25.4.2024 | Svátek má Marek


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
JOnny 21.8.2009 16:03

SOUHLAS

Státní maturita mi nevadía docela ji uvítám. Článek shrnuje nepříjemnou pravdu. Lidi, vzpamatujte se! Copak za chvíli budou zedníci potřebovat i vejšku?

sajuri 21.8.2009 11:54

Nerozčiluje mě státní maturita

Státní maturity jsem se přestala obávat hned po té, co jsem viděla ukázkové testy. Podle mého názoru zvládnutelná je, pokud je člověk alespoň minimálně připravený na něco čemu se u nás doposud říká maturita. (Pro mnohé přede mnou, co jsem slyšela, to spíš byla jedna velká komedie)

Spíše mne rozčiluje nejistota. Jak je možné, že nastoupím na střední školu a netuším, jakou budu mít maturitu? Ba co víc! Nastoupím do čtvrtého ročníku a nebudu stále tušit, jestli se mám připravovat podle státních maturit nebo si vypracovat běžné maturitní otázky naší školy! Rozčiluje mne tato stránka věci.

Béčko 21.8.2009 1:03

nesouhlas

jsem pro státní maturity, ale nechápu, proč by si student měl volit nějaký předměty navíc k maturitě, když mu to bude k ničemu, jako bude to dělat pro sebe, aby si řek: Jo, to sem teda machr nebo co?:-/ A taky nechápu těžší verzi maturit, zase to stejný, proč by jí student měl dělat, když nižší mu bohatě zatim stačí a vysoké školy zatim vůbec nezajímá státní maturita...:-)

Alice 23.6.2009 12:16

jsem proti státním maturitám

Moc se mi líbí různorodé střední školy s různým způsobem výuky. Jsem pro to, aby mělo co nejvíc lidí přístup ke vzdělání a život a ne ministerstvo by měl rozhodovat o tom, jak se kdo uplatní. Nikdo by neměl centrálně rozhodovat, co se kde bude učit a co je ve vzdělání nejdůležitější.

Juraj B. 23.6.2009 11:35

Re: .

ospravedlnujem sa za preklep.

Este doplnim priklad, moj priemer na SŠ nestacil na VS dopravnu v Žiline ktora bola premiovou skolou, ale na strojarnu v Kosíciach ano,taktiez boli povinne prijimacie skusky.

Juraj B. 23.6.2009 11:29

Re: .

Jeden z parametrov stredosk. vzdelania je maturitna skuska, to ze jej vypovedacia hodnota stratila na vyzname je na skodu. Maturita ma zavrsit uroven znalosti ziskanych na skole a zabezpecit zopakovanie doleziteho uciva.Maturita ma ohodnotit kvalitu vzdelania studenta, to je jej ulohou. Taktiez jej vysledok bol v minulosti potrebny na prijatie na vysoku sklou.Napr. boli skoly kde so slabim priemerom sa student nemohol uchadzat. To zaviselo na podmienkach VS.

kazdy si nou presiel. Inak maturita je potrebna pre vseobecny rozvoj a vedomosti. Je

Míra 22.6.2009 16:12

Zavedení nebo obnovení státní maturity?

Jsem pro obnovení státní maturity tak, jak byla zavedena dávno v minulosti. Student musí prokázat, že je schopen vyjádřit rozsáhle svůj názor na určité téma a tento názor obhájit v diskusi s oponentem. Určitě se přimlouvám za zavedení státní maturitní zkoušky povinně z českého jazyka, jednoho cizího jazyka, jednoho odborného předmětu a dvou nebo tří volitelných doplňkových předmětů podle zaměření školy (matematika, druhý jazyk, základy společenských věd, biologie atd.). Výsledná známka z každého předmětu má dvě části:  klasické hodnocení 1-3 a slovní hodnocení, jež popisuje vztah studenta k danému předmětu, kvalitu písemné části a schopnosti studenta při obhajobě. Takto koncipované maturitní vysvědčení lze využít jako doporučení ke studiu na VŠ nebo do prvního zaměstnání.

miroslav..vojta@volny.cz 

Ludva 22.6.2009 13:02

Re: Střední školy

Nějak si odporujete. Ze Standy posunovače přece neudělá vzdělaného inteligenta žádný typ školy. Kvalita škol neovlivní kvalitů studentů. Aspoň v těch otázkách, co má obsahovat státní maturita. Ale já jsem pro současný systém vzdělání pro všechny. Nikomu to totiž neuškodí. Jen by se měly vyprofilovat špičkové školy - nestačí mít VŠ, ale musí to být špičková VŠ s jménem. Jako jinde ve světě.

portwyn 22.6.2009 11:20

Re: Vážený pane Canove !

