29.3.2024 | Svátek má Taťána


Diskuse k článku

EVROPA: Takhle jsme si ten kapitalismus nepředstavovali

Před mnoha lety, na jaře roku 1968, jsme jako studenti FS VUT Brno mohli absolvovat výměnný zájezd s kolegy z Norimberku, což znamená, že oni přijeli na týden sem a my potom k nim.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
G. Zahradníček 11.3.2012 21:26

Jó komunisté měli vždy přebytkový rozpočet a mohli z něj dodovat např. mohutnou

bytovou výstavbu. "Demokraté" nebyli schopni udělat ani jednou aspoň vyrovnaný rozpočet. :)))

M. Prokop 11.3.2012 21:51

Re: Jó komunisté měli vždy přebytkový rozpočet a mohli z něj dodovat např. mohutnou

Jo, pamatuji.

Byt jsem sháněl jak dlouho a ve finále po odpoledních a weekendech budoval.

Teď je kumšt sehnat nájemníky.

B. Rybák 12.3.2012 17:30

Re: Jó komunisté měli vždy přebytkový rozpočet a mohli z něj dodovat např. mohutnou

A navíc si ještě na rozdíl od nekomunistů stačili opatřit zboží v TUZEXU, léčili se v SANOPSU, nekontaminované plodiny pěstovali na speciálních pozemcích pouze pro sebe, a příkladem z mnoha budiž ten holandský sýr, který pouze pro "hrad" přiváželo každý týden speciální letadlo.

F. Vízek 11.3.2012 17:43

Problém je širší... A času na nápravu bylo dost!

Velkochovy (slepice, prasata, krávy atd.) plus jatka všeho druhu MUSÍ splňovat nějaké normy, protože ŽIVÝ TVOR - bylo shledáno konečně (!), že není VĚC.

Proto i ony slepice zaslouží snesitelné životní podmínky.  Času na nápravu a úpravu klecí bylo dost: více než pět let.

Je proto zcela správné, když  se nekalá konkurence netrpí, ba pokutuje, aby ti poctiví, slušní, moderní nebyli trestáni... 

J. Slanina 11.3.2012 17:57

Re: Problém je širší... A času na nápravu bylo dost!

Ajéé. Vsadím se, francku, že tobě běhá po dvorečku alespoň 30 slepic. Jinak bys totiž tady už dávno řval, že ty vejce za sedum kaček má na svědomí Klaus, Nečas a Kalousek.

J. Boleslav 11.3.2012 19:21

Re: Problém je širší... A času na nápravu bylo dost!

Zatím to ale funguje tak, že kromě nekalé konkurence spíš trpí spotřebitel.

M. Prokop 11.3.2012 21:04

Re: Problém je širší... A času na nápravu bylo dost!

A bývalý černoch blbne čím dál, tím více.

B. Volarik 11.3.2012 3:25

Možná, že zase začnou platit stré vtipy.

Třeba tenhle: Potká Ivan Olega. Oleg nese pod paždí veliký balík. Ivan se ptá - co to neseš v tom balíku. A Oleg povídá: Toaletní papír. Ivan zbystří a zavětří příležitost: Hele, a odkud to neseš?

Oleg: Z čistírny!

J. Václavíková 11.3.2012 0:10

Právě skončil dokument o životě žen v Iráku.

Neveselé vyprávění. A nejen z muslimských oblastí. Tak mě při tom napadlo- vždyť tam je žena pouze vlastnictvím mužů, ti rozhodují o jejím údělu. Podle zde hlásaných ekonomických teorií je tedy vše v naprostém pořádku. Jen nějací blázni a intelektuálové, nedejbože i idealisté, by mohli něco namítat proti tomu, když manžel podřeže svou ženu, když se baví s cizími lidmi, či když rodina dožene takto nevhodně se chovající ženu k sebeupálení. Na popáleninovém centru mají asi 20 takových případů měsíčně. Ale vždyť je to jen majetek. A my? Jsme ještě lidé, když jsme naprosto lhostejní k utrpení živých tvorů? Nebo evoluce pokročila a vytvořila nový druh, Homo economicus?

B. Rybák 11.3.2012 16:01

Re: Právě skončil dokument o životě žen v Iráku.

Ano. V zemích v nich nezvítězil (protestantský) kapitalismus to mají i ženy opravdu těžké. Navíc ani většina z té malé části muslimek, kterým se tradiční nadvláda mužů nelíbí, nechce emigrovat do EU, protože se děsí té nekřesťanské mravní relativnosti.

P.S. Většina ženy "éry viktoriánské" by o těch dnešních nejspíš řekla: Ty hlupačky se nechaly mazanými chlapy nahnat do práce a dřou doma i v zaměstnání natolik, že nemají čas ani na děti, natož na to, aby vládly svým mužům, kteří mají "harémy" plné bezprávných milenek.

