25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: O „nelidskosti“ státní maturity

Neměl jsem původně v úmyslu vyjadřovat se ke státní maturitě. Nejspíš proto, že jsem ji v květnu sám skládal, a proto jsem necítil dostatečný odstup, který je při psaní textů, jež by si rády dělaly nárok na objektivitu, tak potřebný.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Bílý 22.6.2012 9:44

Pane Malečku (07:00) v diskuzním příspěku pod názvem Fajn synku a teď k "lopatě" jste m.j. napsal:...A tak prosím autora. Přerušte aspoň na rok teoretické bádání o životě a okuste ho třeba v kolektivu dělníků....

I mně bylo při bolševických prověrkách před 55 lety "doporučeno", sblížení s dělnickou třídou. Ono sbližování mělo dvě úrovně. Zaprvé finanční v níž jsem si vydělával čtyřikrát víc čistého, než jako projektant a zadruhé společenskou. Pracoval jsem (z příjmu lze odvodit, že úspěšně) na montáži trakčních vedení povrchového dolu Ležáky I. v Mostě. Nebudu Vás unavovat podrobnostmi, jen shrnu: když jsem se po dvou letech vrátil ke svému oboru, po dobu asi tří dalších let jsem neřekl jediné sprosté slovo. Ono totiž být v "kolektivu" kde se běžně oslovovalo vulgárním názvem pánského přirození člověka vychová. Takže Vám dávám za pravdu: pomohlo mi to... velmi...

PS  Dnes už je to jistě jinačí, protože vyjadřování lidí se kultivuje...

O. Malstoka 22.6.2012 8:46

Re: Fajn synku a teď k "lopatě"

Já jsem také již postarší pán, ale vaše slova mě velice živě připomínají prosazování socialistických kádrováků. V té době byla prosazována praxe, že děti intelektuálů a hlavně "nepřátel" socialismu museli nastoupit do dělnických profesí, aby také okusili jak chutná chléb proletariátu, zatím co děti prověřených soudruhů měli dvéře na vysoké školy otevřené v mnoha případech i bez přijímacích zkoušek.

P. Schuh 22.6.2012 8:37

Nač ty dohady ?

Hodnocení maturity od studentů není vůbec důležité (vždy bude zkreslené). Ale hodnocení učitelů to už je jiná. Pokud učitel prohlásí, že by oznámkoval maturitní práci o několik stupňů jinak, než-li státem uznávaný kontrolol, pak něco smrdí. Je třeba věc prozkoumat a buď vyhodit učitele nebo vyhodit kontrolora.

O. Istvanfy 22.6.2012 8:26

Re: Děkuji

Na Slovensku najschopnejší absolventi spravidla odchádzajú do cudziny alebo pracujú pre zahraničný kapitál.

P. Maleček 22.6.2012 8:09

Re: Fajn synku a teď k "lopatě"

Ale, ale. Doporučuji nejen číst a to vše, ne jen něco. A i u toho myslet. Autora neurážím, naopak obdivně před ním smekám a hlavně ho varuji aby nedopadl jako mnozí jemu podobní - podívejte se na jeho web. Ostatně i V. Havlovi prospěl byť nedobrovolný pobyt "u lopaty", jak v textu nenápadně naznačuji - to to zase schytám.

T. Vodvářka 22.6.2012 7:55

Gratuluji Vám k maturiitě a přeji mnoho úspěchů v dalším životě

Přesto mi dovolte pohled z druhé strany. Mám neodvratný pocit, že v jakémkoliv současném testování /počínaje od příjímacích zkoušek až po maturity/ již nejde o to, jak se přesvědčit o kreativitě, originálních nápadech, ale o tom, jak máme natrénováno. Přijímací zkoušky ovládly Scio testy, původně vyvinuté pro americkou námořní pěchotu, státní maturity z matematiky /jak tvrdí většina diskutujících/ šlo zvládnout ve větším časovém prostoru. Počítat náročné příklady vyšší úrovně /pokud převládne má hrdost volby, jak uvádíte/ při tikajícím budíku není asi optimální. Písemné práce byly hodnoceny nikoliv pro svou originalitu, ale jen čistě z mechanistického hlediska /počet slov, formální přesnost//. Při tomto systému při zkoušce témř jistě vypadne Jan Balabán, naopak uspěje ten , kdo formálně přesně popíše výrobu palačinek na chatě.

Chtělo by se mi věřit, že úmysl státních maturit je čistý, nebylo-li by známo, jak je to výborný kšeft pro mnoho zainteresovaných /Cermatem počínaje a konče rozvážkovou službou/.

Maturoval jsem v roce 1979 za hlubokého komunismu. Přesto si myslím, že tehdejší systém nebyl tak špatný, vždy byl v komisi někdo odjinud, takže nepřipravený student jen těžko mohl mít výborný výsledek. Byl jsem zkoušen těmi, co mne za 4 roky znali a věděli o mne více, než anonymní člověk na druhém konci republiky, který měl při hodnocení zadání, že cca pětina nesmí projít. Náhodné selhání /okno při stresu/, přece v našem malém národě nesmí být definitivní stopkou pro další kariéru. To, že se teď upravovala kritéria hodnocení až po smršti stížností, diskredituje státní maturity na mnoho let.

