18.4.2024 | Svátek má Valérie


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Jindra S. 5.10.2009 6:39

Všem nadprůměrné platy

Já bych vzdělání umožnil všem a možná i povinně, aby všichni měli vysokoškolský titul. Obory bychom doplnili - například psaní esejí v češtině, znalost historického období 1657 - 1658, apod., Studium a ubytování samozřejmě na státní náklady. A poté bych všem vysokoškolsky vzdělaným zaručil zvláštním zákonem nadprůměrné platy bez nutnosti manuální činnosti.

Tak by byli přece všichni spokojeni, ne? Měli bychom se dobře a v EU bychom se vzdělaností vedli tabulky. Nebo snad v tom rozšířeném vzdělávání jde o něco jiného?

Luděk 4.10.2009 23:21

Návrat ku komustickému školství?

Souhlasím s názory autora článku.

Sovětský Makarenko říkal, že nejsou špatní žáci, ale učitelé. Zcela popíral rozdílnost lidských potencí, individualitu. Nejnadanější a pilní žáci byli brzděni ve vývoji tím, že museli povinně doučovat neschopné, aby je příliš nepřerostli.

Navrhovaná reforma se tomuto postoji blíží. Co není zatěžováno se přece nerozvíjí. Takovou reformu navrhují lidé kteří jsou sami slabší a vzdělání považují za komedii, snobskou módu s cílem získání papíru na vyšší plat a společenské postavení.  O vývoji potencí v závislosti na vložené energii soustředění pozornosti, logiky, chápání souvislostí a podmínečností nic nevědí a vědět nechtějí. Po takové reformě budeme mít mnoho formálně graduovaných, papíry mávajících polovzdělanců a lidí neschopných špičkových výkonů, při kterých se objevují zákonitosti, vzniká jejich porozumnění a tedy také tvůrčí schopnost k vytvoření něčeho nového.

Vždyč lidská individuaita ve schopnostech a vlastnostech je obrovská. Je přece známo, že  ve schopnostech absolventů vysokých škol jsou velké rozdíly. Někteří lidé se mohou naučit zpaměti mnoho, ale souvislostem nemusejí rozumět. Mají jen popisné, "kecavé" myšlení a zákonistosti a podmínečnosti nechápou, nemají dost trpělivosti, aby se trápili nad problémem a chtěli přilít věci na kloub. Mají také různé nadání a nemohou tedy studovat stejný obsah, formu a rozsah. Všechno velké ujednocování je nesmyslné.

Pasáček koz ve Vermontu 4.10.2009 18:50

Waldorfská škola ???

Vážení diskutující,  vaše příspěvky jsou zajímavé.

Jaký je váš názor na školu waldorfského typu? Ideál všech studentů, prospěch se neznámkuje, na konci roku je pouze slovní ohodnocení.

Tady ve Vermontu jedna je, na úrovni high school (tedy střední škola). Školné je 25 tisíc dolarů ročně, s ubytováním 45 tisíc.

občan 4.10.2009 19:19

Re: Waldorfská škola ???

o waldorfkách něco málo vím (myslím tedy hodně moc). Ideál všech studentů to není, mnozí se tak trochu nudí a tak trochu vlčí a posléze to dospělým ometou o hlavu ... V pubertě mívají hlášky, že se nic nenaučí a že se jim borci z klasických škol pošklebují ...Též část mládeže prudí, že musí ve škole vyšívat, plést, řezbařit, zpívat,tančit, hrát divadlo či dělat jiné pí.oviny. Slovní hodnocení v patřičném rozsahu a férové a časté rodičovské schůzky spolu se zvýšenou zodpovědností rodičů za chod školy jsou OK a žádoucí na kterékoliv škole. Známkování 1-5 (česká tradice) je přežitek a v důsledcích kontraproduktivní pruda i pro učitele, takže žádný problém. Ve škole se dětem snad dostane zvýšené pozornosti, více podnětů ze všech oborů, ovšem za cenu méně vědomostí, což nevadí, protože v ideálním případě by otevřený a nezpruzený puberťák měl prudce akcelerovat v oblasti, která ho zajímá, což se leckdy děje. Školy jsou často trochu snobské, jde přece stále o alternativu (i když nevím proč). Tradičně jsou 9+4 leté (samozřejmě až po 13 letech vzniku - postupně). Do školy je poměrně zajímavé přestoupit odjinud, poměrně těžké odsud přejít jinam. Waldorfky používají naprosto svůj systém vzdělání, který se ani obsahově, ale hlavně časově nekryje s jinými školami. Typické je odvržení systému 5-6 jednotlivých odborných předmětů a učitelů za den, naproti tomu má třída třeba měsíc epochu matematiky, pak zase historie a tak. Mně se to zdá dobré. Třídní učitel, pokud neotěhotní, nezemře či mu nehrábne, je třídním celých devět let a učí třídu většinu !!! času (tj. více předmětů). Má tedy poměrně dost práce, velkou zodpovědnost a musí mít slušný rozhled tak nějak ve všem. Mimochodem, školy nemají klasickou hierarchii ředitel, manažer, zástupci a učitelé. O škole v ideálním případě rozhoduje demokraticky kolegium všech učitelů, ale i zástupci rodičů.Moje osobní zkušenost je, že je to jako se vším. Nejde ani tak o systém (ten je dobrý), jako o lidi. Když se sejde dobrá parta učitelů

