28.3.2024 | Svátek má Soňa


Diskuse k článku

OSOBNOST: Jan Roháč z Dubé

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
B. Šourek 8.9.2011 23:53

Boj za pravdu

I mezi komunisty bylo mnoho poctivých hrdinů, ochotných pro svou víru (ideologii) položit i život. A přesto nebojovali za pravdu.

P. Urban 8.9.2011 16:24

Malá poznámka

Jan Roháč z Dubé & spol. nebyli popraveni na Staroměstském náměstí, ale za hradbami, v prostoru dnešní křižovatky U Bulhara. Šlo o upomínku podobné popravy, jaké se dostalo jedné významné loupežnické tlupě za vlády Václava IV.

M. Procházka 8.9.2011 13:31

Jan Roháč ......

Pane pastore,kromě Jana Žižky  máte další modlu,dalšího lapku,který ani nevěděl čí je.Nebýt Palackého a Jiráska,koho by jste uctívali?.

O. Kadlec 8.9.2011 13:47

Re: Jan Roháč ......

Stačí jedno slovo: troubo!

P. Sulc 8.9.2011 20:28

Re: Jan Roháč ......

Tak to je, velkovraha Dzugasvilliho uz sundali, velkovrah Zizka stale stoji a pro pripitomele, upistene vlastenecky je to stale vzor.

P. Janoušek 8.9.2011 21:18

Re: Jan Roháč ......

Prokrindapána pane Sulci, Stejnými vrahy jsou třeba Napoleon, angličtí králové dobývající Skotsko a i třeba George Washington neb i ten se vzbouřil proti zažitým pořádkům.

M. Martinovská 8.9.2011 23:35

Re: Jan Roháč ......

No, no. Washington možná upálil trochu míň lidí.

P. Sulc 9.9.2011 0:46

Re: Jan Roháč ......

Chcete tim rici, ze zmineni panove zamerne vyvrazdovali civilni obyvatelstvo dobytych mest ? Didy Napoleonovy zemrelo jiste spousta lidi, milion, vice? Jenze nedal kompletne vyvrazdit treba Stugart , Lyon ci tak nejak. Ani GW to nedelal, nebo mi neco uslo?Ani ti kralove ne, zato to delal Dzingizchan, Timur Lenk, Zizka, Prokop Velky. Jiste by se v dejinach naslo vice podobnych hrdinu. Ale vymordovat stovky osad, vesnic a mest jen proto,ze nechteli uznat ''''kalich'''' ? Upalovat proto farare a mnichy a pritom se dozadovat uznani od papeze? Husitstvi je skvrna na ceskych dejinach, prava doba temna, ne kulturni baroko jak nam to Jirasek tluce do hlav.

J. Roth 8.9.2011 10:38

Bratře faráři,

Jan Roháč byl ultrafanatik, vrah, lupič a zemský škůdce. Lidé jako on přivedli země koruny České na pokraj totálního krachu. Kdybych v našem sboru při kázání slyšel podobnou adoraci takového gaunera, vstanu a odejdu během bohoslužby. A venku si odplivnu.

O. Kadlec 8.9.2011 11:52

Re: Bratře faráři,

...a myslíte že si v Nebesích budete moci odplivnout? A jak tamodtud vůbec odejdete?

J. Roth 8.9.2011 12:58

Re: Bratře faráři,

Prosím? Vysvětlete.

O. Kadlec 8.9.2011 13:05

Re: Bratře faráři,

Vy jste napsal, jak byste se - hypoteticky - choval v lysé v kostele. Jako vidlák, říkám. No jo, ale co když se v Nebesích - předpokládám že s tímto cílem počítáte, když chodíte do kostela - potkáte Jan Roháče z Dubé nebo tam na něj uslyšíte něco podobného? Co pak?

J. Roth 8.9.2011 13:59

Re: Bratře faráři,

Hovořil jsem hypoteticky o našem pražském sboru, nikoliv o Lysé. Ostatní vaše slova nekomentuji, představy o "Nebesích" máte asi jiné, než já.

O. Kadlec 8.9.2011 14:13

Re: Bratře faráři,

Ať jsou představy jakékoli, stále jde o stejnou otázku. Evidentně se takovými otázkami nezabýváte. To je vaše věc.

Každopádně se dopouštíte daleko větší chyby, než autor. Aktualizace. Vy se domníváte, že Jan Roháč z Dubé byl tím, za co ho máte.

J. Roth 8.9.2011 14:42

Re: Bratře faráři,

A nebyl? Historická fakta hovoří jasně. A proto mi vadí, když se farář sboru mé církve pokouší jej adorovat. Spíš bych něco takového čekal od kališnických skinheadů.