Na soukromým.

A jinak - likvidovat bylo co, speciálně v oblasti Ma-Fy to nebylo zlé. Teď je určitě hůř.

h42 21.6.2009 21:14

Střední školy

Dle mého názoru došlo k inflaci tzv. "středních" a " vysokých škol". Tím, že bude mít 90-99% obyvatel maturitu, 50-60% obyvatelstva vysokoškolský titul Bc., Mgr. a pod., se úroveň vzdělanosti národa nezvýší ani náhodou. Nebo si snad někdo myslí, že JUDr. Standa Posunovač titulem získal i inteligenci? Pořád to bude "hloupej posunovač", kterého neopustili ani na lokomotivu. Státní maturita by měla porovnat výsledky práce středních škol. Proto se, dle mého mínění, státních maturit bojí více zřizovatelé, ředitelé a učitelé těch zařízení, která nedosahují dostatečné úrovně. Pak už je jednoduché zmanipulovat mládež a poslat ji do ulic manifestovat. Maturita vždycky byla "zkouškou dospělosti", vstupní branou ke studiu na vysoké škole. Pokud škola nedostatečně připravuje své svěřence a má obavy z jednotné zkoušky - maturity, nechť si uspořádá vlastní závěrěčnou zkoušku, ale ať ji pak nenazývá maturitou. Jsem učitelem na penzi. 

Dolly 20.6.2009 23:00

Při diskuzích

o státních maturitách mě vždy napadají dvě otázky: 1. Kdo, co nás nutí k takovéto unifikaci? 2. Co nového nám přinese srovnání průmyslováka s obchodní akademií, zdravotnicí, kosmetikou, gymnazistou? Maturitu si víceméně dělá každá škola svoji a její hodnotu trh práce velmi rychle rozezná podle hlavičky vysvědčení. Pokud by bylo něco takového nutné v rámci trhu práce v EU, pak není nic jednoduššího než udělat nějakých 50 certifikovaných škol, které by za nějaký správní poplatek provedly normativní zkoušku adeptů (stejně jako řidičák, ECDL) a vydaly kartičku s názvem "Zkouška středoškolských znalostí s výsledkem výborným, slušným, použitelným". Pochopitelně nějaké středoškolské nedochůdče asi do této zkoušky nepůjde a není třeba školy unifikovat. Zůstane zachována různorodost od škol pochybných až po špičkové.

Xaver 20.6.2009 13:24

úroveň současného vzdělávání

Bod p.OP za jeho výstižný diskusní příspěvek.Nejsem pedagog, ale technik, neznám zadání a obtížnost  diskutovaných  nových státních maturit, ale úroveň většiny současných maturantů , s nimiž jsem měl co do činění mě vede k přesvědčení, že ty nové státní maturity tu současnou  velmi nízkou náročnost ještě sníží.My tady diskutujeme o úrovniu maturit současných-a to máme na mysli maturity denního  studia  na středních školách, ale co maturity  při tzv. "studiu "dálkovém ? Dovoluji si tvrdit, že úroveň a znalosti absolventů dálkového studia, tohoto komunistického vynálezu, který měl dát vzdělání  straně oddaným dělnickým kádrům a jehož systém de facto nepochopitelně přetrval až do dnešních dnů, jsou  tak mezi 30-50 %  úrovně absolventů studia denního(analogicky u dálk.studia VŠ)Pokud je mi známo, případy vyloučení studenta denního studia střední školy z důvodu neprospěchu jsou ojedinělé, u dálkového "studia" neznámé-stačí se zúčastnit a vytrvat a absolutorium nikoho nemine ! I toto je naše současné školství, které systematicky produkuje polovzdělance ! V listopadu 89 jsem si bláhově myslel, že dálkové studium  bude  k 30.9.1990 ukončeno na všech typech škol u nás a že jeho dřívější absolventi, dejme tomu do 50 let věku  budou muset takto získané vzdělání  třeba do 2 let obhájit novými,přísnými stát.zkouškami , resp.maturitami,jinak jim nebude uznáno Jak jsem se mýlil ! !Dálkaři " vesele studují na středních i vysokých školách dál, dále čerpají studijní volno, během kterého za ně zdarma  pracují kolegové, řádně získavší kvalifikaci denním studiem ,placeným. rodiči.A nejen to, řada středních škol otevřela i školu VYŠŠÍ -při stejném vybavení a pedagozích,ale absolvent  tohoto denního i dálkového studia se může pyšnit získaným titulem Dis.A aby toho nebylo málo,tak řada těchto škol ve svých zdech umožňuje i dálkové  studium bakalářské..Četl jsem dvě bakalářské práce -rozusah 3O stran,úplně mi to stačilo, takže marasmus  našeho školství ,zdá se, je dokonán.

