24.4.2024 | Svátek má Jiří


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Karla 27.6.2009 3:34

Re: Státní maturity jsou nutné

 Jsem učitelka češtiny na SŠ. Až na Váš despekt k výuce literatury se s Vámi ztotožnuji. Nesetkávám se u pedagogů humanitního zaměření s odvážlivci, kteří by halasně vyjadřovali svou ignoranci prohlášeními, že vyšší matematika je neužitečná.Určitě byste se ohradil, kdyby zde nějaká "hloupá češtinářka" uznávala  z matematiky  pouze VÝUKU KUPECKÝCH POČTŮ.. Ve skutečnosti jsou naše předměty spojité nádoby - elementární logice nás učí gramatika i aritmetika, našla bych paralely mezi algebrou a proklínaným větným rozborem ap. Někteří kolegové "exaktních oborů" spolu s technology jakoby ustrnuli u analytického myšlení a soustavně opomíjejí syntetické funkce, bez nichž se abstraktní a tvůrčí myšlení neobejde. 

Komunikovat můžete i o nesmyslech, dokonce beze smyslu a významu, jak se dnes a denně mimovolně učíme sledováním výplodů politiků nebo médií. Jak protichůdně může být tentýž EXAKTNÍ výsledek interpretován! Čelit této komunikační manipulaci nám nepomůže žádný vzoreček nebo algoritmus, nýbrž právě studium historie člověka a jeho myšlení, k čemuž nám dějiny literatury poskytují látku. Právem odsuzujete memorování typu Narodil se - napsal - umřel, ovšem bez ukotvení autora i díla v čase a společenských vztazích nepochopíte nic - to jen Pythagorova věta platí bez jakéhokoli kontextu. Je smutnou vizitkou matematiků, že důkladné znalosti geometrie nijak nepomohly jednomu z nich rozpoznat, jaké nebezpečí se blíží v podobě negramotného barbara s píkou v ruce...

(Bankovní deriváty na počátku dnešní krize lze možná matematicky elegantně zapsat, ale "absolutní hodnota" těch výpočtů jeví se dnes kupodivu zápornou,ačkoli ohraničenému intervalu manažerů přinesla kladné zisky .Matematik z této věty zešílí, pravdivost výroku ověří právě historie..)

Celá  debata kolem státní maturitní zkoušky, stávky studentů i vyjádření některých politiků i pedagogů jednoznačně směřují k tomu, že právo zůstat blbcem bude asi kodifikováno a zaneseno do Základní listiny práv a svobod. 

F.Vízek 88.100.57 24.6.2009 17:29

Není zájem...

Poučit se v minulosti? Není zájem. Jak píšu: předstíráme, že ve školství jsme v bodě NULA. Je to ke škodě vzdělanosti.

Výsledek? V roce 1994 ve světě čeští žáci v přírodních vědách a v matematice na 4. a na 6. místě a nyní  až mezi 20. a 30. místem... A nikoho to nezneklidňuje... 

portwyn 24.6.2009 10:57

Ježíšmarjá Kanuku,

ještěže neučíte.

Vy byste jim řekl "trigonometrie se používá k výpočtu trojúhelníků" a tím byste skončil? Potěš Pánbůh s takovouhle výukou. Slyšel jste někdy slovo "procvičování" nebo "příklad"?

SAMOZŘEJMĚ že dávám i příklady z pozemské praxe - třeba úhly střech. Pochopitelně ze všeho nejdřív. Tu paralaxu uvádím jako další příklad. Kromě toho (jak jsem tu už psal) slovo "paralaxa" vůbec nepoužiju, ukazuju metodu, způsob.

Jakých 11 roků matematiky? Kanuku, M je 9 + 4 roky, to je 13. Zjistěte si aspoň elementární fakta, jinak fakt vypadáte jako blb.

