19.4.2024 | Svátek má Rostislav


Diskuse k článku

EKONOMIKA: Chybná logika ČNB

České domácnosti během jediného dne zchudly o téměř 76 miliard korun, počítáme li s objemem bankovních vkladů a poklesem jejich hodnoty koruny vzhledem k euru. Kdybychom započítali i korunové cenné papíry včetně penzijních fondů, podílových fondů a dalších nástrojů, celková částka by byla ještě vyšší.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Kosejk 17.11.2013 1:11

Re: fakt nedůstojná argumentace pana Kohouta

Člověče, motáte dohromady spotřebitelský košík a náklady firem. To je jedna z drobností, které jste neráčil pochopit.

L. Novák 17.11.2013 10:18

Re: fakt nedůstojná argumentace pana Kohouta

Ale to jste pomotal vy. Račte si to po sobě přečíst. :-)

J. Forman 16.11.2013 19:09

Re: fakt nedůstojná argumentace pana Kohouta

Kdyby měli lidi prachy, tak nebudou spotřebu odkládat. Odjkládají ji právě proto, že prachy nemají. A ti. co je mají, mají jenom jednu hubu, jeden žaludek a dvě ruce. A víc sk kilo zlata na sebe nenarvou - potom už bolí za krkem.

P. Čech 16.11.2013 19:20

Re: fakt nedůstojná argumentace pana Kohouta

Pane Kosejku, Vy snad ani nežijete v realitě. Podle Vás lidi mají prachy a odkládají spotřebu? Dnes jsem byl nakoupit v supermarketu Většina lidí u pokladny přede mnou měla plné, lépe řečeno přeplněné vozíky a platili 800-2000 Kč. To je podle Vás ukazatelem odložené spotřeby?

M. Kosejk 16.11.2013 19:30

Re: fakt nedůstojná argumentace pana Kohouta

Žiju dost v realitě. Obchod s těmi reálnými lidmi mě živí. Spousta lidí má prachy. A spousta lidí, co mají prachy, umí hospodařit. A odklad spotřeby při zlevňování je znakem hospodárného chování k vlastním financím. A socky ekonomiku nikdy nevytrhli - nic ve zlém.

P. Vaňura 16.11.2013 22:15

Pokud budou lidé, co umí hospodařit a mají peníze

dojdou k závěru, že koruna bude proti euru dlouhodobě klaesat, udělají CO?

P. Novotný 16.11.2013 21:38

Re: fakt nedůstojná argumentace pana Kohouta

Nevím pane, v jaké firmě pracujete, ale většinu normálně pracujích docela ten "Spotřební koš" (jeho cena) zajímá, protože to "žrádlo" (my normální tedy spíše jíme, nežereme) prostě musí denně kupovat. Už třeba jen kvůli dětem. Ty Vaše omílané služby prostě, když budou drahé, tak si je odpustím. No a jinak, to co provedla ČNB, mi dost připomíná měnovou reformu z padesátých let - zase jsou bez varování znehodnocovány úspory všech, kdo nějaké mají. A já prostě teď žádnou elektroniku nepotřebuji, tak proč si ji mám pořizovat, aby měli experti ČNB radost, jak jim to krásně funguje? Nefunguje!

PS: ten krám s lednicema byl nabitý lidma, kteří si ji potřebovali stejně koupit, tak proč by čekali na zdražení. A těch pár lidí to stejně nevytrhne.

Čau Lupen

J. Kadeřábek 16.11.2013 18:52

Vy taky víte snad fšecko pane Kosejk.

Nám třeba zlevnily odpady z 500 na 675, každý rok zlevňuje voda kolem 5%, to jídlo tedy naštěstí nepopíráte. Oficiální inflace je mírně pod 2% (v koši je i dovolená, třeba zlevnily Seychely) a Vy i Singer to nazýváte deflací. Kromě toho se nedoceňuje role solidnosti a předvídatelnosti ČNB. Spořte si na důchody a kupujte naše dluhopisy, my Vám je vzápětí znehodnotíme. To je důležitější záležitost než boj s deflací, která zatím neexistuje.

M. Kosejk 16.11.2013 19:24

Re: Vy taky víte snad fšecko pane Kosejk.