Ludva 20.6.2009 9:03

Žáci se musí připravit

Aby měly maturity hladký průběh, musí žáci znát otázky a být na ně připravováni. Často se většina čtvrtého ročníku použije právě na procvičování maturitních otázek. Vložit do tohoto systému ještě další okruhy otázek nemůže dopadnout dobře. A rozhodně není v době specializací nezbytné, aby všichni měli stejné znalosti. Zvláště ne z češtiny, se kterou ve světě díru nikdo neudělá (a počítače mají kontrolu pravopisu) nebo v matematice, kde integrály používá jeden ze sta (obvykle zase učitel) a naprostá většina učiva je nepoužitelná. Je dobré, že může studovat každý, kdo chce. I ti kdo na to tzv. nemají. Nikomu to neuškodí. A jestli student absolvuje, tak o tom by měli rozhodnout učitelé, kteří ho znají.

Učitel 20.6.2009 6:24

Problém je jinde

Každý má mít právo přihlásit se na jakoukoliv školu a zkusit studium. Každá škola by měla mít právo studenty bez znalostí a schopností vyřadit. Kdo vymyslel tu stupiditu, že objem mzdových prostředků ve škole je vázán na počet žáků, kteří školu navštěvují? Snad učitelé? Kdo ovlivňuje počet narozených dětí ve státě? Snad učitelé? A že stát nemá peníze na to, aby udržoval tak hustou síť škol, když děti nejsou? To jsou jenom kecy!!! Kolik stojí jedna stíhačka, vrtulník, obrněný transportér? Takže peníze jsou!!!! STav, že se v loňském roce poprvé po dlouhé dloubě narodilo více dětí než zemřelo občanů, se projeví ve školství za 6, 10, 15 a 18 let, do té doby bude počet studentů stále klesat. Co zase vymyslí ti naši zástupci v Parlamentu??? Nebo si snad zákony píší sami učitelé??? Celé státní maturity jsou jenom blbost - jejich navrhovaná úroveň se neustále snižuje a nic to neřeší. Kvalitní vysoké školy si stejně dělají / a dělají dobře !!! / systém přijímacích zkoušek úplně jiný, a ty nekvalitní berou všechno a všichni odpromují, aby měli učitelé na chleba. Stíhačky a obrněné transportéry jsou důležitější, KDYŽ NEJSOU PENÍZE!!!!

Kanuk 20.6.2009 4:00

Re: Pan ucitel nepochopil jednu vec. Soutezime! Soutezime ve vylepsovani statistik!

Americké školství náš vzor (teda ČR).

Kanuk 20.6.2009 2:59

Re: Název "Maturita"

Anubisi, nikdo také netvrdí, že maturitní zkouška z češtiny by neměla být stejná pro všechny školy. Jde o to, co vedle té češtiny.

Kanuk 20.6.2009 2:51

Re: Nekolik pohledu ... a) studenti naprosto prirozene ...

Pane Pansky, ono v zahraničí, a zejména v CA a USA je vzdělávání organizováno dost rozdílně, než v Evropě a ČR obzvlášť. Jak jsem napsal dřív. V obvodu 100 km je jedna škola pro všechny, budoucí Einsteiny nebo pasáky krav. Pojem "maturity" je neznámý, proto se dělají prijímací zkoušky na VŠ. Ačkoliv i to snad není pravda. Sice dvě moje děti prošly universitou, ale už se nepamatuji, jak to probíhalo. Snad do prvního ročníku se může přihlásit každý, kdo má z "high school" určitý počet bodů (credits). A v prvním ročníku se pak ukáže, jestli na Uni má nebo ne.

V dobách předválečných maturita měla dvojí význam 1) Opravňovala k zápisu na VŠ (s určitými omezeními - realisté nemohli na universitu, s výjimkou MatFyz, kvůli latině. Když realista složil doplňkovou zkoušku z latiny (soukromě studované), mohl jít i na universitu) 2) Byl to vstupní požadavek pro některá státní zaměstnání. Třeba četníci museli mít maturitu, na rozdíl od městských policistů, stejně důstojníci v armádě, snad přednostové stanic na dráze a pod.

