19.3.2024 | Svátek má Josef


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
K. Khun 15.12.2010 23:10

Co s tím? Kdo za to může?

Jak vymést tento Augiášův chlév? 1. Opět sjednotit osnovy (kdo zavinil decentralizaci?!), 2. Objektivními testy zjišťovat úroveň znalostí žáků, výsledky zveřejňovat a zohledňovat při rozdělování peněz školám, 3. Omezit množství středních škol, 4. Státní maturita, obtížnost stanovit podle nejlepších, výsledky zveřejnit, 5. Odstranit parazity školství, 6. Okleštit autonomii škol a obnovit kontroly (zřizovatel nebo školní inspekce jsou dnes ve škole schopni zkontrolovat pouze docházku, účetnictví a podpisy v třídní knize!!!).

 

Mne osobně by zajímalo, kdo takový nepořádek zavinil. Jména, data.

K. Khun 15.12.2010 23:09

V čem je problém?

Největším problémem školství je, že nikdo nepoměřuje a nehodnotí výsledky škol (=znalosti žáků a studentů), nýbrž prostředky, které používají. Tomu je vše podřízeno při chodu školy a při lovu žáků. Vede to k nevídanému plýtvání penězi zřizovatele nebo sponzora a k plýtvání časem učitelů i žáků bez výsledného efektu. Školy nakupují nesmyslné množství drahých pomůcek (např. interaktivní tabule), čerpají statisícové granty na nepochopitelné akce (např. 4 denní studijní zájezd do Londýna autobusem). Vše se patřičně prezentuje na webu nebo při dni otevřených dveří, takže případný zájemce o studium nabyde dojem, že vstupuje na Sorbonu. Dále je nutno se zviditelnit na Sv. Václava, na Halloween, masopust, před Vánocemi, na Velikonoce atd. atd. Zpravidla čím více se škola prezentuje, tím méně gramotní žáci ji opouštějí.

K tomu pár dní ředitelského volna a každou chvilku prázdniny. Když se sečtou všechny absence žáků, výsledek vám vezme dech: promrhá se až 30% času (3 měsíce z 10!!!).

Učitel je hodnocen podle toho, s jakou vervou se do stavby takové Potěmkinovy vesnice zapojí. Není divu, že ti, co chtějí učit a naučit, ztrácejí motivaci a opouštějí profesi.  Škol je hodně, ale žáků málo, proto je třeba jim ve všem ustoupit (a pouze chválit!). Tempo výuky se určuje podle nejhloupějších. Nástěnka s nejlepšími žáky ve škole být nesmí (protože by narušila ego těch, co na ní nejsou).

A pak jsou tu školní parazité. Na lokální úrovni prevcentra a pedagogicko psychologické poradny, na republikové SCIO, CERMAT + x dalších nezbytných výzkumných ústavů a poradenských firem.

 

P. Vandas 15.12.2010 16:45

Zrušit ministerstvo školství.

 Marie Terezie zavedla povinnou školní docházku. Zákonem stanovila povinnost obcí financovat obecné školy. Základem výuky bylo trivium, to je povinnost naučit žáky od šesti do jedenácti let, číst pasát a počítat. Toto trivium, jak se zdá, dělá problémy dnešnímu školství větší, než za Marie Terezie. Navrhuji zrušit ministerstvo školství, všechny zaměstnance téhož propustit bez náhrady, budovu vypálit a ruiny posolit, aby už nikdy nemohlo být znovu vybudováno. Jako Kartágo. Obce budou platit obecné školy i bez ministerstva a žáci budou umět stejné prd, jako s ministerstvem, rozpočtu se uleví, obcím se uleví a školám bude konečně pomoženo.

J. Skotnica 15.12.2010 21:18

Re: Zrušit ministerstvo školství.

A proc jenom tohle? Nejste minimalista, pane Vandasi? Hezky vecer pri myslence na ruseni ministerstev skolstvi, kultury a dalsich preji z mobilu. Tolik veci se obejde bez rad "moudrych".

P. Vandas 15.12.2010 21:37

Re: Zrušit ministerstvo školství.