portwyn 4.10.2009 23:20

Re: Waldorfská škola ???

Copak všeobecný rozhled by mi nevadil, ale být celý den s jednou třídou...brrrr. Když mám s jednou třídou 7 hodin týdně (Ma + Fy), je to maximum, co se dá vydržet (a i tak si občas lezem vzájemně na nervy). Děti mají rády změnu, a to i u učitelů. Na druhou stranu je fakt, že jich asi ve třídě nemají 30... Mimochodem, W. š. v USA  mají klasické třídy nebo smíšené clastery?

Snobství: lehce, především takové to intošské a "alternativní", jak píšete i Vy. Zapojení rodičů: O.K., pokud převezmou i zodpovědnost.

Epochy: pokud je to udělané dobře, nevadí to, ale je to náročné na přípravu...při plném úvazku + administrativě + dozorech  + nepřímé vyučovací povinnosti by to byl trochu problém. Za 11-12 tisíc korun měsíčně (to je ta polovina platu) bych to nedělal ani náhodou.

občan 5.10.2009 0:24

Re: Waldorfská škola ???

¨v Německu jsem viděl třídu se 43 žáky, fungovala docela dobře, neb učitel byl geniální ...Náročné na přípravu to je, zvláště s požadavkem stálého vzdělávání, semináře a kurzy o víkendech a o prázdninách. 9 let být denně se svojí třídou může být fakt opruz, hlavně pro ty mladé, zažil jsem i inzultace .. Nu, ze školy musel i mladej i dospělej, že ...

A s tím platem ... no já to už dávno nedělám, protože mi ta práce přijde dost těžká a moje nastavená laťka je 15 odučených hodin týdně a 15.000 čistého měsíčně. Víc se nedá dle mého rozumně odučit. Dalších deset jsem ochoten vzít za organizaci něčehož, kroužky, mimoškolní aktivity, víkendové či prázdninové akce a tak ...Zatím se to nikde nenabízí ...Samozřejmě nebudu někde dozorovat a hrabat se v papírech ...

portwyn 5.10.2009 7:11

Re: Waldorfská škola ???

Díky za odpověď.

15 čistého byl loni téměř můj čistý plat s 23 hodinami plus třídnictvím (administrativa), dozory atd. To není stížnost, nejsem na tom ve srovnání s jinými tak zle.

Akce jako exkurze jsou v rámci "nepřímé vyučovací povinnosti", výlety jsou nepovinné a nehonorované. Kurzy se platí zvlášť, ale 10kKč měsíčně nedosáhnete, tolik hodin den nemá... Hypotetické prázdninové akce by byly rovněž zdarma.

Dozorovat jako učitel prostě musíte, na to se nikdo neptá, jestli chcete.

občan 4.10.2009 19:27

Re: Waldorfská škola ???

a pozor ...školy jsou anthroposofické, a to bez tolerance. Odkaz je Rudolf Steiner - vygůglete. Učitelé nahlížejí na anatomii člověka a na uspořádání světa trochu jinak než je běžné. Není potřeba se toho bát, ale počítat se s tím musí.

