24.4.2024 | Svátek má Jiří


Diskuse k článku

SVĚT: Soumrak sluneční energetiky

Síť slunečních elektráren DESERTEC měla od roku 2050 vyrábět ve výhni Sahary více než 125 gigawatt elektřiny. Zčásti se s ní počítalo na pokrytí spotřeby na severu Afriky. Rozhodující část však byla určena k transportu podmořskými kabely přes Středozemní moře do Evropy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Jurax 5.11.2012 19:33

Stačí závislost na naftě,

kterou Alláh, jenž jest veliký, vrchovatou měrou nadělil svým vyznavačům. Vybudovat si za své peníze další závislost na moslemínech hraničí s blbostí.

M. Prokop 5.11.2012 11:25

Když ona cena

je velmi důležitý ukazatel. Pokud tu cenu stát (nadstát) nakurwí nesmyslnými ideologickými dotacemi, stane se z ceny lživý ukazatel.

Pak lze v nějakém projektu "utopit" množství peněz, což je zřejmě hlavním důvodem onoho nakurwení, obvykle maskovaným nějakým "ušlechtilým" cílem.

P. Skřivan 5.11.2012 21:49

Re: Když ona cena

Je jasné, že dotace jsou velmi, velmi a velmi nebezpečná věc. Mohou fungovat velmi pozitivně, ale mohou také podporovat šmejdy všeho druhu ... .

M. Pivoda 5.11.2012 10:44

Budoucnost bude podstatně jiná než byla minulost

Článek profesora Petra na jednom příkladu ukazuje, jaká bude naše budoucnost: Technologická nejistota. Jedna technologie stíhá druhou a je tedy velmi riskantní investovat své osobní peníze do projektů, které přesahují délkou jedno desetiletí. Dlouhé projekty na několik desetiletí musí financovat stát nebo jejich uskupení - viz projekt jaderné fúze na jihu Francie. Ekonomové budou i nadále počítat s diskontovanými peněžními toky stávajících technologií, aby byli zesměšněni novými technologiemi.

V roce 2050 budou v muslimském světě jiné vlády, ale to není vůbec podstatné. Nejde primárně o nestabilitu muslimského světa, ale nestabilitu dostupných technologií.

J. Jurax 5.11.2012 19:37

Re: Budoucnost bude podstatně jiná než byla minulost

V roce 2050 budou v muslimském světě jiné vlády ... to nesporně; členové těch stávajících budou převážně po smrti. Ale ty vlády mohou být ještě horší než ty dnešní - islám zvedá hlavu

M. Pivoda 6.11.2012 10:45

Sociální revoluce mohou jít jak k lepšímu, tak i horšímu konci

J. JuRAX: "Ale ty vlády mohou být ještě horší než ty dnešní ..."

Ano, ale to platí nejen pro Islám, ale i pro Česko. Dokonce je pesimistická varianta pro Česko pravděpodobnější. Islamisté se do té doby vzájemnými spory natolik unaví, že následně nastolí klidnější politický systém. Napadá mne srovnání se Sovětským svazem po smrti Stalina: Nikdo si tehdy nebyl jistý životem a tak nakonec do čela zvolili "hodného hlupáka" Nikitu Chruščova.

J. Slanina 5.11.2012 9:53

Netrpělivě čekám na Tolmanův komentář:

????

M. Prokop 5.11.2012 11:26

Re: Netrpělivě čekám na Tolmanův komentář:

Místo toho se pod úvodníkem dozvíte, jaký je instalovaný výkon německých elektráren nebo jak zelená energie "zlevňuje".

A. Bocek 5.11.2012 7:03

V celém světě se ustupuje,

jen Česká republika  nadále přispívá solárním baronům, větrným zemanům a bioplynovým hrabatům zbytečných 48 mld. Kč ročně.. Bratře Kalousku není v tomto chlívečku místo pro úspory?

P. Schuster 5.11.2012 8:17

Re: V celém světě se ustupuje,

Bohužel, solární elektrárny postavené do roku 2010 (cca 6000 MW) mají podle zvláštního zákona č. 180/2005 Sb. a na základě vyhlášky č. 150/2007 Sb. výkupní cenu fotovoltaické elektřiny garantovanou na dobu 20 let ve výši, která byla platná v roce uvedení elektrárny do provozu.

S tím pan Kalousek nemá co společného. Obraťte se na poslance ČSSD, speciálně poslankyně Ivana Šedivá prosadila: "Výkupní ceny stanovené Úřadem pro následující kalendářní rok nesmí být nižší než 95 % hodnoty výkupních cen platných v roce, v němž se o novém stanovení rozhoduje. Toto ustanovení se poprvé použije pro ceny stanovené pro rok 2007."