Jinak maturity měly dvě části, písemnou a ústní. Ona maturita přeci jen trochu ukazovala, že jeden má mezi ušima něco jiného,  než slámu. I když to byl do určité míry jen formalizmus. U maturity propadlo mizivé procento studentů, a ten kdo prošel střední školu tu slámu mezi ušima také mít nemohl.

Kanuk 20.6.2009 2:21

Re: Kanuku, s prominutím víte pendrek

Heleďte, portwyne

1) Já o žádných středních pedagogických školách neslyšel, protože jsem už 30 let mimo ČR

2) Ohledně "pedagogické university" chytáte za slovo, protože každému normálnímu člověku je jasné, že jsou tím míněny pedagogické fakulty či jak se říká těm ptákovinám, v nichž studují ti, kteří z české mládeže dělají primitivní blbečky. Tím nechci urážet absolventy těchto škol, protože oni nemohou za to, co jim tam nalili do hlav jejich profesoři. A ti zase nemohou za to, že hanumanisté, sedící na ministerstvu, jim nařídili učit hanumanistické ptákoviny.

3) Že učitelé mají VŠ, to je právě ten malér. Protože pedagogické fakulty neposkytují vzdělání dostatečné k tomu, aby jejich absolventi mohli učit odborné předměty. I "aprobace" (nebo jak se tomu řílá) p. autora (matematika, fyzika, chemie) svědčí o tomto nedostatku. Devatero řemesel, desátá bída. V předválečném systemu byly "pedagogické větve" u jednotlivých fakult, bylo možno studovat na dvě odbornosti. Ale ne na tři, pokud vím. A většina mých středoškolských profesorů měla normální doktorát, doplněný nějakým pedagogickým kursem. Tedy na př. matematiku učil matematik s pedagogickým kursem a ne pedagog s matematickým kursem.

 O tom, kdo je či není blbec a kdo čemu rozumí a čemu ne, máme asi rozdílné mínění.

Kanuk 20.6.2009 1:38

Re: Ještě jeden aspekt

Pane Babáku, ony i ty nacvičené příklady mají něco do sebe. Schopnost definovat si veličiny známé a neznámé, uvědomit si jejich souvislosti a případně to narazit na nějaký vzoreček, který je uložen tam někde mezi ušima. A ty první kroky - bez vzorečků - potkají studenty mnohokrát v životě.

Kanuk 20.6.2009 1:28

Re: Ještě jeden aspekt

Perspektiva maturity vede naivní studenty k větší píli,...Ale houbeles. Kromě několika málo "šprtů" my jsme na školu (střední) kašlali jak na placatý kámen, chodili jsme do ní proto, že kdybychom šli za školu, byl by doma mazec (což dnes se neděje), část psala domácí úlohy o přestávce opisováním od kamarádů (včetně jednoho z nejlepších žáků ve třídě), a přesto nám kantoři NATLOUKLI DO HLAV dost na to, abychom u maturity prospěli docela slušně, bez nějaké velké přípravy. Jeden z kamenů úrazu jsou dnešní kantoři. Zatím co mnozí naši kantoři byli RNDr (matyka, fyzika, chemie) nebo PhDr (jazyky, dějepis, zeměpis), ti dnešní jsou samá pedagogika, sociologie a jánevímjaké ptákoviny a nedovedou rozumně vysvětlit Pythagorovu větu nebo Newtonovy zákony. A takoví to mají naučit!!! Není divu, že u mnoha kantorů se "vědění" redukuje na bezmyšlenkovité papouškování vzorečků, které ale studenti nejsou schopni použít pro řešení úloh.

Kanuk 20.6.2009 1:00

Re: Nekolik pohledu ... a) studenti naprosto prirozene ...

ranbowe, logické myšlení není (jen) o odvozování vzorců. Je to také o schopnosti postupovat od jednoduchého ke složitějšímu, o schopnosti rozložit si daný problem do menších problémů dílčích, ty řešit postupně jeden po druhém a třeba konečné řešení najít syntezou výsledků dílčích, a pod. A ty problemy, které studenti potkají v životě, nemusejí být vůbec matematické. Mohou to být výrodní postupy, lékařská diagnosa a jánevímco.

vlasta 19.6.2009 22:52

proč se bojím maturity

Kdybyste řádně studovali ,neflákali se , nestávkovali ,tak byste se nemuseli bát maturit  a místo toho,abyste byli rádi, že máte se možnost srovnat s jinými . Myslím ,že spíš mají strach kantoři , že se projeví nedostatky v kvalitní výuce žáků a proto vás nabádají ke stávce. Až budete na VŠ tak se vám hodí ,co jste se naučili.

