21.9.2014 | Svátek má Matouš



DISKUSE K ČLÁNKU

Upozornění
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.


VĚDA: Lidstvo na prahu další kapitoly dobývání vesmíru?



Řazeno podle času sestupně, seřadit podle času vzestupně
počet příspěvků: 28, poslední: 3.5.2012 1:54, přehled diskusí

Obsazeno, zabráno, už se těží...:
Autor: J. Mrázek Datum: 1.5.2012 16:41

www.novinky.cz/koktejl/266178-ufo-nebo-skrabanec-nove-snimky-nasa-rozpoutaly-bourlivou-diskuzi.html

Scifi odpočinkové čtení.:
Autor: P. Rada Datum: 1.5.2012 14:39

Aby nějaký proces mohl fungovat je potřeba mít adekvátní technologie, které návratnost investic zabezpaëčí. To je dnes už vleklý problém se kterým se potýkali tisíce konstruktérú řady zemí světa celé poslední půlstoletí a jen tu a tam komerčně efektivně - např pro telekomunikační satelity. Nákady jen na vypuštění TV stacionárního satelitu, činí dnes cca 6 miliard korun. Základem úvah je vždy nosič.  http://cs.wikipedia.org/wiki/Nosn%C3%A1_raketa  Konkrétně např moderní a podobně hospodárná jak ruské nosiče je např. evropská Vega http://cs.wikipedia.org/wiki/Vega_%28raketa%29  která ale stojí jen výrobně 25mil EU. Pro těžbu - tj dostižení, zpracování, návrat ... je však třeba nosičů silnějších. Z celého novinářského článku pana Sígla ale není zřejmé nic faktického o kalkulaci efektivit takové technologie. Přání a kde vzít... je ale popsáno barvitě.

Poté co Čína strategicky zabrala podstatnou část světových nalezišt vzácných prvků, na využívání kterých závisí všechny moserní technologie a tedy osud technologických velmocí, došlo k nárůstu obav o budoucnost právě u nejmocnějších a tak se i takovýmto scifi úvahám ohrožených nedivím.

Nikdo dosud nemá v ruce technologie k těžbě v kosmu potřebné a peníze na další vývoj přitom chybí ve všech vyspělích ekonomikách světa. Všichny dnes tonou v dluzích a všechny omezují limity růstu http://www.smithsonianmag.com/science-nature/Looking-Back-on-the-Limits-of-Growth.html#

To co se dosud podařilo je jen odebrání vzorků a jejich doprava na zem pro vědecké účely ale za cenu o řády převyšující gramové ekvivalenty v případě i velmi vzácných prvků a to se jedalo jen o ojedinělý odběr bez nutnosti technologického zpracování, třídění... např. sonda Stardust. http://cs.wikipedia.org/wiki/Stardust

Mám proto za to, že takovéto zprávičky slouží jen jako mediální vata na kterou se při všech potížích co se dnes na lidstvo hrnou, kde kdo rád chytne, jako na na scifi odpočinkové čtení.

Re: Scifi odpočinkové čtení.:
Autor: B. Uhlich Datum: 1.5.2012 20:44

Je to poprvé, co s Vámi bez výhrad souhlasím.... :-)

NASA a ESA:
Autor: P. Fiala Datum: 1.5.2012 8:36

Jak euroobčané v EU vytváří v soukromých ekonomikách vyšší GDP jako ti v USA, a integrují se , spojují investice, a umožňuje jim to dosahovat nebývalých cílů v rámci EU.

Díky mediální propagandě v ČR o EU a Eurozoně a KAPITALISMU a dění na planetě Zemi vůbec občané neví, že existuje ESA či Africká Unie, či OSN, atd., atp.

Takže E S A :   European   Space   Agency.

Stačí zadat v Google a mít možnost prozkoumat si co již bylo v rámci EU vykonáno, co je aktuální a co se připravuje.

Můj osobní názor je, že nás, těch 7 miliar dlidí (a více), bude čekat "osidlování" vodních ploch na planetě Zemi a až pak osidlování "vesmíru".

