19.4.2024 | Svátek má Rostislav


Diskuse k článku

POLEMIKA: Církevní restituce a křesťané za Cézara

Patřím k těm věřícím, kteří se na restituce církevního majetku v současné podobě dívají kriticky a které by autor příspěvku asi označil za manichejce. Není to ale tak. Uznávám, že majetek ani peníze samy o sobě nejsou něčím ve své podstatě špatným, ani nerazím heslo, že "církev má být chudá".

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Z. Rychlý 9.9.2012 10:36

Re: Zkuste se podívat na věc pragmaticky

Začnu od konce. Jistá podoba mezi farářem a psychologem tu je, samozřejmě. Dokončeme odluku církve od státu a nechme pak na farářích, jestli budou požadovat za zpověď peníze - bude to jen jejich věc a věřících, nikoli naše. Třeba to bude jejich poslední hřebíček do rakve současného úpadku křesťanství.

Co se týká urychlování, či zpomalování. Moje zkušenost se sociálním inženýrstvím je veskrze negativní, a tudíž ani urychlování, ani zpomalování. Pro mě je důležité napravit křivdy, pokud to vůbec lze, a nenadělat nové, a skrze tuto nápravu se od problému odpoutat. Tím, že se pokusíme napravit lumpárny, napáchané našimi předky, si pomůžeme především sami. To Vám řekne každý rozumný psycholog. A není to tak drahé, jak to naznačují plakáty socanů. To, co naši předkové ukradli církvím, není naše, i kdyby to oranžový Ježíš tisíckrát hlásal ve svých kázáních - pravdu ze lži neudělá.

J. Jurax 8.9.2012 22:55

Re: Zkuste se podívat na věc pragmaticky

ale proč ten zánik urychlovat ... a proč ten zánik zpomalovat? Nebo ještě líp - proč jej neurychlovat?

To, že já se se svými problémy nesvěřuji duchovním, neznamená, že oni nemohou a nedokážou pomáhat jiným. Jistě. Ale nechť si potřebný pomoc zaplatí sám, neboť jistě i dělník na vinici páně je hoden mzdy své. U psychiatra či psychologa taky platím - je-li to "na pokladnu", pak skrze pojistné, není-li, pak ve tvrdých a zdaněných ...

J. Jurax 8.9.2012 22:47

Re: Je zabavne sledovat clanky "o nas, bez nas". Co tim myslim ...

V Utopii - to je docela možné, nicméně zůstal jste dlužen vysvětlení, proč je to utopie. Docela by mne zajímalo - a pokud nechcete zatěžovat diskuzi zde, pište na jurax zavináč seznam.cz

V. Linhart 7.9.2012 17:40

Spíše projde velbloud uchem jehly, než boháč bránou do království nebeského!

První příspěvek o církevních restitucích, který hluboce souzní s mým vlastním názorem. Církev by měla především hledat své místo v dnešní pluralitní společnosti, který ve své podstatě jakýmsi veletrhem rovnoprávných ideí. Na tomto poli za posledních dvacet let církev (myšleno římsko-katolická)vykázala jen chabé úspěchy, alespoň viděno očima poučeného laika, který velmi dobře vnímá obecný negativní postoj vůči katolíkům,který měla církev od listopadu 89. stokrát šanci nějakým způsobem změnit. Rezignovala na to, neposílila své pozice a tak se snaží svůj vliv na společnost zajistit prostřednictvím nestandartní, upřednostněné restituce. Zřejmě si myslí, že tím její obliba ve společnosti vzroste a že jí to naplní kostely. Dopřejme jí ten názor, vždyť vždy platí, že každý sklidí to, co zasil.

M. Hanko 7.9.2012 16:22

Re: evangelium pravdy

A co si představuji tím, že se se mnou budou bavit? No, tak první možnost je, že to je na nich: oni mě chtějí evangelizovat, a já deklaruji svoji vůli poslechnout si je.

A za druhé, křesťanství mě zajímá, a zajímají mě i křesťané. Mám na ně spoustu otázek a nejasností ohledně jejich víry, na které bych se jich moc rád zeptal - žel, z jejich strany je prakticky nulová ochota k takové diskuzi.

