16.4.2024 | Svátek má Irena


Diskuse k článku

UDÁLOSTI: Ve stopách Barabášových

V souvislosti s posledními studentskými demonstracemi se pootevřelo mimo jiné i téma, které jsem kvůli zaneprázdnění v lednu nakonec velmi nerad zanedbal. Souvisí s nimi sice velmi volně, ale přece jen souvisí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
R. May 7.3.2012 22:03

Dlouho jsem se snažil Mašíny tolerovat a omlouvat je,

ale jeho vyjádření k Janovi Palachovi je naprosto nestoudné a moje mez tolerance byla definitivně překročena. Mašínovi je jedno co si o něm myslím, ale je dobře, že takový blb vypadl do emigrace. Na dobu, kdy se obětoval Jan, si dobře pamatuji a jsem mu moc vděčný.

A. Sedláčková 7.3.2012 17:17

Některé činy jsou tak vznešené,

že by se o nich nemělo pochybovat, natož pak o nich žvanit nebo je rozpitvávat. V době upálení Jana Palacha mně bylo 25 let. Na tento čin, který měl jasné poselství - vyburcovat lidi z letargie, do které začínali upadat, jsem nezměnila názor. Vždy budu cítit nezměrnou úctu a bázeň před touto obětí. A ty, kteří ji nechápou, prosím: nechte mrtvé spát.

Z. Kulhánková 7.3.2012 18:32

Re: Některé činy jsou tak vznešené,

Hm, a k jakým konkrétním činům to konkrétně Vás vyburcovalo?

J. Honců 7.3.2012 23:43

Re: Některé činy jsou tak vznešené,

Ona Vám to napíše a Vy to, jak jste zvyklá, půjdete nahlásit?

Z. Kulhánková 8.3.2012 2:41

Re: Některé činy jsou tak vznešené,

Podle čeho tak soudíte?

D. Šimáček 7.3.2012 15:12

jeee legitimace ke krvavym represim

to se da nekde sehnat? pokud vim tak ji snad maji jen agenti jejiho velicenstva jejichz cislo zacina dvojnulou :D

V. Mlich 7.3.2012 13:35

Souhlasím s Mašínem

Palachův čin je akorát tak politování hodný. Jinak pro mě nejsou Mašínové žádní hrdinové, žili v době, kterou si dnes málokdo dokáže představit - za protektorátu se běžně popravovalo a ani konec války tomu neudělal přítrž. Šlo jim o život, tak se dá omluvit, že se při tom moc neohlíželi.

A. Mikita 7.3.2012 9:35

Sebamrzačenie

Ak dovolíte, ale v Judaizme je akékoľvek mrzačenie svojho tela neprípustné. Od prosteho tetovania, alebo piersingu až po samovraždu, nech už je akokoľvek motivovaná. V Israeli sa napr. dodnes vedú vášnivé polemiky o tom, či obráncovia Massady urobili dobre, keď v situácii, keď už nedokázali ubrániť pevnosť pred Rimanmi, spáchali samovraždu.

Naša, európska civilizácia je (okrem antických princípov demokracie) postavená aj na židovsko-kresťanských hodnotách, takže dobrovoľné samoupálenie, sebažertva ako obeť, je neprípustná. S Palachovým činom teda nemožno už z princípu súhlasiť.

Palachova obeť mnou dosť otriasla (mal som vtedy 14) a každý rok sme si ju v našej obci potichu pripomínali, ale vždy sme mali na pamäti, že toto nieje cesta.

J. Tachovský 7.3.2012 13:48

Re: Sebamrzačenie

Mylite se. V judaismu je dokonce jista forma mrzaceni tela povinna - obrizka

A. Mikita 7.3.2012 23:05

Re: Sebamrzačenie

Pán Tachovský,  nemýlim sa.  :-)

Obriezka je daná, prikázaná Tórou. A ako ukazujú medicínske výskumy z poslednej doby, tak obriezka (hebrejsky - Brit Mila), má aj v dnešnej dobe svoj vysoko hygienicky význam. Natožpak v dobe pred cca 2.500 /3.000  rokmi (počiatok kodifikácie Tóry) a ešte k tomu na tzv. Blízkom východe, teda v subtropickom prostredí, kde majú ostatné národy, okrem Židov,  s hygienov dodnes problémy.