Ad představy - zabývám, jako každý věřící křesťan. Ale nejsem si jistý a proto skutečně nehodlám uvažovat ve smyslu - co udělám, až v posmrtném životě někoho někde potkám.

O. Kadlec 8.9.2011 14:53

Re: Bratře faráři,

Fakta o středověku zjevně neznáte. Máte ovšem jakousi představu, a děláte na jejím základě smělé, leč mylné závěry.

M. Martinovská 8.9.2011 19:00

Re: Bratře faráři,

A vy znáte fakta o středověku? Odkud, prosím?

O. Kadlec 8.9.2011 19:27

Re: Bratře faráři,

Jo, já jsem to studoval. Takže nějaká fakta bych znal. Samozřejmě daleko více jednotlivých fakt zná zas někdo jiný. Důležité je, že daleko daleko víc než třeba já toho ví o husitech a Janu Roháčovi František Šmahel a Petr Čornej, z nedávno zemřelých František kavka. Takže pokud člověk na základě vlastní četby dojde k naprosto odlišným závěrům, než profesionál, který se tím zabývá celý život - to nevylučuji! - měl by mít pro svá tvrzení fakt silné argumenty. A né že je o tom jen přesvědčen.

M. Martinovská 8.9.2011 23:34

Re: Bratře faráři,

to chcete tvrdit, že jste četl od Petra Čorneje o Janu Roháčovi z Dubé a jeho popravě? Nemohl byste přece o něm psát jako o nějakém hrdinovi.

V. Novák 8.9.2011 9:47

Hynce Ptáček z Pirkštejna nebyl s Roháčem z Dubé nijak příbuzný.

I když tento omyl je staletý. Pirkštejnové patřili k severočeským pánům erbu ostrve, Ronovcům. Jednou z větví Ronovců byli i páni z Dubé - ovšem ze severočeské Dubé. Jan Roháč z Dubé patřil k Benešovicům erbu zavinuté střely, též "odřivous" a psal se podle hradu Stará Dubá na Sázavě. Genealogicky neměly oba rody z Dubé společného pranic.

Oba rody z Dubé se pletly už současníkům, zvláště když si páni z Lipé (další ronovecká větev)  dali rovněž na Sázavě postavit hrad Pirkštejn a jedna z jejich větví se začala podle něj psát.

Důvod laxního přístupu Hynce Ptáčka k obléhání Sionu tedy musel být jiný. Možná úcta ke starému husitovi a jeho pevné víře i jeho poněkud donkichotskému vzdoru. Jan Roháč nebyl žádný lapka a Zikmundovi nepřátelství opověděl řádně opovědným listem, jako šlechtic šlechtici. Čímž ho ale tím víc urazil, protože dal jasně najevo, že ho neuznává za krále a pána, ale za někoho na své úrovni.

P. Sulc 8.9.2011 4:32

Velky bojovnik Jan Rohac,

bojoval se Zizkou. Bojoval take pri dobyvani Chomutova, nevite? Tatik Zizka nechal povrazdit vsechno obyvatelstvo, 2500 lidi, az na tricet, kteri meli pohrbivat ty zatvrzele katoliky. Slavny hrdina Rohac, bojoval take na Slovensku ? Tam husite vyvrazdili stovky osad a vesnic, i mesta a hlavne vypalili 170 klasteru. Mnichy, pokud neutekli, jak jinak, upalili. Kazdy klaster mel knihovnu, vetsi ci mensi, jak krasne asi ty pergamenove, rucne psane kodexy horely, jak horela latinska literatura k pocte tech bajecnych husitu. Vsak se ti zizkovy mladenci snazili :statisice lidi povrazdenych a co se dalo znicit a ne ukrast, bylo zniceno.. A literatura z te doby se temer nezachovala, byla spalena. No, treba neco zbylo, pak to ale ukradli protestanska vojska, luterani svedske armady o 200 let pozdeji a dnes to zaplnuje svedska musea. Pan buh se asi za bricho popadal, kdyz videl jak se jeho stoupenci, krestane, jeho jmenem morduji a jak se pri tom hlasite dozaduji tolerance. Takze, pane autore, prestante blbnout. Ty vymysly Palackeho, opakovane Jiraskem i tim chlipnym starcem Nejedlym, ty prece uz davno neplati.