 V tomto ohledu minimalista nejsem. Ministerstvo životního prostředí by při vypalování a solení ruin, jistě mělo přednost. Ministerstvo pro místní rozvoj, Ministerstvo zemědělství Ministerstvo průmyslu, i jiné zbytečné úřady bych zrušil bez náhrady.Stačilo by Ministerstvo policie, spravedlnosti(pouze pokud by mělo pravomoci vyhodit úplatné soudce) , Ministertvo války a místo Min. financí, bych obnovil funkci Kancléře státního pokladu, neb  Ministerstvo státního dluhu nepotřebuji.

L. Severa 15.12.2010 15:16

My se stále chlubíme a poukazujeme na to

jak jsme kulturní národ, protože každý máme doma knihovničku.  Je to ovšem tradice, možná vzniklá již v době temna, protože stále byly některé knihy na indexu, ať již za Hitlera, nebo za komunistů, kdy byla z knihoven vyřazena   Čapkova díla, Verneovky, prostě všechno "co nešlo s námi". Čtvrteční fronty před knihkupectvími jsou  pro mladé lidi nepochopitelné, vždyť si můžou vypůjčit cokoliv ve veřejné knihovně. Ale nevypůjčují, doba se změnila. Nenalhávejme si, rozvoj techniky má i svoje negativa a není to naříkání pračlověka Janečka. Televize(nač číst prince Bajaju, když to můžu vidět v televizi, Tři mušketýři byli nesčetněkrát zfilmováni- úmyslně cituji tuto literatůru, protože na té jsme se učili číst), počítače, možnost cestování. Je toho mnoho co mění styl života. Co Čech to muzikant. Ano, když neexistovala reprodukovaná hudba, chasa večer zpívala na návsi a každý kluk fidlal na housle. Když byla hodina zpěvu tak si učitel  okamžitě zjistil kdo zpívá falešně a už ho nenechal zpívat.  Dnešní výuka zpěvu musí být pro kantory utrpením.         Scio testy(nevěděl jsem, že se to tak jmenuje) jsou neskutečný výmysl. V otázkách pro řidiče byla na př.dotaz na něco co se nesmí  aby řidič neohrožoval buď "jiné", nebo "ostatní"účastníky dopravy. Asi je v tom nějaký akrytý rozdíl, pro normálního smrtelníka nepostřehnutelný.  Pokud se týče maturit, tak se již toho tolik nakecalo a stálo to tolik peněz, že v době kdy se má šetřit je nasnadě otázka, zda by z ministerstva školství nemělo odejít víc než 10% úředníků.

M. Prokop 15.12.2010 15:26

Re: My se stále chlubíme a poukazujeme na to

Ministerstvo nejlépe zrušit.

P. Fiala 15.12.2010 13:17

Poznámka k hodnocení

Veřejnost je zaplavována povrchními informacemi.  Málo kdo jde na "základ" jako autor.

K řešením : přidal bych nový předmět: JAK optimálně získávat vědomosti a pamatovat si je (JAK nám fungije mozek).

S delší dobou známou skutečností, že TV "programuje" náš mozek, by se mohli poslanci VV také obrátit na ústavní soud, zda je tato situace v souladu s ústavou a lidskými právy, speciálně s právy dětí.

R. Tichý 15.12.2010 13:15

Znalosti dětí

Já jsem si vytvořil jinou hypotézu o úrovni vzdělání dětí.

Spočívá v tom, že dnes hodnocené patnáctileté děti jsou dětmi lidí, kterým bylo v roce 1989 zhruba 20-25. Tihle studenti najednou při svém dospívání vpadli do vzduchoprázdna. Najednou se mohlo všechno a co se muselo bylo označeno komunistickým přežitkem. A v systému všechno můžeš začaly vychovávat děti. Ty dnes mají minimální znalosti, nemají povinnosti, ale mají spoustu práv. Myslím, že za další dvě generace se to vyrovná, protože dnešní free patnáctiletí dopadnou tvrdě.

J. Havelka 15.12.2010 11:13

Zredukovat počet maturitních oborů.

