29.3.2024 | Svátek má Taťána


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Vzdělanci a nevzdělanci

Představte si, že jste se ocitli ve společnosti vzdělanců, kteří u sklenky vína hodnotí úroveň vzdělanosti. A trochu se přitom štengrují. Jak málo stačí, abyste se v takové společnosti znemožnili.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
B. Rybák 13.5.2013 0:38

Paradox

Někdo by měl vědecky vysvětlit jak je možné, že lidem, kteří se veřejně chlubí, že nikdy nepochopili z matematiky, přírodních věd a z ekonomie vůbec nic, je naprosto jasné, že např. Václav Klaus ničemu z té ekonomie nerozumí a všechno dělá špatně.

J. Jurax 13.5.2013 1:18

Re: Paradox

Je to prosté. Lidé, kteří se veřejně chlubí, že nikdy nepochopili nic z matematiky, přírodních věd etc. vůbec nic, se veřejně deklarovali jako blbci, jimiž nepochybně jsou, a taky jako lháři. Jakýkoliv jejich výrok jest pak posuzovat prizmatem této skutečnosti :-)

B. Rybák 14.5.2013 9:23

Re: Paradox

Ano.

M. Bílý 12.5.2013 20:21

Dovolte, prosím, abych přispěl se svou troškou do mlýna.

Podle mne, na otázku jak zní negace k výroku V: "Jestliže napíši slovo ťuhýk s měkkým i, nejsem vzdělanec." nelze jednoduše odpovědět. Negují se jednoduché výroky a toto je výrok složený. Navíc ještě s neúplným výrokotvorným funktorem. Ten by měl být: Jestliže ... pak. (Implikace přímá, též podmíněný výrok, třináctá Booleova funkce). Pokud uvedenou větu autor chápe jako jednoduchý výrok, jak v ní bude pokračovat připojí-li ono pak na její konec? Mě nic nenapadá. Takže negovat je možné podle mne jedině per partes. V prvém výroku negace k napíši je nenapíši  a v druhém nejsem / jsem.

Přílepek jen pro Jarunku a Liborka. Přátelé, já se co nejdříve ozvu. Škrábu se z té šlamastiky pomalu.

                 

J. Kanioková 12.5.2013 22:40

Jejda, zdravíííííím,

už jsem trnula, že je zle... tak to je fájn, že tu jsou Tvá písmenka a těším se na kurážné příspěvky a  na info "z výletu" :)))

B. Rybák 13.5.2013 0:29

Re: Dovolte, prosím, abych přispěl se svou troškou do mlýna.

Negovat lze jakákoli výrok, tedy i výrok (jakkoli) složený. V tomto případě jde o negaci implikace: Jestliže p pak q. Kde p = "napíši ťuhýk s měkkým i", q = "nejsem vzdělanec".

Protože implikace je nepravdivá pouze když p je pravdivý a q je nepravdivý, je pouze v tomto případě negace implikace pravdivá. Tedy správná odpověď je: (platí p a neplatí q), tedy: (Je pravda že) Napíši slovo ťuhýk s měkkým i a (není pravda že) nejsem vzdělanec, tedy: Napíši slovo ťuhýk s měkkým i a jsem vzdělanec.

E. Heusinger 11.5.2013 18:38

Tady se stále operuje

s hlavními městy států USA. To je stejné jako operovat s hlavními městy Spolkové republiky či Ruské federace. Další příklady si může každý doplnit.

K. Luboš 11.5.2013 18:25

Nechci být šťoura, ale...

... ta negace B) je dobře.

M. Kosejk 11.5.2013 18:43

Re: Nechci být šťoura, ale...

:))))  Proč? Ne, fakt, chci to vědět. Zajímalo by mne, na jakém druhu "logiky" pracujete.

"Napíšu slovo" je nagace k "jsem vzdělanec"? Jak nezemská logika ! :)))

K. Luboš 11.5.2013 21:35

Re: Nechci být šťoura, ale...

