29.3.2024 | Svátek má Taťána


Diskuse k článku

ÍRÁN: Dohoda o obohacování

Peršané jsou nadšeni, Američané jásají, Židé začínají nakládat bomby do bombardérů. O co na Blízkém východě jde?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
T. Kočí 27.11.2013 12:05

Dohoda o obohacování

Nebojte,ČR se brzy zařadí do mainstreamu a nebude proizraelská.

E. Sevrát 27.11.2013 14:51

Re: Dohoda o obohacování

ČR nemá být ani proizraelská ani protiizraelská.Má se k Izraeli chovat standardně jako ke každé jiné zemi.Není jediný důvod Izrael protěžovat a ani není jediný důvod ho uzurpovat.

L. Křivan 27.11.2013 20:26

Re: . jako ke každé jiné zemi

Není země jako země. V Israeli žije mnoho lidí, kteří nezapomněli češtinu, a mají naší zemi velice rádi. Israel je ve vědě a technice špičková země, a z dobrých vztahů můžeme jen profitovat. To vše se o většině zemí nedá říct.

J. Kanioková 27.11.2013 20:39

Nesouhlas

Izrael je jedinou demokracií na tamním území, jejíž občany lidí z okolních zemí touží zlikvidovat !!!

Islám není kompatibilní s demokracií a tudíž má pro mě nižší hodnotu, než vztah k těm, pro něž je život naprosto nejvyšší hodnotou..

Až mohamedáni budou Izrael respektovat, budu já respektovat i je.. nebo alespoň tolerovat, protože lidi závislé na netolerantních pravidlech dávných staletí..

P. Rada 27.11.2013 20:55

Re: Nesouhlas

Ten postoj zjednodušující na "Mohamedány" má v  sobě cosi nedobrého.

Ranné křestanství a to pozdní až dnešní se od sebe podstatně liší zejména postojem k vládnutí a to příznačně podobně jak Myšlenky Mohameda a dnešní extrémní projevy radikálního islamismu.

Obojí se mi jeví analogicky k bud mírovému nebo mocenskému využívání/zneužívání jaderných sil.

B. Rybák 29.11.2013 16:03

Re: Nesouhlas

Oddělení moci duchovní a světské, které do křesťanství vložil už Kristus: "Dejte císaři co je císařovo a Bohu co je Boží" a bylo přes svou praktickou obtížnost (proměnlivý zápas obou mocí) principem na němž byla církev vystavěna (Petrem, Pavlem, Augustýnem, Akvinským...) je v Mohamedově náboženství nemyslitelné nejenom proto, že sám Mohamed spojoval ve své osobě všech druhy mocí, ale především proto, že v islámském státě církev neexistuje, korán a šariía obsahují všechny stránky života muslima i muslimského státu.

B. Rybák 29.11.2013 15:45

Re: Nesouhlas

Přesně tak!

V. Novák 27.11.2013 10:37

K průlomu nedošlo až teď, ale už na konci minulé schůzky,

která skončila z rozhodnutí Francie bez podpisu.

Paralelně totiž proběhla jednání Irán - MAAE a z nich vyšel onen zásadní průlom: Irán dohodl neomezenou kontrolu svých jaderných zařízení. S vědémím existence takové dohody už bylo obtížné i pro "zlého policajta" Francii (která nejspíš chtěla vrátit úder s neuskutečněným útokem na Sýrii) se na čemkoli točit.

Je příznačné, že naše mééédia mlčela o dohodě Íránu s MAAE jak partyzán na gestapu...

V. Novák 27.11.2013 10:32

Odpověď zní - "přjde na to...".

Pokud Írán HODLAL vyrobit uranovou bombu, učinil obrovské ústupky, které mu v tom zabraňují. Přeměnou 20% UF6 na kovovou formu přijde o možnost dalšího obohacování, kontroly MAAE mu nedovolí získat zbranově obohacený uran (tam už lze spíš mluvit o znečištěném U235, než o obohaceném přírodním uranu), nedostaví reaktor v Araku určený k výrobě Pu, atd.

Pokud Írán NEHODLAL vyrobit uranovou bombu, v podstatě o nic nepřišel - 20% UF6 stejně potřeboval přeměnit na UO2, hexafluorid je v jeho pokusném reaktoru nepoužitelný. Dát svá jaderná zařízení pod kontrolu MAAE stejně jednou musel - a je to i v jeho zájmu, stejně jako je v zájmu ČR mít pod kontrolou MAAE Dukovany, Temelín i všechna zařízení, kde se pracuje se zářiči - od nemocnic po průmyslovou defektoskopii. Radiace je dobrý sluha - ale velmi, velmi zlý pán. MAAE zjistí, zda je jeho reaktor v Araku vhodný pro výrobu zbraňového Pu - nebo je to jen pokus o vývoj energetického reaktoru pracujcího s přírodním, neobohaceným uranem.

Takže přijde na to - hodlal nebo nehodlal? Ustoupil nebo neustoupil? Ti, kteří tvrdí, že ustoupil málo, implicitně říkají, že o Bombu neusiloval.

