20.4.2024 | Svátek má Marcela


Diskuse k článku

EKONOMIKA: Česko na rozcestí

Česká ekonomika loni vyprodukovala zboží a služby (HDP) za 3841 miliard korun. Letos zatím statistici registrují mírný pokles, a to o jedno procento (tedy o cca 27 miliard). I kdyby tento trend pokračoval také ve čtvrtém čtvrtletí, což nepředpokládám, rozhodně tento rok pro Česko neskončí hůře než jako třetí nejlepší v historii.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
B. Rybák 26.11.2012 11:01

Dodatek

Z "blbé" nálady bohužel téměř neexistuje "normální" východisko. Jednak proto, že je sebenaplňující. A hlavně proto, že občané nezačnou utrácet a podnikatelé investovat ani kdyby se "topili" ve státem investovaných penězích, protože vědí, že to je situace dočasná a že dluhy nakonec zaplatí oni. Krizi z r. 1929 patrně odstranilo až válečné zbrojení a především eufórie z vojenského vítězství.

CHRAŇME SI PROTO SVOU "DOBROU NÁLADU".

B. Rybák 26.11.2012 10:57

Děkuji autorovi za tento článek

To, že v demokracii téměř neexistují žádná "tabu" je normální. Normální ovšem není, že občanská odvaha potřebná k vyjádření důvěry v naši budoucnost, k obhajobě našich politických institucí a obzvláště k obhajobě u nás tradičně "chráněného" prezidenta, je srovnatelná s odvahou, potřebnou např. v osmdesátých letech k vyjádření postojů přesně opačných.

Tehdy i dnes hrozila především ztráta možnosti působit na veřejnost, která se dnes realizuje méně nápadně, zato velmi důsledně a pokud byl dotyčný masmédii obviněn např. ze zločinu "xenofóbie" nebo eurofóbie může být i doživotní.

Pokud jde o tu "náladu" společnosti, jsou její jednotlivé složky (např. spotřebitelská nebo podnikatelská nálada) ve všech suverénních státech intenzivně sledovány, podporovány a útok na ně je považován téměř za zločin.

To je snadno pochopitelné, protože ten kdo nemá "politickou náladu", tedy elementární důvěru v (ekonomickou) budoucnost, tedy v instituce svého státu, a v podstatnou část svých spoluobčanů, možná nespáchá hned sebevraždu, ale určitě se nebude zbavovat (pochybné) jistoty svých úspor, nemovitostí, cenností, omezí nákup zboží a služeb, nebude investovat a dokonce se nebude ani pozitivně společensky angažovat. Nevyhnutelným důsledkem je pak rychlý ekonomický a politický úpadek sebevyspělejšího státu.

Udržování dostatečně "dobré nálady" je proto hlavním úkolem politiků a především (např. podle K.Čapka) seriózních masmédií. V souvislosti s tím je ovšem nutno zároveň tlumit eufórii, protože ta je trvale neudržitelná (vede ke ztrátě nezbytné obezřetnosti, ke vzniku cenových "bublin") a končí "blbou náladou".

B. Rybák 25.11.2012 18:15

Re: Popsal jste velmi dobře, proč by ČR neměl být v recesi.

Ono by to hodnocení vypadalo asi dost jinak, když by jste do něj započítal i vývoj všech (nejenom státních) dluhů. Růst HDP na dluh jsme si i my bohužel vyzkoušeli za Špidly a Paroubka, což byl hospodářský kreténismus, který je očividný m.j. ve srovnání s vládou německé sociální demokracie, která (v reformě "Harz IV")prosadila velká úsporná opatření v sociální politice, díky nimž se "zadřená německá lokomotiva" rozjela.

Naše levicová "elita" zřejmě očekává, že bude žít z důchodu bruselského a tak nejenom že nic neudělá pro budoucnost národa, ale brání dokonce i tomu, aby nezbytné úsporné kroky provedla pravice. Vláda, kterou si levice takto "vyhuláká" bude mít především za úkol nahnat nás do dluhové euro-pasti, a do úplné závislosti na "Bruselu" Aby si zasloužila (jak říká J. Fištejn) ty "bruselské pašalíky". Máme obvykle víc vlastizrádců než jiné národy. A o tom to je.

