24.4.2024 | Svátek má Jiří


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Štrobl 2.8.2010 19:05

Je to kýč?

Nedalo mi to a podíval jsem se na definici kýče.Definice kýče podle Tomáše Vlčka:

V díle, kde přebývá citovosti a chybí v něm to, co se dá velmi těžko definovat jinak než jako hodnota, která umožňuje překročit sama sebe. Nejde o pravdivé sdělení. Je to nemoc neodpovědného snění, náhražka, sebeuspokojení v iluzích a slasti.Selhává ve výpovědi, podbízí se, usiluje o zmocnění se vašeho srdce na úkor odpovědnosti vůči světu, ve kterém máme naději přežít, jen pokud budeme zároveň citliví i odpovědní.

Podle této definice je Slovanská epopej na 100% kýč. Ostatně tak na mne vždy působila. Nic na tom nemění fakt že je to mistrné dílo, namalované pravým mistrem štětce. Obávám se že tato kauza rozpoutává zbytečně moc emocí. Podle mého názoru by měla SE zůstat v Krumlově.

M. Bílý 2.8.2010 16:55

Pokud pan Jakl prohlásí, že výtvarnému umění houby rozumí...

...jak může tvrdit, že je to kýč. Mně se Slovanská epopej také nijak zvlášť nelíbí, ale do kategorie kýče bych ji nikdy nezařadill. Asi proto, že o výtvarném umění (a nejenom o něm) něco málo vím. Nemuže být všechno na vrcholu jako (podle mne) třeba Tizianovo Nanebevzetí Panny Marie v Santa Maria Gloriosa dei Frari v Benátkách, nebo Poslední večeře Páně v Milánu. Oproti obecnému mínění tam nazahrnuji Monu Lisu. Nikdy mě nechytla, ale beru na vědomí, že podle mínění většiny je to jeden z vrcholů malířství. Může to být moje vada. Co ovšem na SE oceňuji, to je ta až skoro (mírně nadsazeno) Michelangelovská dřina při její tvorbě. To klobouk dolů.

J. Skotnica 2.8.2010 16:22

Je to kýč?

Tahle otázka je přece nepodstatná. Ostatně co je to vlastně Umění? Kdo tomu dá razítko? Slovanská epopej je v první řadě atrakce - je veliká, je barevná, vypovídá o své době a je nevšední. Ze srdce přeji Moravskému Krumlovu, aby se o ni mohl starat dále a také přeji panu Haškovi, aby ji nepoužíval jen pro svoji popularizaci v boji s Prahu, ale taky něco na její údržbu odsypal. Zvlášť, když už nemusí hradit z rozpočtu kraje 30 Kč.

Ruku na srdce, kolik z nás zaplatilo nějaký obnos za návštěvu různých památek. Bylo to vždycky umění?

V. Křepelka 2.8.2010 16:14

Ladislav Jakl opět nezklamal

Jsem zvědav, kdy se od tohoto pána z nejbližšího okolí prezidenta republiky dozvím něco neagrasivně nejedovatého, či dokonce pozitivního. Ať už se jedná o letní čas, EU, kouření atd. atd., ví všechno nejlépe. Něco to vypovídá i o samotné hlavě státu, že má kolem sebe i další takové jedince, kteří na sebe takto negativisticky dokážou

Pokud se týká SE, viděl jsem ji jako Brňák nejméně pětkrát, ale se zážitkem z roku 1996 se musím podělit. Tehdy jsem se zúčastnil kongresu FITCE, tedy Federace telekomunikačních inženýrů evropských společenství ve Vídni. Tehdy ještě v programu kongresu byl pravidelně jeden den věnován exkurzím, či "Technical visits" Rakouskými kolegy jsme již rok předtím byli v předstihu požádáni, zda bychom jeden autobus asi z desíti nevedli do Brna. A tak poprvé a naposled se jedna z exkurzí konala v jiné než pořadatelské zemi. A jako kulturní přídavek jsem s tím, že Brno je velké město, kam se snad návštěvníci někdy dostanou, zvolil právě Slovanskou epopej. Mohu vám říci, že mezinárodní spolek složený z Irů, Britů, Francouzů, Belgičanů, Němců, Rakušanů a hlavně Řeků byl naprosto neuvěřitelně fascinován. Hned při vstupu se všichni bez problémů identfikovali s Muchou podle známých plakátů. Ovšem před obřími plátny zůstali s vyraženým dechem. Při zpáteční cestě do Vídně jsem celé řadě účastníků kroužkoval na mapách Moravský Krumlov, s tím že byť je mimo hlavní trasy, se tam musí rozhodně znovu podívat. Takový je to tedy kýč.

V. Heidlerová 2.8.2010 14:09

A co historický kontext?

Pokud se autorovi - významnému obyvateli Prahy - zdá Epopej kýčem, dokonce kýčem tisíciletí, nechť zařídí svým vlivem, by ona zůstala na Moravě, kde si jí lidé určitě budou více vážit než pseudoumělci bezobsažného abstraktivismu a pražští a jiní postmodernisté, o jejichž umění lze říci jen to jediné  "probůh, co to je?" Pak se nebude rozčilovat nikdo, ani jedna strana, ani autor. Kdo si neumí umělecké dílo zařadit do historického kontextu, ať tu nešíří moudra o znalosti umění. Ti tzv. znalci a odsuzovatelé Epopeje jsou především snobové a jejich názor není pro mne směrodatný. 