J. Urban 10.3.2012 22:47

Vrátil jsem se z Německa.

Okamžitě na hranicích je vidět rozdíl mezi kvalitou vozovek. Projíždíte-li při návratu Sudety (jak jinak), nějak nechápete, proč jsme je těm Němcům brali a nebo jim je aspoň po r. 89 nevrátili - zdevastovaná krajina, vybydlené domy, tsigáni a šlapky. No to jsme si fakt pomohli. Nakoupil jsem předtím v německém Kauflandu nedaleko hranic, obec asi jako Zákolany. 10 vajec 99 centů, stejně tak máslo, plnotučné mléko 57 centů, běžné jogurty od 25 do 39 centů. Výběr asi tak osminásobný proti tomu, co je u nás. Takže: kapitalismus funguje. Jen my ho tu ještě pořád nemáme.

J. Urban 10.3.2012 22:51

Re: Vrátil jsem se z Německa.

A ještě mám docela fajn pocit, že v Německu mnou zaplacená DPH půjde na prospěšné věci, a ne na Promopro, prohrané arbitráže, přib.l-blá letadla CASA, pandurky a podobně.

M. Prokop 11.3.2012 0:00

Re: Vrátil jsem se z Německa.

Pocit, pramenící pouze z neznalosti.

Zaplatíte místní podvodníky, něco na Brusel, něco na Řecko, něco na biopaliva ......

Holt ti Amíci nedošli v roce 1945 dost na východ, pokud by to v socíkem prolezlém národě pomohlo.

J. Boleslav 11.3.2012 7:29

Re: Vrátil jsem se z Německa.

Zato jsme tady měli 40 let bolševika, jestli to nebude tím. A žádného staršího bratra, co by do nás ročně jen přes rozpočet cpal 100 miliard DM a učil nás, jak to v kapitalismu chodí, pokud náhodou mluvíte o bývalé Dederonii.

J. Kanioková 11.3.2012 14:17

Myslím, že nejen období spojení s Dederonií,

ale počítám, že nějaký ten bratr radil a pomáhal i při Marshallově plánu, ne? Takže západní Německo si o degenerujícím socíku mohli udělat představu až po sjednocení. A i přesto si dodnes plně neuvědomují ty začátky, čím začíná ten "plíživý" socialismus..

P. Skřivan 10.3.2012 22:23

Cože bychom se zabývali našimi šmejdy,

a ty šmejdy v Bruselu nechali na jiných ?! ... nemáme vlastních šmejdů dost ? :-)))

M. Prokop 11.3.2012 0:01

Re: Cože bychom se zabývali našimi šmejdy,

Jedni bez druhých nemohou existovat.

Pročež je nutno zabývat se oběma.

J. Boleslav 11.3.2012 7:31

Re: Cože bychom se zabývali našimi šmejdy,

Proč bychom měli ty bruselské nechávat na pokoji? Tomu nerozumím.

P. Jirka 10.3.2012 21:25

Jenže ono nejde jen o vejce...

potřebu zvětšit klece pro slepice bych možná v krajním případě uměl pochopit. Nicméně EU si osobuje právo kecat do věcí, po kterých ji opravdu nic není. Naprosto mě šokovala třeba diskuze o povinné m zastoupení žen v řídících orgánech soukromých firem. Evropa se potácí v hospodářské krizi a EU nemá nic lepšího na práci, než diskutovat o takovéhle pitomosti....

Myslí si snad někdo, že v rychle se rozvíjejích zemích jako je Čína, Indie někdo diskutuje o klecích pro slepice nebo o zastoupení žen v řídících orgánech?

J. Kanioková 10.3.2012 22:44

Přesně ! BRIC západ převálcuje,

pokud ten bude dále ignorovat pud sebezáchovy.. Ale za to můžeme vděčit levici a hlavně intelektuálům, kterým se podařilo vnést mezi lidi pocit, že ekonomika je fuj.. A jen oni mají recept na "šťastné zítřky".. jen jejich priority jsou ty správné a vedou k Dobru.. A lidi podle nich volí.. Je zvláštní, jak jsou nakažliví - Bělohradský kdysi, ještě bez dlouhodobých kontaktů s našimi P&L, napsal -

"Patří k naší české modernosti jistý protiliberální rys; politika musí být NĚCO VÍC, než jen politika; musí být programem národní existence, náboženskou a mravní reformou, NÁPRAVOU LIDSTVA....

Česká modernost se vyznačuje odmítáním liberalismu ve jménu VYŠŠÍHO KULTURNÍHO SMYSLU našeho národního obrození. Komunistický stát jako stát duchovní odpovídal v očích našich intelektuálů a touhám našim národním více než liberální stát západní, "tento výron civilizace spěchajících trhovců"."