To školné mi přijde zbytečně vysoké, je zvykem, že na těchto školách učitelé pracují za poloviční i třetinové platy a chod školy je silně sponzorován nadšenými dárci z řad bohatších alternativců. Asi má škola neschopného či žádného manažera (sháněče peněz) nebo stojí v opozici vůči místním úřadům, radnici a tak. Obé je zbytečné.

občan 4.10.2009 19:57

Re: Waldorfská škola ???

P.S. mimo bývalého učitele jsem i bývalý pasáček koz ...:-)

Pasáček koz ve Vermontu 4.10.2009 23:49

Re: Waldorfská škola ???

Pane Občane, děkuji za informaci. Já ale u pasení koz zůstanu.

občan 5.10.2009 0:26

Re: Waldorfská škola ???

užijte si je. Já už seru i na kozy. Mé ženě to nevadí ...:-)

Karla 4.10.2009 16:15

HOMO KYBER

Váš článek nelze než podepsat. MŠMT ukazuje cestu zpět, od Komenského ke středověku. Středověké myšlení pohlíží na dítě jako na malého dospělého. Systematicky je likvidováno POSTUPNÉ rozvíjení abstraktního myšlení /čtení textů,matematika/, představivosti, což je základ pro tvůrčí myšlení/,paměti, zručnosti, praktičnosti a nejvíce rozvíjení kladných emocí a soustředění.. Dětem jsou předkládány věkově nevhodné úkoly, které opisují z internetu, ve výuce převažují kolektivní formy práce, které ale nevychovávají jedince ani k tomu, aby svěřený úkol zvládl podle zadání a včas, ani nemá pak radost z výsledku vlastní práce, je hodnocen jako součást stáda.Taková škola připravuje člověka do pásové výroby. Zabaví,tělo unaví,hlavu nenaplní -nic nenaučí! Jako kdyby žádná škola nebyla - zůstává jen to, co student mimoděk POCHYTIL, vytrvalý příklon ke skupinovým projektům vede k podceňování nebo přeceňování vlastních sil, k poruchám sebehodnocení a frustraci.  Nová generace je nervózní, neukázněné, nesoustředivá a agresivní.Většinu dne je dítě v nějakém hluku, houfu a nemá nejmenší pocit, že se o ně někdo zajímá individuálně. Už na prvním stupni ZŠ  se zcela pomíjí klidné, přívětivé prostředí pro osvojování základních znalostí a dovedností,naprosto se pomíjí prostor pro opakování, k tomu počítačová zátěž očí,se stále zanedbávanější výukou psaní roste nešikovnost a stím spojené úrazy,hektický, klipovitý způsob komunikace ve škole i doma produkuje neporozumění, konflikty.. Připomíná to rumraj na nádraží, blikající tabule a hluk, kdo by dnes nazval školu "dílnou lidskosti"? Školství řídí ekonomové, kteří zaměnili lidi za čísla"byznis plánů", kterým je lhostejné, kam se jedinec bez opory ve svém vzdělání, bez té hlavy s "vyrýsovanými" mozkovými závity vrtne, zda neprožije svůj život v permanentní depresi, založené chaotickým rozvojem jeho osobnosti v dětství a mládí.V myšlení ekonomů je patrný jediný trend - vychovávat roboty z lidí je levnější, než je sestrojit.   

68 4.10.2009 23:28

Re: HOMO KYBER

R^!

Nový 4.10.2009 14:05

svatá pravda

Nedělám si iluze, že s e podařáí udržet  bývalou úroveň vyskokého školství. Jestliže  má mí diplom skoro každý, nutně  je  třeba  slevit z  nároků na  inteligenci  studentů.

Určitě  by se  ale  mělo absolventům  vysvětlit, že  stát není povinen  zajistit jim pracovní místo v jejich oblíbeném oboru,  v místě, které jim vyhovuje  a za plat, ketrý  si  vysnili.

Nyní  máme v ČR statisíce  nezaměstnaných a  zároveň chybí statisíce  dělníků, což  není normální. Zbytečně  štědrý sociální systém na tom má samozřejmě  také svůj  podíl. 

Pavel 4.10.2009 14:11

Re: svatá pravda

Žádní dělníci nechybí. Jen není kdo by je zaplatil.

Patron Divný 4.10.2009 14:58

Re: svatá pravda

Ale jděte. Když někdo může dát kominíkovi 3000 na hodinu, kolik musí brát takový kvalifikovaný svářeč nebo soustružník?

občan 4.10.2009 16:29

Re: svatá pravda

tak 30. 000, aspoň u nás...Ale jen když je práce, třeba tam, co teď myslím, není ..