BTW, pán Tachovský? Keď si striháte nechty na rukách a nohách, je to "sebamrzačenie", alebo akt prostej, základnej hygieny?  ;-)

Záverom (za seba). To čo vykonal Jan Palach, je hodné úcty. Nie však nasledovania.

dzp

J. Kalina 7.3.2012 9:18

slušná slátanina

tak to s kvalitou dopadne, když někdo píše "hluboká moudra" každý den. Jen bych dodal, že v době kdy Palach dospíval byla Československá televize plná hořících budhistických mnichů z Jižního Vietnamu, kteří na protest ..... Že je Judea také v Asii, to je hodně blbý můstek a Ježíše Krista bych do toho vůbec netahal. Jestli to mělo něco s jeho učením, tak to bylo jemu navzdory, pakliže ovšem Jan Palach toto učení znal, vyznával.

K "Mašínům" bych dodal jediné a to, že by to chtělo konečně chronologicky uveřejnit co se kdy stalo. Já bych si tipnul (ale nevím), že po období jakéhosi odboje a menších sabotáží se začala stahovat smyčka kolem krku a hrozila smrt, vězení. V tu dobu se mohli rozhodnou utéci ze země a teprve od toho okamžiku rozhodnutí se pak odvinuly ty věci, které jim nemou jejich nepřáteké prominout.

Aby bylo jasné všem současným troubům o jaký režim se jednalo, stačí připomenout, že statisíce lidí byli ochotni odsud odejít a nijak proti režimu nebojovat. Jen odejít !!! Přesto byli i jen za neuskutečněný úmysl zavíráni a ti co se pokusili, byli na hranicích zabíjeni a jinak pronásledováni. To nebylo po únoru takové to: teď když jsme vyhráli co spolu mmluvíme, tak si to tu uděláme dle svého a komu se to nelíbi ať drží hubu nebo odejde..

J. Kanioková 7.3.2012 9:33

Ano, každý čin má své příčiny, možnosti, okolnosti..

Hluboce si vážím každého, kdo nesklonil hlavu. Člověk velmi potřebuje sebeúctu..

J. Urban 7.3.2012 8:57

Palach se neměl

upalovat, škoda jeho života. Stojí ovšem morálně asi 1000x výš než zloděj a vrah Mašín.

J. Štrobl 7.3.2012 9:21

Re: Palach se neměl

Mašín stojí morálně 1000x výše než zbabělec a ignorant Urban.

J. Tachovský 7.3.2012 13:49

Re: Palach se neměl

Takze Palach stoji milionkrat vys nez Urban ? Zajimave pocty

J. Honců 7.3.2012 23:45

Re: Palach se neměl

Hmm... a kde stojí Štrobl?

J. Rybenský 7.3.2012 7:49

Husova oběť

Odpověď na to, proč Hus nedokázal žít, asi našla papežská komise(nevím přesný název), ale ještě to čeká na psychologa, který to přeloží do srozumitelné češtiny

P. Pavlovský 7.3.2012 10:56

Re: Husova oběť

Proč proboha píšete, že Hus "nedokázal žít"? On "JENOM" nedokázal odvolat, a to je propastný rozdíl! Jan Hus nebyl sebevrah, sebevražda je pro křesťana - a tím on nepochybně byl, de iure nepřestal být katolíkem - smrtelný hřích!

J. Štrobl 7.3.2012 7:34

Josef Mašín má pravdu!