Vida, dnes ale mluví přesně jako ti, o kterých to tehdy napsal.. Zajímala by mě jeho reakce, kdybych mu toto dnes připomněla. S jeho tehdejším soudem naprosto souhlasím.. Dnes jen zírám, jak souzní s Pehem, Kellerem a podobnými...

P. Jirka 11.3.2012 11:50

Re: Přesně ! BRIC západ převálcuje,

Bohužel nezbývá než souhlasit... Jen já tomu říkám poněkud přízeměji - hezkých myšlenek se ještě nikdo nenajedl :-)

Pokud se nevrátíme ke zcela pragmatickému a ekonomicky realistickému uvažování, dopadne to s námi špatně. Stejně tak jako se nedají změnit přírodní zákony, nedají se změnit zákony trhu...

J. Kanioková 11.3.2012 14:27

Ano, většinou se hezké sny malují těm,

co mají být podvedeni a okradeni.(c)

Například takto - Návrh Evropské komise: Za krach jakékoli banky v EU budou platit i Češi - http://jdem.cz/t6rq2

Zajímavé srovnání ekon. situace - Charting the Euro-Zone Crisis http://online.wsj.com/article/SB10001424052970204026804577100254266302314.html#articleTabs%3Dinteractive

J. Kanioková 11.3.2012 14:35

Tak zase se ten příspěvek zmrvil -

takže znovu -

Charting the Euro-Zone Crisis

http://jdem.cz/t6rr2

Návrh Evropské komise: Za krach jakékoli banky v EU budou platit i Češi

http://jdem.cz/t6rq2

V. Braun 11.3.2012 20:33

Re: Přesně ! BRIC západ převálcuje,

Zajímavé, po upozornění v této diskusi jsem si našel několik článků na téma ženy v top managementu a podle některých výzkumů firmy, které mají vyváženější zastoupení žen v top managementu, mají lepší ekonomické výsledky.

Takže možná že v tom bude i něco pragmatické ekonomiky, je jen otázka zda lze vyšší zastoupení žen nějak natvrdo nadirigovat. Naštěstí to ještě na úrovni EU nijak natvrdo není, třeba na rozdíl od Francie, a většina zainteresovaných si uvědomuje, že to není triviální.

J. Boleslav 11.3.2012 15:05

Re: Přesně ! BRIC západ převálcuje,

Bělohradský se mně taky kdysi docela líbil, to je ale už hodně dávno. Buď jsem se od té doby změnil já, nebo on. Řekl bych ale, že spíš to druhé.

J. Kanioková 11.3.2012 17:47

Kdepak spíš.... URČITĚ..

Holt zdejší P&L infekce... on je poslední dobou vídán hlavně s Kellerem, Pehem... Tam dospěl..

J. Boleslav 11.3.2012 19:22

Re: Kdepak spíš.... URČITĚ..

Vrána k vráně sedá.

V. Heidlerová 11.3.2012 12:33

Re: Jenže ono nejde jen o vejce...

Konečně mi někdo přidělí větší byt! Hááááááááááááááá

J. Vydra 10.3.2012 17:25

EU je užitečná

Rád bych kdyby tepači a psavci jako tady pan vejcovej kapitalista věděli trochu víc o tom, co píšou. Někdo z ministerstva už během týdne upozornil, že majitelé slepičích koncentráků měli DVANÁCT LET na to, aby s tím něc udělali. Takže ty kecy o EU si můžete milej pane vejcovode klidně strčit do kloaky. Vsadím se o co chcete, že to bude ve většině případů, krterý vám hýbou žlučí. BEZ REGULACE EVROPU NEUKOČÍRUJETE, nechte se zvolit do parlamentu a zkuste to. Jde o to, aby zástupci "lidu" co tam jsou jen nebrali spousty peněz, ale i něco dělali. Jenže to by pak chytráci neměli co psát, že...

A jestli nejsme zralí na integraci, tak o to víc se musí snažit byrokrati, protože jinak se tu zase sežerem, jako před válkou.

M. Kosejk 10.3.2012 18:20

Re: EU je užitečná

Ono je totiž naprosto legitimní se ptát, jestli opravdu EU má kecat do velikosti slepičích boxů.   Ale to s vámi asi nemá cenu řešit, když slepičárnám říkáte koncentráky - to ukazuje buď na vaše mládí nebo na na váš fanatismus (nebo na oboje :) ).

Každopádně je veselé, že reprezentujete tu část lidí, která nevidí, že většinu národních animozit vyvolalo zavedení eura (líní jižané, na které musíme doplácet vs. Merkelová, zobrazená s hákovým křížem. atd.)  A to, jak evropské vlády ignorují negativní názor svých občanů na hlubší integraci a na eurozónu,  zase úřímo vytváří živnou půdu pro radikalismus.