Re: NASA a ESA:
Autor: P. Fiala Datum: 1.5.2012 8:40

K tomu osidlování vesmíru: člověk coby živočich, se bude velmi obtížně adaptovat na sníženou gravitaci či přímé hvězné v podstatě termonukleární záření.

Re: NASA a ESA:
Autor: Z. Bílý Datum: 1.5.2012 9:20

Ano, a EU, coby byrokratický ksindl, se bude velmi obtížně adaptovat na svět 21. století.

Pane Jůne, jako zahraniční zpravodaj jste naprosto úžasný, ale...:
Autor: B. Uhlich Datum: 1.5.2012 0:59

do nějakých odborných textů se raději nepouštějte....  Víte ona ta věc o které píšete není zdaleka tak jednoduchá jak si můžete myslet....  Já ty jmenované pány nepodezírám, že si z někoho dělají legraci...ale pokud jim jde o to se zviditelnit - to se jim velmi povedlo. Skutečnost je ovšem taková, že žádný sebebohatší člověk nikdy nebude schopen zainvestovat takovou věc o jaké sní tahle skupina miliardářů. Chápu, v nějakém scifi filmu se to exentrickými miliardáři jen hemží..bydlí si na svých superostrovech..lusknutím prstu se pro ně vyrábí a vyvíjí technologie, které ještě nikdo nikdy nikde neviděl.... úplně běžně se tam vyrábí věci za půl dne ..které běžně dávají zabrat tisícům firem po dobu několika let..... Ale to pro miliardáře neplatí... :-))

Já nevím, co se to teď poslední dobou děje...kosmický výzkum na celém světe prakticky stagnuje...američané "zabalili" raketoplány a nový nosič, který by je nahradil nemají... Rusové udržují svůj program jen proto, že je to teď jediná možnost jak technicky udržet ISS...jinak si myslím, že by do vesmíru nelétali ani rusové...  Čína se ubíra jakousi vlastní cestou, ale podle četnosti letů a jejich výsledků se ukazuje, že program plní spíše propagandistické cíle než vědecké. ...tedy když to tak shrneme, kosmonautika obecně došla k jakési hranici, kterou asi za současných okolností velmi těžko překročí. Za celých 50 let létání do vesmíru se neobjevilo nic, co by létání nějak zásadně zlevnilo a zpřístupnilo širší skupině zájemců. Naopak létání do vesmíru je dražší a dražší...tedy já opravdu upřímně nechápu, jak vůbec někdo, kdo má alespoň částečnou povědomost o létání do vesmíru, kdo má alespoň elementární znalosti přírodních věd a techniky ..jak vůbec může naslouchat takovým blábolům o miliardářském dobývání vesmíru. Chápu, že ve všeobecné době zmaru, krize a určitého defétismu se tohle dobře poslouchá, pro spoustu lidí je to lákavá vidina, ale realita bude, věřte mi, naprosto jiná....bohužel, nebo bohudík?

Re: Pane Jůne, jako zahraniční zpravodaj jste naprosto úžasný, ale...:
Autor: S. Prosek Datum: 1.5.2012 2:06

Pane Uhlichu  jste pesimista. Nejen miliardari Googlu ale i rada podstatne mensich firem (Nevada, Nove Mexiko, Arizona) zacina vyplnovat vakum ktere se utvorilo po zjisteni zkutecnosti ze NASA je naprosto neschopny statni moloch.

Ti lide nemaji zajem cpat penize do nesmyslnych socialnich programu ktere mimo penezovodu pro "socialni inzenyry" nemeli nikdy zadny uspech. Ty nesmirne castky pujdou tam kde maji nejaky vyznam, ne na pomoc Africe, pripadne "occupy" luze.

Pan Juza udelal dobre ze takou aktivitu otevrel i pro ceskeho ctenare. Realita bude takova jakou cestu ji otevrou prukopnici a odvazni lide, ne zvanilove a priposrankove!