M. Hanko 7.9.2012 16:12

Re: evangelium pravdy

Ale jistě, tak např. otevřeně a veřejně deklaruji svoji VŮLI se o tom bavit. A křesťané to buď ignorují, a nebo hledají DŮVODY, proč na takovou diskuzi nepřistoupit.

Těch, kteří jsou ochotni se se mnou o své víře bavit, je naprosté minimum. Čest výjimkám.

T. Pansky 7.9.2012 15:12

Re: evangelium pravdy

Mohu se septat co si predstavujete pod tim, ze se s vami krestane budou bavit?  Mohu se zeptat, co vy jste sam ucinil k tomu, aby se s vami mohli bavit?

Z. Rychlý 7.9.2012 14:05

Na jazyku právo a spravedlnost, v srdci závist, a nepřejícnost

L. David 7.9.2012 13:32

Skutečným církvím (a je jich vícero) stačí k provozu příspěvky jejich členů.

A nic víc nepotřebují, plně si takto vystačí.

Jak to, že katolická náboženská organizace (prý církev) se neobejde bez nemovitých majetků, které jí ostatně nikdy právně nepatřily jakožto vlastníkovi, ale měla právo je pouze spravovat.

A tyto majetky byly nahamouněny konfiskací pronásledovaných protestantů a dobrovolnými i nedobrovolnými příspěvky prakticky všech obyvatel státu za celá staletí zpětně (nerad bych použil komunistický termín "všeho lidu).

Takže: Vydejme katolíkům, poř. jiným církvím pouze nemovitosti jako: kostely, fary, kláštery a k nim příslušné zahrady - a to je vše, co ke své činnosti potřebují. Na provoz mohou vybírat desátky.

L. Matura 7.9.2012 13:05

Re: Na jazyku bůh a láska, v hlavě moc a majetek

Asi patříte k těm kteří bodou odměnění aniž bojovali. Jinak by jste něco tušil o rok starém zákonu o protikomunistickém odboji, kteří řeší alespon částečně odškodnění a ocenění těch kteří se skutečného protikomunistického odboje zúčastnili.

"Tento zákon považuje za odboj a odpor proti komunismu takovou činnost, která byla vykonávána v období od 25. února 1948 do 17. listopadu 1989, která byla motivována „politickým, náboženským nebo mravním demokratickým přesvědčením“ a zároveň vyvíjena s cílem „odstranit, výrazně oslabit či narušit anebo jinak poškodit komunistickou totalitní moc v Československu a obnovit svobodu a demokracii“.

L. Matura 7.9.2012 13:01

Re: Na jazyku bůh a láska, v hlavě moc a majetek

Asi patříte k těm budoucím obdarovaným, aniž jste trpěl a bojoval. Jinak by jste něco slyšel o zákonu o protikomunistickém odboji, které alespon trochu řeší i finanční odškodnění těch kteří se zúčastnili níže uvedené protikomunistické činnosti: 

Tento zákon považuje za odboj a odpor proti komunismu takovou činnost, která byla vykonávána v období od 25. února 1948 do 17. listopadu 1989, která byla motivována „politickým, náboženským nebo mravním demokratickým přesvědčením“ a zároveň vyvíjena s cílem „odstranit, výrazně oslabit či narušit anebo jinak poškodit komunistickou totalitní moc v Československu a obnovit svobodu a demokracii“ (§ 2).

M. Freiová 7.9.2012 11:57

Re: Na jazyku bůh a láska, v hlavě moc a majetek

Množina mučených v komunistických kriminálech, vyhozených ze škol atd. se s množinou katolíků dalekosáhle překrývá, jak dokládá historie mé rodiny a mnoha dalších.

mf

P. Bures 7.9.2012 9:39

evangelium pravdy???

Tak to se na mě nehněvejte, ale pravdy? Církev má nějaký význam jako kulturní dědictví, protiváha islámu (pobožní by v její nepřítomnosti asi spíš konvertovali na další dostupný směr) a pro jistou pluralitu názorů, ale o pravdě bych se nezmiňoval. Bavíme se o lidech, kteří věří na mluvící hady a nemrtvé Židy.

