24.4.2024 | Svátek má Jiří


Diskuse k článku

HISTORIE: Život, boj a smrt pod sedmi vlajkami (4)

Vznik 1. světové války plánovalo hlavně Německo. Již 8. prosince 1912 německý císař Vilém II. před svými vojenskými špičkami prohlásil, že Rakousko musí proti Srbsku zasáhnout. Pokud to neudělá, ztratí moc nad jižními Slovany žijícími na území monarchie. A přímo řekl, že pokud Rusko pomůže Srbsku, velká válka bude pro Německo nevyhnutelná.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Kanioková 25.1.2012 22:37

Skvělý článek, skvělé příspěvky.... díky, pánové..

M. Krátký 25.1.2012 15:32

Pane Vlku, pište dál

je to moc zajímavé. Nenechte se otrávit ( odradit ) kyselými blbci. Je tomu sice již 100 let, takže situace je úplně jiná, ale nám všem Evropanům nyní hrozí rozpínavost islámských šílenců - komunisticko-socialistická EU v nynější podobě je nezastaví. Držme si palce navzájem a hezký den

T. Krystlík 25.1.2012 16:32

Re: Pane Vlku, pište dál

Zaspal jste. Počínaje Tuniskem, konče zatím Sýrií je jasné, že obyvatelstvo muslimských zemí si přeje vyšší životní úroveň, protože veškerý technologický pokrok je od nevěřících psů. Tedy pod tímto vlivem bude expanze militantního islámu do Evropy relativně rychle slábnout. To ovšem neznamená, ze v GB, NL, F a D a v podstatě celé západní Evropě, že bojovný islám již tam bydlících muslimů se stejně rychle utlumí - bude se ještě pár generací držet a slábnout.

Jinak reakce českých hloupých nacionalsitů v diskusi jsou úsměvné.

J. Kanioková 25.1.2012 21:17

Ha ha ha ha ha ha ha ha ...... se utlumí..

J. Charvát 25.1.2012 22:24

Re: Pane Vlku, pište dál

Pane Krystlíku, české reakce jsou možná úsměvné. Vaše germanofilské texty ani takovou kvalitu nemají.

T. Krystlík 25.1.2012 23:08

Re: Pane Vlku, pište dál

Když vaše mentální dispozice nejsou schopny rozlišit nonnacionalismus od germanofilie, je to to těžke.

T. Krystlík 25.1.2012 12:15

Zase krmíte čtenáře českými lžemi!

František Ferdinand chtěl říši federalizovat do 16 států a ty pak opět spojit (Česko v něm bylo tvarem a rozsahem podobné pozdějšímu protektorátu - tedy vymezeno podle etnografické hranice). Tím se Srbsku rozplynula představa Velkého Srbska, protože Chorvaté, Dalmatinci, Slovinci, Bosňané by v tomto případě raději zůstali v Rakouska-Uhersku. Následník trůnu musel tedy zemřít.

Kakania a Německo si evropskou válku nepřály, proč také? Velká Británie také ne. Rusko chtělo do střední Evropy, Francie chtěla odčinit pokoření z války 1870-71 a získat zpět Alsasko a Lotrinsko. Casus belli poskytlo Rusko - mobilizovalo, tedy podle pozdější definice Společnosti národů bylo jednoznačně agresorem.

To vše lhaví čeští historici zatajují a Vy bezostyšně šíříte české nacionalistické a velkoslovanské žvásty.

 

V. Křepelka 25.1.2012 14:18

Re: Zase krmíte čtenáře českými lžemi!

Reakce pana Krystlíka slouží tradičně jako dokonalý lakmusový papírek, že autor(ři) se strefují do černého. Také jsem měl tu čest.

T. Krystlík 25.1.2012 16:24

Re: Zase krmíte čtenáře českými lžemi!

Ozývám se tehdy, když autor tvrdí zásadní nepravdy.

V. Novák 25.1.2012 15:00

Zase krmíte čtenáře svými lžemi!