Re: Pane Jůne, jako zahraniční zpravodaj jste naprosto úžasný, ale...:
Autor: Z. Jaromír Datum: 1.5.2012 7:11

Přesně tak, průkopníci a odvážní lidé jsou těmi, kdo určí, jaká bude cesta lidstva. Smyslem života lidí je objevovat a poznávat, nikoliv počítat, registrovat a žvanit o vyčerpávaných zdrojích.

Re: Pane Jůne, jako zahraniční zpravodaj jste naprosto úžasný, ale...:
Autor: B. Uhlich Datum: 1.5.2012 10:41

Njn. pokud je někdo průkopníkem za "své" pak mu mohu jen popřát úspěch, ale v tomto případě, se na úspěch takového průkopníka bude skládat nemalé množství lidí... o to mimochodem těm několika lidem jde...já nevěřím, že sami odevzdají své veškeré prostředky do nějakých rizikových projektů u kterých nikdo ani není schopen předpokládat míru úspěšnosti. Věc chápu tak, že se tito miliardáři pokusí založit nějakou společnost a do projektů se pak budou vkládat peníze investorů a nikoliv jejich.. to je podle mne střízlivý pohled...   Jinak s tím co píšete velmi souhlasím, ovšem stále tady zůstává jedno velké ALE, jak patrno podle dosavadního vývoje, problémy zde na planetě přesáhly nějaký běžný rámec a vlády se prostě rozhodly víc investovat na sociální výdaje než do vědeckého bádání..zřejmě přemýšlí tak, že k čemu je nám nová kosmická raketa když nás za chvilku hladová lůza zadupe do země. Už jsem to tady psal, kosmonautika měla dost štěstí a bohužel i smůlu zároveň, že se stala drahou hračkou v rukou politiků. Z počátku se zdálo, že je dobré dělat dojem na lidstvo svými kosmickými úspěchy, ale když politikové zjistili, že to zas takový význam nemá..přestali do věci (a to dokonce na společenský nátlak) investovat a tím celý obor pomalu a jistě přivádějí na naprostý okraj a boj o holé přežití... Berte to tak, že naprosto fantastická 60tá léta se prostě už nevrátí, velkolepé projekty, nadčasová řešení, obrovská odvaha a touha něco dokázat... se postupně změnila v haštěření firem urvat státní zakázky a na nich se nakapsovat..to je přesně ten okamžik, kdy začalo jít vše do háje. pro firmy přestalo být věcí cti - podílet se na vesmírné programu, ale stalo se to jen záměrem přisát se ke státnímu struku a sát a sát. Proto je věc tam kde dnes je.. a že by to někdo dokázal změnit..tomu moc nevěřím. Proto jsem obecně tak pesimistický k podobným snahám.

Re: Pane Jůne, jako zahraniční zpravodaj jste naprosto úžasný, ale...:
Autor: Z. Jaromír Datum: 3.5.2012 1:54

Ano, takto to může z jistého úhlu pohledu vyhlížet. Můžeme však vzít v úvahu jiný motus, řekněme třeba ducha doby. Co když ten straní, abych tak řekl, "mikroskopu" před "teleskopem"? Jakkoli jsou oba přístupy v koincidenci a pátrají po tomtéž, totiž po vzniku či podstatě života, nedává tato doba v mnohém přednost tomu v lidstvu "faustovskému" před oním "kolumbovským"? My ten tok nevidíme a vidět nemůžeme, ale možná do něj vstupují ti nejslibnější vědcí a ty důležité a rozhodující prachy vtékají do laboratoří mikrobiologů apod. a cosi velkého se odtamtud očekává. Ovládnutí kosmu provede se skrze výkon stvořitelský.  

