20.4.2024 | Svátek má Marcela


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Karel Janko 9.1.2010 14:37

Re: vědci nemají dostávat peníze jen tak,

Pane Novy, az nedejboze dostanete rakovinu, ci jinou podobnou nemoc, na niz se lecebne nastroje zasadne hledaji dlooouha leta v zakladnim vyzkumu, mozna prehodnotite svuj postoj. Kdybychom totiz meli financovat vedu podle modelu, ktery nastinujete ve vasich prispevcich, pak by z nas prezili ti managersky schopni. Otazkou by ovsem stale zustalo: chcete aby vyzkum delali lide s nadprumernym analytickym nadanim a nebo lide s nadprumernou schopnisti presvedcovat mecenase a zebrat o penize. Chapu, co asi odpovite, ale zkuste si predstavit sebe v roli toho nemocneho. Na vasi poznamku o Amundsenovi, jsem schopen celkem fundovane  odpovedet, zabyvam se totiz evolucni historii antarktickych ryb. amundsen byl odbivuhodny clovek, ale z  ciste vedeckeho hlediska byl jeho prispevek jen v tom, ze nekam do ledu zapichl Norskou vlajku. naopak treba se sbirek porizenych jeho konkurentem Scottem se tezi dodnes (mohu z osobni zkusenosti potvrdit). A schvalne se zamyslete, kdo financoval Scotta? Byl to mecenas? Konecne, prispevek Norskeho Krale (tedy statni kasy) na Amundsena rozhodne nebyl zanedbatelny.

A jako evolucni biologo se zajmem o matematiku jsem nabyl dojmu, ze trh stejne jako evoluce neni schopen predvidat a kdyz tak jen velmi kratkodobe. To doufam jasne ukazuje, kam by asi mainstreamovy vyzkum bez statnich penez prisel (a kam asi i prijde, kdyz nam to tu Mateju a dalsi z Rady vlady vytunelujou.

L 2.1.2010 11:08

Zadost o grant a prazska jelita

Kdysi, asi pred vice nez peti lety,  jsem podal zadost o grant. Stale cekam na odpoved a zduvodneni a asi je nikdy nedostanu. Na to ty elity nemaji cas. Ja zase nemam cas na ty vedecke elity, cili at jdou ty elity do hajzlu. Take se jim rika predni prazska intelektualni elita. My na venkove jim rikami prazska jelita.

Dalbor Štys 30.12.2009 7:59

Němec Karsten Nohl

z University of Virginia prolomil kód šifrování mobilních telefonů .....

Elity, které si vybereme, nejspíš z pohledu zvěnčí až tak moc elity nebudou a i když, jejich motivace bude jiná - ne nezbytně opovrženíhodná - než těch elit k nimž vzhlížíme. Musíme si  rozmyslet co chceme.

VlastV 29.12.2009 20:35

Re: vědci nemají dostávat peníze jen tak,

Omyl, pro armadu vuvijeji nejen soukrome firmy. To je jen Vase Fabulace. Cast veci ktere dnes bereme jako samozrejmost byla vyvinuta v tajnych vladnich laboratorich. Dneska kazdej hraje na svoji branku, ze pane Novy.:-)

Ivan Nový 29.12.2009 15:37

A bobe,

vědci u nás jsou líní, líní lidi přesvědčovat. Chtějí se schovat za stát, tím, že řeknou, že věda bude živit stát, a nebo, že stát nemůže být bez vědy, a proto se jim patří díl rozpočtu státu. Ani zde v diskusi to neumí a nedělají. A stačilo by tak málo, jen ukázat vlastní fascinaci oborem, který provozují. Ukázat trochu pozitivního myšlení. Místo toho bojují za Vědu, a myslí tím prohloubení závislosti vědy na státu. Měli by spíše bojovat jen za sebe. Věda cenná není, cenní jsou jen lidé, kteří ji dělají.

Ivan Nový 29.12.2009 15:33

Re: vědci nemají dostávat peníze jen tak,

No a není tedy chyba jinde? Ať se peníze z grantů používají i na provoz, a AV ať je jen spolkem učenců, ne organizátorem vědy.

Ivan Nový 29.12.2009 15:30

No to, že stát vydržuje AV,

není cenění si práce vědců. Cenění si práce vědců je, že svoje, ne státní peníze věnujete vědě. A to je v USA a není v EU. Věda a všechno ostatní je podmíněno kulturně. Nestačí dávat x% rozpočtu na vědu, a myslet si, že budete mít stejné výsledky jako jinde. Výsledkem toho je získávaní peněz na nálepku, ne na obsah.

Ivan Nový 29.12.2009 15:27

Re: vědci nemají dostávat peníze jen tak,

Pro vojáky vyvíjejí soukromé firmy.

