19.4.2024 | Svátek má Rostislav


Diskuse k článku

POLITIKA: Cesta k prezidentské demokracii

Vládní návrh změny způsobu volby prezidenta z parlamentní na přímou leží ve sněmovně a čeká nás další nekompetentní diskuze. Tentokrát vylepšená o podezření, že prezidentské milosti lze získat úplatkem. Náklady na přímou volbu prezidenta budou dle oficiálních propočtů 655 miliónů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Urban 27.11.2011 22:52

Re: Plný souhlas

a značně komplikovaná a asi i zmanipulovatelná. Rozhodně neodpovídá požadavku doby.

J. Urban 27.11.2011 22:51

Už teď je politcký systém (za jehož součást považuji i volební systém) značně složitý

a neefektivní. Na druhou stranu zajišťuje jistou kontinuitu a brání excesům. Ústava a polit. systém výmarské republiky byly asi jednodušší, ale zato jak to v r. 1933-45 dopadlo. Požádal bych odborníky o analýzu slovenského systému. Připadá mi tak akorát - včetně té přímé volby presidenta a starostů.

A. Špronglová 27.11.2011 19:00

Souhlasim s auto rem,

Posledni vec co potrebujeme je aby se nekdo Klausovych kvalit a stylu dostal Na Hrad, papa Klause bylo vice jak moc a ceho je moc toho je prilis!

M. Prokop 26.11.2011 21:31

Re: Plný souhlas

V USA je volba nepřímá.

B. Rybák 26.11.2011 13:58

Plný souhlas

Ano. Věřit tomu, že volba prezidenta nebude výslednicí zájmů "našich" masmédií (jejich zahraničních vlastníků a inzerentů), jimi načasovaných afér a jejich koalice s některými EU-Hujerskými stranickými sekretariáty a postkomunistickými zbohatlíky, by mohl jen opravdový naiva. Autoři názoru, že přímo volený prezident bude mít méně pravomocí než ten současný, patrně sází na úplnou a všeobecnou ztrátu soudnosti, pokud ovšem soudnost neztratili sami.

J. Bakkal 26.11.2011 11:50

Re: Autor clanku pouze naznacuje, ze volit prezidenta primo ...

Obojí!

J.B.

T. Pansky 26.11.2011 10:59

Re: Autor clanku pouze naznacuje, ze volit prezidenta primo ...

To je otazka nebo Vas nazor?

J. Bakkal 26.11.2011 10:28

Re: Autor clanku pouze naznacuje, ze volit prezidenta primo ...

A nebylo by, pane Panský, vhodnější zrušit funkci prezidenta, ombudsmana, celý senát a snížit počet poslanců na 100 - 150 ks, případně se vrátit k císařipánu?

J. Charvát 26.11.2011 10:14

Plný souhlas

Přímá volba presidenta by vedla k ještě většímu chaosu. Mohla by mít smysl jen při zcela přeoraném ústavním systému, k němuž se nikdo neodhodlá. A argumentovat vůlí voličů může jen anarchista. Stačí si vzpomenout na zjitřené emoce při dělení republiky. Kdyby se tehdy ptali politici referendem, lid by si jistě zvolil pokračování dvoudomku. Ještě dneska by se politické representace do krve hádaly. No a při zvolení antagonistické sestavy president-parlament by to možná bylo ještě horší - to by byl ping-pong s návrhy zákonů. Prostě nejsme Švýcaři ani Američani. Připomenu, že ti druzí mají sice přímou volbu, ale zas nikoli předsedu vlády. Tuším, že ti první sice presidenta mají, ale snad o tom ani neví (a my vůbec. Ještě snad kdybychom uměli - jako Švédi před lety - zrušit Senát jako nadbytečnou "politickou pojistku", když už si živíme presidenta, ale to je taky idea z hájemství sci-fi. Prostě na změnu nejsme připraveni, tak by se na ni mohli politici vyp..nout a dělat raději něco užitečnějšího, než je prázdná diskuse nad změnou, která by za současného stavu věcí byla leda k horšímu.

T. Pansky 26.11.2011 5:57

Re: Autor clanku pouze naznacuje, ze volit prezidenta primo ...

Mala technicka poznamka: lide, kteri by se radi aktivne angazovali v politice, by se meli vyvarovat pouzivani nesmyslu jako napr. "urednicka vlada". Ceska ustava nic takoveho nezna. Vlada, o ktere autor referuje, byla velkou koalici ODS-CSSD (Lidovci se ji odmitli zucastnit).

T. Pansky 26.11.2011 5:54

Autor clanku pouze naznacuje, ze volit prezidenta primo ...

... v ceskych podminkach neni tradicni a nezapada to celkoveho kontextu ustavy. Ma pravdu? Predevsim je treba poznamenat, ze ceska ustava je napsana pomerne velmi spatne a nesourode. Ac se ceska ustava ohani moci lidu, neni to pravda. Vetsinu moci drzi stat se svymi nevolenymi institucemi. Na volenem poli potom dominuje Poslanecka snemovna, ktera opet neni volena primo, ale skrze stranicke sekretariaty. ... Prima volba tedy mozna uplne nezapada do ceskych ustavnich tradic, nicmene, byl by to dalsi maly krok v navratu moci lidem. Ze jsou obcane politikou pomerne znechuceni? Je to dano prave tim, ze si obcane uvedomuji svoji bezmoc oproti hradbe stranickych sekretariatu. Reseni: prima volba prezidenta, zrovnopravneni Senatu na uroven Poslanecke snemovny, volby soudcu a policejnich reditelu. top0625top@live.com