No protože implikace „jestliže A, pak B“ se skutečně neguje „A  a zároveň ne B“. Takže složený výrok „Jestliže je úterý, pak jsem ožralý“ se neguje  „Je úterý a já nejsem ožralý“. Ale teď když si to znegujeme ještě jednou, tak dostaneme „Není úterý nebo jsem ožralý“. Jenomže dvojí negací složeného výroku obdržíme opět původní výrok. Takže „Jestliže je úterý, pak jsem ožralý“ je úplně stejné, jako když řekneme, že „Není úterý nebo jsem ožralý“. To je každému nad slunce jasné!

M. Kosejk 11.5.2013 21:56

Re: Nechci být šťoura, ale...

Výrok 1: "Jestliže napíšu slovo ťuhýk s měkkým í, nejsem vzdělanec."

B.: "Napíšu slovo ťuhýk s měkkým í a jsem vzdělanec."  - to je podle vás negace Výroku 1?

A co toto? : "Jestliže NEnapíšu slovo ťuhýk s měkkým í, nejsem vzdělanec."  - nebo - "Jestliže napíšu slovo ťuhýk s měkkým í, jsem vzdělanec."

B.: "Napíšu slovo ťuhýk s měkkým í a jsem vzdělanec." ("napíšu slovo..." neimplikuje "jsem vzdělanec"  - zatímco Výrok 1 je opravdu implikace, jak píšete sám  -tj.: jak píšete slovo ťuhík implikuje, jestli jste vzdělanec.

M. Kosejk 11.5.2013 22:00

Re: Nechci být šťoura, ale...

A tak mě napadá: Přečetl jsete si vůbec zadání? Copy:

Mějme výrok V: Jestliže napíšu slovo ťuhýk s měkkým í, nejsem vzdělanec. Jaká je negace výroku V (správnou odpověď zakroužkujte)?

A: Napíšu slovo ťuhýk s měkkým í a jsem vzdělanec, nebo nenapíšu slovo ťuhýk s měkkým í a nejsem vzdělanec.

B. Napíšu slovo ťuhýk s měkkým í a jsem vzdělanec.

C: Jiná odpověď (řešení A, ani řešení B není správné).

M. Kosejk 12.5.2013 7:41

Re: Nechci být šťoura, ale...

Hm.. když to takhle po sobě čtu po ránu, tak mě napadá, že asi žvaním, protože asi blbě chápu negaci. Tak nějak jsem měl dojem, že je to zrcadlově obrácený výrok - a že tedy při negaci musím dodržet impilkaci z výroku 1. A teď právě mám pocit, že jsem si tohle pravidlo úplně vymyslel. :))

M. Kosejk 11.5.2013 22:05

Re: Nechci být šťoura, ale...

A navíc teď koukám, že jsem nevzdělanec (viz 5. slovo od konce) :)))

K. Luboš 11.5.2013 21:46

Re: Nechci být šťoura, ale...

Nezemská logika...? Jednu takovou znám! Představte si, že hodíte tenisák proti stěně a on se vám vrátíí zpět. A víte, že podle logiky kvantové fyziky z toho vůbec nevyplývá, že by musel dopadnout na stěnu? Anebo představte si, že jste prošel chodbou od počátku až na její konec. A teď si předstvate, že z hlediska kvantové fyziky z toho vůbec logicky nevyplývá, že byste musel projít jejím prostředkem.

P. Adámek 12.5.2013 8:05

Re: Nechci být šťoura, ale...

Já si myslím, že negace je "Jestliže nenapíšu slovi ťuhýk s měkkým i, pak ... " (z toho neplyne nic, mohu být vzdělanec i nevzdělanec). Ale doba, kdy jsem se seznamoval s logikou, je ž dávno pryč.

M. Kosejk 11.5.2013 15:53

a co když každý má jiné schopnosti?

Za sebe musím říct, že matematika mě ve škole začala bavit až do chvíle, kdy už jsme měli povoleny kalkulačky, protože přestalo jít o výpočty, ale o jejich aplikaci v řešení problému. Od té doby se mi i zlepšily známky, protože na výpočty z hlavy prostě moc nejsem. A 2,5% z 2400? Holt to nepočítám jako 2400:100=24, 24x2,5= 60 - ale počítám to 2400:10 = 240 (10%), 240:2= 120 (5%), 120:2= 60 (2,5%). A bez mučení se přiznám, že když narychlo musím při jednání něco spočítat - a nevychází to takhle pěkně přesně, tak si to spočítám alespoň přibližně - a pak si to přesně spočítám na kalkulačce, než to hodím na papír. 