Hlasování dne 23.2.2005 se zúčastnilo 167 poslanců a z toho pro bylo: ČSSD 57, ODS 0, KSČM 22, KDU-ČSL 17, US DEU 7 a nezařazení 1, t.j. celkem 104 proti 44 a zdrželo se hlasování 19.

Takže pane pláčete na nesprávném hrobečku.

P. Zeman 5.11.2012 9:07

Re: V celém světě se ustupuje,

Na pana Bocka se nezlobte. V našem národě není krátká paměť a selektivní zapomínání nic výjimečného ;-).

V. Kraus 5.11.2012 10:38

Re: V celém světě se ustupuje,

Mezi těmi 17 poslanci KDU-ČSL (tehdy vládnoucí) hlasujícími dne 23.2.2005 PRO byl i Miroslav Kalousek. Takže úplně bez viny také není!  

M. Prokop 5.11.2012 11:28

"KDU-ČSL 17"

Nebyl bratr Kalousek mezi nimi?

:-P

P. Boublíková 5.11.2012 5:28

Symptomatické je

že se taková fantasmagorie vytvořila v reakci na Černobyl, tedy na jediný nesystémový podnět...

Kromě těch nepříznivých geopolitických okolností mě ještě zarazilo, že má jít o přeměnu tepla na páru ve vodních turbínách. Atomové elektrárny na tomto principu pracují také, ale jak je někde vodní turbína, jsme s účinností přeměny energie v 19. století.

P. Zeman 5.11.2012 9:05

Re: Symptomatické je

Někde jsem četl, že u tohoto principu zpracování sluneční energie je oním ohřívaným médiem namísto vody roztavený chlorid sodný, který slouží zároveň jako akumulátor tepla a jehož prostřednictvím (tím, že ohřevem mění vodu v páru) by mohly být turbíny roztáčeny i v průběhu noci, čímž se eliminuje největší nevýhoda použitelnosti sluneční energie. To už zase tak bláznivě nezní ;-).

P. Nejedlý 5.11.2012 9:50

Re: Symptomatické je

Teplonosným médiem v trubicích umístěných v ohniscích parabolických zrcadel je obvykle speciální syntetický olej (teplota až 400°C). Pro akumulaci tepla slouží jiné médium v separátním akumulačním okruhu: obvykle směs roztaveného dusičnanu sodného (60%) a dusičnanu draselného (40%), pracovní rozsah teplot akumulačního kruhu 390°C - 290°C, množství akumulačního média 28 500 tun (pro zajištění el. výstupu 375 MWh el., tj. faktická akumulace tepla musí být cca 3,5x vyšší). Pokud vás zajímají tech. podrobnosti, doporučuji svůj starší článek (http://nejedly.blog.idnes.cz/c/93035/Slunecni-high-tech-Andasol-1.html).

J. Slanina 5.11.2012 10:02

Re: Symptomatické je

Paní Boublíková. Malá připomínka. V článku nebyla zmínka o "vodních" turbínách, ale zřejmě o paroturbínách, právě takových jaké se používají i v jaderných elektrárnách. I tam tyto turbíny pohání pára, získaná ovšem teplem z jaderného reaktoru. Nedovedu si představit jak by byla parou poháněna vodní turbína.

"Následně je s využitím naakumulovaného tepla uvedena do varu voda a pára z ní potom pohání turbínu."

P. Boublíková 5.11.2012 12:07

Re: Symptomatické je

Ano, špatně jsem se vyjádřila, protože pro mě je pára skupenstvím vody :-)

M. Prokop 5.11.2012 11:31

Re: Symptomatické je

Vodní (zde půjde spíš o parní) turbíny mají účinnost dost slušnou, mizernou měl v tom 19tém století užívaný válcový parní stroj.

P. Boublíková 5.11.2012 12:12

Re: Symptomatické je

Někde jsem četla, že účinnost přeměny tepelné energie vznikající v jaderném reaktoru štěpnou reakcí na výslednou elektrickou energii jsou pouhá 4 % právě kvůli tomu, že jako "mezistupeň" se používá parovodní (ať jsme spokojení všichni :-) ) turbína.

Jinak se omlouvám za nesprávnou terminologii, jak to všechno chodí je mně (doufám :-)  ) jasné, jenom neznám to správné názvosloví.

J. Schwarz 5.11.2012 3:39

Skutečným řešením

pro Evropu by bylo severní Afriku dobýt a až pak tam nastavět sluneční elektrárny. V takové Libyi je jen 6 milionů obyvatel a plocha pouště by energetické potřeby Evropy pokryla.

A. Bocek 5.11.2012 7:05

Re: Skutečným řešením

Len ta akumulácia tomu chýba, len ta akumulácia.

