18.4.2024 | Svátek má Valérie


Diskuse k článku

KLIMA: Změny klimatu postupují rychleji, než kdo čekal?

Jan Hollan, mluvčí brněnského klimatologického ústavu CzechGlobe, v interview pro Ekolist (duben 2011) tvrdil, že Změny klimatu postupují rychleji než kdo čekal. Cituji: "Podstatnější oteplování nastalo od sedmdesátých let a během čtyřiceti let podstatně zrychlilo." Tohle totiž tvrdí klimatický panel OSN.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Dvořák 30.5.2013 11:33

Re: Dům u řeky

existuje spousta záznamů do blízké historie. Divili by jste se, ale počet tornád, hurikánů a záplav spíše klesá... Dnes je ale důležitější, že prakticky každý má doma spoustu elektroniky drahé auto a dům. Takže né počet, ale výše škod se zvyšuje. Navíc v osmnáctém století neexistovala CNN či TV NOVA... MD.

J. Václavíková 29.5.2013 23:53

Re: Dům u řeky

To byste po těch, co si pletou výraz počasí a podnebí (klima), chtěl trochu moc, ne? Dokonce snad myslet :-)))

J. Salek 29.5.2013 20:11

Re: pane Šálku

To jsem rad ze si rozumime. Ovsem krome 60-ti leteho cyklu ktery se projevuje pri mereni povrchove teploty existuji i delsi cykly, obzvlaste ten s 1000 letou periodou ktery ma na svedomi malou dobu ledovou, stredoveke klimaticke optimum a do jiste miry i soucasne "globalni oteplovani".  Odvodit z toho vliv CO2 neni vubec snadne. Jiste je ze je mensi nez tvrdi IPCC.

J. Vyhnalík 29.5.2013 18:31

Re: pane Eliáši

Vzorce se dají vytvořit na cokoliv. Ve velké většině jde o tzv. statistické závislosti, kdy není jasné, která veličina je závislá proměnná, zda se nejedná o společnou závislost na třetí, neznámé proměnné, či zda nejde o statistickou chybu.

Klasickým příkladem je vysoce kladná korelace počtu dětí v rodině a počtu čapích hnízd na 100 komínů.

J. Vyhnalík 29.5.2013 18:26

Re: pane Šejna

Podstatný je příspěvek geotermální energie z nitra země, kde také probíhají exotermní reakce ve velkém. Sluneční cykly jsou samozřejmě zdokumentovány a popsány. Jednak jde o výkyvy v samotné sluneční činnosti a jednak i o to, že dráha Země je eliptická a Země se od Slunce vzdaluje a zase přibližuje, přitom i osa, podle které se Země otáčí se mění. Záleží tedy na tom, zda se severní polokoule, kde je více pevniny než na jižní ke Slunci více přiklání v periheliu atd.

J. Novotný 29.5.2013 17:12

Dům u řeky

"na prodej". Je to vlastně docela pěkná vila, ale bylo empiricky, bez grafů a analýz, zjištěno, že překročí-li průtok vody v řece 720 metrů krychlových za sekundu, dojde k zaplavení prvního patra. Tento průtok je značen jako "padesátiletá voda", a za posledních deset let byl dům zaplaven již třikrát. Z toho ovšem šlo v jednom případě o nečekané a nepředvídatelné vzedmutí místního potůčku - sama řeka bylo OK. A v případě druhém šlo vlastně o vodu stoletou. Koupíte?

Pozn.: jednotlivá povodí mají své internetové stránky, kde lze jednoduše sledovat aktuální průtoky vody v řekách a tak dále (např. Povodí Ohře má http://www.poh.cz/portal/sap/cz/index.htm ), a také si můžete najít tři největší povodně "zaznamenané za dobu pozorování". Pakliže zjistíte, že dvě ze tří rekordních povodní u zkoumaného toku spadají do období posledních deseti let, můžete se navíc zamyslet, zdali se něco děje s klimatem, nebo ne. Samozřejmě, jak stále tvrdím, počítání tornád je jednodušší a průkaznější metoda poznání pravdy - má ale určitou nevýhodu v tom, že pozorovatel ne vždy své pozorování přežije ...