B. Rybák 25.11.2012 11:41

Re: I Ty optimisto!...;-)

Z těch "logicky" uvažujících lidí, kteří si myslí, že změny, které musíme udělat musí být změnami systémovými, mám opravdovovou hrůzu. Jsou tím největším nebezpečím pro naši budoucnost.

P.S. Zkuste se podívat kolem sebe vlastníma očima (a ne očima "našich" masmédií") a vlastním rozumem zhodnoťte, to co vidíte a oddělte věci podstatné od těch nepodstatných a pak možná opravdu prokouknete!

P. Novák 24.11.2012 6:10

2 autor

Prosím Vás, jak se vypočte 27 jako jedno procento z 3841?

T. Marek 23.11.2012 23:22

Re: Jinak (ale stejně).

fajn. Moje tzv. blbá nálada vychází pouze a výhradně z tušení toho, co vše se v tomto státě ročně rozkrade - jistě že bez ohledu na stranické příslušnosti lupičů (pardon tunelářů).

M. Bílý 23.11.2012 22:00

Pane Hatláku (07:52) jste-li tak kvalifikovaný jak říkáte (nebo jak se domníváte?) nemůže být pro Vás problém pořídit si živostenský list a.....

 .....i když by nešlo dělat přesně to, čím jste se živil dodnes, tak musí existovat spousta souvisích prací, které by Vás uživily. Jen chtít (a pochopitelně umět).

Mého syna před rokem propustili když mu bylo 58, stal se živnostníkem a má se minimálně stejně jako předtím, spíš líp. Je tam ovšem jedna (spojená) podmínka, že se totiž k zákazníkům chováte slušně a nesnažíte se je šidit.

Já jsem začal podnikat po odchodu do důchodu v r. 1991 a ještě dlouho poté, co jsem skončil mě zákazníci volali a měli o mou práci zájem. Na začátku jsem účtoval 50 Kč/hod a když jsem se uvedl a mohl práce pro různé zákazníky spojovat dohromady dávalo mi to až 400 Kč/hod. Měl jsem ovšem jednu výhodu, pocházím z podnikatelské rodiny a mám podnikání v genech. A ještě něco, "bahním si" při překonávání těžkostí.

Š. Hašek 23.11.2012 20:57

Jinak (ale stejně).

V Česku nikdo nemá starost o jídlo a přístřeší. Neplést se starostí o Fabii a dovolenou.

Narozené dítě má obvyklou/perfektní zdravotní péči bez ohledu na platby rodičů, až cca do 20 let věku. Dále možná platí zdravotní daň.Lékařská péče jest pro každého, kdo odvádí zdravotní státní daň stejná, bez ohledu na výši jeho plateb.

Mládež navštěvuje školy až do cca 20 let věku bez ohledu na platby rodičů.

Cca po 61 letech věku vzniká nárok na rovnostářský státní důchod.

Cca po 61 letech občan, bez ohledu na minulé platby, jest osvobozen od placení zdravotní daně, mnohdy jezdí dopravními prostředky na Goldkartu.Blbá nálada vzniká u kavárenských socialistů, když jejich sny se jaksi nedaří.

J. Krestyn 23.11.2012 20:37

Ano, přesně pane Kříži

Díky, velmi osvěžující číst něco pozitivního a vypovídajícího o skutečnosti. Narozdíl od zpráv a komentářů, kterými nás krmí v ČT a "mediích".

Vyměnili by ti "traviči studní" tu dnešní "bídu" za tu skutečnou bídu z doby před rokem 1990? Nevěřím. Tak proč šíří tu svou blbou náladu?

V. Kusý 23.11.2012 20:18

Re: Ale mně je úplně šumafuk, ...

Právě jste udeřil hlavičkou o hřebíček. To je to, co se mně osobně vůbec nelíbí, totiž to, že MUSÍ !

S. Ševeček 23.11.2012 18:42

Re: Ale mně je úplně šumafuk, ...

To Vás nějak ojebávají - meziroční růst objemu mezd v státní správě je kolem 1,5% (čerpání rozpočtu), počty zaměstnanců se trvale mírně snižují ... jestli to není tím, že děláte málo a blbě ... Nagyová dře jako kůň a dostává statisícové odměny.

