23.4.2024 | Svátek má Vojtěch


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Krásenský 12.10.2010 17:47

Celibát a majetek

Movitý i nemovitý majetek je a byl vlastnictvím církve. Kněz (i další církevní funkcionář) byl jen nájemníkem na církevním. To neznamená, že by však neměl osobní majetek, ale ten ovšem zároveň nevlastnila církev. Tento výrok (majetkový důvodu celibátu) je rozšířený, ale mylný či jinak: lživý. Osobní majetek zemřelého duchovního je děděn, dědic je určený buď  závětí nebo notáře rozdělený mezi příbuzné. Formu dědictví určoval panovník a později byla stanovena (světskými) zákony.

Celibát je vyjádřením dobrovolného zřeknutí se světa, aby mohl jedinec prohlubovat svůj duchovní život a věrohodněji svědčit o Bohu, starat se o svěřenou církevní obec a být nablízku potřebným.

J. Václavíková 11.10.2010 22:44

Re: Jak homosexuálové infiltrovali církev svatou

Jeden o koze, druhý o voze

J. Václavíková 11.10.2010 22:44

Re: Dospělí

Už umíte číst? Jestli ano, pokuste se přečíst článek, pod kterým se vyjadřujete.

J. Anděl 11.10.2010 19:02

Re: Šmankote,

Zpočátku, omlouvám se, odbočím. Na první pohled mě fascinují ženy, které hodnotí, jestli je pro muže celibát normální. Ale pozor, když se muž třeba vyjádří o potratu, to je oheň na střeše, protože jak by mohl o tom chlap něco vědět? No ale to mě zaujalo obecně, nechci tvrdit, že to by byl váš případ. Tak zpět k tématu.

Jistě že celibát není normální, je to celkem výjimečná věc, kterou si pro sebe vybrali kněží (a také mniši a nesvětští praktikující různých dalších duchovních směrů). Lidé dokáží řadu nenormálních věcí.

Často k tomu, aby dokázali některé nenormální věci, potřebují si nastavit nenormální podmínky. Třeba tím, že přijmou celibát, nebo jiná omezení. Celibát má svůj účel, kterému slouží.

Tolik teorie, jak píšu jinde, jsem ženatý.

J. Anděl 11.10.2010 18:50

Re: Jeden z nejlepsich clanku, ktere jsem na Psu cetl. Urcite se tu vyvine diskuse o povoleni uzavirat svatost manzelstvi ...

Málokdo hrabe majetek jen pro své potomky. Proto jako ochrana před hrabivostí mi to připadá roztomile naivní.

Pokud nejste alespoň nějak nábožensky orientován, těžko myslím smysl celibátu můžete pochopit.

Já vím jen to, že bych na celibát neměl. Mj. proto nejsem kněz. Co víc k tomu lze říct? Mám podle intenzity svého chtíče soudit ostatní?

J. Anděl 11.10.2010 18:43

Re: Jak homosexuálové infiltrovali církev svatou

Pan Běhal píše myslím právě o tom, tedy u mužů o naučitelnosti v prostředí bez opačného pohlaví, u žen o kulturním přenosu. Mám dojem, že říkáte oba totéž. Čtu špatně?

J. Anděl 11.10.2010 18:41

Re: Jak homosexuálové infiltrovali církev svatou

Máte určitý názor, to je v pořádku.

Nepřijde mi ovšem, že by autor s fakty manipuloval a chybně logicky dedukoval.

J. Anděl 11.10.2010 18:38

Re: Šmankote,

Souhlasím.

A teda nevím, jak to ti protestanští pastoři zvládají obojí :-)

B. Brousková 11.10.2010 17:35

Re: Šmankote,

 Protestantští pastoři  jsou "méně rigidní "?  Jsou to také jen lidé . A ti jak známo jsou různí. Dobří i špatní. Pokud někdo chce být katolickým knězem musí počítat i s celibátem. Pokud to  nezvládá, může přestat být knězem. Žádný problém.

J. Dobrý 11.10.2010 16:17

Re: Jeden z nejlepsich clanku, ktere jsem na Psu cetl. Urcite se tu vyvine diskuse o povoleni uzavirat svatost manzelstvi ...

Jake jsou tedy duvody celibatu?

Pokud to neni pozadavek aby knez pracoval pouze pro cirkev a jeji ovecky na 100% az do uplneho konce.

I. Pospíšil 11.10.2010 15:53

Re: Jeden z nejlepsich clanku, ktere jsem na Psu cetl. Urcite se tu vyvine diskuse o povoleni uzavirat svatost manzelstvi ...

Nikoliv, důvody k celibátu jsou zcela jiné.

A Církev rozhodně hrála pozitivní roli, bez ní by současná civilizace vůbec neexistovala.

M. Prokop 11.10.2010 14:01

Re: Jak homosexuálové infiltrovali církev svatou

Na tu "naučitelnost" bych moc nevěřil.

Ještě možná tak ve vězení, nepřirozené komunitě, kde není "do čeho píchnout".

V. Běhal 11.10.2010 13:37

Re: Jak homosexuálové infiltrovali církev svatou

Ad1) Zneužívány byly katolickými kněžími z 80-90 % chlapci. ľo tedy především o homosexuály než o pedofily.