J. Heincl 11.5.2013 19:53

Re: a co když každý má jiné schopnosti?

Já jsem to spočítal jednodušeji. Na první pohled vidím, že 1% z 2 400 je 24. No a 24 x 2,5 je přeci 48 + 12. Počítání z hlavy mě baví a občas se bavím tím, že vysypu na prodavačku nebo kolegy v práci výsledek spočítaný zpaměti dříve, než si ho oni zadají do kalkulačky.

L. Severa 11.5.2013 14:34

Prý slovo matematika je odvozeno od toho, že mate.

Matematika vyžaduje průběžné studium. Jakmile student nepochopí část výuky začne mít v hlavě zmatek a předmět se pro něj zdá být nepochopitelným. Když třeba v literatuře „vynechá“ Boženu Němcovou a zabere až na Nerudu, může se zanedbanou látku doučit. Ovšem např. jestliže ve stavební mechanice student nezvládne prostý nosník, tak může těžko vyřešit spojitý nosník nebo rám. Doučoval jsem několik studentů deskriptivní geometrii, ve které naprosto tápali a podařilo se mi, že látku pochopili a zkoušky zvládli.  Chtělo to ovšem trpělivost s postupným vysvětlováním, česky řečeno bez kvaltu. Ovšem ve škole kantor látku přednese, někdy se zeptá zda je něco nejasné – nikdo se nepřihlásí- a pokud student nepochopí a zmatky se nakupí začne „matyku“ postupně nenávidět.  Jsem přesvědčen, že i jistá dispozice k danému předmětu je nutná. Zvláště ve vysokoškolské matematice jsou některé definice nebo důkazy skoro na hranici  filozofie.

J. Vyhnalík 11.5.2013 14:57

Re: Prý slovo matematika je odvozeno od toho, že mate.

JJ vzpomínám na jednoho zoufalce, kterého vyhazovali z VŠE kvůli matematice. Zjistil jsem, že nechápe ani co znamená y=kx+q. Tak jsem s ním začal od druhého stupně ZŠ. Nakonec VŠE nechal protože ho nebavila, ale úspěšně vystudoval FS (stavárnu).

P. Adámek 11.5.2013 16:48

Re: Prý slovo matematika je odvozeno od toho, že mate.

To je příšerné. Pak se člověk diví, že se luxusní novostavbě v Holešovicích podlamují nohy.

J. Vyhnalík 11.5.2013 16:56

Re: Prý slovo matematika je odvozeno od toho, že mate.

Napsal jsem to moc krátce. On nebyl hloupý, pouze na matiku od základní školy kašlal. Probral jsem to s ním od základů a ve chvíli, kdy pochopil souvislosti, začala ho matika bavit.

Nakonec nemusíte mít strach, domy dneska staví v USA ;-)

J. Kanioková 11.5.2013 17:09

Ono taky záleží na osobě učitele,

matiku jsem nenáviděla. neuměla a ignorovala. Teprve na střední škole se objevil učitel,  bohužel jen na jediný rok, který mi "sedl", že jsem se do ni skoro zamilovala. Tvrďas, neměl s námi nejmenšího slitování, testů bylo minimálně, ale honil nás k tabuli i několikrát v hodině.

L. Severa 12.5.2013 13:33

Re: Ono taky záleží na osobě učitele,

Jistě, je nutné aby předmět nebyl suchou hrou čísel, ale jakousi aplikací na praxi. Bohužel u nás byla dlouho tradice fádní biflovací výuky matematiky. Patrně tradice ještě z dob RU, kdy např. moji rodiče museli ovládat velkou násobilku. Myslím, že v  dnešních učebnicích jsou již používány  přístupnější metody.