P. Jirka 23.11.2012 18:37

Re: Český stát by měl zřídit Ministerstvo pro blbou náladu MBN.

Nechci být optimistou,ale MBN by s náborem úředníkůnemělo žádné potíže. Naopak. Otrávených úředníků je všude dost :-)

P. Jirka 23.11.2012 18:34

Někde bych trochu optimismu ubral,

ale jinak je to v podstatě pravda. Hezký článek :-)

K. Luboš 23.11.2012 17:56

Re: Ale mně je úplně šumafuk, ...

To není můj případ, já pracuji naprosto výborně. A někteří lidé jsou dokonce s mojí prací tak spokojení, že chodí za mnou domu a platí mě za moje privátní služby, které bych jim v práci musel poskytnout zadarmo.

K. Luboš 23.11.2012 17:49

Re: Ale mně je úplně šumafuk, ...

No dobře, takže tvrdá data:

2009 - 100 %

2010 - 92 %

2011 - 91 %

2012 (výhled) - 84 %

P. Lenc 23.11.2012 15:24

Re: Ale mně je úplně šumafuk, ...

Pokud se vám plat snížil cca o desítky procent, buďte tak laskav a napište nám pod kterýmto mostem v pracovní době píšete své výlevy.

J. Slanina 23.11.2012 15:05

Re: Ale mně je úplně šumafuk, ...

Tvých služeb, tvých. Nikde jsem nenapsal, že jsem se nikdy na úřadě nesetkal se vstřícným a pohodovým úředníkem bez blbé nálady.

J. Rechnovský 23.11.2012 14:31

I Ty optimisto!...;-)

Ahoj Karle, neviděli jsme se už spostu let ale vidím, že tě optimismus stále neopouští...;-) Celkem souhlasím, že na tom ještě nejsme tak zle. Jenže to je fuk. Zkusme odděli příčinu a důsledek. Zdrojem pesimismu společnosti je hluboká nedůvěra v politiky a politické strany. Většina logicky uvažujících lidí je přesvědčena, že je nutné provést řadu systémových reforem. Státní správa, penzijní systém, justice, policie, zdravotnictví, školství, věda a výzkum, armáda... Jenže všechny páky k jejich spuštění drží v ruce korupcí vzájemně propletené sítě politiků, spřátelených podnikatelů a státních úředníků, kteří jsou se současným prohnilým systémem bytostně svázáni. Týká se to především ODS, ČSSD a min. části TOP09. Jak vidíme za období Nečasovi vlády, udělají všechno proto aby skutečné reformy co nejdéle oddálili jakousi škrtací hrou s co nejmenšími změnami systému...

Myslíš, že to lidi neprokoukli? Jaká nás čeká budoucnost za těchto podmínek?

Srdečně zdraví Honza

T. Marek 23.11.2012 13:51

Re: Ale mně je úplně šumafuk, ...

Jste-li státní zaměstnanec, jste v podstatě spoluviníkem. Zamyslete se jen tak sám pro sebe, jak efektivně pracujete. Znám státní zaměstnance, kteří by měli být od své práce spíše izolováni, aby nenadělali více škody. Chci věřit, že vy mězi ně nepatříte.

T. Marek 23.11.2012 13:45

Choďte po zemi

a hlavně nepoužívejte silných slov o druhých, které navíc neznáte. Blbá nálada v tomto státě plyne ze dvou souběžných pramenů. Prvním je fakt, že mnoho lidí nepochopilo, že svoboda a demokracie je hlavně práce a odpovědnost za společenské dění. Pohodlíčko může být jen v diktatuře. Druhým pramenem je to, že pasivní národ neuhlídal prorůstání kriminality do správy státu - což je proces, který je ovšem docela logickým důsledkem právě společenské pasivity těch "slušných". Vyjdeme-li ze dnešní situace, je nám obyčejný HDP doslova ukradenou záležitostí, protože nemůžeme počítat s tím, že lupiči už jsou dost nažraní a nebudou své krádeže dále rozvíjet. Malér ovšem spočívá v tom, že nikdo neví co s tím. Ty jakoby protikorupční vlády - to je starý trik, známe ho z úsloví "zloděj volá chyťte zloděje!". A jestli si autor článku myslí, že mne (byť nežiji přímo v nouzi) těší dívat se na to, jak nelze platit léčení postiženým dětem a současně na to, jak máme nejdražší silnice v Evropě, tak se zatraceně plete. Nejspíše to vadí i mnohým jiným.