F. Navrátil 29.5.2013 15:44

Re: pane Šejna

Nejsem ekolog, ale strojař. Jedno, ale z těch vašich zdánlivě přesvědčivých důkazů nechápu. Pokud je mně známo, tak převážná část tepla na této zeměkouli je předávána sluncem. Smozřejmě, že spalováním fosilních paliv dochází také k pozitivním tepelným vlivům, rovněž tak sopky, horké prameny atd. To vše v celém souhrnu je, ale zcela zanedbatelné ve srovnání s přílivem tepla ze slunce. Spočítal někdo a nebo lze vůbec doložit zda teplo ze slunečné energie je konstantní nebo proměnné ? Jaké jsou skutečné výkyvy, jsou -li vůbec v dodávkách sluneční energie za delší časové období. Mně ty ekologické teorie připadají stejné, jako když při rozvoji železniční dopravy, renomovaní odborníci a vědci předvídali, jak negativní vliv na lidský život bude mít rychlost vlaku, která může v budoucnu dosáhnout až  80 km/hod. Nejsem v žádném případě proti jakýmkoliv, zdánlivě nelogickým teoriím, ale neměly by mít tak silně negativní vliv na ekonomický rozvoj a být placené z peněz daňových poplatníků.

M. Šejna 29.5.2013 15:37

pane Donáte

ano, zaskočil jsem. Ovšem ohledně PDO jsem sdělil, že s panem Kremlíkem souhlasím. To Vám jaksi uniklo. Nejspíš jste byl zaskočen výpadkem Vašeho chápání, když jste zaskakoval za pana Volárika.

M. Šejna 29.5.2013 15:33

pane Šálku

o tom, že PDO ovlivňuje globální teploty, píše pan Kremlík. S ním Vy ale vůbec nepolemizujete. Ovšem se mnou ano. A to přesto, že ohledně PDO s panem Kremlíkem souhlasím.

Jinak ale máte pravdu, že samo oceánské proudění nezvýší množství energie akumulované na Zemi. To ale vysvětlujte panu Kremlíkovi a nikoli mě. Já stejně jako Vy chápu, že oscilace PDO nezpůsobuje globální oteplování. Způsobuje jen dočasné klimatické výkyvy.

J. Salek 29.5.2013 14:21

Re: pan Kremlík to nedořekl celé

PDO je jen urcity vozorec oceanskeho proudeni. Zatimco zvyseni koncentrace CO2 skutecne muze zvysit mnozstvi energie akumulovane na Zemi, tak oceanske proudeni samo o sobe to udelat nemuze. Jen presunuje energii z jednoho mista na druhe. Je zrejme ze globalni teplota povrchu Zeme neni zrovna ta nejlepsi metrika na mereni skutecneho vlivu CO2 na klima.

Stejne tak je naivni si myslet ze jen koncentrace CO2 a faze PDO dokaze vysvetlit vyvoj klimatu na delsi casove skale. V prubehu Holocenu vidime oscilace na skale kolem 1000 let. Treba ma p. Sejna nejake vysvetleni. Ja ne. 

P. Sejna se zda byti klimatickym rebelem, nebot v rozporu s oficialnim nazorem IPCC tvrdi ze PDO ma nejaky vliv na klima. IPCC ocean vpodstate vubec nepotrebuje, nebot se udajne vsechny oceanske cykly vyhladi uz na skale nekolika let. Ocean tak IPCC pouziva jen jako vymluvu pro jim nefunguji jejich modely. 

P. Lenc 29.5.2013 14:17

Re: video neni cele !!!

Ha,ha, móc pěkné.

P. Lenc 29.5.2013 14:16

Re: pane Eliáši

Pane Langře, nejvíc škod v dějinách nadělali náboženští, političtí fanatici.Klimatologové, zelení a jejich příznivci nejsou nic jiného.A že si z toho časem udělají lukrativní kšeft, tak to nám předvádějí dnes a denně, nakonec, nic nového pod sluncem.

R. Langer 29.5.2013 12:35

Re: pane Eliáši

A vůbec, jak to, že budou globální teploty do roku 2035 stagnovat, když už před 10 lety měli být o 1,5° vyšší? :-P

Jsou to samé lži!

R. Langer 29.5.2013 12:31

Re: pane Eliáši

Není měřitelný. Jsou to nesmysly.

S. Donát 29.5.2013 12:18

Re: Radáááááá.......vstávat!

Pan Rada asi nemůže, pan Šejna obětavě zaskočil...

J. Hejna 29.5.2013 11:55

Re: video neni cele !!!

Je vskutku velice zajímavé, že desetiminutová ukázka z pořadu o délce jeden a půl hodiny není celý pořad.

To je opravdu, ale opravdu, velmi zavrženíhodné.

Tak si to přehrajte devětkrát.

M. Dvořák 29.5.2013 11:30

Re: pan Kremlík to nedořekl celé

mezi lety 1910 až 1942 vzrostly teploty o 0,55 stupňů C. Od roku 1975 do 2005 stouply teploty o 0,50 stupně C. Přímá měření CO2 máme jenom od roku 1953. Škoda, že nemůžeme mít třeba vedle sebe 20 poklesů a 20 vzestupů vše porovnat a statisticky vyhodnotit. Protože kdyby jsme vycházely z ledovců tak během prvního oteplování které jsem zmínil, stoupl CO2 o 2,7% a během druhého oteploování stoupl o 13%... 