Nevím, jestli redukovat MŠMT, ale vím, že je nutné zredukovat počet středních škol s maturitními obory. Školy mají zoufalý nedostatek žáků. Každý uchazeč se dostane na libovolný maturitní obor, snad vyjma elitních gymnázií. Známky ze ZŠ pro přijetí na maturitní obor nejsou podstatné a vědomosti už vůbec ne. Na strojní průmyslovce jsem učil žáky s mnoha čtyřkami ze ZŠ. Tak proč se na ZŠ snažit a učit se. Učení je práce. Zabírá spoustu času a omezuje jiné příjemné činnosti. Cvičení schopnosti učit se,soustředit se, zapamatovat si a schopnost vybavit si naučené je zcela nezbytné.

K testům: Skutečně se dají do jisté míry častým užíváním nacvičit. Řekl bych, že i různé neoficiální testy IQ. Zkoušel jsem je to se studenty střední školy. Zpočátku katastrofa, časem stále lepší výsledky i jinak špatných žáků. Bez zařazení "žádná odpověď není správná" postupně nepoužitelné. Žáci mistrně odhadovali správné odpovědi a o znalostech to tedy nebylo.

A. Čepek 15.12.2010 11:36

Re: Zredukovat počet maturitních oborů.

Na počátku třetího tisíciletí by snad testy nemusely nabízet jen zaškrtávání z fixní nabídky, ale i odpovědi typu "jaká je výsledná hodnota" (dopočítat, odhadnout). To by se ale musely dělat na počítači a ne postaru na papíře (tuším je tento "osvědčený papírový model" použit u státních maturit, je tomu tak?).

J. Anděl 15.12.2010 11:09

Děkuji za článek

Dobrý názor.

Ono to asi bude trochu někde mezi, ale článek určitě skvěle zapadá do nezbytných úvah k tématu. Děkuji!

V. Huebschmann 15.12.2010 11:02

na blbý článek blbá reakce

A co testy IQ ?-pane Václave Vlku st.jste opravdu mimo.......

J. Bakulová 15.12.2010 16:36

Re: na blbý článek blbá reakce

Milý pane,

mám špatné prostorové vidění, vůbec mizerně vidím. Ty vaše slavné testy inteligence jsou v jedné části na dobrém vidění založeny. Jsem tedy blbec, aspoˇň podle těch vašich slavných testů. Přestože jsem blbec, bývala jsem jedna z nejchytřejších ze třídy a vystudovala bez problémů. Moc nevěřím žádným testům, vypočítat příklad vás nenaučí, knihu za vás taky nepřečtou.

V. Běhal 15.12.2010 8:14

Zredukovat Ministerstvo školství

Minsterstvo školství zabírá dva veliké panáce na Malé straně. Ty stovky úředníků plus Výzkumný ústav vyvíjí aktivitu a svoje výmysly přenáší do škol. Příprava státních maturit trvá 10 let a není hotová - to je produktivita!

 Žáci a studenti se nesmí  biflovat, jenže necvičí-li se paměť, tak nakonec člověk nic neví. Hráč, který je sice technicky na výši, ale zadýchá se po přeběhnutí hřiště je k ničemu.

V knize Život na dně píše T. Darymle, lékař z menšího města v Angli, své zkušenosti s absoventy státních škol. Nedokážou porozumět tříslabičným slovů, neumí násobilku o ostatních vědomostech nemluvě. Žáci, kteří se chtějí učit jsou terorizováni svými spolužáky a učitelé liberálními intoši, kteří nedovolují žáky hodnotit, aby tito neztráceli sebedůvěru a svoji osobnost.

Problém je matematika a její učitelé, kteří přesvědčují studenty, že je těžká, dělají z ní vědu, takže odradí většinu studentů a ti jdou studovat různé pavědy, takže máme nedostatek inženýrů. Na zvládnutí matematiky je málo hodin, studenti gymnázií si musí platit doučování, jinak by propadali.

F. Eliáš 15.12.2010 10:02

Re: Zredukovat Ministerstvo školství

Máte pravdu

A. Čepek 15.12.2010 7:47

chyták

Uvedený chyták je smutným dokladem nedostatečné úrovně ekonomického vzdělání naší populace. Každy ekonom přeci ví, že kvarteto hraje dvouminutovou skladbu 8 muzikantominut.