Karla 4.10.2009 18:33

Re: svatá pravda

Kominíci nejsou. Revize komínů je povinná. Nedivte se, ten hoch má asi VŠE a ví, kde si může diktovat cenu. Ale problém bude v tom, jestli rozumí komínům. S čímž se ekonom nezdržuje, neboť on rozumí VŠEMU. Nedostatky ve vzdělání kominíka opláče ten, komu shoří dům, nebo se přidusí zplodinami. Ale to víte, každý je odpovědný sám za sebe - neměl jste ho brát. Ignorance bohužel nekvete, blbost také ne. Jak poznáte, koho si vybrat, nevím.Proto se tato mantra užívá čast v naprosto nelogických situacích. Jestliže dnes certifikáty( výuční list, maturitní vysvědčení, diplom) přestávají znamenat zaručené, společensky verifikované množství vědomostí a dovedností, nesmíte se divit, že vytváříme společnost, v níž nikdo není odpovědný ZA NIC.... Podívejte, o tom domě Na Poříčí, který spadl v roce 1929, se zpívaly písně v celé republice - tak výjimečné to bylo neštěstí. Dnes je beztrestná nekompetentnost samozřejmostí.

Patron Divný 4.10.2009 18:48

Re: svatá pravda

Jejda. Vaše série omylů začíná už první větou. "Kominíci nejsou." Proč nejsou, když jsou placeni líp než ministři? "Revize komínů je povinná." Není. Tak by se dalo pokračovat, ale nemám čas a sílu. Vy svůj pohled na svět stejně nezměníte.

Karla 4.10.2009 19:35

Re: svatá pravda

No, tak mě poučte. Já vycházím jen z veřejných zdrojů a ty říkaly loni, že se v celé republice neučí ani jedna celá třída(30) učňů.Pokud se pamatuji učilo se jich z celé republiky snad 6 nebo 8. To mi bylo dost divné, proto jsem si to zapamatovala. A revize komínů povinná je, mám povinnost u ní 1x za dva roky asistovat. A to si vůbec neumím představit, jak je to s technickými provozy.

občan 4.10.2009 20:06

Re: svatá pravda

Karlo neřešte to. pokud by se v Čechách dělalo vše podle zákonů a předpisů, všechno by bylo asi 3x dražší. Relativní nedostatek kominíků svědčí o zdravém českém přístupu ke zbytečným a obtěžujícím vyhláškám a o tudíž relativně malé poptávce po různých revizích, které vám akorát tahají peníze z kapsy. Pokud bych měl provozovat svoji živnost předpisově, přísahám, že musím zdražit na trojnásobek cenu práce. Materiál a ostatní režie samozřejmě zůstane.

Patron Divný 4.10.2009 20:10

Re: svatá pravda

Já nehodlám popírat fakta, ale konstatuji, že je nechápu. Proč je o ten obor tak málo zájemců, když je tak lukrativní a tolik lidí hořekuje, že nemají z čeho žít. To je jedna věc. Jinak musím trvat na tom, ýe revize komínů povinná není. Když si ji 10 let nedáte udělat, pak kvůli tomu vyhoříte a pojišťovna vám nic nedá, je to váš problém. ale nikoli trestný čin. Ale i tak vám musejí dokázat, že jste vyhořela přesně kvůli tomu a ne kvůli něčemu jinému.

Jinak fakt začínám uvažovat o tom, že si udělám kominické zkoušky. I když za svoji současnou práci jsem placen velmi dobře a navíc mě i celkem baví, tak tohle je dost zajímavá alternativa.

Pavel 4.10.2009 22:11

Re: svatá pravda

Nechápete? Je to jednoduché, ideologie kterou uznáváte se nezakládá na skutečnosti.

občan 4.10.2009 23:19

Re: svatá pravda

Pavle, zdá se, že Patron žádnou zvláštní ideologii neuznává ...Jinak požáry vyšetřují hasiči čistě technicky, policisté zase tak nějak psychologicky - jde o zavinění či vinu, pojišťovny obchodně. Tak trochu přetahovaná ...

Pravdou je, že všichni zmínění musí něco dokazovat vám, ne naopak ...

