23.4.2024 | Svátek má Vojtěch


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
F. Eliáš 8.4.2011 12:18

Testy scio jsou relativně dobré

Rozhodně ale nemají ve školství žádné místo. Školství, až po to středoškolské, je plně financováno daňovými poplatníky. Testy by mělo vytvářet ministerstvo školství. Tak náročná práce to není. Snad se mezi jeho zaměstnanci najde pár těch, kteří budou tolik duševně na výši a testy ve stylu Scia hravě vytvoří. Testování musí být, bez výjimky, bezplatné. Studijní příprava na dobře sestavený test studijních předpokladů není možná. Studijní předpoklady se vytváří od narození dítěte a jsou dány i geneticky.

B. Michal 8.4.2011 12:58

Re: Testy scio jsou relativně dobré

...hravě vytvoří...?

To jistě ano, ale budou to jen testy "ve stylu". Zkuste si to někdy. A pak ještě ověřte, že dobří v testu dopadli dobře, horší hůř, a špatní špatně. Na to totiž musíte mít stále doplňovanou databázi úloh, které po každém použití zpětně vyhodnotíte (tedy jejich relevanci).

..testování musí být, bez výjimky, bezplatné...

Uchazeč (na střední školu) platí za přijímačky? Nebo zakážete i školám, aby dělaly (placené) kurzy, připravující uchazeče na přijímačky? Nebo co má být ta bezplatnost?

Více méně zopakuji příspěvek z minulé diskuse: absolvovali jsem to před 2 roky (z 5. a 7. třídy), stálo nás to cca 500 na dítě za sadu testů včetně tabulek. Tomu mladšímu, který působí méně jistě, jsem zaplatili i přijímačky na nečisto - ale dosáhl tam stejných výsledků, jako ve cvičných testech doma.

T. Vodvářka 8.4.2011 5:59

Apologetizace pana Kartouse

Pan Kartous si z článku pana Červinky vybral povětšině výtku o sociání neúnosnosti Scio testů /tedy velké náklady na přípravu/ s kterou polemizuje. Nezdůvodnil však dle mého základní výtku, co Scio testy vlastně zkoumají.

Scio testy jsou založeny na nutnosti bleskového rozhodnutí. Pokud nahlédneme do archů kupříkladu matematiky z letošního jara, máme zde 30 úloh, na něž je vyčleněno 60 minut. /2 minuty na jednu úlohu/. Kupř Karel vyjel v 10 hodin ba výlet rychlostí 5m/s. V kolik hodin dorazí do cíle, jestliže na mapě s měřítkem 1:450000 je jeho cesta dlouhá 2 dm? Tento příklad je jistě řešitelný, ale jistě ne za 2 minuty, pokud jedinec není cvičen, aby tento příklad předtím mnohokrát spočítaný jako modelový ihned vyřešil. Pokud by se měl zamyslet nad řešením tohoto problému, dalo by mu to více práce a pravděpodobně se stejně správným výsledkem.

A v tom je dle mého jádro problému - Scio test neřeší inteligenci, kreativitu, schopnosti. Řeší momentální "naučenost" zvládnout Scio test. Jistě se shodneme na tom, že vystresovaný žák 9. třídy, který se hlásí na prestižní gymnasium, může udělat banální chybu těsně před posledním výpočtem. Liší se tím významně od jiného, který vůbec neví, jak takový příklad spočítat. V Scio testu jsou si rovni, zatímco při opravě příkladu kantorem by ten první měl být zvýhodněn před druhým.

Dle mých zkušeností používají Scio testy školy, kde si ředitel nechce lámat hlavu přípravou, chce mít klid a nebýt v podezření, že předem dal znění příkladu některým VIP rodičům. Cena za Scio testy je velká, neboť přes toto síto neprojde hodně nadaných, avšak pomalejších studentů. Nepřál bych panu Kartousovi, aby jeho nadané dítě zůstalo jednou před branami školy, kterou by jistě zvládlo jen proto, že se nad každým problémem zamyslí o cca 30 sec déle než jeho vrstevníci.

F. Eliáš 8.4.2011 12:23

Re: Apologetizace pana Kartouse

Úplně s vámi souhlasím. Vlastně úplně ne. Viděl jsem Scio testy studijních předpokladů, které se opíraly především o inteligenci, i o to kreativní myšlení a prostorovou představivost.

K. Dvořák 8.4.2011 23:52

Re: Apologetizace pana Kartouse

Pri vsi ucte, vami uvadeny priklad je bezpochyby resitelny za  mene nez 2 minuty. Je sice malinko skolsky, ale snadno resitelny zpameti. Jeho rychle vyreseni nevyzaduje vice nez urcitou zkusenost s resenim podobneho typu uloh a zvladnuti uzitecnych dovednosti typu prace s meritkem mapy nebo prevody jednotek.