25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

ŠAMANOVO DOUPĚ: Blackouty včera, dnes - a zítra?

Minulý týden byla česká energetická soustava blízka rozpadu a možným následným blackoutům. Zatímco dříve byly výpadky elektřiny způsobovány jejím nedostatkem, nyní je to způsobováno jejím přebytkem. Naše generace uměla s výpadky žít, uměli bychom to i dnes?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
K. Kužel 29.2.2012 22:48

Jak velký blackout je potřeba,

aby se lidem rozsvítilo?

A. Bocek 29.2.2012 14:20

Zažil jsem ostrovní provoz - zvykejte si.

Bylo nebylo na lince 22 kV byl synchronní generátor 300kW, který po odpojení  ze dvou stran dodával přesně to , co 3 připojené vesničky spotřebovaly a celých 20 minut montéři ČEZu řešili vzniklý problém napětí na 22kV než došlo k výpadku ochran frekvenčních.

M. Prokop 29.2.2012 11:31

Skvělé, děkuji.

Mor do EU i do zelenáčů!

M. Hoblík 29.2.2012 10:45

Srovnávat současné problémy s rokem 1979

může snad je pitomec.

M. Vondráček 29.2.2012 11:13

Re: Srovnávat současné problémy s rokem 1979

Možná tím pitomcem není autor, možná ctěný  čtenář nepochopil co tím srovnáváním chtěl autor sdělit :-)

M. Prokop 29.2.2012 11:32

Re: Srovnávat současné problémy s rokem 1979

Snad nejste pitomec, snad pochopíte, že ten rok 1979 by byla ve srovnání s dneškem mušička. On to autor i píše.

R. Langer 29.2.2012 15:27

Re: Srovnávat současné problémy s rokem 1979

Poskočte! Hop!

J. Schwarz 29.2.2012 9:38

Kočímu holt

stačí kůň a na kozlíku elektřiny netřeba. Mnohé z těch "válčících" zemí taky moc elektřiny nepotřebují - jejich obyvatelé vaří na ohni. Nikdo jim nezakazuje pálit dřevo nebo kravské lejno, aby "neznečišťovali prostředí". Kdežto v Evropě,  kde vám zákon nařídí nainstaloval  elektricky ovládaný plynový kotel jste při výpadku energie v pr..deli. Tak, pane Kočí.

J. Schwarz 29.2.2012 9:39

Re: Kočímu holt

Sorry, to byla reakce na pana Fialu.

P. Fiala 29.2.2012 9:31

Též ve válečných konfliktech je hodně "blackoutů"

A v severoatlantském uskupení žije sotva 1/7 obyvatel planety Země.

M. Netolický 29.2.2012 9:59

Re: Též ve válečných konfliktech je hodně "blackoutů"

a jakou souvislost to má s článkem.

T. Kočí 29.2.2012 9:01

Blackouty včera, dnes - a zítra?

Skvělý článek.Jen co s tím.Vývoj k tomu nezadržitelně spěje.Vysokoškoláků sociálních studií a managementu přibývá,inženýrů a pod.ubývá.Zejména trefné je poznání,že manager přežije pár let,narejžuje a odchází na další ředitelský post (Dvořák).Budoucnost firmy!?

J. Sinnreich 29.2.2012 4:07

Zelezne zasoby

Velice dobra rada zasobit se konzervami a pitnou vodou, bateriemi, atd. pro pripad vypadku el proudu. To zna kazdy, kdo zije na jiz. Floride pro hurikanovou sezonu, ktera trva kazdy rok od cervna do listopadu. Autor clanku zapomnel pripomenout tez zasoby benzinu. Pumpy bez proudu totiz necerpaji. Pres mnohaletou zkusenost se vzdy najdou lide, ktere "blackout" zaskoci nepripravene.