Pavel 5.10.2009 11:26

Re: svatá pravda

A jak to souvisí s mým komentářem?

občan 4.10.2009 14:16

Re: svatá pravda

hlavně jde o to, že sociální systém neslouží k přerozdělování nějakých přebytků od zdravých a schopných nezdravým či hendikepovaným, nýbrž hlavně k zaměstnávání armády lidí, kteří nemoho či nechtějí dělat tak nějak něco jiného. To je byrokratický moloch, který především přidělává práci sám sobě. V podstatě klasická neziskovka, která dostane grant či dotaci, celou ji spotřebuje, napíše korektní zprávu a jede se dál ...

UL 8/09 (z Německa) 4.10.2009 15:36

Re: svatá pravda / progresivní dań - nutnost

Čtenáři mých poznámek vědí, že často dodávám, proč jsem si vybral určité aktuální téma. Tentokrát mě motivovala informace od jednoho známého v ČR, který mi řekl, že se jeho bratr prý „zamiloval“ do „rovné daně“.

Tím mě trochu udivil, protože rovná daň přece ohrožuje sociální vyváženost ve státě. Pomyslel jsem ale hned na to, a vás to v první chvíli možná překvapí, že možnost spoření už vlastně spoření vytváří, protože ten, kdo žije v nouzi a nemůže šetřit, se svými finančními možnosmi vzdaluje od těch, kteří si spoření dovolit můžou – a to dokonce ve velkých částkách.

Rovná daň samozřejmě tuto nerovnost ve srovnání s progresivní daní jen zesiluje.

A v dobách, kdy stát z finančních důvodů nebude možná v situaci dál nabízet základní služby ve školství a zdravotnictví je úsilí o snižování daní či o zavedení „rovné daně“ přímo asociální.

Podle mého to platí i v době, kdy hospodářství roste, prosperuje a vzkvétá, ale co si o tom myslíte vy?

Patron Divný 4.10.2009 16:14

Re: svatá pravda / progresivní dań - nutnost

Na podobné bláboly už odpověděla spousta lidí, kteří to dokázali zformulovat mnohem lépe než já, takže se o to ani nebudu pokoušet. Tady máte jeden odkaz, zdaleka ne jediný. Pokud nefunguje, tak se omlouvám, technika si s námi někdy dělá co chce.

http://ladislavdvorak.blog.idnes.cz/c/103355/Zdanime-vice-bohate-nebo-blondate.html

občan 4.10.2009 16:27

Re: svatá pravda / progresivní dań - nutnost

asi si rozumíme, odpusťte, že uvedu triviality. Sociální vyváženost ve státě jest strašně nebezpečný dojem, protože přímo evokuje závist, lenost, rovnostářství či malou efektivitu konání a tak. Spoření jest dostupné každému, kdo abstrahuje od rovnostářství. Pokud mi spoření (čistě emocionálně) přinese nějakou hodnotu, tak se na mobilofonii či nadměrné ježdění autem vykašlu bez ohledu na ostatní spotřebitele téhož. Pokud jsou to oblasti, kde lze šetřit.

Daňový systém jest čiste technická, statistická a ekonomická záležitost. Musí být, ať je jakýkoliv, natolik motivující aspoň v nějaké minimální míře, že se vybere aspoň něco. Uvědomme si, že daně lidé i podniky platí DOBROVOLNĚ. Zákony umožňují dlouhodobě daně neplatit vůbec žádné a to na všech úrovních. Což je správné (ta možnost, ne ten akt).

Stát se má snažit o minimalizaci svého rozsahu, o minimalizaci své režie a o optimalizaci toho minima služeb, které chceme. Včetně zdravotnictví či školství..

Veteran 4.10.2009 11:28

Vzdělání

Lidé, kteří pochopili, že nejsnadněji si namasti kapsy podvody, nebo aspoň prodejem mastiček proti depresi přece nejsou žádní blbci. Využívají jen slabá místa v systému ve svůj prospěch. Je třeba vidět, že vady jsou právě v tom systému.  Jen si vezměte takový příklad ze vzdělávání. Kdy konečně politici pochopí, že lidé motající se kolem státních maturit jen využívají téhož jako dojné krávy. A čím víc je budeme odkládat, tím víc si nahrabou. Proti státním maturitám jsou soukromé školy, kterým nejde o vzdělání, ale o to nahrabat si za každou cenu. Proto máme maturanty, kteří nehnou s trojčlenkou.