Palacha je mi líto, nicméně s jeho činem jsem nesouhlasil tehdy ani dnes. Jestliže chce člověk něco změnit musí aktivně konat a sebevražda jakkoliv demonstrativní mu v tom musí nutně zabránit. Palachův čin, podle mého názoru, spíš odpor proti komunistickému režimu poškodil, protože spoustu lidí přesvědčil o tom, že se proti komunistům nedá nic jiného udělat. A tak raději sklopili hlavu a snažili se ničeho si nevšímat.

Autorův článek, ve kterém si plete holky a vdolky, by nevybočil z dnešního normálního plytkého novinářského žvanění, kdyby neoznačil bratry Mašíny za fanatiky. Tím plivl do tváře nejenom členům jejich odbojové skupiny, ale i všem účastníkům třetího odboje sdružených v odbojových skupinách Černý lev 777, Hory Hostýnské a dalším. Všem, kteří trpěli v komunistických koncentračních táborech a byli mučeni a věšeni.

A je to příznačné. Kdo si sám neváží na prvním místě svobody, nemůže nikdy pochopit, že takoví lidé existovali tehdy a existují i nyní. Nemůže tedy ani nikdy pochopit v plném rozsahu hrdinství těchto lidí. To je patrně úděl všech žvanilů. Fuj, pana autore.

T. Kočí 7.3.2012 7:41

Re: Josef Mašín má pravdu!

souhlas,článek Bohumila je slabota

J. Boleslav 7.3.2012 13:18

Re: Josef Mašín má pravdu!

100% souhlasím.

J. Dlouhy 7.3.2012 18:39

Re: Josef Mašín má pravdu!

nemam co dodat, chci jen vyjadrit naprosty souhlas s vasim prispevkem. Volba mezi zpusobem odporu Palacha a Masinu je pro me jasna. Jedine Masini, to je ten jediny spravny vzor pro ty, co chapou hodnotu a vyznam svobody a nechteji za zadnou cenu zit ponizujicim zivotem rabu.

J. Honců 7.3.2012 23:49

Re: Josef Mašín má pravdu!

No, odbojová skupina... To má něco společného s bojem, jenomže oni se vlastně jen probojovali na "západ". Takže emigrace, žádný odboj.

P. Pavlovský 7.3.2012 5:36

Nepříkladná sebeoběť

Palachova sebevražda byla činem mimo náš kulturní okruh, byl to čin nehodný následování, čin, který sice zjitřil svědomí některých jeho spoluobčanů, ale tím to také skončilo; nepřinesl nic, což je vidět , mj. i na zapomenutí, které potkalo jeho následovníka Jana Zajíce.

Srovnání J. Palacha s takovými odpůrci režimů, jakými byli Kristus, Jan Hus, J. Roháč z Dubé, Jeroným Pražský, či zabití účastníci všech tří odbojů XX. stol. (M. Horáková) nesedí v tom základním: Palach a Zajíc spáchali sebevraždy, dá se říci, že se sami umučili. Ti druzí byli popraveni neboi padli v boji!

Disidenti, Ježíšem Kristem počínaje a Pavlem Wonkou konče (pro tuto kauzu opravdu patří k sobě) si v žádném případě nesáhli na život: chovali se ovšem tak, že režim nakonec shledal pro sebe za výhodné je umučit. To je přece elementární rozdíl!

K těmto disidentům mají blízko i odbojáři jako Jan Roháč, atentátníci na Heydricha, Král Šumavy a konečně i Mašínové. Někdo přežil a někdo ne, ale nikdo nepáchal sebevraždu, jakkoli pravděpodobnost, že atentátníci Kubiš, Gabčík a spol. přežijí v Protektorátu až do konce války byla prakticky nulová. Jistě, také se zabili, ale jenom proto, aby je nedoslali živé. Prakticky nahlíženo jsou pro mne všichni signatáři Charty 77 důležitější než J. Palach, jejich příklad byl následováníhodný, jeho ne. Chartu jsem z řady dobrých, rovněž opozičních důvodů nepodepsal - ohrozil bych tím mj. celou skupinu, vydávající napřetržitě samizdatový měsíčník od května 1976 až do prosince 1988 - ale pyšný na to rozhodně nejsem. Prakticky: Všichni jsme mohli podepsat Chartu, ale všichni jsme se nemohli polít bezínem a zapálit. Nebo mohli?