J. Vintr 23.11.2012 13:41

Autor má pravdu

Máme se lépe, než se měl kdokoliv v historii této země. A většina se má i mnohem lépe, než si zaslouží. Ale není to ani v nejmenším zásluha politiků a státního aparátu. Tihle všichni se naopak snaží že všech sil to kazit. Vira, že stát a politici pro nás udělají něco dobrého, je zcela nesmyslná. Nejlepší politik je takový, který nedělá vůbec nic (a pokud možno ani nekrade).

S. Ševeček 23.11.2012 13:11

Re: Ale mně je úplně šumafuk, ...

Čísla, vážený K. Luboši, čísla. Takhle to nemá cenu.

V. Fiala 23.11.2012 12:56

Ono už je to v naší povaze,

neustále remcat a stěžovat si. Když máme ale něco udělat, to se už nikomu moc nechce. Na úspěchu v životě musí člověk začít pracovat již za mládí a naučit se něco užitečného. K čemu by mi dnes byl doktorát z filozofie či sociologie. Dělám to, po čem je neustálá poptávka a ač důchodce, vůbec si nestěžuji. Nadále platím daně a důchod mi slouží jako skromné kapesné. Pracoval jsem dlouho v tzv. třetím světě a těch, co umí jen nastavit dlaň jsem viděl milióny. Tam to je neřešitelná situace. Doporučuji všem, kterým se život u nás nelíbí, vycestovat do krajů, jako například Bangladéš či Uganda. Dotyčný se velmi brzo a rád vrátí domů a jeho stěžování určitě ochabne. Zjistí, že navzdory všem protivenstvím si žijeme jako prasata v žitě.

A ještě jedna důležitá věc, nezadlužovat se a když už takovou pitomost udělám, tak si nestěžovat na nepřízeň osudu.

R. Langer 23.11.2012 12:52

Re: Ale mně je úplně šumafuk, ...

Jo, a o kolik se vám snížil plat? Mně se snížil v soukromém sektoru o 20%. A teď mi zvednou daně, abych si vás mohl platit. Nevím nevím, jestli jsme na tom oba stejně špatně. :-P

R. Langer 23.11.2012 12:49

Re: Máte jistě pravdu

Ano, s našimi voliči mám já stejný pocit jako na tom Titanicu... :-P

R. Langer 23.11.2012 12:46

Re: Česko na rozcestí.

No také by šlo neplatit a umřít dřív, za komančů to takhle normálně fungovalo, tak vrátíme to zpátky?

M. Růžička 23.11.2012 12:45

Česko na rozcestí.

Možná se zvyšuje věk ,ale na zvyšování věku si občané platí v extra daních,které se vybírá z dalšího zdanění zdraví.Poplatky,platby u lékaře,zvyšování DPH-tím i zvyšování cen za lékařskou péči a léky.Na jedné straně občan platí a na druhé straně zvyšováním DPH tato vláda vydělává na nemocných,a zdravotně postižených.Ještě je třeba zmínit,že všechny doplatky za léky se nezapočítávají do 5000.-limitu a některé léky si občan musí hradit sám no to asi se nejedná o léky,ale o sádru,hroznový cukr a želatinu.

K. Luboš 23.11.2012 12:40

Re: Ale mně je úplně šumafuk, ...

Našich služeb jste rozhodně využil, protože našich služeb musí využít každy!!!

V. Mlich 23.11.2012 12:17

Kvalifikace

Pokud jste opravdu kvalifikovaný, tak naopak poctíte zaměstnavatele tím, že jste ochotný pro něj pracovat. Ti, co to na vás nespatřili, si vás stejně nezaslouží.

K. Luboš 23.11.2012 11:53

Re: Ale mně je úplně šumafuk, ...

Čísla Vám nenapráším, ale probíhalo to asi takto:

fáze 1: Posílení nenárokových složek platu (osobního ohodnocení) na úkor fixního platu tak, aby součet zůstal zachovám. Dobré zaměstnance přece musíme nějak motivovat...

fáze 2: Prohlášení, že nejsou peníze.

fáze 3. Odebrání nenárokových složek platu.