Re: Pane Jůne, jako zahraniční zpravodaj jste naprosto úžasný, ale...:
Autor: B. Uhlich Datum: 1.5.2012 10:12

Víte pane Prosku (nebo Prošku?), já si myslím, že pesimista je dobře informovaný realista... já se zajímám o létání do vesmíru už dlouho dobu, jako malý kluk jsem sledoval výpravy na Měsíc a myslím, že za těch cca 40let už o věci alespoň něco vím. Je mi jasné, že NASA asi opravdu zbytněla a podle Parkinsonovských zákonů se stala sama sobě přítěží a její efektivita je minimální....já sa však nedomnívám, že jakýkoliv soukromník bude schopen něco takového nahradit. Přiznám se, že neznám řadu ekonomických ukazatelů NASA a tedy nejsem schopen na toto téma nějak relavantně diskutovat, ale vím, že bez NASA by např. nebyl možný projekt na dobytí Měsíce..žádná jiná instituce nebyla (a není!) schopna naráz řídit desítky tisíc firem k nějakému společnému výsledku a věřte tomu, že pro takové projekty o jakých tu píše pan Jůn - bude třeba takového úsilí a já nevřím, že pár zbohatlíků (byť v dobrém úmyslu) něco takového zvládne. To prosím není žádný defétismus nebo podezírání to je prostě realita...přečtěte si prosím něco o projektu Apollo..tam hodně pochopíte a to šlo "jen" o to dopravit člověka na Měsíc.. sebrat tam pár kamínků a to vše dopravit zas zpět ne Zem. A když proniknete do všech technických podrobností, zjistíte ohromující věci...uvědomte si, že každou věc muselo projektovat obrovské množství lidí (například jen na tlakových dvěřích lodi Apollo se podílelo asi 300lidí z několika firem) A to si vůbec nedovedu představit k jakým obludným technickým problémům se dojde, až se bude projektovat ta loď určená k těžbě drahých kovů... kdo bude investovat takovouhle věc - to nevím... já nevěřím, že to zatáhnou soukromí investoři, protože se jedná o mimořádně rizikovou investici..víte realita není sci-fi román, kde se technické problémy řeší stylem - "ono se to nějak udělá.." Podívejte k jakým obrovským technickým problémům dochází jen při normálních letech do vesmíru a to se jedná o činnost , kterou provozujeme už nějakých 50let....a žádný let není jistotou. Jak pak investovat?

Re: Pane Jůne, jako zahraniční zpravodaj jste naprosto úžasný, ale...:
Autor: P. Sulc Datum: 1.5.2012 2:30

Vazeny, nejen Vesmir stagnuje, i mnohem jednodussi a uzitecnejsi program tu schazi: uz pred nekolika lety byl vyrazen Concorde, a neni za nej nahrada. A nejen ze se netestuje prototyp, ale neni ani na rysovacixh prknech. Proste supersonic litani je pro dlouha desetileti pryc.Kdo vi, tak   v pulce stoleti se mozna zacne letat USA - Evropa za 3 hodiny, ro te doby musi stacit zavodni zelvy.

Re: Pane Jůne, jako zahraniční zpravodaj jste naprosto úžasný, ale...:
Autor: B. Uhlich Datum: 1.5.2012 9:42

No, ...želvy..???  není to úplně tak dávno co se z Evropy do Ameriky plulo týden i déle.... proto si myslím, že letět normálním letadlem není zas tak pomalé. Dnes se běžně dostanete za 24 hodin kam koliv na zeměkouli...to přeci pokrok je, ne?

Ale jinak jste uvedl dost dobrý příklad...opravdu projekt Concorde jasně ukázal, že existují jasné hranice i pro dopravu. Concorde jak vyplývá z odborných studií "nezahynul" na havárii ve Francii, ale na ekonomický propad. Ono těch několik hodin zas tak velký rozdíl není..ale za to letenka za min. pětinásobek už problém je... osobně si myslím, že projekt Concorde by šel do háje během několika let sám a vůbec by žádné letadlo nemuselo padat...  Létat nadzvukově je sice zajímavé, ale ekonomicky to zas tak rentabilní není. Spotřeby paliv jsou extrémní a v této době zblblé oteplováním ..polutantem CO2..a dalšími enevironmentálními výrony je prostě něco takového nereálné. Tedy buďme rádi, že létají alespoň normální letadla..až se na celém světě dostanou k moci zelení budem chodit pěšky a plout na kajaku...

Re: Pane Jůne, jako zahraniční zpravodaj jste naprosto úžasný, ale...:
Autor: T. Blecha Datum: 1.5.2012 10:53

http://en.wikipedia.org/wiki/Aerion_SBJ

Soukromníci nespí. Touha po zisku je to co žene lidstvo technologicky vpřed.