Německo nechtělo válku - a proto zbrojilo jak mohlo. Včetně proválečné propagandy.

Rusko chtělo válku - a proto nebylo ani v půlce přezbrojení, jak se posléze ukázalo. Pro uské vojáky dost tragicky.

Rakousko vyhlásilo válku, ostřelovalo srbské hlavní město - ale agresorem je Rusko...

Ještě popovídejte, jak ve Stalin zahájil Velkou vlasteneckou válku útokem na Německo - nechcete se taky přejmenovat na "Suvorova"?

V jednom vám dám za pravdu - přinejmenším Franz Josef válku nechtěl. Věděl až příliš dobře, že jeho generálové jsou nejlepší na přehlídkách, celkem dobří na cvičišti - a ve válce nepoužitelní. Nejspíš si zapamatoval to slavné Benedekovo hlášení "Katastrofa, jíž jsme se již několik týdnů všichni tolik obávali nastala dnes v plném rozsahu"

T. Krystlík 25.1.2012 15:09

Re: Zase krmíte čtenáře svými lžemi!

První ozbrojený konflikt v WW I nastal, když Rusko napsadlo Německo - jeho vojsko překročilo jeho hranice. Kakánsko-srbský konflikt byl lokální válkou, stejně jako by byl střet cs-d v roce 1938, kdyby k němu došlo. Ehm, jaké válečné cíle mělo podle Vás Německo? 

V. Novák 25.1.2012 15:13

Jaké cíle mělo Německo?

Pochopitelně kolonie. Nějaké Srbsko byla jen záminka a nějaký všeobecně neoblíbený arcivévoda tuplem.

A smlouvy se mají dodržovat. Takže když je napaden spojenec, moblizuje se na jeho podporu. Ne jako Francouzi v 38.

T. Krystlík 25.1.2012 16:49

Re: Jaké cíle mělo Německo?

Jste vedle jako jedle. Příjmy Německa ze zahraničního obchodu dosáhly kolem roku 1910 1,045 miliardy britských liber, britský 1,075 miliardy. GB začala ztrácet monopol ve světovém obchodu. Je fakt, že k pozdnímu vzniku Německa zbylo pro ně málo kolonií, ze kterých neplynuly žádné zisky. Německo by nové kolonie uvítalo, ale kvůli tomu vést válku?

Koukám, že jste obdobný český nacionální zabedněnec jako pan Vlk senior. Podle smlouvy cs-f  o vzájemné pomoci, mohla F přijít CS vojensky na pomoc jen tehdy, jednalo-li se o nevyprovokovanou agresi, což určovala Rada Spojených národů. Spojené národy ve svých stanovách ve versailleské smlouvě definovaly mobilizizaci jako jednoznačný casus belli. Tedy  kdyby došlo v roce 1938 k válce CS-D, by bylo CS označeno za agresora a F by nesměla podle smlouvy přijít na pomoc. Když ne Francie, tak také ne GB. Že Vás to ve škole neučili? A čeští historici to dodnes pečlivě tají.

M. Prokop 25.1.2012 15:43

Re: Zase krmíte čtenáře Kryst(a)lickými lžemi!

"Kakania a Německo si evropskou válku nepřály, proč také?"

Přály si ji generální štáby těchto zemí, politici je nechtěli či neuměli zastavit. Pro pořádek, přál si to i francouzský generální štáb.

Doporučuji knihu "Válka Pontia Pilata"  , autor Theodor Wolff, Němec. Velmi přesný popis vzniku a důvodů.

B. Veltrubský 25.1.2012 19:39

Re: Zase krmíte čtenáře českými lžemi!

K.H.Frank je Váš tatík. H. Heydrich nejlepší kámoš viďte.

T. Krystlík 25.1.2012 19:42

Re: Zase krmíte čtenáře českými lžemi!

Takovými bláboly reagují čeští nacionalisté nemajíce argumenty.