Š. Citterberg 5.11.2012 17:07

Re: Skutečným řešením

Tak ono by stačilo nahnat těch 6 milionů Lybijců nahnat na rotopedy ať pěkně makají a "výrabějí" el. (ve jménu zdraví!) a hned by akumulace nebyla takový problém ;-)) Tuším, že na discovery science byl nějaký pořad o lidské elektrárně (v USA), kde by se nahnali povinně lidé (řekněme na 5 hod) a právě "vyráběli" el. na rotopodech....stejně ti Američané nic nedělají a dívají se jen na Tv a tloustnou a tloustnou...tím by se zabili dvě mouchy jednou ranou. Doufejme, že se však o tomhle projektu nedozví Evropská unie nebo ještě začne provozovat a dotovat tyto lidské elektrárny ve jménu demokracie a zastavení globálního oteplování planety! viz obr. http://www.sust-it.net/blog/wp-content/uploads/2009/12/Bang_Goes_the_Theory.jpg

B. Uhlich 5.11.2012 23:10

Re: Skutečným řešením

Když bohužel energetický výkon člověka jest velmi žalostný...běžný člověk sice dá špičkově cca 150W..,ale jen na krátko...řádově desítky sekund.... dlouhodobě se dá mluvi t o cca 50W... to je ovšem  tak málo, že jakýkoliv zdroj postavený na tomto principu, by měl prakticky nulovou energetickou a hlavně finanční bilanci...   :-)

M. Vojtíšek 5.11.2012 3:32

Pokud solární segment nefrčí

je to jen díky  zastaralému modelu distribuce elektřiny. Náklady na energie dusí celosvetovou ekonomiku. Demagogické tvrzení, že snad za to může solární energetika na tom nic nezmění.

J. Slanina 5.11.2012 10:10

Re: Pokud solární segment nefrčí

Jestli náklady na elektřinu dusí celosvětovou energetiku, to nevím. Ale každopádně vím, že náklady na českou energetiku přímo škrtí občany České republiky, včetně mne. A to prosím i v případě, že značnou část energie u nás vyrobené exportujeme.

BTW: Chápu dobře, i jako naprostý laik, že s převisem nabídky klesá cena výrobku?

M. Vojtíšek 5.11.2012 11:38

Re: Pokud solární segment nefrčí

U občana ČR jsou to především náklady na přenosovou soustavu. Protože do nákladů domácích spotřebitelů na přenos se započítává i náklad na přenos elektřiny pro export.

M. Bezouška 5.11.2012 10:43

Re: Pokud solární segment nefrčí

pane Vojtíšku, nechci být vlezlý a drzý, avšak přesto: vy znáte nějaký nezastaralý model distribuce elektřiny? Asi teď zmíníte takzvané chytré sítě. Ty mají ovšem tolik problémů, hlavně s náklady na pořízení a provoz, že nejsou, zda prozatím nebo vůbec není moc jasné, použitelným řešením. Možná by stálo za námahu si něco o přenosech elektrické energie přečíst, on je to totiž samostatný, rozsáhlý a dost obtížný obor techniky. A také docela zajímavý.

M. Vojtíšek 5.11.2012 11:35

Re: Pokud solární segment nefrčí

Tak ne jen chytré sítě, ale segmentaci produkce. Spotřeba elektřiny narostla. Tzn se jí přenáší daleko více, než bylo zamýšleno a síť byla dimenzována.

Tzn myslím tím hlavně uspořádání produkce více lokálně.

Tak mluví se v budoucnu o mobilních reaktorech, nebo lokálních. Kdy se zakope reaktor do země blízko průmyslové zóny a bude napájet přimo ji.. tzn spíše jsem to myslel takto.

P. Sulc 5.11.2012 1:30

Kmotre Petre, znacne se mylite. Uziti Sahary

jako zdroje slunecni energie popisuje nemecky spisovatel R.H. Daumann v dobr. romanu ''Utok na Slunce".jiz kratce pred valkou. Napsal nekolik technickych dobr. romanu, vydany v cestine pouze 4. Daumann inclinoval ke komunismu, valku nejak preckal v Rakousku a po valce odesel do NDR, tam delal nejakeho sefa rozhlasu. Ale knizky jsou velice dobre, skoda ze cesky nevysly dalsi technicke romany.Ne ze by to byly nejake literarni klenoty, to ne, ale tak blbe jako jine knihy, ktere vychazi ve velkych nakladech to tedy zdaleka nejsou.

Problemy doby Daumanovy ale zustavaji: zdivocela pakaz ,domorodci na velbloudech, nyni podporovani svymi "vladami" , nicici vse co jen mohou. Delejte panely na Sahare, ale spoctete si, koli by ty vlady okolo za to chteli a kolik vojaku by to muselo hlidat. Jak s primitivy nalozit, to popisuje Daumann, jenze to by dnes lidumilna cast lidstva narikala.