24.4.2024 | Svátek má Jiří


Diskuse k článku

SVĚT: Ó, Jeruzaléme!

Hysterická reakce na výrok prezidenta Miloše Zemana o hypotetickém přesunutí českého velvyslanectví z Tel Avivu do Jeruzaléma stojí za pozornost. Aniž bych chtěl jakýmkoli způsobem přispívat k hodnocení českého prezidenta, který prokazuje od svého zvolení neutuchající schopnost národ rozdělovat, konstatuji, že v otázce Jeruzaléma se nebál prolomit tabu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Martinovská 30.11.2013 12:11

Re: P.S.

Díky za informace. něco je taky na wiki.

E. Sevrát 30.11.2013 7:43

Re: ...kde kdysi vládl král David

Pane Udatný,děkuji za obsáhlé vysvětlení ke kterému jsem se dostal, až dnes ráno.

S. Udatný 29.11.2013 19:26

Re: P.S.

paní Martinovská, Nový Rok začíná novým textem Tóry (tj. znovu) a jsou přesně určeny texty, pro ten, který den, pro tu, kterou příležitost. Oproti v Talmudu, je psáno, co dělá žena když má menses, co při tom dělá muž, jak se soudí vrah, jak se soudí silniční lupič, jak se platí dělník v místě, kdy bydlí a jak se platí ten, stejný dělník daleko od domova. Co se seje a kdy se seje. Talmud život. Knih Talmudu je mnoho, nevím přesně kolik. Před nějakou dobou vyšel Talmud pro běžnou potřebu (cca 15 let), když zkusite v Josefově v Antiku, tak možná uspějete nebo zkuste napsat na net.

M. Martinovská 29.11.2013 19:10

Pane Sevráte,

máte tam mnoho nesmyslů, za všechny jeden logický nesmysl zásadní: Ve Starém Zákoně je podle Vás psáno, že za tento zločin (ukřižování Ježíše)...  atd. Je vidět, že jste nikdy neviděl ani Nový, ani Starý Zákon uvnitř, maximálně tu knihu zvenčí, tu jste asi viděl.

M. Martinovská 29.11.2013 19:05

P.S.

Vlastně mám trochu hokej i v tom, co přesně je Tóra. Myslím si, že Tóra obsahuje 5 knih Mojžíšových a nějak se v rodinách (či  v synagogách?) postupně čte, protože myslím I.B. Singer popisuje "svátek Tóry" - nějaký svátek, kdy končí roční cyklus předčítání a začíná se znova?

M. Martinovská 29.11.2013 19:02

Re: ...kde kdysi vládl král David

Pane Udatný, to je moc zajímavé. Četla jsem zrovna od Chaima Potoka Vyvolení a říkala jsem si, že si musím zjistit, co přesně je Talmud, jemuž tam maldí i staří věnují hlavní část mnoha dní, studují ho podrobně, po větách, každou rozebírají s různými komentáři a pak o tom debatují. Pochopila jsem z vašeho příspěvku, a z toho, co si myslím, že vím odjinud, že Talmud jsou komentáře k Tóře, a sice nashromážděné komentáře během staletí, a to hlavně ze středověku? Dalo by se to nějak ještě popsat? Zajímalo by mě, kdy asi skončilo sbírání komentářů, a vůbec, zkrátka, co to je Talmud. Existují asi vydání v češtině, ale je to přístupné veřejnosti?

S. Udatný 29.11.2013 18:56

Re: ...kde kdysi vládl král David

pane Sevráte, Talmud je soubor pravidel pro život synů a dcer Mojžíšových. V Talmudu je vše ale opravdu vše. Pouze ti nejmoudřejší obsáhnou Talmud. Každý by měl prostudovat Talmud a viděl by jiný svět. Talmud není doktrína, Talmud je živý nástroj, který vás vede celým životem. Pane Sevráte, kdo studuje Talmud nepotřebuje nic jiného. Opravdu, to tak je. Talmud nejsou životy svatých, Talmud je sám život. Neexistuje problém jehož řešení není v Talmudu, jen jej nalézt.

S. Udatný 29.11.2013 18:50

Re: ...kde kdysi vládl král David

pane Sevráte, každé shromáždění, potřebuje svitek Tory, proto tolik svitků. Ale všechny jsou stejné a je přesně určené, co, kdy, jak a komu. Vše má svá přesná pravidla a také Tora je umělecké dílo, zdobené protože umělecky zdobená Tora je chlouba každého shromáždění, každé obce. Je rozdíl Tory pro Latino - Sefard a pro Aškenaz. Zde jsou Aškenaz.

S. Udatný 29.11.2013 18:45

Re: ...kde kdysi vládl král David

slečno Lukešová, Toru nerespektujeme ale dle Tory žijeme (snažíme se) a věříme a Toru milujeme. Respektovat neznamená věřit a žít.