Re: Pane Jůne, jako zahraniční zpravodaj jste naprosto úžasný, ale...:
Autor: B. Uhlich Datum: 1.5.2012 11:18

Tak v tomto případě je to poměrně logický vývoj..nač velké letadlo s nejistou ekonomikou, když se dá postavit malé u kterého je ta efektivita o poznání větší....  Když se v 60tých letech konstruovalo první nadzvukové dopravní letadlo...nikdo nemohl počítat s tím, že vývoj nebude tak plynulý a jasný jak se tehdy zdálo....

  Ano... touha po zisku sice žene lidstvo technologicky vpřed, ale je si nutné uvědomit , že i zde fungují jisté technologické a ekonomické hranice...což mě někdy připadá, že ..zvláště v médiích... nějak nehodlají brát na vědomí.... :-(   On totiž i technologický vývoj má nějaká pravidla a ty souvisí neoddělitelně s ekonomikou....   Vy můžete objevit klidně i nějaký SUPER objev, ale když jeho aplikaci nikdo nebude schopen zaplatit...je vám ten objev k ničemu...  Ono je to samozřejmě trochu dvousečné, že se nakonec celý vědecký vývoj zabývá spíš "zaplatitelnou zábavou " pro široké masy , ale je tady určitá pravděpodobnost, že se pak z podobných komerčně úspěšných věcí mohou pak investovat i některé projekty na které by za normálních okolností nebylo..... i když v rámci střízlivého pohledu na věc musím konstatovat, že když se někdy nějaké peníze  objeví...akcionáři dost nelibě nesou, když se dividendy investují někam do něčeho a oni si je nemohou vybrat k prohýření.... :-)

Re: Pane Jůne, jako zahraniční zpravodaj jste naprosto úžasný, ale...:
Autor: P. Sulc Datum: 1.5.2012 20:15

Vazeny pane, jak se rika hezky cesky: cintate si pently. To, ze se vsude dostanente za 24 hodin je pokrok. I to, ze letite s Evropy do USA 8 hodin misto tydne parnikem, je take pokrok. Jenze ten bajecny pokrok je ponekud zastaraly, uz alespon 50 let. Kdyz jsem v 68 emigroval do USA, leteli jsme stejnou dobu, jako ted, jen to sacovani, prohlizeni, roengenovani tehda nebylo. Nepochybuju za jste si ve svem nadseni vsiml pokroku elektroniky ci chemie, dokonce i mediciny za tech 50 let. Jen to litani, to litani zustalo tam kde bylo. No, neco se preci jen zlepsilo, dnes mate v aeroplanu lepsi sluchatka nez tehda a lepsi promitani, nepouziva se uz 8mm film. A rad bych vedel, o co rychleji jede dnes vlak s Prahy do Vidne, nez v 67 roce kdy jsem emigroval. Tehda to vzalo , tusim , asi 7 hodin, stejne jako v dobach monarchie. O pulnoci z Prahy, v 7.00 na Fanz Josef Bahnhoff, ktery uz ale neexistuje.

Re: Pane Jůne, jako zahraniční zpravodaj jste naprosto úžasný, ale...:
Autor: B. Uhlich Datum: 1.5.2012 20:57

Ale je zbytečné na mně nějak útočit..:-( za všeobecnou stagnaci já osobně nemohu, opravdu..fakt...

Podívejte mě to taky docela mrzí....taky jsem jako kluk v šedesátých letech hltal prognózy o tom jak v roce 2000 budeme úplně normálně létat na Měsíc, jak se dokonce tisíciletí uskuteční výprava na Mars..., jak budou všude létat vlaky na magn. polštáři a pod.... Rok 2000 nás minul a už je dokonce rok 2012 a kde nic tu nic.... proč to tak je???  Já tu odpověď neznám..spíš jen tuším..prostě a jasně narazili jsme na technologické hranice, které prostě a jasně souvisí s hranicemi ekonomickými... s tím nikdo z nás nic nenadělá, můžeme se vztekat, psát nesouhlasné reakce, nadávat.. ale to je tak asi všechno co s tím můžeme dělat.