L. Severa 2.8.2010 11:54

První 3 věty

článku jsou pozoruhodné. V první autor uvádí, že výtvarnému umění houby rozumí, aby ve větě třetí vyslovil definitivní soud(ne názor) " S.E. je kýč tisíciletí......"  Pro mne je i nepochopitelné proč do svého hodnocení zavádí "rukopisy". To měl Smetana kliku, že napsal Libuši před odhalením jejich nepravosti? Takže zavrhneme Wagnera a všechna díla vztahující se k řecké mythologii? Jak pan Jakl uvádí zbytky jeho respektu vzaly za své, když S.E:shlédl v M. Krumlově. Domnívám se, že  přece jenom neuvedl pravdivý údaj a, soudě podle jeho suveréního hodnocení, přece jenom je dobře utajený kunsthistorik.

Hodnocení díla nechávám odborníkům, nevím proč si je chtějí vypůjčit Japonci, myslím, že už byla S.E. zapůjčena i jinam. Holt kdyby ji měli američani asi by nebyl problém s umístěním a dokázali by z něj, jak se dnes říká, vytřískat kapitál.

V. Pavel 2.8.2010 9:46

Re: Výtvranímu umění taky houby rozumím

Pí. Boublíková, nezajímat se o něčí názory, je jistě vaše plné ústavní právo, jako ostatně každého občana. Avšak se všemi možnými důsledky z toho vyplývajícími, pochopitelně. Třeba se tím někdy připravíte o znalosti, kterých se vám v určitém oboru z jiných zdrojů nedostalo a trvale nedostává. 

PS Samozřejmě si nelámu hlavu vaším pedagogickým angažmá, ani zda informace o vašem profesním působení ve VŠ v Brně, zde kdysi o vás zveřejněná, je pravdivá.

P. Boublíková 2.8.2010 9:28

Re: Výtvranímu umění taky houby rozumím

Ne, nehněvám, protože názory lidí jako jste vy mě vůbec nezajímají.

Ostatně nic nepřednáším, ale to je jen detail, se kterým si neračte lámat hlavu.

V. Novák 2.8.2010 9:24

Máte pravdu, že vystavení v MK

těm obrazům nepřidá. Mucha je koncipoval pro pohled z dálky a při malém odstupu vypadají jak pouťové mazanice s přehnanými výrazy (aby byly z patřičného odstupu vůbec patrné) a basedowskýma očima (ze stejného důvodu).

Je to něco jako sochy z Mostecké věže Karlova mostu (a určitě by se našyl příklady z Brna) když je vystavíte pohledu v rovině. V tu ránu máte dojem, že Parléř a jeho škola netušili nic o proporcích a vytvořili hrbaté skřety...

V. Novák 2.8.2010 9:19

Tak pozor!

Ač mám na uměleckou stránu díla zhruba stejný názor jako pan Jakl - ostatně je to i názor většiny kunsthistoriků - zalhávat bychom neměli. Kde je v celé Epopeji odkaz na cokoli z Rukopisů? Nevidím tam ani Pobití Sasíků, ani Libušin soud, ani Vítězství Sternberga nad zlotřilými Tatary pod Hostýnem... Natož lyrické písně z RK.

Slovanská epopeia je spíše pokus o nové Rukopisy, o ilustraci Muchovy představy slavné obecně slovanské a speciálně české historie a mytologie.

K. Janyška 2.8.2010 8:44

Kajan

Ostré, jako břitva !

Jen doufám, že se pan Jakl nemýlí tak  fatálně, jako s kouřením ! Dzp.

V. Pavel 2.8.2010 8:25

Re: Výtvranímu umění taky houby rozumím

Pí. Boublíková, v rámci netové diskuze, kde jistá míra prostořekosti je mezi inteligentnější částí publika vítána jako její koření, nikoliv jako důvod zákazu účinkování, se na mne, pls, nezlobte, že zveřejním myšlenku, kterou ve mně vámi zvolený nadpis okamžitě vyvolal. "Kdyby jen výtvarnému umění, ale smutnější je, že zjevně i některým oblastem oboru, který přednášíte!".

PS Hněváte se velmi, vážená? ;-)

V. Pavel 2.8.2010 8:19

Souhlas!

Přiznávám, že ke Klausovu mediálně známému poradci který je autorem článku,  nechovám ani obdiv, ani sympatie. Přesto s jeho hodnocením díla i doporučením, jak ve věci postupovat, souhlasím!

P. Boublíková 2.8.2010 7:56

Výtvranímu umění taky houby rozumím

takže mi ty Muchovy kýče vystavené v Moravském Krumlově připadaly docela působivé. Jen na ně bylo pro nedostatek místa špatně vidět - potřebovaly by nějaký větší prostor. Ale jestliže se mají v Praze "raději někam schovat", tak jaký je důvod nenechat je viset v Moravském Krumlově? Aby nekazily moravskou mládež?

A vůbec - nechápu, proč je nutné za každou cenu cpát všechno do Prahy. Pokud je Praha majitelem Muchovy Epopeje, tak budiž. Praha ale určitě není majitelem například Veverské Madony. V opuštěném kostelíčku uprostřed lesů a polí tento gotický poklad zůstat nemohl, ale jistě by se o něj dokázala postarat Moravská galerie v nedalekém Brně. Né, Veverská Madona musí být čertvíproč v Práglu.