A Izrael, který nepodepsal NPT, nemá právo do věcí NPT jakkoli zasahovat - od posuzování jaderné bezpečnosti po změnu čárky na středník v nějakém doprovodném protokolu. Lze jen doufat, že se (časem - za Netanjahua nelze doufat v nic) zachová aspoň z poloviny tak odpovědně jako Írán a svá jaderná zařízení a zbraně dá pod kontrolu MAAE...

P. Zeman 27.11.2013 12:21

Re: Odpověď zní -

Mám pocit, že vám nedochází ten podstatný rozdíl mezi Izraelem a Iránem :-/

V. Novák 27.11.2013 13:09

Ale dochází.

Irán podepsal Smlouvu o nešíření ZHN - a řídí se jí. Teď i kontrolovaně. Jadernou zbraň nemá.

Izrael nepodepsal Smlouvu o nešíření ZHN - a neřídí se jí. Nemusí. Ale taky se sám ze všech jednání o čemkoli spojeném s NPT vyloučil.

A TO je ten podstatný rozdíl. Írán se chová zodpovědně - a Izrael ne. I k vlastnímu obyvatelstvu, protože radiace...

E. Sevrát 27.11.2013 13:13

Re: Odpověď zní -

Jestli myslíte,že za cca 300 let nebyl z území Iránu-Persie veden žádný útok proti cizí zemi tak máte pravdu.Irán se vždy jenom bránil,slovní retorika je jedna věc,muslimové mají žvanivost a silácké řeči holt v povaze,ale rozhodující jsou skutky.

L. Křivan 27.11.2013 20:30

Re: Odpověď zní -

Skutky muslimů nahání vždy husí kůži. Pokud jsou na ty skutky dostatečně silní.

E. Sevrát 27.11.2013 10:11

Ženevská dohoda je velkým přínosem,

po dlouhé době došlo k jednomyslné dohodě ze strany mocností, což nebývá tak časté.Izrael sice dohodu kritizuje a necítí se jí být vázan.To je sice legitimní postoj,ale to je tak vše.Izrael nebyl součástí vyjednávacího týmu a tak je jeho postoj podobný jako když některé země neuznávají Stát Izrael,dohoda platí a to je stejný fakt jako,že existuje Stát Izrael.Ministr zahraničí GB již varoval Izrael i SA apod.,před snahou tuto dohodu zhatit-vojenským útokem.Ovšem nejvíc jsem se pobavil,když nějáký izraelský ministr řekl,že by Izrael měl přerušit veškeré styky se západem.Je to opravdu úsměvné,když jenom USA mu poskytla od vzniku Státu Izrael finanční pomoc ve výši 250 miliard dolarů.A EU taky přispívá a o SRN nemluvě.A reakce Bibiho byla jako vždy standardní,když Izrael utrpí nějáký diplomatický výprask tak hned druhý den vyhlásí stavbu nových bytů či domů na Západním břehu.Zřejmě tím chce Bibi ukázat svým občanům a celému světu jaký je tvrdý chlapák.

J. Kanioková 27.11.2013 20:48

Já si tím velkým přínosem nejsem ani trochu jista..

Sliby, chyby.. porušují se na běžícím pásu..

Já v tom spíš vidím jedno základní, že Pentagon došel k závěru, že Amerika vojensky namá šanci v tamním regionu něco zmoct. A že proto bude pro Ameriku užitečnější jednat tak, aby se Irán a SA "ohrožovali" navzájem a drželi se tak v šachu.. A že pro špatnou americkou ekonomiku bude mnohem užitečnější být tam raději rovnovážně kámoš se všemi, než tam dělat četníka..

Amerika už na roli četníka rozhodně nemá prachy a nejspíš ani náladu mladých generací..

P. Lenc 27.11.2013 8:57

Ano,

Izrael má pravdu, jde o druhý Mnichov.Poděkujme Obamovi a spol.,důsledky neponese jenom Izrael, ale dojde i na nás, což si většina lidí neuvědomuje.Podej ďáblu prst...

V. Novák 27.11.2013 10:13

Izral nemá právo jakkoli zasahovat do záležitostí

týkajících se NPT. Jeho odkaz na Mnichovskou dohodu je chucpe.

P. Zeman 27.11.2013 12:28

Re: Izral nemá právo jakkoli zasahovat do záležitostí

Podivně chápete chucpe.

V. Novák 27.11.2013 13:12

Chucpe chápu přesně dle židovského vysvětlení.

"Chucpe je vrah svých rodičů, který u soudu prosí o slitování, neb je oboustranný sirotek."

Jak vy?

E. Sevrát 27.11.2013 14:57

Re: Izral nemá právo jakkoli zasahovat do záležitostí

Chucpe je slovo, které nemá v ČR tradici a opodstatnění,bylo k nám uměle zavlečeno některými novináři.Připomíná mi to slovo chozraščot,my v Čechách vždy rádi přejímáme cizí modní slova,dnes jsou to převážně anglicismy,před rokem 89 rusismy.Koho chlebíček či dnes hamburger jíš toho píseň zpívej.