Jelínková Naďa 19.6.2009 22:49

Státní maturity

 Máte zcela pravdu,dnes může mít každý maturitu a když Gaussova křivka platí ve všech souborech a 90 % dnešních maturantů stejne neví o co jde.Blbečci se vždy bojí mají.li o něco usilovat a ti líní se bojí práce.Těch chytrých a cílevědomých je právě dle té Gaussovy křivky málo a proto asi nebyli ani demonstrovat.

vlasta 19.6.2009 22:45

Re: chovají se jako srabi

Máte plnou pravdu . Kdyby se učili ,tak nemusí mít strach . Ja jsem dělala státní maturitu a nikomu to nevadillo a mohli se porovnat s jinými školami . Máte pravdu ,že se na školách někde flákají a proto se bojí,raději se učte a nestávkujte 

Daniela 19.6.2009 22:33

Re: české školství ovinuly těžké mraky...

učitel 19.6.2009 20:55

Re: Rozvrácené školství

S názorem, že české školství je ve vážné krizi, dnes již málokdo polemizuje. Co se týká  studentů, je třeba se pečlivěji zajímat o to, co jim vadí na tzv. státních maturitách. Znám gymnazisty, kteří jeli do Prahy protestovat mimo jiné také proti brutálnímu   s n í ž e n í  požadavků v tzv. nižší úrovni společných maturit. V některých předmětech by příslušné testy snadno zvládli i absolventi základní školy. Na tuto zvrácenost dlouhodobě upozorňují také učitelé na vysokých školách.

OP 19.6.2009 20:33

Rozvrácené školství

Stav ve školství je skutečně velmi špatný.  Popřevratová devastace už svým rozsahem trumfla rozklad ve školství, který způsobil nechvalně známý servilní bolševik Nejedlý. Současné demokratické metody bez odpovědnosti učitele a bez odpovědnosti  studenta umocňované samozvanými odborníky z pedagogiky a psychologie, kteří soustavně radí, jednou jak nepřetěžovat děti, podruhé jak modernizovat výuku neověřenými metodami, přinesly už své ovoce. Spolu s automatickým financováním škol vedoucím ke stádnímu skládání maturit bez jakýchkoliv požadavků přivedly maturitu k tomu, že má nulovou vypovídací hodnotu. Ze škol se vytratila mravnost. A není divu, když je řízeno přes alkoholové výpary vedoucích činitelů. Samozřejmě, jakákoliv změna k zvýšení práce nebude s radostí studenty ani učiteli přijímána. Poctivá námaha se nenosí. Školství ale je placeno z veřejných prostředků, které obhospodařuje stát, a my daňoví poplatníci se máme právo ptát, proč je tak zoufale slabá úroveň absolventů. Studenti si poskakují před ministryní a diktují si požadavky na další snížení úrovně. V té souvislosti mne napadá limitní případ, že by se maturitní vysvědčení rozdalo ihned po vstupu na školu. A učitelé se  tak  navzájem s žáky neotravovali. O tom, že je situace alarmující, se lze velmi snadno přesvědčit: Na internetových stránkách, kde mladí diskutují. Ta strašlivá čeština!  Nebo zkuste oslovit některého studenta nějaké „pomocné střední školy“  cizím jazykem. Sotva vám odpoví na pozdrav. Před maturitou! Já jsem skončil na stření škole po zjištění, že podstatná část „studentů“ nezvládla: Kolik centimetrů je 0,4 m? 

Kdo vlastně má stanovit program výuky a náročnost? Určitě ne demonstrující děti.  

Pozorovatel 19.6.2009 20:33

Re: české školství ovinuly těžké mraky...

Není pravda, že učitelé nekritizují zvrácené projekty / včetně státních maturit/ současných reformátorů českého školství. Jsou však ignorováni nebo umlčováni. Ti nejlepší ze škol rezignovaně odcházejí. Nejhorší důsledky nezodpovědných a drahých experimentů se teprve dostaví ...

Petr 19.6.2009 20:05

Re: Papírová reforma

Bojí se jenom ti, kteří už ví, že na to nemají.

Kanuk 19.6.2009 20:04

Re: VŠ

Jirko, tehdy nebyly soukromé střední školy.