29.3.2024 | Svátek má Taťána


Diskuse k článku

KNIHA: Matematika pro trojkaře

Existují prý lidé, co se noc co noc budí zpoceni hrůzou ze snu, ve kterém stojí u maturity. Tvrdí to různé studie. Já sice takového žádného neznám, ale souhlasím s tím. Maturita není žádná legrace. Sám jsem z matematiky odmaturoval, ale jen těsně.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Jurax 18.11.2013 0:45

Re: Díky, pobavila jsem se

No, já se potil hrůzou při čekání na maturitu z češtiny, přesněji literatury - tahle celkem nepatrná země vyprodukovala od obrozeneckých dob obrovské množství všelijakých poetů a veršotepců, co rozerváni neopětovanou láskuu místo aby se ožrali zplodili sbírku básní, romantici pěli o loupežnících,  jiní zase pohledli do dálav a uvili kytičku lyriky, jiní potácejíce se od putyky k putyce tvořili temné, anarchistické verše, kdežto ještě jiní páchali proletářskou poezii (maturoval jsem 1967) a a ubohý student je musel všechny znát, vědět co napsali, odhrkat životopis a doplnit verčíkem dotyčného, který mne z jeho díla zaujal, jinak by nemohl být homo maturus ... koncentrovaná hrůza - naštěstí jsem si tasil Jiráska a ty veršotepce do maturitního večírku šťastně zapomněl ...

J. Jurax 18.11.2013 0:34

Re: hi hi hi

Já měl zase na mysli vzdělance :-)

A ten příklad - víte, uvolil jsem se za mírnou úplatu přpravit minulý rok z matiky na přijímačky na VŠ dvojici odvážlivců s maturitou z výučního oboru gastronomie - netuše do čeho to lezu - takže nepřeháním - a když tak jen nepatrně. Mimochodem nevzali je - chtěli na obor technologie potravin na Mendelově univerzitě v Brně.

F. Eliáš 15.11.2013 22:35

Jsem matematik

Vzdělatelnost mých studentů klesá každých 20 roků o 50%. Každoročně snižuji své požadavky, protože mám své studenty rád. Se závěry autorů knížky souhlasím a těším se až si ji přečtu

P. Han 15.11.2013 16:38

Re: hi hi hi

"bo tam každé číslo je vlastně číslicí" a každý pijan pianinem. Kdybyste nic nepsal, nebyl byste menší blb, pouze méně známý.

V. Novák 15.11.2013 16:34

Neschválí.

O posty dřevorubkyň, hornic, lamaček kamene, asfaltérek, dlaždičic (původně jsem přechýlil na dlaždici - ale to už je obsazené), jakož i kanálpucryň je mezi pohlavními výzkumnicemi (gender studies) znepokojivě malý zájem.

R. Hroza 15.11.2013 13:08

hezký

hezký

R. Szewczyk 15.11.2013 11:38

hi hi hi

pokračování,to pomýlení je ze starého Říma,bo tam každé číslo je vlastně číslicí,

P. Boublíková 15.11.2013 10:44

Díky, pobavila jsem se

článkem i skvělou diskusí.

Maturovala jsem z matiky povinně, bez problémů, přesto se mně již několikrát zdálo, že jsem musela znovu maturovat, právě z matiky... a zpotila jsem se u toho hrůzou. Zřejmě i v podvědomí lidí průměrně matematicky nadaných zůstává matika strašákem kvůli tomu, že vždy byla jako nstrašák na školách prezentována.

Pokud jakákoliv knížka dokáže matematiku tohoto hrůzostrašného odéru zbavit, je vítána.

V. Němec 15.11.2013 10:37

Re: Já bych v těch úvahách o vývoji slovních úloh...

A následně EU schválí zákon o povinném poměrném zastoupení dřevorubkyň!

V. Fiala 15.11.2013 9:53

Já bych v těch úvahách o vývoji slovních úloh...

... šel ještě dál:

2010 (cílená výchova): Zkrácením krásných lesních stromů vydělá dřevorubec 20 dolarů. Co si myslíte o tomto způsobu získávání živobytí? [Námět pro diskuzi ve třídě: Jak se cítí lesní ptáčci a veverky?]

2015 (korektní výchova): Jak vysokou daní musíme zatížit zisk dřevorubce abychom mohli poskytnout grant na základní genderový výzkum toho faktu, že výskyt dřevorubkyň v našich lesích je tak znepokojivě nízký.