Obdobný příspěvek by měl jít do vědy a inovací. Nebo někdo ví o případu, kdy bylo některé vědecké vysvětlení vytlačeno náboženským? A to nemluvím o teoriích inteligentního shazovače (teorie gravitace) a inkontinentního Dezidera (t. evoluce).

Z. Rychlý 7.9.2012 8:04

Re: Na jazyku bůh a láska, v hlavě moc a majetek

Mám obavu, že kdyby byl na stole zákon o odškodnění pronásledovaných - budete proti a důvod si nějaký najdete.

Z. Rychlý 7.9.2012 8:00

Zkuste se podívat na věc pragmaticky

Dáváme 2 miliardy ročně na církve. A vidím, že to bude pokračovat do nekonečna.

Takže jakýkoli kšeft, jehož výsledkem bude ukončení tohoto stavu - je ekonomicky výhodný !! Neříkám optimální, ale výhodný. Může existovat řešení levnější, ale my jaksi zůstáváme u toho nejdražšího - a definitivní řešení přesouváme sobecky na potomky. Ještě bych rád viděl, jak se na řešení tohoto průšvihu podílejí komunisté, kteří tohoto kostlivce vytvořili. Každý, kdo prošel KSČ, by měl ročně platit nějaký příspěvek na církve a to doživotně.

Církev bez polí a lesů fungovat nemůže. Autor přemýšlí jako Diogenes, ale ani ten nestrhnul většinu lidí k následování. Sektáři nemají dlouhou životnost. Církev sama umírá taky, protože nenabízí řešení vhodné pro současného člověka v blahobytné společnosti, ale proč ten zánik urychlovat ? A přemýšlet o tom, jak církve s vráceným naloží - to je pěkný úlet. Je nám po tom prd.

To, že já se se svými problémy nesvěřuji duchovním, neznamená, že oni nemohou a nedokážou pomáhat jiným.

P. Maleček 7.9.2012 7:51

Na jazyku bůh a láska, v hlavě moc a majetek

S úsměvem (byť hořkým) sleduji jak příznivci vládní podoby restitucí dělají z každého, kdo s podobou vládního návrhu nesouhlasí téměř komunistického agenta, který odmítá vrátit církvím co jim bylo komunisty (ne státem - v té době jsme už byli ruskou gubernií)ukradeno. A to přesto, že je snadno ověřitelné, že většina společnosti souhlasí s předáním objektů a pozemků, které měly církve v únoru 1948 zapsány v listu vlastnictví jako svůj nezpochybnitelný majetek. To je ověřitelný fakt. Tak proč obdivovatelé vládního návrhu tak lžou a zkreslují tuto skutečnost.

I oni si jsou moc dobře vědomi nemravnosti toho co dál vládní návrh obsahuje. I včetně kardinála Duky moc dobře vědí, že to další je v příkrém rozporu s tím, jak byly komunistické křivdy napraveny jiným než teď církvím. A že je v tomto církev "nepochopitelně" zvýhodněna.

Slyšeli jste někdy kardinála Duku žádat stejné vyrovnání pro mučené v komunistických kriminálech, pro vyhozené ze škol, pro drobné zemědělce, kterým Nečas arogantně tvrdí, že už žádné vyrovnání nedostanou, stejně jako tisíce živnostníků a podnikatelů, kteří na zabavené majetky prostě nemají nárok.

Tady je zakopaný pes, který jasně osvětluje zvrhlý a falešný postoj církví včetně onoho poživačného fešáka, který je při restitucích reprezentuje. Spolčil se s vládou, která už nepokrytě podporuje rozkrádání státu těmi, kteří vládní partaje zezadu řídí a v jejichž rukách průhledně skončí většina toho co se má podle vlády církvím vracet.

Nic víc nedemonstruje duchovní bídu současných představitelů církví, kteří už nemají nic společného s tím proč byly církve založeny a dodnes existují. Bohužel oni sami potvrzují historií ověřené heslo, které dnes hlavně katolický klér tesá do kamene - Na jazyku Bůh a láska, v hlavě moc a majetek.