V den, kdy ČNB oznámila měnovou intervenci, jasně už šlo mluvit o deflačním trendu. Zjednodušeně řečeno intervence trochu devalvuje vklady, ale zase podporuje hodnotu práce. Můžete s tím nesouhlasit, můžete souhlasit. Já spíš opatrně souhlasím. ČNB může nákupy ukončit vždy. Lezou mi na nervy jen dogmatické výroky k tomuto tématu.

A nepředvídatelnost? Cože? ČNB ten záměr netají už dlouho - a tvrdili, že jen čekají na správný okamžik. Já to čekal, já se tomu přizpůsobil předem.

L. Novák 17.11.2013 10:23

Re: Vy taky víte snad fšecko pane Kosejk.

Dogmatik jste vy, protože do zblbnutí opakujete: "Devalvace dobrá, inflace dobrá, pevná měna špatná, ČNB nás neokradla ale naopak nám pomohla.." . No tak jo. Zkuste o tom přesvědčit i ty členy bankovní rady ČNB, kteří byli proti. A spoustu ekonomů, kteří mají podobný názor. :-D

T. Kohout 16.11.2013 11:41

Re: fakt nedůstojná argumentace pana Kohouta

no, ona přijde... (dle jejich spekulace). či lépe: ona by mohla přijít. ono vlastně všechno může přijít.

P. Čech 16.11.2013 19:13

Re: fakt nedůstojná argumentace pana Kohouta

Horečka není ani příčina, ale ani příznak nemoci. je toobranná reakceimunitníhosystému organismu, nemocí napadeného.

P. Vaňura 16.11.2013 22:10

Existují věci nezbytné a věci zbytné. Cena řady věcí

nezbytných má pro rodiny charakter mandatorních výdajů. Lidé, poté co tato výdaje (např. cena PLYNU ale pro některé je i benzin, léky atd.) vzrostou, osekají výdaje zbytné. Ale zbytné výdaje jsou např. služby, které zaměstnávají spoustu lidí a už dnes na ně doléhá krize. Jistě, lidé teď honem nakoupí to, co se zdraží aby za půl roku koupili o to MÉNĚ.

B. Rybák 18.11.2013 11:45

Re: fakt nedůstojná argumentace pana Kohouta

Souhlasím s Vámi.

J. Hlubek 16.11.2013 7:42

Já bych se v tom již nevrtal

čas ukáže. Pan Mojmír Hampl byl včera na 24 absolutně nepřesvědčivý. Nejsem salónní ekonom, jen tzv. kuchyňský, takže vím co je dobré pro mne, ale již až tak moc nevím, co je dobré pro makroekonomiku. Na druhou stranu si myslím, že to co není výhodné pro občany jednotlivě, nemůže být výhodné ani pro jejich společenstvo nazývané STÁT, které se z nich skládá.

V. Vérosta 16.11.2013 7:23

Asi se optick,y

čistě inflačně zvýší obratová čísla v ekonomice a bude se tak konečně dát mluvit o nějakém "růstu".  Ale vždyť je to jenom bublina, i těch zdánlivě získaných 65 miliard, co o nich Singer mluvil.

J. Kostelanský 16.11.2013 7:05

Presvedčivé argumenty

Som veľmi rád, že v článku sa objaví argument, ktorým som tak nejako tušil, resp. sa mi zdal logický. A síce, že za predpokladanou stagnáciou cien v ČR môže rast produktivity práce v ČR. Česká ekonomika je úzko previazaná na Nemecku a produktivita práce v ČR rastie minimálne rovnakým tempom ako v Nemecku. Euro však z tohto dôvodu nemôže posilňovať, lebo zdravé ekonomiky z krajín používaných euro tvoria ani nie polovicu HDP. Takže rast kurzu eura (ale aj ekonomík krajín euro zóny v globále) voči ostatným menám je brzdený južanskými štátmi. Česká ekonomika sa však vyvíja oveľa priaznivejšie ako je súhrn euro štátov. Z toho vyplýva, že kurz koruny by sa mal spevňovať. Spevňujúci kurz zlacňuje dovoz (a znižuje ceny) a tomu sa musia prispôsobiť domáce subjekty a tiež buď zlacňovať, alebo aspoň nezdražovať.