V. Novák 27.11.2013 15:16

A to nemůžu souhlasit. Já znám slovo "chucpe" od Leo Rostena

"Chucpe" je prostě drzost na druhou, drzost tak neuvěřitelná, že české slovo "drzost" je pro ni slaboučké.

Jak jinak chcete označit drzost státu, který sám sebe vyloučil z jednání o jiném státu - a pak se práva, z něhož se sám vyloučil, dovolává a  přirovnávává svou situaci k situaci státu, který byl z rozhodování o něm vyloučen?

Izrael se vyloučil - sám a dobrovolně - z rozhodování o čemkoli souvisejícím s NPT. Není v tom sám, Indie a Pákistán udělaly totéž. Ale ty si nenárokují nějaká speciální nadpráva. Nechaly si volné ruce - nemají v nich nic. Vyměnily svou jadernou svobodu za nemožnost zasahovat. Asi jim to za to stálo. Něco za něco. Jen Izrael by sebral všechnu smetanu ze všeho...

A to je chucpe!

V. Vaclavik 27.11.2013 15:30

Re: A to nemůžu souhlasit. Já znám slovo

"české slovo "drzost" je pro ni slaboučké"

Proto mame silnejsi vyraz 'nehoraznost'.

S. Netzer 27.11.2013 16:29

Re: A to nemůžu souhlasit. Já znám slovo

Pakistánu nebo Indii vyhrožuje nějaký třetí stát zničením?

V. Novák 27.11.2013 16:33

A jak to souvisí?

A máte-li na mysli ten Ahmadínedžádův nevýrok - tak už by vám mohlo dojít, že se ho nikdy nedopustil.

Lež ani milionkrát opakovaná se pravdou nestane. Obecně přijímanou lží ano - ale pravdou nikdy.

S. Netzer 27.11.2013 16:54

Re: A jak to souvisí?

Ale, prosím Vás.

"Marg bar Israel" skanduje každoročně lůza nejenom u příležitosti tzv "Al Quds Day", ale periodicky, naposledy Revoluční Gardy u příležitosti jakési přehlídky. Je to axiom iránské zahraniční politiky.

Pokud mezi Indií a Pakistánem existuje nějaká "Balance of terror", tak musí taky existovat i mezi Israelem a jeho úhlavním nepřítelem, to je snad logické.

Jako "chuzpe" bych spíš označila to, co zde píšete Vy.

V. Novák 27.11.2013 17:41

A jak to souvisí s tím, že jaderný Izrael, který se svým

nepodpisem NPT sám vyloučil z jakéhokoli rozhodování o věcech NPT, cpe do jednání o tom, jak NPT dodržuje stát, který ji podepsal?

A dokonce - s drzostí popsatelnou pouze oním jidiš slovem - přirovnává svou situaci k situaci státu, který BYL VYLOUČEN z jednání - ne že VYLOUČIL SÁM SEBE! A ke státu, o němž bylo zvenčí rozhodováno - ve Ženevě se nejednalo o jaderném odzbrojení Izraele, ale o nevyzbrojení Iránu.

Byl bych opatrnější, být vámi, v přirovnáních. Jestliže Izrael vlastní jaderné zbraně, měl by je (po vzoru Indie a Pákistánu) vlastnit v rámci "Balance of terror", i "jeho úhlavní nepřítel", ne? To není moje tvrzení - to vyplývá z vašeho přirovnání.

S. Netzer 27.11.2013 18:04

Re: A jak to souvisí s tím, že jaderný Izrael, který se svým

Jistě.

A z toho přirovnání rovněž vyplývá, že Israel musí být připraven na každou eventualitu.

V. Novák 27.11.2013 18:26

V tom mu nikdo nebrání.

Taky po něm nikdo nepožaduje aby zničil svůj jaderný potenciál. Nebo aby se připojil k NPT.

Jen nemá přístup k výhodám, které by měl, kdyby se k NPT připojil.

Včetně jednání o jejím dodržování.

E. Sevrát 27.11.2013 16:48

Re: A to nemůžu souhlasit. Já znám slovo

Viz můj příspěvek v 13.13 hod.Koneckonců Izrael neustále vyhrožuje,že vlítne do Iránu a bude ho bombardovat, jistě to hezky balí tak, že bude pouze bombardovat jeho jaderná zařízení,ale kolik životů běžných Iránců,kteří s tím nemají nic společného by to stálo.To zřejmě z vrozené skromnosti Izrael již neuvádí.Stát,který nemá a ani není ochoten mít svá jaderná zařízení pod mezinárodní kontrolou jako ostatní státy,nemá žádné právo se vymezovat k jaderným zařízením ostatních zemí.Má právo pouze mlčet a doufat,že nedojde k revizi jeho jaderných aktivit ze strany mezinárodního společenství.Což je ji již nabíledni.

T. Kočí 27.11.2013 12:06

Re: Ano,

souhlas