P. Janoušek 8.9.2011 7:26

Re: Velky bojovnik Jan Rohac,

Dle Vašeho zvyku pane Sulci. Naplivat. Já myslím, že bojovali úplně stejně jako strana opačná. Kdyby strana protivná byla tak tolerantní a osvícená jak se pravděpodobně domníváte Vy, husitské války by bývaly nebyly.

L. Písařík 8.9.2011 14:18

Re: Velky bojovnik Jan Rohac,

Pane Janoušku, přestavte si, jak se děti kolem Trnavy učily, jak husité pořádali spanilé výpravy proti Uhrům a nevěděly, že to byli jejich prapředkové, které husité masakrovali. Ale oni to nevěděli ani jejich učitelé. Husité nebyli žádní beránci a dovoluji si odhadnout, že vrátili vývoj v zemích České koruny nejméně o 50 roků zpět.

O. Kadlec 8.9.2011 14:37

Re: Velky bojovnik Jan Rohac,

Že to nebyli žádní beránci vědí všichni. Že vrátili vývoj České koruny o 50 let zpět je ovšem nesmysl. Naopak. Urychlili ho. To válka někdy dělává.

Čím byste chtěl tu svou tezi doložit?

M. Martinovská 8.9.2011 18:58

Urychlili vývoj, ano, jde o to, kam.

Urychlili všeobecný rozvrat, hladomor, kulturní zaostalost. V roce 1421 byla u nás bitva na Vítkově a ve Florencii byla postavena 1. renesanční stavba. Někde stavěli, jinde bořili, upalovali, ničili.

O. Kadlec 8.9.2011 19:35

Re: Urychlili vývoj, ano, jde o to, kam.

To je příliš zjednodušené, i když s opožděnou renesancí máte pravdu. Za války samozřejmě - rozvrat, hladomor, múzy kuš. Ale ten na koho jsem reagoval, napsal něco jiného: že se vývoj vrátil 50 let zpět. Nevrátil. Naopak. Ta válka vývoj urychlila, jako třeba druhá světová přece rozmlátila Evropu, ale vývoj světa urychlila, a ne vrhla zpět. Pan Písařík se zřejmě zasekl u té renesanční architektury, která se sem nerozšířila. Husitství totiž prohloubilo izolaci Čech. Kdyby se ale stalo to co pan Písařík napsal, země by se ocitla zhruba tam kde byla po Velkém moru, tedy za Karla IV., nebo dokonce před ním. To je ale na první pohled nesmysl, žejo!

P. Sulc 8.9.2011 20:25

Re: Velky bojovnik Jan Rohac,

Pane Janousku, mate za to, ze dvakrate spatne je jednou dobre? A jinak: nez upalili v Kostnici toho zvanila, ac koncil delal vse mozne i nemozne, aby k upaleni nedoslo, byl v Cechach celkem klid.A tatik Zizka se vyradil kdyz bojoval, jak ted leze na svetlo , proti Polakum na strane Teutonskeho radu. A nebo jako Jednooky janek olupoval pocestne v jiznich Cechach. Ovsem, vylupovat, vyvrazdovat cela mesta, to bylo jine kafe. Asi moc ctete Jiraska. ''''Ac vypadam na paska, ctu Alojsa Jiraska''''. Tohle se rikal jiz v padesatych letech.

M. Matura 8.9.2011 12:27

Re: Velky bojovnik Jan Rohac,

radím alespoň přečíst v současnosti velmi dobře zdokumentované a zpracované prameny od Petra Čorneje "Světla a stíny husitství" a posléze vstupavat do diskuze vybaven základními znalostmi. Tím neobhajuji žádnou stranu, ale je třeba se naučit čerpat z pramenů a nepoužívat dezipretace.

P. Janoušek 8.9.2011 21:10

Re: Velky bojovnik Jan Rohac,

Ano. Čerpám z pana Čorneje, Ivanova. Prostě husiti nebyli o nic lepší ani horší svých nepřátel. Proč bychom se měli stydět za Žižku? Stydí se snad Angličani za Robina Hooda? Že bojoval v Polsku a byl v lapkovské družině? Pokud vím, dostal od krále milost a basta.

Ano, husitství izolovalo České země od okolního světa, ale nakolik to bylo samotným husitstvím a nakolik ty země izoloval okolní svět za to, že nechtěli husité věřit v Boha po většinovém způsobu? Záměrně zde nepíši o důvodech majetkových.

No, a nazvat Husa jen žvanilem je opravdu malinko sprosté.

B. Šourek 8.9.2011 23:57

Re: Velky bojovnik Jan Rohac,

Ano, základní rozdíl je v tom, na čí straně byla pravda. Ani náhodou to nebylo na straně husitů.