A to ještě možná budeme moci být vůbec rádi, že to tak je.... ono pokud se bude svět nadále vyvíjet tímto směrem...možná, že budeme se slzou na víčku vzpomínat na to, že se do té Ameriky dalo vůbec létat....ale to už bych se opakoval....

Re: Pane Jůne, jako zahraniční zpravodaj jste naprosto úžasný, ale...:
Autor: P. Sulc Datum: 1.5.2012 22:32

Mate pravdu, omlouvam se, nekdy sem az moc jizlivej a to neni dobre.

Re: Pane Jůne, jako zahraniční zpravodaj jste naprosto úžasný, ale...:
Autor: P. Sulc Datum: 1.5.2012 22:44

A ja taky vzpominam , jak casopis Sdelovaci Technika ale i jine technicke casopisy v sedesatych letech predpovidaly palivove clanky za dalsich deset, nanejvejs dvacet let. Nalejete benzin, dodate vzduch, a ven vyjde elektrina a voda, zadnej smrad, zadnej ramus, zadna spojka, zadna prevodovka, jejej to se nam bude jezdit, a ta fantasticka ucinnost, benzinovej motor 25% max, elektromotor 90. To se pomejem. Jenze, kde nic tu nic a benzin je ted skoro 4 dollary za gallon.  Akorat mame hybridni "usporna "auta, ktera jsou ale o $ 4000 drazsi, coz representuje pre 1000 gallonu benzinu, tedy zhruba pres 30 000 mil. Pro me asi 7-8 let jezdeni.No nic, mejte se prima a jeste jednou se omlouvam Ale co chcete od jizlivyho dedka?

Re: Pane Jůne, jako zahraniční zpravodaj jste naprosto úžasný, ale...:
Autor: B. Uhlich Datum: 1.5.2012 23:04

Nic se neděje... :-) je to jen debata...já tady taky občas "ujedu"...  :-)))

Re: Pane Jůne, jako zahraniční zpravodaj jste naprosto úžasný, ale...:
Autor: T. Blecha Datum: 1.5.2012 11:07

Objevení ameriky a její dobytí byly taky soukromé výpravy. Většina objevů z té doby byla učiněna soukromými osobami. Proč nenechat výzkum vesmíru také soukromníkům. Ti aspoň narozdíl od státu dokáží s penězmi hospodařit.

Re: Pane Jůne, jako zahraniční zpravodaj jste naprosto úžasný, ale...:
Autor: B. Uhlich Datum: 1.5.2012 11:47

No to nevím... pokud vím, tak na výpravách kryštofa Columba se nemalou měrou podílela i královská rodina..a nejen na jeho výpravách....

Víte, já ten trend chápu, stát je moloch...stát špatně hospodaří, stát je neschopen vést jakou koliv efektivní činnost...ale, onoje potřeba brát věci i trochu z jiného pohledu. Jistě víte, že věda a technika již dávno (několik staletí) není věcí různých excentriků, podívínů a lokálních vzdělanců, kteří si tak jako něco bastlil a šudlili doma v kůlně... věda a technika v současné době souvisí s obrovskými investicemi, které prostě a jasně žádný (byť sebebohatší člověk) nemá. Já vím, že se tohle teď a tady nerado slyší, když našim náboženstvím je naprosto všechno privatizovat, ale holt občas není na škodu si i připustit, že ne všechno je takové jak to chceme mít...

