnost(nyní od 18 let) bude rozšířeno na od 15 roků (mládež je dříve vyspělá (i když duševně asi ne...)...navíc- sehnat dnes práci je natolik těžké, že se dá očekávat morální laťka na úrovni začátku filmu "Panu učiteli s láskou..." s Poatierem v hlavní roli. A kolik TAK schopných učitelů najdete v našich školách ???

P. Lenc 3.12.2013 15:14

Re: Amnesty Vám dá.....

Autore, paní Kanioková a pane Mrázku dík za článek a vaše příspěvky.Mé školní vzpomínky jsou asi takové, jak popisuje autor.A pokud bych se doma prořekl, že jsem dostal od učitele, neboť v té době ještě existovali učitelé, záhlavec, tak bych dostal od některého rodiče další, neboť učitel přece věděl za co ten záhlavec byl a já si tím pádem nemám co ztěžovat.Naše generace byla ještě generací "týraných dětí", která většinou do dnes ví, co je to slušnost a to nejen díky rodičům, ale i našim učitelům.A za to dík.

Š. Hašek 3.12.2013 17:13

Re: Amnesty Vám dá.....

Asi tak.

Je škola diskotéka a diskusní klub, nebo místo, kde se adepti (dle věku pochopitelně různě) něčemu naučí, něco poznají, uvidí, že každému to jde jinak - a na školním výletě uvidí něco jiného než Tesco? A budou psát domácí úkoly?!

Objevování objeveného. Asi jako sovětští kolchoznící. Pro mnohé.

M. Hoblík 3.12.2013 9:48

Mistr světa našel příčinu!

Autor našel příčinu současného zoufalého stavu v Žákovské knížce. Mýlí se, chyba je v současném pedagogovi, majícím strach z bohatých rodičů, ztráty zaměstnání a hlavně ze žáků. Proč by se děti neměly ve vyučovací hodině věnovat tomu, po čem samy touží? Hlavně aby učitel nepřišel o flek.

J. Hejna 3.12.2013 14:30

Re: Mistr světa našel příčinu!

To je, Matesi Hoblíku,opravdu houpý názor.

F. Kusák 3.12.2013 15:36

Re: Mistr světa našel příčinu!

Učitelů (mužů) na ZŠ ve druhé stupni je tak 5 % a většinou brzo odejdou, výš nebo jinam. Neni divu. A tak je škola doménou žen. V dobrém i ve zlém. Při problému s žáky velmi často svěsí hlavu. Není jednoduché 20, 30 let s nimi bojovat a nejen to, také s vedením školy, rodiči, inspektory a veřejností. Nevím, jak to řešit, ale problémy budou fatální. Jestliže česká společnost může nabídnout jen um a chytrost, tak se máme na co těšit. Žádná mezinárodní statistika mě nepřesvědčí. Můžu srovnávat, už taky něco pamatuji.

Š. Šafránek 3.12.2013 9:41

Tak zle zase není...

Mám dvě děti školou povinné a spoustu kamarádů, kteří též. Nezažil jsem ani neslyšel, že by v nějaké ze škol, které tyto děti navštěvují, bylo tolerováno svačení či hraní si s mobilem při hodině. Nezažil jsem ani často zmiňovaný nárůst nepřiměřené asertivity rodičů vůči vyučujícím; při třídních schůzkách, které jsem měl možnost absolvovat, byl patrný respekt vůči učiteli (vlastně učitelce), ať si každý myslel, co chtěl, včetně mně, neboť povolání učitelky je opravdu často současně diagnózou. Naopak si z dětství pamatuji, jak si otcové dělnických profesí na soudružku učitelku otevírali hubu.

J. Jurax 4.12.2013 2:41

Re: Tak zle zase není...

Za mých mladých let se volovalo - jak praví klasík, vůl byl oslovením kamaráda. A stalo se, že na gymplu jeden labilnější sígr oslovil profesora vole a neprodleně obdržel facku jen to mlasklo. A sígr se okamžitě omluvil ... jak by to dopadlo dnes, nevím ...

V. Zatloukal 3.12.2013 7:08

souhlas - s výhradou

Škola nesmí rezignovat na výchovnou funkci. Rodiče by měli se školou spolupracovat, aby dítě bylo skutečně vychováváno. Jsem pro, aby "ochránci dětských práv" pochopili, že jeden dobře mířený pohlavek je výchovnější než stokrát opakované slovo. Prostě si to dítě lépe zapamatuje... A trauma v dítěti nezůstane, protože pochopí, že svoboda není cochcárna.

J. Kanioková 3.12.2013 2:01

Naprostý souhlas !

Jenže i za doby žákovských knížek většina z toho, o čem autor píše, platila. To až převládající humanitní doba přinesla, že existuje cosi jako "lidská práva" a tudíž i "dětská práva", jako kdybychom byli rozvojovou zemí ! To právě díky tomu se dřívější ustálené hodnoty začaly nuceně obracet, v neprospěch naší civilizace ! Je to dílo POLITICKÉ KOREKTNOSTI a "humánních" intelektuálů teoretiků, kteří si možná ani neuvědomují, že vnesli do života levičácké ochranářské nesmysly ! Podařilo se jim snížit naročnost, až se z toho vyvinul parádní alibismus, nezodpovědnost, neexistence mezí, jejichž přestoupení je "trestné". Zničili autoritu učitelů. A tak se množí počty děcek, které při nárazu na dospělý život havarují. Vzdělávací systém má sestupnou tendenci, a to především v záp. civilizaci, tudíž to, v čem Evropa měla velký náskok. Díky "humanistům" ho prošustrovala !

Co vědí učitelé a jaké je srovnání s absolventy VŠ po celém světě - http://jdem.cz/9ag42

Průzkum OECD pro oblast dovedností 2013. První výsledky Mezinárodního výzkumu dospělých - http://jdem.cz/9ag25

Skilled for Life? -kompletní výsledek v AJ http://skills.oecd.org/documents/SkillsOutlook_2013_KeyFindings.pdf

Romové ve školách: Minimum předškoláků zná 10 písmen abecedy - http://jdem.cz/9ae64

V. Grycz 3.12.2013 0:40

Hezky napsané,

není co dodat.

M. Pernický 3.12.2013 12:26

Re: Hezky napsané,

Paní Kaniokova to napsala přesně.