H. Lukešová 25.1.2012 0:23

Viděla jsem pořad o Šakičovi, chorvatském kolaborantovi

Během II. světové války se v Chorvatsku dostali k moci Ustašovci (Pavelič, Šakič) a založili koncentrační tábor Jasenovec...Přezdívaný Balkánská Osvětim. Němci zřídili plynové komory, Chorvati speciální podřezávací nože a řezali Srbům a Židům krky, na Balkáně si Srbové po Židech vytrpěli nejvíce, v Jasenovci se věšelo, střílelo, obrovští třiceti centimetrový potkani ohryzávali ženám ruce, nohy a obličej, tyfus, cholera, pach smrti se rozšiřoval po celém táboře. Ženský tábor nebyl o nic méně krutější. Srbové páchali za balkánských válek válečné zločiny, vraždili a byli krutí, ale to, co si vytrpěli za II. světové války, to se nedá slovy popsat, sledovala jsem pořad se zatajeným dechem, nevěděla jsem o rozsahu zločinů chorvatských Ustašovců...

V. Vlk 25.1.2012 0:54

Re: Viděla jsem pořad o Šakičovi, chorvatském kolaborantovi

a spojte si tyto informace o tom, že Německo bylo prvním státem,který uznal "nezávislé Chorvatsko" které  v roce 1991 vyhlásilo nezávislosti na Jugoslávii, čímž byla rozpoutána pětiletá krvavá občanská válka .....

J. Klepal 25.1.2012 9:07

Re: Viděla jsem pořad o Šakičovi, chorvatském kolaborantovi

Dosud vidím cestou ze Senje na Plitvička jezera zcela prázdné vesnice s vyhořelými domy, až na jeden, na němž byl nápis HRVATSKA KUČA.

M. Prokop 25.1.2012 10:32

Re: Viděla jsem pořad o Šakičovi, chorvatském kolaborantovi

Válka nebyla rozpoutána uznáním Německa, ale začala útokem Srby vedenou armádou na Slovince.

Potom povstáním Srbů, žijících na chorvatském území (něco jako u nás sudetští Němci), jejich boji s chorvatskou policí a následoval útok Srbů na Chorvatsko.

Snad s vyjímkou Slovinců (za Rakouska součást Předlitavska) je to v bývalé Jugošce všechno jedna pakáž, kde je tradiční krevní msta, útoky na sousedy a oslavováno neplnění závazků.

Srbové jako nejsilnější a nejpočetnější mají zvěrstev na triku nejvíc, ale ostaní nezaostávají.

Vznikající Jugoslávie vadila Italům, Němcům moc ne a tu podruhoválečnou nemusel nikdo zbytečně rozbíjet, stačila na to zcela sama. Pro okolí to bylo spíše nepříjemné, uprchlíci, organizovaný zločin.

V. Vlk 25.1.2012 12:17

Re: Viděla jsem pořad o Šakičovi, chorvatském kolaborantovi

Před začátkem války v Jugoslávii jsem tam byl. Dokonce jsem se zúčastnil jako divák jedné schůze HDZ Franjo Tudjmana. Na schůzi byli přítomni zástupci HZDS - Slováci od Mečiara a také Rakušané a Bavoráci ze SL -landsmašaftu. Schůze byla bouřlivá  . Po jejím skončení mi můj hostitel hrdě pravil, že když nepropustíme Slováky z českého "otroctví" tak jim půjdou na pomoc bojovat proti "čehůnům" jak nás pojmenovával jeden mladý Slovák ve svém projevu. A onen kolega nebyl schopen pochopit že souhlasíme s tím,ať Slováci jdou,když se jim to líbí. Kdepak, říkal, bude se bojovat jako my budeme bojovat proti Srbům a přátelé říkal, a mrkal na něměcky mluvící hosty -nám pomohou. Koukal jsem jak jelen. za několik měsíců se začalo střílet všude. Naštěstí tahle parta mladých Slováků co se jezdili bratřit s ustašovcema byli skutečně jen osamocení magoři za což Slovákům díky.