Já jako technicky a ekonomicky uvažující člověk, který navíc pracoval v oblasti nějakého vývoje jsem prostě k této formě privatizace naprosto skeptický... i když připouštím, že se mohu mýlit. Podle mne s penězmi ve skutečnosti neumí hospodařit nikdo..konec konců občas svět okolo sebe vnímáte, ne? Já jsem třeba opravdu nezaznamenal, že by soukromník cokoliv dělal nějak extrémně levněji než to dělá stát...jako nerad bych se v tomto tématu nějak dál nimral, ale věřte tomu, že v oblasti dobývání vesmíru, kosmických technologií to soukromé podnikání vidím opravdu velmi komplikovaně...  navíc výzkum vesmíru nebyl nikdy jen státní záležitostí (to jen v Rusku nebo Číně a to ještě ne na 100%)..vždy se na tom podílely tisíce soukromých firem a to zůstane, ne?  Takže se v podstatě jedná o likvidaci NASA...dobrá nahradí ji nějaká jiná soukromá organizace,která bude mít ovšem stále stejné povinnosti a myslíte, že se tím jako něco zásadně změní??? ...tedy kromě toho, že peníze budou protékat přes jiné účty... ale o to asi jde, až v první řadě, že?  :-))))

Re: Scifi pana Blechy.:
Autor: P. Rada Datum: 1.5.2012 16:12

Předně je fantazií, že objevení Ameriky a její dobytí byly soukromé výpravy. Prakticky vždy naopak šlo ale projevy rozšiřování mocenských teritorií - leda tak zpočátku když se tam původní obyvatelstvo dostalo pěšmo přes zamrzlou Beringovu úžinu a ještě v dobách kdy stabilnější civilizace ještě prakticky nikde neexistovala.

Scifi je také už jen fantazie že "soukromé osoby" dříve existovali. Ten pojem totiž přináleží až naší době - dříve všichni byli prakticky všichni poddaní králů, papežů, císařů.... a tak by mě zajímal výčet těch "soukromých osob a jejich oběvů". Možná tak hrabě Drákula?

Další fikcí pana Blechy je tvrzení, že soukromníci dokáží na rozdíl od státu lépe s penězi hospodařit. Těch soukromníků co zkrachovali, zbankrotovali, propili.... celá jmění je bezpočet proti tomu kolik zkrachovalo států, mocnářsví...  v nihž tito žili.

Je ale i pravdou, že tu a tam se našel bohatý mecenáš některých váznamných podniků vědy. např Keckův dalekohled: http://www.zsondrejov.cz/Astroproj/web/Czech/Dal_Keck.html

Kdyby měl pan Blecha obecně pravdu a s poznáváním světa to bylo  pro vždy tak snadné, že na to stačil soukromník - či spíše jednotlivec - už bychom asi dávno byli pány vesmíru.

Re: Scifi pana Blechy.:
Autor: T. Blecha Datum: 1.5.2012 16:54

Takže za prvé. Columbus, Cortéz, Americo Vespuci ti všichni podnikli svoje objevitelské nebo dobyvačné výpravy jako soukromníci, s podporou španělské koruny. Dnes by se řeklo že španělská koruna sponzorovala jejich výpravy.

Za druhé, ti co podnikali ty výpravy byli všechno příslušníci střední třídy nebo niší šlechty. A ti všichni byli stejně soukromými osobami jako my dnes, pouze nevolníci neměli svobodu volby.

Za třetí, soukromník, který nedokáže hospodařit s penězi zkrachuje a bude vyřazen neviditelnou rukou trhu. Stát když nedokáže hospodařit s penězi tak zvedne daně. Takže soukromník je nucen hospodařit lépe ale stát ne.

A za čtvrté, soukromníci byli odjakživa omezováni vládami. Proto možná ještě nejsme pány vesmíru.

Re: Scifi pana Blechy.:
Autor: P. Rada Datum: 1.5.2012 18:08

1. ... Jakýpak je to soukromník, když ho sponzoruje stát?!

2 .....: Příslušníci střední třídy nebo šlechty si na území svých vladařů mohli dělat co se jim zlíbí - ale jen odsud - pocud.... Kdežto soukromá osoba dnes má docela jiná práva i povinosti už ze zákona. V podstatě se dnes taková osoba může chovat jak cikán žijící bez lokalizace a mnohdy i bez odpovědnosti - viz nadnárodní kapitál. Sotva kdo z nich ale bez podpory panovníka - jen na vlastní pěst - něco vyzkoumal. Objevitelské cesty ale opravdu patří do sféry, kde mívali počiny i jedince velký výzam pro celou společnost. Objevy vědecké pak byly časem čím dál tím víc vázané na týmovou práci. Takoví lidé pravidelně patřili k univerzitní obci a univerzitu vydržovala vrchnost.