Ale to nie je nič iné, len rast parity kúpnej sily obyvateľstva. Inak povedané, rastúca produktivita práce spôsobuje, že ľudia si môžu kúpiť viac. A prejaviť sa to môže buď tak, že sa znížia ceny (v dôsledku vyššej produktivity práce sa vyrába a predáva lacnejšie) alebo sa zvýšia platy (pri znížení materiálových nákladov sa môžu dať zamestnancom vyššie platy).

ČNB v tomu urobila poriadny chaos. Ktorý v podstate nevyhovuje nikomu - ani exportéri nejasajú nadšením.

A ešte jeden argument - deflácia je problém predovšetkým veľkých a relatívne uzavretých ekonomík. Česká ekonomika je však presne opačná - malá a veľmi otvorená. Rast ekonomiky v ČR závisí hlavne od zahraničného obchodu, resp. od toho, ako sa darí susedským krajinám (napr. Nemecko) - ako od spotreby domácností.

M. Kosejk 16.11.2013 10:28

Re: Presvedčivé argumenty

K té produktivitě práce: Na modelovém případě obchodu, na kterém bychom měli kolem roku 2008 provizi kolem 120 tisíc Kč - dnes máme povizi kolem 80 tisíc. A produktivitou práce to není. Jistě, produktivita práce v naší firmě se muela výrazně zvětšit - ale není to příčina, ale následek toho, že ceny nemovitostí klesly - a k tomu se realitní trh podbízí provizemi - a trvající deflace psychologicky tlačí na účastníky trhu, aby se podbízeli víc a víc, i když objem nákladů adekvátně tomu neklesá.

A výsledek? Šéf už nějakou dobu nepřijímá nové zaměstnance a odvádíme méně daní, protože máme menší zisky.

L. Novák 16.11.2013 10:55

Re: Presvedčivé argumenty

Znám čerstvý příklad u zahraniční firmy (Honeywell), která z ničeho nic zvýšila montážním dělníkům v hromadné strojírenské výrobě hodinovou normu o +50%. Bez zvýšení mzdy a nějakého dalšího komentáře, proč se tak děje a jaký má nová (hloupá i v dalších podrobnostech) v praxi nesplnitelná norma smysl.

Co myslíte, jak poroste zisk firmy, když postupuje tímto způsobem? ;-)

M. Kosejk 16.11.2013 12:00

Re: Presvedčivé argumenty

Na to fakt nemůžu odpovědět, protože mi k tomu chybí potřebné údaje.

L. Novák 16.11.2013 13:13

Re: Presvedčivé argumenty

Když stejný výrobek vyrobí za stejnou cenu lidské práce v hodinovém součtu o 50% více ks, tak cena lidské práce na sestavení jednoho výrobku z dodaných dílů poklesne (1/3 bude bezplatná), což zisk firmy nepochybně zvýší.  Otázkou je, jaké budou vedlejší důsledky.

M. Kosejk 16.11.2013 13:25

Re: Presvedčivé argumenty

Nevím, jaké mají tržby. Nevím, jaký mají zisk. Nevím, jaké plánují investice. Nevím, jak efektivně byla firma doposud řízena... Nevím nic.

Ale Vy máte jasno. Víte, tohle mne vždy iritovalo. Tenhle přístup.

L. Novák 16.11.2013 14:55

Re: Presvedčivé argumenty

Jsou to jednoduché kupecké počty. Když po dělníkovi chce majitel firmy zničeho nic hodinový výkon v sériové výrobě o 50% vyšší za stejné peníze, tak se ho jednoduše snaží sedřít z kůže, protože doteď pracoval nadprůměrnou intenzitou práce a požadavek nejspíš nebude schopen splnit.

Když se k tomu přidá ČNB s oznámením, že mu svým zásahem znehodnotila úspory (má-li nějaké) a zdražila zboží v obchodech, nejspíš se dělník nasere a příště to tam hodí rovnou komunistům. :-P

M. Kosejk 16.11.2013 16:54

Re: Presvedčivé argumenty

Pro jednoduché - vše jednoduché. :))

L. Novák 16.11.2013 17:27

Re: Presvedčivé argumenty

Ano. Vysvětlovat m.j. zásah ČNB "hospodářskou psychoterapií" jako lék proti hospodářské  depresi je opravdu metoda, kterou nelze selským rozumem pochopit - podle výkladu pracovníků ČNB, jak je máme možnost slyšet/číst. Na to musí být člověk opravdu "expert". Potíž je, že zásahu ČNB věří jen omezený počet ekonomicky orientovaných občanů a řada ekonomů zásah přímo zpochybňuje. Počkáme si, jak teoretické předpoklady vyslovené ČNB obstojí v praxi. Řekl bych, že její možnosti jsou velmi omezené.