Hladovka či atraktivní sebevražda, to není jenom apel na spoluobčany, na onu "tichou většinu".Je to též apel na svědomí vládců. Musejí ale nějaké svědomí mít. Může to tedy fungovat proti britským kolonialistům, ale ne proti komunistům (bolševikům) nebo nacistům. Myslel si snad J. Palach, že tvráří v tvář několika sebeupáleným mladíkům SSSR ustoupí?

J. Kanioková 7.3.2012 9:16

Vy jste to fakt zmatlal..

a hlavně paušalizujete.. Každý člověk je svým založením a výchovou jiný, jinak prožívá, jinak řeší. Ne každý je schopný střílet, ne každý je schopný se upálit, každý má své preference, limity...

Pro mne jsou oba případy hodny úcty, všech aktérů si vážím. Rovněž tak si vážím ne VŠECH Chartistů..

J. Charvát 7.3.2012 18:04

Re: Nepříkladná sebeoběť

Pane PP, s Vaším příspěvkem plně souhlasím. Sebevražda je velmi neúčinnou formou odporu. Byť bychom snad měli J. Palachovi být vděčni za to, že alespoň o 20 let později jeho pochodeň cosi zažehla. Trochu pozdě; pochybuji, že pád režimu uspíšila byť jen o týden. On totiž padl samotíží s přispěním mocností, my "revolucionáři" jsme tomu jen dodali štafáž...

B. Volarik 7.3.2012 1:55

FEJETON: Trable s překladem

Doporucuji precist. Je to v dnesnim Pejskovi, dole.

B. Volarik 7.3.2012 1:31

Kam se podelo Masarykovo "a treba i zelezem"?

Ja jsem byl v srpnu 68 asi mesic doma z vojny. V pripade mobilisace bych byl prvni na stanovisti! Rval jsem vzteky a z bezmocnosti se mi delalo spatne. Kdybych tehdy mohl sundat aspon par tech gauneru, byl bych stasten a vedel bych, ze jsem sve udelal. Jestli bych pri tom prisel o zivot, nebylo dulezite. Jak to, ze vojaci dokazou jit na ztec s bajonetem a nepos...t se. Anebo i pos,,t, ale stejne jit? A to se o americkych marinacich a pesacich netraduje, ze by byli fanatici jako japonsti kamikadze. Ale na tu ztec sli. A sli na Iwo Jima a Okinawa. A ze by odpor zpusobil masakr? ... ano ale masakr pouze fyzicky, nikoli dusevni. Ten dusevni je horsi. Za porazku v dobrem boji se netreba stydet. Za porazku bez boje je nutno se stydet. Masinove narazili na jediny problem: Byli v tom sami. A sami se z toho taky vysekali. Cest pamatce Svedy, Janaty, Novaka a dalsich, komunisty popravenych nebo umucenych (pani Masinova). Finove se taky z Rusu nepo....li. A nikdy nebyli zcela porazeni.

K. Kužel 7.3.2012 5:19

Re: Kam se podelo Masarykovo "a treba i zelezem"?

Ano, to je dobře si uvědomit: problém je, že v tom byli sami. Kdyby vypuklo alespoň malé povstání, kdyby ta skupina byla větší, vypadalo by hodnocení určitě jinak.

R. Tichý 7.3.2012 8:12

Re: Kam se podelo Masarykovo "a treba i zelezem"?

Souhlas. Určitě by nás sověti rozmázli, ale nemuseli bychom se za sebe stydět. I když je to smutné, tak náš problém je, že v novodobé historii nás umírá málo.