O. M. 29.12.2009 0:55

Re: Členové rady by neměli mít s vědou nic společného,

Ano, jeden takový podobný již kdysi na základě svých životních zkušeností prohlásil, že vše již bylo vynalzeno, takže patntní úřad semůže zrušit.

O. M. 29.12.2009 0:48

Re: vědci nemají dostávat peníze jen tak,

Chlape, drtivá většina dnešních vynálezů a technologii, které nějakým způsobem dnes a denně používáme (a mám je za babku), vznikla v rámci vojenského výzkumu, tedy mimo tržní prostředí - koneckonců i ta technologie, s jejíž pomocí dnes šíříte svou ideologii. Je sice pravda, že by ty vvynálezy vznikly i bez vojáků, ale později, a stály by nás i vás mnohem víc. Takže tu neplkejte o trhu v základním výzkumu. 

bob23 28.12.2009 22:21

diky myslivcum jako Ivan Novy a Mateju

jsem uz mnoho let za oceanem, kde se vedecka prace ceni. Stejne tak mnozi mi pratele a kolegove. Cesko je zatim zeme s pomerne kvalifikovanou pracovni silou a nizkymi mzdovymi naklady. Pokud myslivci jako pan Novy prevazi, casem bude Cesko pouze zeme s nizkymi mzdovymi naklady - receno jinak, zeme chuda. Pana myslivce Noveho to zjevne netrapi, on  presune firmu do Ciny ci jine zeme, kde do vzdelani a vyzkumu investuji.

MZ 28.12.2009 18:57

Re: vědci nemají dostávat peníze jen tak,

Milý pane,

o financování vědy v ČR a potažmo AV ČR víte zjevně houbelec. Ty peníze, o které se bude rozpočet AV krátit, jsou na PROVOZ, na který jaksi nelze peníze získat jinak. Na výzkum si každý vědec musí sehnat grant přes GA ČR (akademickou grantovku už zrušili), který při soutěži prochází i ZAHRANIČNÍ oponenturou, z něhož pak stejně musí i peníze na provoz odvést - procento je dáno ze zákona. Takže vědci můžou mít granty, ale na přístroje se bez proudu můžou leda koukat. Laskavě se podívejte, jak se rozdělují peníze na inovace na ministerstvech průmyslu, obchodu, zemědělství, a na jaké objevné projekty. To, že jim přisypete peníze, náš průmysl fakt na nohy nepostaví.

Miroslav Pivoda 28.12.2009 17:44

Račte tomu rozumět při vaší inteligenci i

Diskuze je k článku nadepsanému "Zahradník nebo Matějů", nikoliv o habilitacích a už vůbec ne o mé habilitaci. No ale prosím, když mne chcete stále veřejně upozorňovat na to, o co já v Česku již delší dobu nestojím - tj. o docenturu, odpovím vám. Nemusíte mi také vysvětlovat systém hodnocení vědců ve světě. Je zřejmé, že nevíte vůbec nic o stavu publikací v ekonomických oborech v Česku. 1. Docentury a profesury mají v Česku lidé, kteří nepublikovali nikdy nic v zahraničí. Račte prosím namátkou zkontrolovat pár jedinců v mém věku. 2. K tomu existují ale i objektivní důvody. Zjednodušuji:  Nikoho v USA nezajímá stav podnikání v Česku. Když jsem tam v roce 1992 dělal přednášku o podnikání v Česku, ptali se mne spíše na Jaromíra Jágra. Od té doby se situace spíše zhoršila (s tím jak roste zájem o Asii). Jak potom chcete o tomto oboru publikovat v impaktovaných časopisech v zahraničí? Samozřejmě si v Česku můžete udělat impaktovaný časopis. A pak jsme opět u toho problému objektivity v malém českém prostředí.

ALE HLAVNĚ: Svými odkazy na Zlatuškovo naprosté profesionální selhání upozorňuji především na ten fakt, že již dnes mohly Polákovy práce základního výzkumu vydělávat peníze v aplikačním výzkumu (o který jsem se s ním pokoušel já).  A jestliž k takovému selhání došlo v minulosti, může k něnu dojít opět. Proto o tom píši a budu psát dále. "Račte tomu rozumět při vaší inteligenci" - tak to říkával komik Vlasta Burian.

Apea 28.12.2009 17:32

Re: vědci nemají dostávat peníze jen tak,

Vážený pane,

demokracie je zřízení, kde se na správě obce podílejí všichni občané, a to tak, že jedni vládnou a druzí poslouchají, leč s možností střídy. To se jaksi od antiky nezměnilo. Trh s tím nemá nic společného. A to ani v teoriích, které by chtěli takové zřizení trhu připodobnit tvrdíce cosi o elitách, jež nabízejí v konkurtenci programyx za hlasy. Neb ani to není trh, nejvýše jeho špatná analogie.