S. Brožek 29.2.2012 22:20

Re: Zelezne zasoby

Jj., k vzteku ovšem je, že nafta s biosložkou má houby trvanlivost, benzín je na tom o trochu lépe. A dodal bych,že k důležitým zásobám patří i zbraň a náboje ...

B. Uhlich 29.2.2012 22:33

Re: Zelezne zasoby

Tak, tak....konzervy, mouka, generátor s palivem a hodně střeliva...nejlépe do samopalu...

B. Uhlich 29.2.2012 0:59

Malý dodatek ke vzpomínce na léta 79/80

Největší škody té doby tehdy utrpěly železniční vozy..uhlí v nich vzhledem k opravdu mimořádně nízkým teplotám zamrzalo tak důkladně, že prostě nešlo ven, žádným způsobem a dokonce ani tzv. rozmrazovacích tunelech, které jsou obvykle vytápěny párou (nikoliv eletřinou jak tvrdí autor) a tak se v elektrárnách z těch vagónů uhlí dloubalo tak intenzivně, že velká část vagónů šla rovnou do šrotu nebo do generální opravy... tak se nakonec stalo, že to uhlí nebylo skoro do čeho dávat...

Ale jinak k tématu: tak jak to vidím, my na venkově se nějakých dlouhodobých výpadků, obávat nemusíme..neb jsme na ně zvyklí..poslední výpadek (velký výpadek) cca dva roky zpět a trval 58 hodin...bylo to fajn, skoro jsme si zvykli elektriku nepotřebovat. Topení na uhlí se samotíží, teplá voda v prádelně z brutaru a vaří se na kamnech... spát se chodí, když je tma.... úžasné a člověk není rozptylován takovým nesmyslem jako je tv. nebo počítač. Tedy si dokáži představit, že bych zvládl i podstatně delší výpadek....ovšem je diskutabilní, zda by pak bylo kde nakupovat a hlavně..co nakupovat a jak by fungovalo všechno ostatní jako banky, doktoři, školy..... to by asi žádná velká sláva nebyla... Ale rozhodně .. má-li být někdy blackout..rád bych ho zažil u sebe doma na venkově, než někde ve městě.... tam by to byl asi opravdu malér....

M. Šejna 29.2.2012 9:37

Re: Malý dodatek ke vzpomínce

Doplním pana Ulicha.

Vozy s uhlím byly zamrzlé díky tehdy skutečně mimořádné meteorologické situaci. Na Silvestra 1979 bylo minořádně teplo - okolo +10°C. Večer začalo vydatně pršet a teplota prudce klesala. O půlnoci už sněžilo a ráno na Nový rok bylo  už mrazivých -12°C. Teploty ale dál klesaly až na -18°C a celá země se pokryta ledem. Vagony s uhlím tedy nejprve nasákly vydatným deštěm a druhý den totálně zamrzly.  Behem jednoho dne totiž teploty klesly o 30°C.

R. Langer 29.2.2012 15:28

Re: Malý dodatek ke vzpomínce

Jenom jestli za to tehdy nemohlo to globální ochlazování, co po něm následovalo to globální oteplování...

J. Hruška 29.2.2012 18:12

Re: Malý dodatek ke vzpomínce

Dobrý den. Blahé paměti prohlásil tehdejší ministr energetiky Ehrenberger: Už se to nebude (nesmí) nikdy opakovat a vznikl Temelín. Jak říkal už báťuška Uljanov. : Komunismus je sovětská moc a elektrifikace Ruska.! Míru zdar. Josef.

B. Uhlich 29.2.2012 20:25

Re: Malý dodatek ke vzpomínce

Tak já bych o té věci prakticky ani nemohl vědět neb jsem byl ještě mladý (byl jsem na průmce), ale maminka v té době dělala v zúčtovně vozů a ukazovala mi sjetinu se sálového počítače, kde byl nekonečný seznam zničených a poškozených vagónů...právě z té zimy...ono i tehdy za toho bolševika šlo o škody dost horentní....