P. Vaňura 16.11.2013 22:25

No, reality by byly považovány za bezpečné uložení

peněz, POKUD by si ČSSD nezačala s plány na vzrůstu daní nemovitostí. To může jít až tak daleko, že se nemovitosti nebudou stavět ale BOURAT. Příklad toho můžete najít ve Vlastním životopise Agathy Christie, kde s tímto argumentem operuje její architekt, když jí radí nepoužívanou část sídla zbourat!

Pro rozhodnutí o investicích do nemovitostí, které jsou dlouhodobé dokonce nemusí růst daní ani reálně nastat, úplně stačí, že tato možnost existuje a je nastolena!

Pak bude bezpečné uložení peněz CO??? Já Vám to řeknu, něco ve vhodné cizí zemi!

J. Kunes 16.11.2013 6:53

korelace vs kauzalita

Taky mam dojem, ze bankovni rada CNB nedokaze odlisit korelaci od kauzality. Hospodarsky rust logicky vede k inflaci, ktera rovnomerneji rozklada jeho prinosy na vetsi cast spolecnosti. Jak by to, ale melo fungovat obracene, tj. ze by inflace vedla k rustu (ocistenem o inflaci), mi neni jasne. Rekneme, ze nekdo pres noc nahradi benzin a naftu palivem s polovicni cenou, coz se statisticky projevi jako pokles cenoveho kose (deflace). Proc by to, samo o sobe, melo mit nepriznivy dopad na hospodarstvi? Nebo vezmeme ceny elektriny, at jde o neco z domaci produkce?

H. Grúbr 16.11.2013 4:41

Vždyť se o tom mluvilo, že to bylo na příkaz z Bruselu

ale hned ty řeči přestaly - předpokládám že také na příkaz z Bruselu. Kdo tady způsobil tzv. Krizi spořivosti? Oni - papaláši nahoře. Lidi neutrácejí, páč se zdražuje, takže se ještě víc zdraží a to nás má přesvědčit, abychom začli utrácet. Akorát se nikdo nezamyslí nad autonomní spotřebou domácností, výší disponibilního důchodu a minimálními úsporami domácností. Kdyby to někdo udělal, ještě dřív, než začne znehodnocovat měnu, dal by si facku a šel se oběsit do rybníka.

V. Bok 16.11.2013 2:19

No, větší zásahy ČNB do ekonomiky si pamatuji tři.

Napřed v konci let devadesátých bojovali proti inflaci mocným zvýšením úrokových sazeb, úspěšně. Zkrachovala spousta našich podniků a řada se silně zadlužila. Pak v náhlém vnuknutí mysli, podporované pakistánským poradcem, kterého poslouchali jak slovo boží, prodali zlato. Opět úspěch. Pak devizově intervenovali proti příliš měkkému kursu. Když za několik dní utratili 2 miliardy těžce vydělaNÝCH TOLARŮ, NESTALO SE NIC. zAS ÚSPĚCH. A už to tu máme zas. Tedy počtvrté.

Panebože, tohle svědčí jen o jednom. Víte o čem. No a to zdůvodnění, to by se dalo nazvat duševní nedostatečností. Prostě banka to odflákla, vedení je neschopné a zasloužilo by rozpustit a vypustit. No, snad Zeman nezblbne, až bude nahrazovat současné složení.

Jo ta kritika. No, už jich jsem četl asi 50, sám jsem taky někde napsal. Všechny se shodnou. Víte o čem to svědčí? No, napsal jsem to výše. Bankovní rada pravděpodobně zase zešílela. Tedy, už po čtvrté. 'Co s tím?

J. Jílek 16.11.2013 0:38

Ne že bych ordinoval totéž, co vy Řecku.... :-)))

Dlouhodobý inflační cíl Bank of England je nastaven na 2%....Fed považuje inflaci pod 2 % za riziko...Inflační cíl v celkové inflaci ve výši 2 % platný od ledna 2010 do přistoupení ČR k eurozóně...Haruhiko Kuroda: Pokud bude ekonomika oživovat, upravíme politiku ještě před dosažením 2% inflačního cíle....

Proč?