Já ale nemluvila o vládě, ale o soudnictví a policii. A jakkoliv nepovažuji dnešní justici za ideální, přece se u nás rozsudky veřejně neprodávají straně, jež zaplatí více, máme v ústavě ukotveno právo na spravedlivý proces atd. A právě tak policie může sice být úplatná, nemůže však veřejně prodávat svá rozhodnutí a zásahy.

Tam, kde uplatnění tržních principů převládne nad právem a neutrální administrativou, zaniká posléze i funkce trhu. To nemám ze sebe, ale přečetla jsem si to u nějakého Locka.  Zaniká z prostého důvodu, předpokladem trhu jsou právní záruky vlastnictví a vymahatelnost smluv.

Demokratické volby a z nich povstavší politická reprezentace a vláda, právní stát a kvalitní administrativa, trh a veřejnost - když vám z toho něco vypadne, přestane to ostatní fungovat. 

Ivan 28.12.2009 17:02

Copak lze házet perly sviním?

Na psu je sebranka modrých fanatiků. Copak má nějaký smysl se na ni jakkoliv obracet?

Ivan 28.12.2009 17:01

Re: vědci nemají dostávat peníze jen tak,

Zabučel vůl.

Rudolph 28.12.2009 16:51

Re: Rudolphe,

Dotovat se bude vždy, bez ohledu na vaši filosofii (byť teoreticky funkční). Ale to je jiná písnička. Pánům "průmyslníkům" vzkažte, že je dost lidí, kteří jejich pokus sežrat napřed rozpočet Akademie věd a posléze její majetek, vidí, že je dost lidí, kteří se nenechají zblbnout racionalizačními řečičkami. Pěkný večer.

Ivan Nový 28.12.2009 16:30

Re: vědci nemají dostávat peníze jen tak,

A pro někoho by to opravdu znamenalo konec, a pro někoho zase ne. Věda je fikce. Když se bude mít dobře Věda, neznamená to, že se dobře budete mít i Vy a taky i když se bude mít Věda špatně, můžete vy na svůj výzkum mít dost peněz.

Ivan Nový 28.12.2009 16:28

Rudolphe,

velmi správně, žádné záruky nejsou a ani nemohou být. Žádný člověk nedokáže dopředu říci, jestli jeho počínání bude mít nějaký smysl. To určí až trh. No aplikační výzkum, který se neuživí, měl být dávno zastaven. Dotovat ho je nesmysl.

Rudolph 28.12.2009 16:00

Re: vědci nemají dostávat peníze jen tak,

Záruky, milý pane, záruky v džungli, kterou obhajujete, mít nemůžete. Tak se neohánějte slovíčky, které do vašeho světa nepatří. Jinak, kdyby přestal stát sypat z pokladny, jsou v tu ránu naše významné firmy na huntě. A vy bez zákszníků. Tak na státní finance nenadávejte, nebo vás někdo vezme za slovo a přiškrtí "aplikovaný výzkum v soukromé sféře". To by byl mazec.

Ivan Nový 28.12.2009 15:58

Re: vědci nemají dostávat peníze jen tak,

Bellovy laboratoře to býval soukromý projekt.

IH 28.12.2009 15:55

Re: Špatná zpráva pro českou akademickou mafii

Pane Pivodo, nejsem, nebyl jsem a nebudu soudruh. Ke kritice vědeckého systému u nás a hlavně jeho ekonomické neefektivnosti se k Vám rád přidám. Již desítky let existuje ve světě uznávaný systém  na hodnocení  práce vědeckých pracovníků (viz např. již zmíněná databáze Web of Science) Takto lze získat napsáním jména pracovníka a několika kliknutím seznam jeho publikací v impaktovaných časopisech, počet citací jeho prací a další hodnocení jako např. H faktor apod. To umožňuje svléknout každého vědce veřejně do naha a není třeba k tomu žádná komise. Pracuji ve vědě přes 40 let a vím, že takto   zjednodušeného hodnocení by mělo být jen orientační. Pokud ale někdo nemá aspoň několik publikací v lepších časopisech za několik let práce tak mu žádná univerzita na světě neudělí vědeckou či pedagogickou hodnost. Nezlobte se, to je Váš případ. Omlouvám se, že píšu anonymně, je to zde zvykem.

Ivan Nový 28.12.2009 15:53

Re: vědci nemají dostávat peníze jen tak,

Nikoliv, trh rozhoduje i o tom, co nebude. No trh funguje všude, ve všech oblastech, a nezove se to korupce, ale demokracie. Soudci jsou jmenováni volenými zástupci, za spokojenost s policií odpovídá vláda sestavená volenými zástupci. Korupce je náhradní mechanismus za trh. No unixové operační prostředí jsou zatím viruprosté, ne protože by to nešlo, ale protože nejsou dostatečně zajímavý tržní segment pro tvůrce virů. A tak by se dalo pokračovat. Žijete v zajetí mýtů.