To čemu se dnes říká renezanční vědec byl člověk schopný vědomostmi obsáhnout prakticky celou oblast přírodních věd a takoví se skutečně vyskytovali jako svébytní až do počátku 19stoetí. Později se začla podstatně uplatnovat specializace. Vzpomenme jen na alchymisty s dob Rudolfa II .... V počátku 20století pak prakticky končí možnosti osamoceného jednotlivce posunout hranice poznání.  

3. Soukromník co nedokže hospodařit, nemusí nutně hned zkrachovat - ba naopak!  Bývá totiž často člověkem s ostrými lokty až banditou, který neschopnost chovat se v souladu s morálkou a zákony, dotuje nedostatek prostředků s čestné činnosti tunelováním, loupežemi...

4. Bez sociálního zázemí se nedokáže žádný jednotlivec reprodukovat. Toto determinuje příslušníky rodu homo sapiens sapiens na sociálně žijící a sociálně tradující poznání od pohádek až po databáze. Geneticky není na přenos poznání náš druh vybaven. Ultraliberálně smýšlející, kteří nevnímají podstatu a její důsledky a zároven si idealizují možnosti jednotlivce, pak ve fantaziích zaměnují svobodou se svévolí a dalším amorálním chováním. Existují také poudstevníci, dobrodruhové či vyděděnci... jako výraz jakési pokřivené osobitosti. I ti mají šanci něco vyzkoumat - jen je velice nízká.

Re: Scifi pana Blechy.:
Autor: B. Uhlich Datum: 1.5.2012 21:22

To je těžké pane Rado, žijeme v době, kdy se z něčeho udělalo náboženství a zastánci liberalismu slovo "státní" vnímají jako sprosté slovo....  Je jasné, že Národní úřad pro letectví a kosmonautiku opravdu zbytněl a , že má řadu kritiků, ale představa , že úřad NASA nahradí několik miliardářů, kteří to budou dělat lépe a levněji je opravdu legrační... ale vzhledem  k tomu, že velká část lidí vůbec nechápe jaká je vlastně funkce NASA je většinou jakákoliv debata zbytečná.....  Žijeme ve zvláštní době, kdy se mediálně preferují takové myšlenky, že ve skutečnosti "jde všechno jinak"...media jsou tím úplně posedlá. Tedy je jasné, že pokud se sejde několik dostatečně vlivných strejdů a zaštítí je několik mediálně svítivých hvězd je popularita myšlenky zajištěna... a to zda to celé má vůbec hlavu a patu si už hlavu nikdo neláme....  velmi zajímavým příkladem je i miliardář Branson, který řadu let inzeruje soukromé lety do vesmíru, prodává letenky po celém světě a přitom nedisponuje takovými prostředky, aby mohl takový orbitální let vůbec uskutečnit..... jeho jediným prostředkem je velmi zajímavá sestava letadla a kluzáku pro startosferické lety (nikoliv pro lety kosmické), která se ovšem zatím nevyvinula do stádia komerčního použití... a to prosím ke komerčnímu nasazení mělo dojít už někdy v roce 2008.... tedy i zde se ukazuje, že od myšlenky k realizaci je cesta opravdu , ale opravdu...velmi dlouhá......

Re: Pane Jůne, jako zahraniční zpravodaj jste naprosto úžasný, ale...:
Autor: P. Sulc Datum: 1.5.2012 20:23

Objeveni Ameriky, objeveni cesty do Indie i vypravy podnikane Portugalci pred tim, to vse byly statni podniky, vlastne kralovske. A princ Jindrich Plavec zalozil prave proto v Portugalsku prvni namorni skolu..Az kdyz se to "zesoukromnilo", slo to ke dnu, vzajemna konkurence, nevrazivost, okradani etc etc.Velice dobre o tom psal Jan Klima, doporucuji jeho knihy misto fotbalu