A. Hrbek 15.11.2013 9:49

Vážený pane Vlku

mnohokrát děkuji za upozornění!

J. David 15.11.2013 9:31

Re: Dětem chybí matematika v praxi.

Máte pravdu (sám třeba goniometrickou funkci sin/cos vysvětluji prenatálním maturantům křídou na pneumatice bicyklu v rámci záchvatu, mendíky matematice doučit). Triangulace je brnkačka, to ale opomíjím sférické úhly na kouli. Úroky lichvářovy, tam by ste s jednoduchým úrokováním nevystačil, tam ani nevystačíte s úrokováním složeným, tam se jedná přímo o umění transcendentního úročení. Nebo třeba trojčlenka expertů ČNB. Nějak to matematicky a logicky nechápu, že když mi zdraží dovozovou "pučálku", znehodnotí hodnotu mých bankocetlí, tak se ausgerechnet tou pučálkou zahltím její koupí? Jo, kdybych měl disponibilní tuzemskou pučálku, možná by to bylo jiné, ale... Ona zdraží také, když nic jiného, zdraží ony blbé PHM, protože někdo hrachovinu musí "těchnikou" zasít, pečovat o ní a pak jí sklidit. Matematicky, o kolik procentních bodů se sníží "kupní síla" klasického spotřebitele a střadatele? Státní Kalouskovy dluhopisy, kolik po opatření ČNB bude reálný a imaginární výnos? A ještě jedna otázka, kolik jsou procentních bodů dvě kačky z 25 a kolik z 27? To je pak ta presentační vrstva výsledku pesimisty a optimisty. Ale bankovnictví není jen o matematice, ale o matematických spekulacích v rámci zvrácené heuristiky. Možná jsem zpozdilec, matematikou se ještě přiživuji, v důchodu větším, než mallém (vztaženo k aritmetickému průměru). Víte, i sudá mocnina základu může být záporná, jen stačí zvolit definiční obor se vším všudy. Brr, jdu krájet jablíčka (obecně kuželosečky), udělám si jablka v županu, jen nevím, kolik vajec z plata mám do toho vrazit a jak na kruhové pánvi mám ty výtvarnice ploch elips, parabol a jiných "šišoidů" optimálně umístit a smažit. Asi se budu muset zeptat kuchařky, jak to dělá. A v tom asi tkví i ta matematika. Přeji pěkný pátek a víkend.

K. Kužel 15.11.2013 9:19

Re: Dvě věci bych dodal ...

Pardon, měl jsem na mysli střední školy humanitního, popřípadě všeobecného, zaměření.

K. Kužel 15.11.2013 8:56

Re: Dvě věci bych dodal ...

Juro, obávám se, že tvoje označení "knedlíkárna s maturitou" je pro dnešní střední školy skutečně trefné.

Ale tím kurzem koruny bych raději neoperoval. Před Listopadem to nebyl skutečný kurz, to byla jen jakási komunistická fikce a hra na měnu.

A. Bocek 15.11.2013 7:55

Dětem chybí matematika v praxi.

Zlomky se nejlépe ukazují na krájení jablíček, násobení na platu vajec, trojúhelníky na měření ploch v přírodě a úroky s lichvářem.

L. Krajicek 15.11.2013 3:57

Re: obtížností pro dnešní maturanty dosti přeháníte...

Myslíte, že jsou na tom ještě hůř?

Z. Jaromír 15.11.2013 3:25

Re: hi hi hi

Měl jsem na mysli třeba divadelního vědce apod....

K vašemu prvnímu příspěvku musím říci, že to s tím příkladem z 30. let a jeho obtížností pro dnešní maturanty dosti přeháníte...

L. Krajicek 15.11.2013 3:23

Re: hi hi hi

Nene. Maturita na střední průmyslové škole strojní se zaměřením na literaturu, ruštinu, dějepis a občanskou výchovu :-))

J. Jurax 15.11.2013 3:03

Re: hi hi hi

No, vzdělanec by se pozeptal, zda má jít o poziční soustavu binární, oktální, decimální nebo hexadecimálníí, neboť ty se celkem běžně užívají, nebo o nepoziční číselnou soustavu římských číslic, jež je dodnes občas užívána a celkem obecně známa ...