Oponent 23.6.2009 23:27

Re: Zrušte maturity na učňovských školách a je poproblému

OMYL - svádět současnou mizernou úroveň maturit na komunisty je naprosto lživé. Ještě za komunistů maturita měla určitou úroveň a něco znamenala, sloučasný stav, kdy má každý maturitu, nastal až po roce 1989 a zejména je to nyní !!

rolandszewczyk 23.6.2009 23:24

Re: hm

dík za informace

Eva D. 23.6.2009 23:23

Re: No hezkej liberalista

Věřím. Ale zažila jsem pouze njaké z MŠMT.:-)

Kanuk 23.6.2009 23:08

Re: Portwyne

Pár poznámek

1) Chodil jsem na reálku za války, do kvarty. Trigonometrii jsme měli až na průmce. Ale jak koukám, komančové posunuli trigonometrii už do 9 ročníku. Asi aby za 11 roků matematiky zvládli to, na co bylo dřív 12 - 13 let.

2) K čemu jsou goniometrické funkce.... To nestačí říct, že to je k výpočtům trojúhelníků? A dát jim příklad z pozemské praxe, když s paralaxou se jich většina v životě nikdy nesetká?

Kanuk 23.6.2009 22:42

Re: Nádherný populismus, pane Khorele !!!

Romane, ona věc je ta, že mnoho těch smrkáčů, kteří se v 15 letech "rozhodují" co mají dělat, nevědí, co je čeká. Můj případ. Na reálce jsem rád rýsoval, dělal jsem i rysy "z pilnosti". Protože jsem slyšel, že na strojní průmyslovce je hodně rýsování, chtěl jsem na průmyslovku. Jenže tam se mi "rýsovací" předměty staly nejvíc nenáviděnými. Protože v matematickém rýsování je jen jedno řešení, a buď to uděláte dobře nebo ne. V technickém rýsování je možných řešení 58 a je třeba zvolit to, o kterém si pan profesor myslí, že je nejlepší.

Kanuk 23.6.2009 22:28

Re: No jo

Bedřichu, co tak čtu, tak se mluví o osmiletých gymnasiích. A mám dojem, že o nich mluví i Školský zákon. Nějak si neuvědomuji, že by Školský zákon mluvil o nižším a vyšším stupni gymnasia. Ale mohu se mýlit.

Kanuk 23.6.2009 22:22

Re: Komedie - ale komu patří hlavní role?

 poučit se - není kde.....Jeden z problémů současnosti. Pořád "poučovat se NĚKDE".. Předválečné české školství bylo jedno z nejlepších na světě, ne-li to nejlepší. Bylo budováno na tradici Komenského a Jesuitů, kteří sami přijali mnoho z Komenského. A jakkoli je možno kritizovat Jezuity za jejich náboženské aktivity, je třeba jim přiznat, že uměli učit. A dosud jesuitské školy na Západě patří tradičně k nejlepším.

Bedřich 23.6.2009 22:16

Re: No jo

Pokud to nevíte, tak žádná osmiletá střední škola není...je jen nižší stupeň gymnázia a vyšší.....Pokud se bavíme o středních školách, tak je samozřejmé, že se bavíme o vyšším stupni...

Kanuk 23.6.2009 22:15

Re: Prosím o konkrétní informaci, Kanuku

Portwyne, o studijních programech pedagogických fakult nevím nic. Vím jen to, že matematické znalosti, snad přesněji schopnosti, současných maturantů jsou pod psa A ty děti nejsou ani chytřejší, ani blbější, než jsme byli my. tak kde je zakopaný pes?

Kanuk 23.6.2009 22:04

Re: Jak si má žák vybrat střední školu, chce-li získat kvalitní vzdělání

Žádný absolvent pedagogické fakulty, s jakýmkoliv kursem matematiky, se nemůže srovnávat s RNDr matematikem, který učil mne.

Kanuk 23.6.2009 21:59

Re: V roce 1971 byl pís.otázky maturit celostátně jednotné

Helejte, kapře, to neumíte nic jiného, než chytat za slovíčko?

Kanuk 23.6.2009 21:55

Re: No hezkej liberalista

Evo, úroveň současných ministerských úředníků je kapitola sama pro sebe. Všeobecně, nejen MŠMT.