Ivan Nový 28.12.2009 15:48

Re: vědci nemají dostávat peníze jen tak,

No, kde je záruka, že AV ty prachy alokuje správně? Taky najdete pikantní výzkumné aktivity. Chyba je v tom, že stát vůbec ty peníze má. ČR by měla hospodařit s rozpočtem maximálně 300 miliard, a ne 1 bilion.

Apea 28.12.2009 15:42

Re: vědci nemají dostávat peníze jen tak,

Mohlo - a nebylo. On trh může vůbec rozhodovat jenom o tom, co je. Nepodceňuji vývoj u velkých firem a tisíce udělátek, která vznikla, protože bylo potřeba dát trhu do jeho nenasytné huby něco nového - ale zatím to kupodivu bez toho základního výzkumu opravdu nejde. A nejen co se týče objevů, ze kterých se vychází, ale zatím pořád ještě university a další pracoviště základního výzkumu zajišťují reprodukci dalších generací výzkumníků.

Trh je jedna ze struktur alokací zdrojů, hodně významná, nikoliv však monopolní. Jsou oblasti, ve kterých nikdy nedokázal fungovat a asi to ani není radno zkoušet. Uplatněn pnapř. v soudnictví či v policejní práci, zove se trh korupcí - a ničí předpoklady svého fungování v těch oblastech, ve kterých je žádoucí. Ve vědě a vzdělání to sice není tak nápadné, ale nikde v civilizovaném světě se v této oblasti trh jako princip alokace neudržel. A nikdo se o to ani nepokouší. To, oč jde v souvislosti s Akademií věd (či třeba s novými britskými pokusy o reformu terciárního vzdělání) není zavedení tržního principu, ale diktátu těch, kdo mají díky úspěchu na trhu peníze nad rozdělováním veřejných prostředků (asi jako kdyby ode mě někdo chtěl, abych používala Wokna, a nikoliv rychlé a viru prosté unixové operační systémy, přiměřeném mým potřebám a mému počitači, protože o vhodnosti rozhodl tržní úspěch woken.)

Rudolph 28.12.2009 15:39

Re: vědci nemají dostávat peníze jen tak,

Neodvádějte pozornost: prachy, o které má být krácena Akademie, nebudou "uspořeny". Naopak, nalije se to soukromým firmám na jejich "vývoj". O to jde, o nic jiného.

Když se pohrabete v projektech, na které dostávají soukromé firmy peníze, najdete velmi pikantní "vývojové aktivity". To je pravděpodobně to tržní prostředí, za které tady horujete: ty firmy, které by do několika měsíců lehly, nebýt dotací na "vědu a výzkum". To je kapitalismus, panečku. Taky bych si s dovolením vzal.

Ivan Nový 28.12.2009 15:30

Re: vědci nemají dostávat peníze jen tak,

Státní zakázky to je patologie, choroba Evropy. A je jedno, zda jde o vědu, či výstavbu čehokoliv. A neděje se nic, jen voliči budou za svá rozhodnutí ztrestáni státním bankrotem. Ani vědci nevolí jinak než lid obecný, taky nesou stejný díl viny.

Rudolph 28.12.2009 15:23

Re: vědci nemají dostávat peníze jen tak,

Ano: reálný sevět je ten, ve kterém jsou nejvýnosnější zakázky - ty státní. Já taky kopu za reálný svět. Za takový, kde si vydělá ten, kdo něco umí a ne ten, kdo má dobře umístěné kamarády. Vidíte co se děje? V důsledku to vaše bezpřívlaskové korytářství způsobuje ztrátu důvěry nejen v pravicovou politiku, ale v pluralitní systém obecně. Ale to je již mimo kategorie "trhu", tím se mají zabývat mecenášové, co? ;-P

Ivan Nový 28.12.2009 15:19

Re: vědci nemají dostávat peníze jen tak,

No a. Budoucnost nelze naplánovat. Naštěstí. A trh opravdu rozhoduje. Mohlo se uplatnit X dalších objevů. Třeba bublinkové paměti. Nebo mohlo být vynalezeno něco jiného, co už vynalezeno nebude.

Ivan Nový 28.12.2009 15:14

Re: vědci nemají dostávat peníze jen tak,

No já tady kopu za reálný svět. A jsem ohlas veřejnosti nefalšovaný, a samostatný :-))) Nevěřím ani na dotace pro zemědělce, ani pro aplikovaný výzkum, ani pro AV a ani pro kohokoliv jiného. Situace kdy 50% HDP přerozděluje stát je zhovadilost.