B. Brousková 25.1.2012 14:07

Re: Viděla jsem pořad o Šakičovi, chorvatském kolaborantovi

Vysvětlovat balkánská vzájemná zvěstva tím, že na jedné straně byli horoucí a idealističtí vlastenci, to jest bratrští Srbové a na straně druhé sadističí nenávistní nacionalisti, to jest ti ostatní, je poněkud infantilní. Balkánu se nadarmo neříkalo "sud s prachem " už v polovině devatenáctého století.  A když si začnou vájemně vysvětlovat svá stanoviska například stoupenci Velkého Bulharska se stoupenci Velkého Srbska je malér neodvratný. Tak tomu bylo i v tzv. druhé Balkánské válce, to znamená ještě  před tou první světovou. A kupodivu vzájemné slovanství jim v tom nijak nepřekáželo. Ti hodní Srbové se proti zlým Bulharům spojili i s neslovanskými Řeky a nechtěli nic víc než  kousek Bulharska. A ti zlí Bulhaři (hlavně asi proto), že měli krále "německého původu" jim ho odmítli vydat. No uznejte , jestli tohle není důvod k osvobození kusu Bulharska od Bulharů, tak nevím. Každý kdo mohl navštívit Jugoslávii od roku 1965, kdy to strana a vláda povolila, a kdo se o to zajímal, musel být zděšen tou latentní vzájemnou nenávistí, která tam existovala už tehdy.  Stačilo se Srba zeptat na jeho názor na Chorvaty a naopak. Mimochodem oni i ti Bulhaři , alespoň někteří z nich, se domnívají že "Češi jsou národ zlodějů, který díky Bulharům se naučil číst a psát." (To je prosím můj autentický osobní zážitek). Pokud jde o "žalář národů" to jest Rakousko-Uhersko, je potřebné vzít v úvahu, že například před Rakousko Pruskou válkou v roce 1865 v  něm žilo 8 000 000 německy mluvících císařových poddaných , ale dvakrát tolik bylo Slovanů různých národností. Čechů, Slováků, Poláků, Rusínů, Slovinců, Chorvatů a Srbů. Kromě toho 5 000 000 Maďarů, 5 000 000 Italů a 2000 Rumunů. Takový národnostní guláš neexistoval v žádné jiné zemi na světě. Představa, že by bylo možné všechny sjednotit to jest donutit všechny negermány  mluvit pouze  německy, není příliš reálná. Za celou dobu trvání Rakouské říše nepřestala, alespoň  pokud vím, v ní existovat žádná národností menšina.  zajímavost...

B. Brousková 25.1.2012 14:20

Re: Viděla jsem pořad o Šakičovi, chorvatském kolaborantovi

Ještě pro dokreslení. Složení Habsburské armády v roce 1965, tedy rok před rozhodující srážkou s Pruskem o nadvládu v Německu: 128 000 německy mluvících Rakušanů, 96 300 Čechů a Slováků. 52 700 Italů, 22 700 Slovinců,  20 500 Rumunů, 19 000 Srbů, 50 100 Rusínů, 37 500 Poláků, 35 500 Maďarů, 27 600 Chorvatů a 5 100 mužů jiných (!) národností.   ( Údaje jsou převzaty z publikace Vzestup a pád velmocí  Paul Kennedy 1988)

B. Brousková 25.1.2012 14:28

Re: Viděla jsem pořad o Šakičovi, chorvatském kolaborantovi

Oprava.Těch Rumunů pochopitelně dva miliony.

L. Severa 25.1.2012 14:52

Re: Viděla jsem pořad o Šakičovi, chorvatském kolaborantovi

Asi i to století nebude v pořádku.