Že by to byla vodní pára?

L. Křivan 29.5.2013 11:01

Změny klimatu postupují rychleji, než kdo čekal

Hlavně letošní květen. To je oteplování jak  učebnice !

M. Šejna 29.5.2013 10:33

pane Eliáši

ale on ten lidský vliv na klima měřitelný je, tedy pokud budeme hovořit jen o vlivu skleníkových plynů. Existují na to vzorce stejně, jako existují vzorce na výpočet vlivu PDO na klima. V roce 2013 bude PDO zvyšovat globální teplotu o +0.09°C, zatímco skleníkové plyny o +0.39°C. Celkově by tedy měla být globální odchylka +0.48°C (dle metodiky HadCRUT4).

PDO ale v současnosti klesá, takže do roku 2035 bude PDO postupně ochlazovat globální klima. V roce 2035 bude PDO snižovat teplotu o 0.15°C. Skleníkové plyny budou v roce 2035 zvyšovat teplotu o 0,61°C. Výsledkem bude odchylka +0,46°C. Do roku 2035 tak globální teploty budou stagnovat.

M. Šejna 29.5.2013 10:21

pan Kremlík to nedořekl celé

správně pan Kremlík upozorňuje, že klima je ovlivňováno různými cykly a cyklus PDO je dost významný. Jenže pan Kremlík zapomněl sdělit (a zcela záměrně) že cyklus PDO se projevuje v posledních 150 letech tak, že když je PDO v kladné fázi, tak globální teploty rychle rostou, ale když je PDO ve fázi negativní, tak globální teploty ale jen stagnují (tedy neklesají). Příčinou je vliv skleníkových plynů, které dokážou negativní fázi PDO vynulovat.

Cyklus PDO má délku 62 let. Jeho vliv na globální teploty je v rozsahu 0,3°C a lze ho popsat vzorcem  PDO=0,15*COS(((ROK-1880)/62)*2*3,1416) ,  kde ROK je aktuální letopočet. V roce 2012 tedy PDO zvyšoval globální teplotu o +0,10°C. Skleníkový efekt ale ve stejném roce zvýšil globální teplotu o +0,38°C. Celkově tedy měla být v roce 2012 globální odchylka od průměru +0,48°C (počítáno podle HadCRUT4). Samozřejmě za předpokladu, že odstraníme účinky jiných vlívů (solární aktivita, index ENSO). 

Podstatná na cyklu PDO je skutečnost, že vrcholil v letech 2003 až 2006, kdy zvyšoval globální teploty o 0,15°C. Od té doby PDO klesá a nejníže bude kolem roku 2035, kdy bude globální teploty snižovat o 0,15°C. Tím je vysvětleno slavné Kremlíkovo hlásání, že "Globální oteplování skončilo - rozejděte se". Od roku 2003 do roku 2035 se díky PDO sníží globální teplota o 0,30°C. Za stejnou dobu zvýší skleníkové plyny globální teplotu o 0,32°C. PDO a skleníkové plyny se tak navzájem "vynulují". Z toho plyne, že do roku 2035 nás čeká stagnace globálních teplot.

P. Götze 29.5.2013 10:20

RE

Vpodstate vysledek je v te jedne vete. Je to podvod, na zaklade ktereho nekdo inkasuje penize. Bohuzel neni soudce, ktery by je za to poslal do vezeni. pak by se totiz muselo rict, ze pani vedci docenti a dalsi co se na tom podiili, jsou uplne obycejni podvodnici a zlodeji, asi na urovni vekslaka z vaclavaku. Je to povl lidstva.

F. Eliáš 29.5.2013 9:10

Poměrně dlouhý článek

Ta délka je způsobena tím, že se autor snažil doložit svá tvrzení. Nicméně každému by mělo být jasné, že pouze zpupní duševní naháči a lidé, kteří se snaží obohatit jakkoli nemravným způsobem budou tvrdit, že člověk je schopný ovlivnit měřitelným způsobem klima této planety.

B. Volarik 29.5.2013 7:25

Radáááááá.......vstávat!

Pokud to pan Rada řácky a ukecaně neuvede na pravou míru (dle jeho levé víry), hrozí mi nebezpečí, že umřu blbej....!

P. Vosický 29.5.2013 2:19

video neni cele !!!

Video je useknute v miste, kde je jasne, ze prednaska jeste pokracovala.. na strankach klimaskeptik.cz prozmenu toto video neni vubec (minimalne tedy ne v sekci videa)