Maturita by dle mého neměla být jen jedním z mnoha testů, ale spíše jakési zakončení studia na vybrané škole. Na škole, kterou si volí žák dle svých schopností a zájmu. Na škole o níž si sehnal před nástupem potřebné údaje a ví, jak je /nebo není/ náročná. Srovnávání reálných gymnasií se středními odbornými školami postrádá smyslu, zaměření jejich frekventantů je v životě jiné.

M. Starý 22.6.2012 7:23

Re: Fajn synku a teď k "lopatě"

Proč toho autora urážíte? Že neříkal to, co se dneska "nosí" a co média vydávají, díky pár křiklounům za většinový názor? Pochopitelně, že ti co neuspěli budou vždy křičet, že test byl špatný, hodnotitelé neobjektivní atd. Málo kdo si byť jen připustí natož aby řekl nahlas, že se málo připravil.

A. Ruščák 22.6.2012 7:21

Re: Fajn synku a teď k "lopatě"

Vážený pane, nevím, jaké máte komplexy, zda ze svého věku, ze své profese nebo ze svého vzdělání, ale text, který jste napsal, je naprostý blábol a nemá vůbec nic společného s obsahem článku. Vy v podstatě si jdete do autora akorát kopnout kvůli tomu, kolik mu je let. To Vám ze sebe není špatně? Asi ne - proto by, při trošce potměšilosti, se nabízela otázka, co jste celá ta desetiletí dělal, když jste se ani trošku sebereflexe nenaučil...

P. Maleček 22.6.2012 7:00

Fajn synku a teď k "lopatě"

Uf, vždy když se dostanu do kontaktu se stanovisky takovýchto náctiletých intelektuálně sebejistých přemoudřelců, přeběhne mi mráz po zádech. Můj trojnásobně vyšší věk mi nebrání smeknout před formální a přesvědčovací kvalitou textu (nejen tohoto), za kterou není jen to, co mu "nadělil pánbůh", ale i evidentně důsledné sebevzdělávání. To mrazení v zádech mi naskakuje při vědomí historické zkušenosti toho, k čemu jsou tito mladiství teoretičtí přemoudřelci opakovaně zneužíváni. Že dříve či později skončí v sítích naháněčů politických stran je téměř jisté.

Jejich obřího teoretického vzdělání, fabulačních schopností a zbytnělého sebevědomí lze totiž snadno zneužít k prosazování těch největších politických prasáren. Nebudu srovnávat s nadšenými poválečnými svazáckými intelektuály (Kohout atd.), kteří přes své rozsáhlé humanitní vzdělání horlivě podporovali a prosazovali svinstva komunismu. Postačí jméno autorovi zajisté podstatně bližší a to Hynek Fajmon.Tento v současnosti europoslanec ODS jako by autorovi z oka vypadl. Famózně nadaný, nesmírně pracovitý a sebevědomý člověk. Ale dodnes reálným životem nepolíbený, znalý pouze prachu studoven, kouře intelektuálních kaváren a hysterie moci politických sekretariátů a jednacích sálů. Reálný život mimo školy a politiku ani neochutnal.

A takto vyzbrojený jedinec rozhoduje o osudech milionů lidí. Samozřejmě tupě slouží ideologii ne lidem. Nevidí jak je svými politickými šéfy zneužíván k obhajobě jejich skutečného cíle, kterým je pod rouškou pravicové politiky vykrádání veřejných rozpočtů, protože nejen ODS, ale i další parlamentní strany už o ničem jiném nejsou.

A tak prosím autora. Přerušte aspoň na rok teoretické bádání o životě a okuste ho třeba v kolektivu dělníků stavební firmy, či aby to mělo tu pravou úroveň v pivovaru. Ten rok mezi filozofy života vám dá víc než léta teoretického vzdělávání a obrní vás proti lákadlům politických šíbrů. Uvidíte - nebudete litovat. A pak, jednou i vy budete rozhodovat i o mém životě.

J. Prikner 22.6.2012 5:24

Hodnocení

Je mi 70 a matematická maturita vyšší úrovně mě zajímala. Stáhl jsem si test z LN (nevím zda byl publikován text , který byl předkládán maturantům).

Test jsem neřešil pod tlakem být či nebýt absolventem maturity, ale snažil jsem se . Úlohy jsem snad vyřešil, ale za 2 hod to opravdu nešlo; dělal jsem to asi 6 hod. Řekl bych, že úlohy byly zajímavé a neobsahovaly příklady z vyšší matematiky, ale byly náročné na přemýšlení. Podle mého názoru by tak měl vypadat test, který ověří schpnosti maturanta; ale zadaný tak, aby příklady byly zpracovatelné za určený čas; to by ale mělo být vyzkoušeno na statisticky významné množině žáků.

Co se týče slohu, pak se si myslím, že hodnotící kritéria pro sloh nejdou rozumně stanovit a další takový pokus na lidech by se neměl opakovat. Hodnocení je vždy relativní. Ke zpracování relevantního dokumentu - např. analýzy funkčnosti, dokumentace k programu a pod  je vždy potřeba myslet na cílového člověka, který to bude číst, tomu rozumět , po případě schvalovat; což se daří se střídavým úspěchem a je k tomu někdy třeba i jisté nadání, které není každému dáno.

Z. Kulhánková 22.6.2012 3:03

Děkuji

Už dlouho jsem nečetla text napsaný člověkem Vaší generace, který by byl inteligentní a nehemžil se pravopisnými a stylistickými chybami.

Tak přece není ještě vše ztraceno.