J. Kanioková 12.5.2013 15:41

Obávám se, že v dnešní době je to mnohem horší,

my měli na stř. škole pak po drsňákovi 3 roky ženskou, která celé hodiny jen psala na tabuli a my museli opisovat. Psala jak o život. My taky a prt. Nic se prakticky neprobíralo. Sem tam vrzla testík, který jsme si vzájemně opsali a bylo. Naprosto zmarněné 3 roky.

A na základkách už dnes prý jedou formou testů jak zběsilí.  Nic praktického neprobírají, nepromýšlejí varianty, prostě jen odfajfkovat testíky a s tím si přátelský duch ve třídě poradí snadno.  Ovšem ty šílené nářky kantorů na VŠ, jak musí nejdřív během prvního roku študáky doučovat, to slyším z mnoha míst.  A donedávna to byly nářky o doučování středoškolského učiva, poslední dobou už je to i učivu ze základky. Takže se není co divit, že většina dětí se hlásí a sní o humanitních směrech.. A technické třídy zejí prázdnotou.. Blázinec..

J. Kanioková 12.5.2013 16:02

A s biflováním násobilky, i jiných záležitostí, třeba i v jiných předmětech..

Já si myslím, že to mělo cosi do sebe, že ten dril to člověku dostal pod kůži. Některé základní záležitosti by mělo naskočit v mozku na první našlápnutí a dlouhodobě. A ne jen do zkoušek.

Vzdělávací systém zdělanci dotáhli do neslavných konců. Slyším to od spousty rodičů. Trend stálého snižování náročnosti, jen aby se nám dětičky nestresovaly, natož aby si kantor dovolil je sprdnout či cosi víc. Holt "svobodná výchova, dětská práva.."  a podobné blbosti.. Každé děcko je jiné a platí na něho jiná míra vlídnosti či přísnosti.  Na mě ne, i na syna. Na nás platili jedině drsňáci. Dnes když nejsou "pilní" rodiče, kteří to za učitele s dítkem doma dotahují, tak to je docela průšvih.. Kolik dětí má v sobě vrozenou disciplínu a zaťatost, že samy chtějí..  Většina školou pohodlně prostiští a pokud nemá pamatováka a logiku "od boha" a doma ho nikdo nepřitlačí, je pak při střetu s realitou často vedle. A pokud to není silnější osůbka, hroutí se, šahá po drogách, nebo se i sebevraždí..

J. Jurax 13.5.2013 0:08

Re: A s biflováním násobilky, i jiných záležitostí, třeba i v jiných předmětech..

Kdepak zasebevraždí - volí socany nebo komanče, protože má přece taky nárok ...

J. Sever 27.5.2013 17:34

Re: Prý slovo matematika je odvozeno od toho, že mate.

Díky, vrátil jste mne o mnoho, mnoho let nazpět: ANO, v deškripci jsem zlajdal start (takové ty "triviálnosti", jako stopník, stopa ...) a jak jsem potom makal, když došlo na průniky, které se mi náramně líbily, ale ztrácel jsem se v nich. Konec byl dobrý, pomohla pomalost, získaná v matice. Nicméně - tatáž pomalost mne dodnes hendikepuje při čtení beletrie :-) Musel jsem vždy pečlivě vážit, co číst, protože "hltat" jsem se už nenaučil.

K. Januška 11.5.2013 14:03

Mám lepší příklady negace:

1. Smlouva, která se v době platnosti dostala do sporu se zákonem, je platná.

2. V prolongované smlouvě může každá strana měnit podmínky smlouvy.

To jsou soudní výroky. První pravomocný (antož jsem nepochopil justiční logiku), o druhý bojuji již dva roky. Podrobnosti na blogu iDnes.

J. Růžička 11.5.2013 12:43

Tívole, s kým to chodíš na pivo?

Co je to za lidi, pro které je ťuhýk přitažlivější, než derivace? Ale jinak máš pravdu. Je to dáno tím, že jaderný fyzik se dost nadře, než je z něho inženýr. Naproti tomu takovou antropologii komiksu může, jak patrno, vystudovat každý Uhl. Stejně by mě zajímalo, čím se všivhni ti absolventi etické sociologie, kulturní antropologie a cikánské urbanistiky nakonec živí. Proč se vlastně ptám - živí je inženýři, ťuhík neťuhík.