J. Jurax 15.11.2013 2:48

Re: hi hi hi

Že Vy jste taky studovala humanitní obor :-) :-) :-)

Z. Jaromír 15.11.2013 2:47

Re: hi hi hi

Tajkovej humanitně vzdělanej člověk by se vás nejprv zeptal, zda má jít o číslice římské, či arabské, či třeba o počet číslic v binární soustavě... apod., hahaha.

K úvodu článku bych poznamenal, že ve svém vysokém věku mám sny o nutnosti vykonat znovu (např. jako mimoň třicátník octnu se mezi teenagery..) maturitní zkoušku stále častěji...

J. Jurax 15.11.2013 2:47

Dvě věci bych dodal ...

Za prvé že uvedené příklady z let 1970 až 2010 snad ani nejsou nadsazené, nýbrž vystihují trend. Dokonce bych i věřil, že pronikavá debilita cílené výchovy u roku 2010 se někde v nějaké moderní škole skutečně aplikuje.

Ještě bych dodal, že tak v roce 1930 by příklad zněl: Dřevorubec prodává náklad dřeva za 100 dolarů. Produkční náklady jsou u jedné poloviny nákladu čtyři pětiny ceny, u druhé pak jen tři pětiny ceny. Jaký je jeho čistý zisk, je-li daň 5 procent? Jen tak na okraj - jestli by s tím hnul dnešní maturant z nějaké té dnešní knedlíkárny s maturitou?

A ještě bych dodal - ten množinový příklad z roku 1990 není tak pitomý, jak vypadá - spíš naopak. Ovšem - nehodí se pro praktické použití, spíš pro rozvíjení matematického myšlení.  Protože to, ce se až do maturity vydává za matematiku, jsou jenom počty; na střední škole trochu lepší počty ...

A druhá věc - viděl jsem testy z matematiky ke státní maturitě a pravím, že i když jsem maturoval před šestačtyřiceti lety, tak ty testy bych udělal na půl mozku a ještě v polospánku. Jak vůbec může u státní maturity z matematiky propadnout někdo, kdo chce být homo maturus? Ještě že gymnázia (aspoň ta, co měla otázky na netu a já je našel) mají svou vlastní maturitu, kde je úroveň otázek z matematiky opravdu hodna významu maturity.

A nakonec - v našich krajích by bylo v článku lépe užít jako měnové jednotky koruny. Dolar byl, pokud se nepletu, do roku 89 cca 8 až 10 korun - tedy devizových neboli bonů, tedy 40 až 50 korun normálních. Dnes je necelých 20 normálních korun ...

L. Krajicek 15.11.2013 2:39

Re: hi hi hi

To je velice jednoduché. Máme tím více číslic, čím je číslo vyšší. Důkaz: 10 má méně číslic než 100 a to má zase méně číslic než 1000 . . . atd.

Ovšem po dnešním vysokoškolákovi humanitních oborů se spíš chce to, aby tento matematický úkaz uměl vyslovit anglicky.

L. Krajicek 15.11.2013 2:13

V r. 1970 a 1980 v dolarech

počítali leda tak veksláci :-))

R. Szewczyk 15.11.2013 1:29

hi hi hi

jen tolik,že na otázku ,kolik že to máme číslic,není schopen odpovědět ani jeden absolvent humanitních studii,zkuste tutto otázku položit ve svém okolí a uvidíte sami........hi hi  hi

J. Vozábalová 15.11.2013 1:28

Maturita, ach ta maturita!

Z matematiky a deskriptivy jsem odmaturovala (už nechutně dávno) bez problémů, i češtinu jsem měla ráda, ale noční můrou byla ruština a představa, že bych musela dnes maturovat z cizího jazyka mi spolehlivě vyvolá zdravou lesní barvu ve tváři - to je ale jen můj individuální problém s cizími jazyky - mám z nich tak trochu fóbii.

Problematiku školství až tak moc nesleduji, ale obávám se, že se obecně nároky na vzdělání posouvají prakticky do ztracena - když si vzpomenu, jak encyklopedické znalosti měl můj dědeček - a to "jen" maturoval na učitelském ústavu.

Co se týče matematiky pro trojkaře - všechno, co zbaví dnešní mládež fóbie z matematiky je vítané - vždyť základem matematiky je logika a schopnost logického uvažování dnes tak strašně chybí!!!