F. Eliáš 15.12.2010 7:17

Reformy jsou blbost

Na školství, na kantorech a na našich dětech se podepsala reforma, které se říká, bůhví proč,  kurikulární. Byla vytvořena neumětely, lidmi, kteří v životě neučili. Byly zrušeny osnovy a každá škola musela vytvořit svůj ŠVP. Každá škola snižila své požadavky na žáky. Začalo se bojovat proti biflování a memorování. Přestalo se sledovat, jak rychle žáci umí číst. Průměrný středoškolák dnes při čtení koktá a málem jezdí prstem po textu. Jenže bez čtení není možné učení. Učení, které děti přestaly mít rády, protože si na ně nezvykly v nejnižších třídách. Existuje snaha zavádět do škol nové věci, nové metody a rušit ty osvědčené. Řada mudrlantů se domnívá, že nové, moderní znamená efektivnější a lepší.

J. Chládek 15.12.2010 6:30

reformy.

Poprvé napsal pan autor článek, se kterým mohu souhlasit v plném rozsahu, ještě by se dalo napsat to, že od převratu v r. 89, je školství samá reforma, mám pocit, že to nikdy neskončí a nebude se tu normálně v klidu učit. Myslím si, že pokud se někdo s odpuštěním "seje" do školství měl by se hlavně ptát učitelů.

A. Čepek 15.12.2010 8:13

Re: reformy.

Berte to tržně, ministerstvo je komoditou, poměrně nízké ceny, která je používána při směnném obchodu, kterému politici vznešeně říkají koaliční vyjednávání. Dosazený ministr či ministryně pak musí ve vládních pracovních výkazech vykazovat činnost a tak se reformuje a kurikuluje až padaj šindele.

O. Vašek 15.12.2010 10:11

Re: reformy.

Školství je samá reforma užhodně dlouho. Já jsem se učil číst normálně, můj mladší bratr globálně. Můj starší syn se učil počítat, mladší množiny. (Takže se stalo, že měl určit, kolik kytiček zbyde, když se z pěti utrhnou dvě. Věděl to pochopitelně zpaměti, ale dostal téměř hysterický záchvat, protože nevěděl, jakou pastelkou ohraničit kterou množinu. Bohužel věděl, že když to udělá "špatně", bude ve škole zle.) Období první republiky bylo reformátorů plné. Možná to nebylo tak sešněrované státem, ale divné věci se děly vždycky. A že jsou žáci stále hloupější a nevzdělavatelnější, to se tvrdí od starých Babyloňynů, ne-li od pračlověka Janečka.

Jako nejrozumnější mi připadá, aby se ti, kteří něco dovedou, měli líp a ti ostatní hůř. Jenže někdo dovede stavět mosty a jiný dovede zastupovat lumpy před soudem. Co když to zařídit ideálně nejde? Ono na tom spontánním řádu něco bude.

T. Vodvářka 15.12.2010 5:34

Skvělé !!

Celé naše školství je založeno a studenti jsou terorizováni systémem Scio zkoušek. Tento systém byl původně vymyšlen pro .....americkou námořní pěchotu, tedy jednoznačně pro účely rychlého rozhodnutí, jak rychle vystřelit správným směrem. Což - jak víme - je pro život nepostradatelné. A tak místo sofistikovaných testů, které budou šity na míru té které škole, tomu kterému oboru se studenti připravují na oněch 2-3 x 45 minut, kdy musejí bezhlavě a pokud možno bez větší možnosti přemýšlení zaškrtnout správné políčko a věřit, že ten vedle dá o jedno míň. Což naší obrovské populaci umožňuje, aby na škoy přijímala ty rychlé a nadrilované, zatímco ty, kteří chtějí přemýšlet a možná nalézt neotřelé řešení, pohřbí percentily Scio testů.

Jde o velký kšeft firmy Scio, jde o pohodlnost kantorů, kteří nechtějí připravit testy a rovněž o odstranění těch o pár vteřin pomalejších. Jen čekám, kdy konečně některá škola tento systém hodí so koše a řekne dost.

R. Sedláček 15.12.2010 5:30

všechno je pravda