Kanuk 23.6.2009 21:44

Re: Proč státní maturity?

glosi, to byl už dlouho komunistický vynález. Do cca 1950 byly jen osmileté střední školy, resp. sedmileté reálky.

Liška 23.6.2009 21:44

To je řečí!

Jednotné maturity mají aspoň své ekonomické opodstatnění, neboť série vyjde levněji. Jinak si myslím, že asi maturita je jen přežitek času, to vzhledem k tomu, že stejně ten, kdo ten papír o ní má, v případě dalšího studia projde další prověrkou znalostí. Ti, kdo tyto prověrky vyžadují vědí moc dobře, jak se různé glejty o vzdělání dají nabýt, neboť v tom jedou také. I z vysokých v závěru vycházejí zástupy prázdných a tupých hlav a s glejtem v ruce. Svého času se říkalo, že v Rusku je každý inženýr, no a u nás je to platné taky dávno. U nás se v této době preferují lidé uspěšní za každou cenu a ne lidé nadaní a schopní něco prospěšného vytvářet. Pochybuji, že nedávno protestovali proti těm úředním maturitám studenti opravdu nadaní a cílevědomí, Těm jsou nějaké maturity ukradené, oni mají na víc a maturitu považují za nutnou epizodu. A chytráci budou zkoušet stále něco vytěžit z humbuku a křivosti politiků!

Kanuk 23.6.2009 21:38

Re: Nádherný populismus, pane Khorele !!!

Kiki, to máte pravdu. Ale příčiny jsou dvě.

a) když jsem já dostal od kantora facku, až jsem poskočil, musel jsem být rád, že jsem doma nedostal ještě přidáno. Dnes? Kdyby si někdo dovolil šáhnout na budoucího Einsteina, tak příští den vlítne do školy rozzuřená saň, schopná zbourat školu do základu.

b) Nás rozdělili po 5 třídě na měšťanky a střední školy. Většinou to bylo podle toho, jak dalece rodičům záleželo na vzdělání, finanční situace nebyla tak důležitá. A tím bylo zabráněno tomu, aby se na střední školy dostali grázlové, Na reálce se mnou studovali i chudší chlapci, nejlepší žák ve třídě (který často opisoval úlohy o přestávce před hodinou) byl synem uklizečky.

F.Vízek 88.100.57 23.6.2009 21:34

Komedie - ale komu patří hlavní role?

Maturitní zkoušky, které zvládne přes 99% studentů "levou zadní",  nevypovídají o ničem, čili jsou k ničemu.  To prohlašuji zcela vážně jako dědeček pro 13 vnoučat... 

Srovnání s někdejší úrovní této zkoušky ani nepřidávám, protože by to bylo k ničemu...

Vždyť opět předstíráme, že jsme ve školství v bodě NULA a že kolem nás jsou země bez škol, bez zkoušek a  že poučit se - není kde... 

Komické!

Kanuk 23.6.2009 21:25

Re: Pomineme-li úroveň vzdělání za bolševika

jak se biflovali poučky a vzorečky.....j, vy zřejmě toho o prvorepublikových středních školách víte akorát z těch filmů a snad z knihy "Studáci a kantoři". Vemte jed na to, že ti šprtové a biflíři uměli používat to, co je mezu ušima, nejen líp, ale o hodně líp, než  dnešní spratkové, které na školách "učejí přemýšlet" lidi, kteří sami přemýšlet neumějí.

Kanuk 23.6.2009 21:16

Re: Neuvažoval jste někdy o vstupu do politiky?

 by popíralo jejich vzájemnou souteživost a atraktivitu.".....To je ptákovina daná tím, že školám stát platí podle počtu žáků. Škola, resp. vyučující, by se měli soustředit na to, natlouct studentům do hlavy co nejvíc z toho, co požadují osnovy, žádné soutěžení. Jediné soutěžení, které mezi školami bývalo, bylo ve volejbalu,  basketbalu, kopané a pod. Chodilo se do té nejbližší střední školy, která byla po ruce, snad - pokud to bylo možné - někdo dával přednost reálce či gymnasiu. Ale v menších městech ani tato volba nebyla.