E. Sevrát 29.11.2013 17:12

Re: ...kde kdysi vládl král David

Pane Udatný vzhledem k tomu,že Vás považuji za jednoho z chytřejších a opravdu vzdělanějších přispěvovatelů tak Vám odpovím,možná chybně.Pokud vím tak tzv. Tora(y) jsou svitky na dřevěné návince.Těchto svitků jsou ty stovky a tisíce,třeba bývalé ČSSR jich prodalo za velké peníze Izraeli někdy v sedmdesátých či osmdesátých letech stovky.Takže to co jsem napsal je v zásadě pravda,na každém tom svitku -toře je nějáký většinou biblický příběh,který dnes vykládají rabíni.Talmud ve formě (knižní) a obecně srozumitelné formě jako je Bible či Korán neexistuje ,zkuste si ho zakoupit,opět je to jenom na výkladu rabínů.Žid se neřídí Talmudem (nemá ho na nočním stolku jako Starý zákon),ale pouze tím co a jak mu navykládají jeho vykladači-rabíni.A výklad jakýkoliv je vždy manipulovatelný s ohledem na dobu,politickou reprezentaci atd. Odpustím si urážky stejného typu jako jsou ty Vaše,je to trochu nedůstojné,máte na víc.

H. Lukešová 29.11.2013 17:03

Re: ...kde kdysi vládl král David

Židé nikdy nepřišli o výsadu "vyvoleného národa". Již apoštol Pavel píše, že "Židé zůstávají Bohu milí pro své praotce, vždyť dary, Boží sliby a vyvolení jsou neodvolatelná", ano neodvolatelná, proto je milost Boží tak výsadní a veliká.

Tóra mluví o zaslíbení dané Abrahámovi (Židům), jejich rozehnání, ale posléze znovuobnovení Státu Izrael ve své zemi praotců. ¨

Ultraortodoxní "Židé"? Myslíte Naturei Kartu. Pane Sevráte, Naturek Karta demonstruje spolu s nácky, bolševiky a islamisty v ruku v ruce, ti mají s židovstvím pramálo společného. Tóra i Nový zákon mluví jinak. Tito Charedim jsou antisemité. Kdo nerespektuje Tóru, není pravověrný Žid.

H. Lukešová 29.11.2013 16:56

Re: Indiánská náčelnice podporují Izrael a Jeruzalém

Jak smýšlejí multikulti politkorektníci o Pygmejích? Velmi špatně, Pygmejové nejsou ani islamisté, ani palestinští Arabové, takže jsou lidé (podle multikulti politkorektníků( nehodni ochrany, možná i života.

S. Udatný 29.11.2013 16:39

Re: ...kde kdysi vládl král David

pane Sevráte, napsal jste: "Ani nevím co myslíte torou,těch jsou stovky,možná tisíce a každá obsahuje nějáký příběh,který je ovšem pro většinu dnešních lidí nepochopitelný a tak je vykládají rabíni podobně jako Talmud." Nejsem oprávněn vykládat Toru a Talmud ale máte v tom dokonalý zmatek. Problém zdejších diskusí je v naprosté absenci rozumu a myšlenek s ním spojených. Jen člověk mdlého rozumu může napsat "tor jsou stovky a tisíce". Tora je jen jedna už od doby mudrců. Stejné je to s Talmudem, Talmud se nevykládá Talmud, Žid se řídí Talmudem. Pane Sevráte, v Talmudu je totiž vše, když se Žid spojuje s Talmudem, tak proto, že se věnuje studiu Talmudu. V normálním životě byste s těmito znalostmi mohl zametat hnojiště ale na Internetu je vám dovoleno ... seznámit ostatní. Díky takovým jako jste vy, jsou informace na síti z většiny tvořeny balast a .. ale to už zde jeden diskutující napsal, nechci opakovat obecné pravdy. Děkuji za přečtení až sem.

S. Netzer 29.11.2013 16:25

Re: ...ortodoxní Židi

Ortodoxní ne, ultraortodoxní.

S. Netzer 29.11.2013 16:24

Re: Za WW2 velel jedné divizi US mariňáků

O tom je můj druhý odkaz.

Ale code talkers nebyli jen Navajové.

L. Křivan 29.11.2013 16:21

Re: ...ortodoxní Židi

Ježíšmarjá, co je na tom nejasné ? Ortodoxní odmítají stát Israel, a jsou ochotni přijmou jen boží království na území země israelské. Zeptejte se na to nějakého rabína.

J. Marek 29.11.2013 16:17

Re: ...kde kdysi vládl král David

To bych se upsal.

E. Sevrát 29.11.2013 16:12

Re: Za WW2 velel jedné divizi US mariňáků

A co Navajové ?

E. Sevrát 29.11.2013 16:11

Re: Pozor, Indiáni jsou v USA dvojí

Ano,to máte pravdu-stát se Američanem znamená totální asimilaci,tj.opuštění svých náboženství,zvyků,tradic atd.Stejnou cestou se vydali černoši pod vedením MLK a dnes jsou to opravdoví (aspoň z většiny) nefalšování Američané,akorát že již nic nevědí o zemích z kterých pocházeli jejich prarodiče,bozích,kultuře atd.Hamburger a McD+KFC apod. jim to vše vynahradilo.Asimilace je proti lidskosti a vede jenom k ubohosti.