V. Křepelka 25.1.2012 14:32

Re: Viděla jsem pořad o Šakičovi, chorvatském kolaborantovi

Několik roků před rokem 1980, tedy rokem Titova úmrtí jsem viděl jeden ze dvou prestižních amerických politických týdeníků - už nevím který, zda Newsweek či Time přinesl zásadní článek s výmluvným titulkem na titulní straně, překrývající stárnoucího Tita v nejparádnější maršálské uniformě "After Tito - what?". Ji ž tehdy to rozebral a předpověděl. Jugoslávie stála a padala s Titem. V roce tuším 1994 už za občanské války jsem slyšel přednášku jednoho z českých veteránů daruvarské partyzánské brigády Jana Žižky z Trocnova, který líčil rostoucí vzájemnou rostoucí nevraživost mezi jejich samotnými chorvatskými a srbskými spolubojovníky v desetiletí po Titově smrti. Takže žádné uznání Chorvatska Němci, žádné snahy o rozpad Jugoslávie zvenčí.  

M. Prokop 25.1.2012 15:50

Re: Viděla jsem pořad o Šakičovi, chorvatském kolaborantovi

Souhlas. Mimochodem, moc mne pobavil přerod Miloševiče ze zatvrzelého komunisty v zatvrzelého nacionalistu.

Balkánská lest, to je pojem!

V. Vlk 25.1.2012 16:05

Re: Viděla jsem pořad o Šakičovi, chorvatském kolaborantovi

Vzájemná nenávist je vnitřní a dodaná. O rozporech uvnitř Jugoslávie nikdo nepochybuje. Balkán je skutečně sud prachu a psát o tom,jaks e Bulhaři pokoušeli násilím bulharizovat třeba Makedonii, o tom by byl dramatický román. Nafoukanost až agresivita Srbů je také známa, znám ji osobně na sobě když jsme jezdil do Jugoslávie. Ovšem obrovská podpora starých nacistů pro ustašovce ,jejich sídla ve Španělsku, Argentině a hlavně v Mnichově a Vídni, odkud vedli boj proti Jugoslávii a to včetně vražd a atentátů- viz letadlo nad ČSR , to jsou nezvratná fakta. Ustašovci byli jedni z nejšílenějších pronacistických vrahů, milující Hitlera a Paveliče a jejich činy dobře popisoval v diskuzi zmíněný film. To, že v iredentistických hnutích v Jižním Tyrolsku, (zastavili boje a teror myslím v roce 1969), v Chorvatsku, a stejně tak jejich propojení na sudetoněmecké kruhy naleznete ve stovkách zpráv a článků i v Německu. Tam to byl jednu dobu docela problém.  Myslím že za dalších padesát let vylezou na světlo skutečnosti dnes politicky korektně maskované o úloze určitých částí politického spektra Německa v těchto událostech, včetně rozpadu ČSFR. Na to doposud není odvaha a dostatek materiálů. Ovšem dnes,kdy stoupá –bohužel i pro nás- silná averze vůči Německu v Řecku, Itálii, Španělsku, Irsku i jinde jistě najdeme další informace. Podíl německých nacionalistů  na vyvolávání krizí a destabilizaci jiných států je znám. Lenin do Ruska, Henlein v Česku, Hlinka na Slovensku, a celá řada dalších kolaborantů, o kterých zrovna teď běží na ČT 2 seriál. Dívejte se a nechte se informovat. A učte se.

T. Krystlík 25.1.2012 17:01

Re: Viděla jsem pořad o Šakičovi, chorvatském kolaborantovi

Doporučoval bych se podívat na činy českých soukmenovců, pane Vlku! Měl byste si uvědomit, že Lidice na Němcích zopakovali Češi po WW II na českých Němcích 126krát. A to podle oficiálních cz-údajů. Podle německých odhadů by to bylo alespoň tisíc "Lidic".

H. Lukešová 25.1.2012 17:56

Re: Viděla jsem pořad o Šakičovi, chorvatském kolaborantovi

Pane Krystlíku, válka je hrozná, Češi jistě spáchali zločiny na Němcích a neomlouvám to, ale nacisti zřídili plynové komory ve vyhlazovacích táborech smrti, stříleli lidi v Babyj Jar a stovky Babyj Jarů (v Lodži naciti povraždili 100 tisíc Židů) a tak. Jistě, msta je vždycky špatná, ale to, co dělali nacisti, to se nedá slovy popsat...