Ad2) Homosexualita je nejen geneticky podmíněná, ale i naučitelná. V komunitách, kde chybí druhé pohlaví se často vyskytuje. Homosexualita je podle odborníků, na které se homosexuálové odvolávají, (Dean Hamer a Peter Copoland: Geny a osobnost) geneticky podmíněná jen u části mužů, homosexualita u žen není geneticky podmíněna je "přenášena kulturně" (str.154).

Š. Šafránek 11.10.2010 11:59

Jak homosexuálové infiltrovali církev svatou

Autor je s faktografií této problematiky bezesporu výborně obeznámen, ovšem domnívám se, že s fakty poněkud manipuluje a jeho logické dedukce povážlivě váznou. Z článku vyčnívají zhruba dva závěry: 1) Pedofilních deliktů se nedopouštěli kněží (tedy ti opravdoví), ale homosexuálové, kterou církev infiltrovali, aby si zařádili (kněžími se stali jaksi účelově, a tedy za ně církev skoro nemůže). 2) Za tyto skutky není odpovědný celibát, resp. jeho dodržování, ale naopak jeho nedodržování (úžasný logický konstrukt). Neodpustím si komentáře: Ad 1) Nejsou snad duchovní reprezentanty katolické círvke bez ohledu na svou sexuální orientaci? Nebyly snad zneužívány děti obou pohlaví?? Ad 2) Slyšel někdy autor o náhradní sexuální aktivitě (např. ve vězení, kde jak známo nejsou objekty opačného pohlaví k dispozici, část heterosexuálních vězňů nepohrdne homosexuální aktivitou)? Děti byly kněžími zneužívány dle mého soudu především proto, že byly dostupné. Dostupnější, než dospělé ženy či muži. Bez rizika prozrazení. Kdyby na duchovních neleželo břímě celibátu, hledali by náhradní sexuální aktivitu u dětí?? A pokud vyplavalo po letech tolik pedofilních skandálů, jaké to je asi procento z nepedofilních (a tedy nekriminálních) sexuálních aktivit duchovních? Nebo že by celibát porušovali pouze autorovi oblíbení hemosexuální pedofilové? Souhlasím s tím, že se jedná o mediálně nafouklou bublinu, ale to neznamená, že není legitimní ptát se, proč k tomu docházelo. Je skutečně za vlasy přitažené vytvářet teorie o nemravných gayích, kazících jméno církve svaté.

M. Prokop 11.10.2010 11:10

Re: Kdy se omluví anglická královna

Pokud to kamuflovali, jistěže by se omluvit měli.

V. Běhal 11.10.2010 9:28

Kdy se omluví anglická královna

Když se omluvila hlava katolické církve za pedofilní přečiny svých kněží, měla by se omluvit anglická královna, jako hlava anglikánské církve, za pedofilní přečiny anglikánských pastorů.

Měli by se omluvit miistři školství za pedofilní učitele atd.

Z statistik uvedených v článku je evidentní, že homosexuálové zvádají svoji sexualitu daleko hůř než heterosexuálové.

M. Prokop 11.10.2010 8:56

Re: Britové mohamedánům lezou do zadele . . .

Co by si tím pomohli?

M. Prokop 11.10.2010 8:56

Dospělí

ať si strkají co chtějí a kam chtějí.

U církve byl jeden problém v tom, že se jednalo o děti, které se nemohly bránit, druhý ten, že to hiererarchie v podstatě kryla.

J. Pašek 11.10.2010 8:18

Britové mohamedánům lezou do zadele . . .

a s pěnou u hubu nadávají papežovi . . . . hmmmmm, dobrý!  Kdyby radši upřeli jejich pozornost a protesty na jejich přitroublou královskou rodinu . . . 

J. Urban 11.10.2010 7:15

Re: Jeden z nejlepsich clanku, ktere jsem na Psu cetl. Urcite se tu vyvine diskuse o povoleni uzavirat svatost manzelstvi ...

Důvody celibátu jsou jasné: aby kněží neměli legální potomky a nemohli hrabat majetek, který by měli komu odkázat. Církev mohla někdy sehrát i pozitivní roli, negativní faktory však převažují. Církev vznikla, aby šířila křesťanské učení mezi lidmi. Této úloze se velmi brzy vzdálila, prioritou se stala moc a ovládání lidí.

T. Pansky 11.10.2010 3:43

Jeden z nejlepsich clanku, ktere jsem na Psu cetl. Urcite se tu vyvine diskuse o povoleni uzavirat svatost manzelstvi ...

... knezimi.  Tady bych chtel autora pozadat, pokud by hledal tema pro svuj pristi clanek, mozna by neskodilo sirokou verejnost seznamit s duvody celibatu a s historii celibatu.  Jeste jednou autorovi dekuji za jeho clanky a tesim se na pristi.  S pozdravem, top0625top@hotmail.com

J. Kanioková 11.10.2010 1:24

Šmankote,

homosexualita jistě taky, ale kněžím by se mělo povolit ženění. Aspoň by nebyli tak rigidní, věděli by líp o čem je normální život. Celibát je nenormální.