Kanuk 23.6.2009 21:04

Re: No jo

skládali by je teprve studenti, kteří v roce zavedení matuit nastupovali......To je zbytečné, pokud se berou v úvahu osmileté střední školy. Čtyři roky by měly bohatě stačit. Pokud to nevíte, tak v předválečných středních školách se v kvintě začalo s tím, s čím se začínalo v primě, ale na vyšší úrovni. Teda tak nějak přibližně.

Kanuk 23.6.2009 20:58

Re: moje zkušenosti

 matematikou, protože na prúmyslovce byla výuka tohoto předmě-tu pouze v 1, a 2. ročníku....Poněkud oprava. Do poloviny 3. ročníku. Matura 1945.

studenty nežene k protestům nepřipravenost ...Ale houbeles. Jak to tu někdo napsal. Studenti protestujou, protože "to je hlína", a protože se to nemá. To je přece základ studentských aktivit, dělat něco, co se nemá. My jsme nebyli o moc jinačí. Jenže jsme museli dávat trochu bacha, protože dělat něco "proti Rajchu" smrdělo kriminálem, v lepším případě.

Kanuk 23.6.2009 20:49

Re: Zrušte maturity na učňovských školách a je poproblému

Minute, to je dáno tím, že a) nejsou jednotné učební osnovy (samozřejmě různé pro různé druhy škol, ale těch nemusí být 58 000) b) dobrých učitelů je mezi současnými pajdology jako šafránu, tak každá škola přijme každého, kdo projeví ochotu za pár šušňů se stát krotitelem dravé zvěře.

karel 23.6.2009 20:04

Co , to proboha je?

Centrum pro studium konkurence. Liberální institut.????? Co, to je?Kdo to financuje?Kolik tam mají plat? A za co? Ví to někdo?

Zen 23.6.2009 19:55

Sice tu uz asi nebudou zadni diskutujici,

protoze skoncila pracovni doba (at zije modry ptak!), ale preci jenom ...

Nikdy jsem si o Liberarnim institutu nemyslel nic moc pekneho, ale tenhle clanecek me opravdu dostal. V podstate rika "State plat a zapomen na to, ze bys mohl kontrolovat vysledky". Fakt k popukani ;-(

Eva D. 23.6.2009 19:51

Re: No hezkej liberalista

Jenže MŠMT nejsou fakt jen topmanažeři. A sama jsem zažila setkání s lidmi, kteří neměli ani tuchy o tom, o čem měli rozhodovat a v čem se vzhledem k náplni práce vyznat měli! On papírový metodik, který si věci, o nichž píše, nikdy nevyzkoušel, je k ničemu.

Zatímco lidé z Britské Rady oboru rozuměli.

Eva D. 23.6.2009 19:46

Re: Ano, potřebujeme

R^

Eva D. 23.6.2009 19:45

Re: už jen ty částky ukazuí, že to je nesmysl.

R^R^R^

Pro gymnazisty je jedna úroveň ztráta času. Než se politici dohodli, SCIO už dělá testy, které mnohé VŠ jako vstupní používají. A vyšší a nižší úroveň děsí mnohé ředitele škol, protože co kdyby všichni jejich absolventi zvládli jen NIŽŠÍ maturitu.

Rozdíly jsou u mnoha škol výrazné, cca 3-4 u maturity z ANJ na gymplu byla před nedávnem rovna cca 1 u maturity na odborných školách s maturitou ( ne OA). Dle CERMATU!

A tak se dělají kompromisy po česku a z něčeho, co by mělo smysl, bude nejspíš paskvil k ničemu. Hlavně hezky rovnostářsky...

Moc ráda bych se mýlila.

Eva D. 23.6.2009 19:37

Re: Proč státní maturity?

R^R^R^