M. Hanko 7.9.2012 7:05

evangelium pravdy

No a teď si představte, že jsou lidé, jako třeba já, kteří s tím evangeliem pravdy chtějí být seznámeni - a křesťané nemají zájem se se mnou o tom bavit...

Myslím, že co se týká té evangelizační činnosti, resp. ochoty k ní, mají dnešní křesťané, zejména v Česku, fatální rezervy.

V. Zatloukal 7.9.2012 6:13

Re: Je zabavne sledovat clanky "o nas, bez nas". Co tim myslim ...

No přijďte si prohlédnout naši farnost, pane Juraxi, a pak se můžeme bavit o vaší představě, jež se zrodila v Utopii.

V. Zatloukal 7.9.2012 6:11

Tenká červená linie

Odkládáním rozhodnutí o částečném narovnání křivd a finančním vyrovnání s církvemi se poškozené subjekty (především obce, blokované pozemky, stavby, ale i církve a jejich sociální činnost) dostaly do situace, která by se dala přirovnat k vojákovi ležícímu na mině v prostoru mezi válečnými liniemi.

J. Jurax 7.9.2012 3:22

Re: Je zabavne sledovat clanky "o nas, bez nas". Co tim myslim ...

A co verici?  Meli by nechat kostely spadnout a premistit se na pole a louky?

Jednak proč ne a jednak nenechat kostely spadnout by zajisté bylo zkouškou jejich víry. Jen aby takhle nepřibylo ateistů ... Pokud ovšem ty kostely nejsou historickými památkami - jsou-li, pak by na ně měl samozřejmě přispívat stát jako na každé jiné památky.

A z desátku deseti průměrně vydělávajících  věřících, jenž by jistě rádi zaplatili (hle, další zkouška opravdovosti víry) byl byl jeden průměrný plat duchovního pastýře. Dalších deset by zaplatilo kostelníka a ještě by zbylo - kostelník nemá tak odpovědnou práci jako kněz a je tudíž jistě přiměřeně méně honorován - a z toho zbylého - kostelů je hodně, takže by hodně zbylo - by se platil jeden arcibiskup a a pár biskupů, pakliže je daná církev má. Drobné detaily nastíněné myšlenky by jistě doladili povolanější ... :-)

T. Pansky 7.9.2012 2:01

Je zabavne sledovat clanky "o nas, bez nas". Co tim myslim ...

Jak malo dobrych clanku o cirkvich v CR je mozne videt zde na Psu.  Skoda, a ani tento clanek k nim nepatri.  Autor se dopousti stejne ignorance, jako vetsina jinych "renomovanych" diskuteru: cirkve mohou zit chude pouze z prispevku od vericich.  Zni to tak vznesene a uslechtile, ale zaroven to ukazuje notnou davku nevedomosti a ignorance.  Knezi skutecne ziji pomerne chude v pomereni s ostatnimi spoluobcany.  Neoblekaji se nijak barvite, jedi pomerne skromne.  Ale jsou to lide jako ostatni.  Proc jim prisuzujeme roli zebraku?  Meli by se o ne postarat verici?  Ve velkych mestech by to bylo pomerne snazsi.  Ale v okrajovych lokalitach by knezi zili velmi tezce.  A co verici?  Meli by nechat kostely spadnout a premistit se na pole a louky?  ... Autora se ptam:  videl nekdy protestovat kneze, ze maji male platy???  Paklize se nekdo vyjadruje k dane situaci, jsou zastupci cirkve (arcibiskup, biskupove), kteri nejenom ze maji potrebne opravneni se vyjadrovat, ale zaroven maji i povinnost se starat o sve podrizene (kneze).  Na druhe strane stoji post-komunisticka spolecnost postuchovana post-socialistikymi politiky, kteri ve stinu reflektoru namirenych na cirkev potichu po strane sami rozkradaji podstatu statu.  A my jim to state bastime ... hanba nam.  top0625top@live.com