E. Sevrát 29.11.2013 16:03

Re: ...kde kdysi vládl král David

Co mají historická fakta společného s antisemitismem. A já opravdu nejsem antisemita,ale opravdu jsem antisionista.A možná se Vám bude moje příjmení hodit,až se budou psát seznamy nevhodných osob.To jsem již zažil a tak i vzhledem k svému věku to nějak doklepu.

S. Netzer 29.11.2013 15:44

Re: Za WW2 velel jedné divizi US mariňáků

http://en.wikipedia.org/wiki/Native_Americans_and_World_War_II

http://en.wikipedia.org/wiki/Code_talker

J. Marek 29.11.2013 15:09

Re: ...kde kdysi vládl král David

Pane, Vy se z toho antisemitismu jednou zblázníte. Vím, že je Vás víc, ale Vaše příjmení je zapamatovatelné.

P. Vaňura 29.11.2013 14:53

Pozor, Indiáni jsou v USA dvojí

Ti, které máte patrně na mysli žijí v reservacích a z části si zachovali původní kmenové zvyky. Ti ostatní jsou Američané se vším všudy a časti jsou už smíšení s ostatními Američany. Stát se Američanem se vším všudy bylo pro Indiány možné už v 19 století.

P. Vaňura 29.11.2013 14:49

Je pravda, že tito králové jsou

spíše mytologické postavy, ač se za sídlo Saula uvádí skutečně existující pevnost. Jejich moc patrně nezahrnovala celý Izrael.

Ale z doby o něco pozdější jsou už z asyrských reliéfů židovští králové potvrzeni jako ti, kteří se dostali do závislosti na asyrské veleříši. Hlavní město severního Izraelského královstí Samaří bylo r. 722 př. Kr. Asyřany nakonec dobyto a obyvatelstvo deportováno, Jerusalém tehdy odolal. Jeruzalém byl dobyt Babyloňany r. 586 př Kr., obyvatelstvo bylo též deporováno ("Babylonské zajetí"), ale po porážce Babyloňanů Peršany jim perští králové dovolili návrat.

Judea pak byla součástí perské, Alexandrovy a Seleucké říše. Nezávislost byla na čas obnovena za povstání Makabejských, ale později se Judea stala součástí Římské říše.

E. Sevrát 29.11.2013 14:26

Re: ...kde kdysi vládl král David

Ano,to ci píšete byla pravda, ale do okamžiku než Židé jako vyvolený národ o tuto výsadu přišli účastní na zavraždění Ježíše Krista,ve Starém Zákoně je psáno,že mají být za tento zločin rozehnáni jako hnidy po celém světě a nikde nebude jejich domov do doby, než se vrátí na zem Mesiáš,který jim odpustí a určí území pro jejich novodobý stát.V některých úvahách se spekulovalo,že novodobý Izreal bude někde na území Afriky-bez záruky.Ani nevím co myslíte torou,těch jsou stovky,možná tisíce a každá obsahuje nějáký  příběh,který je ovšem pro většinu dnešních lidí nepochopitelný a tak je vykládají rabíni podobně jako Talmud.A opravdu, když jste takový znalec jste nikdy neslyšel, že se ortodoxní a ultra...  se dnešním Státem Izrael neztotožňují a někdy i proti němu protestují.A mimochodem o vašich znalostech či spíše neznalostech svědčí i to,že považujete Svatou zemi za judaistickou a křesťanskou doménu.Samozřejmě i muslimové jako rodní i když nevlastní bratři Židů jí mají ve stejné vážnosti..A nejsou sami, je to cca  7 náboženství. Také proto tam asi nebude nikdy klid.

P. Vaňura 29.11.2013 14:13

Za WW2 velel jedné divizi US mariňáků

generál, který byl poloviční Indián a počínal si úspěšně.

E. Sevrát 29.11.2013 14:08

Re: ...ortodoxní Židi

Tak mi tu nedostatečnost vysvětlete Křivane.

L. Křivan 29.11.2013 13:43

Re: ...ortodoxní Židi

rozlišují mezi státem a zemí. To vám Sevráte nedošlo ?

J. Štrobl 29.11.2013 13:21

Re: ...kde kdysi vládl král David

Obávám se, že to máte nějaké popletené. Země izraelská byla podle Tóry Hospodinem přislíbena Abrahámovi a darována jeho potomkům jako Země zaslíbená,je proto věřícími židy (a po nich i křesťany) považována za Svatou zemi, ve které se nachází nejsvětější místa judaismu i křesťanství. Tato země pozdější izraelské království je zhruba na území dnešního Izraele. Že by ji Židé nepovažovali za svoje území slyším poprvé. Nicméně v Toře se o tom nic nepraví. A Mesiáše už bych sem vůbec nepletl, ten s tím nemá co dělat.

S. Netzer 29.11.2013 12:40

Re: Indiánská náčelnice podporují Izrael a Jeruzalém

A jak smýšlí multikultipolitkorektníci o konžských Pygmejích? (Pygmejci = lidská obdoba Dobbyho, rozšířená v střední Africe)