16.4.2024 | Svátek má Irena


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Kolemjdoucí (J.Š.) 8.5.2009 22:58

Proč není něco podobného i doma? - 6

Pro Informace: Takže na to, co je a není možné doma a proč, byste se měl ptát přímo v redakcích  tištěných a elektronických médií, v rozhlase (ČRo6), případně v nakladatelstvích.

Informace 8.5.2009 23:53

Re: Proč není něco podobného i doma? - 6

http://www.ossin.org/misc-africa/burkina-faso-sankara.html

Thomas Sankara, vedoucí činitel v 80 letech v Burkina Faso píše: Čím je národ bez dějin? Čím jsou dějiny národa bez hrdinů a mýtů?

Hrdiny a mýty může národ znovu obnovit. Jako to dělají v Africe!

Kolemjdoucí (J.Š.) 9.5.2009 7:12

Re: Proč není něco podobného i doma? - 6

Zajisté, ale zatím si lidé (díky našim politickým a ekonomickým naivistům, a také díky usilovnému balamucení ze strany EU) nejsou schopni význam řádného vzdělání ve vlastních dějinách, mravnosti a dostatečné informovanosti v politickém dění ani plně uvědomit. Přestože nejedna země si své politické svobody chrání mimo jiné i zákonným omezením množství zahraničního kapitálu v médiích, naši politikové (včetně jiřího Paynea, bratra pana doktora) něco takového ještě ani nevzali na vědomí, natož aby se snažili něco prosadit. Oni prostě netuší, na jakých pilířích spočívá politická svoboda a čím bývá ohrožována.

Takže se nakonec budeme chodit učit do Afriky. Pěkně děkuju. A přitom jsme měli v roce 1990 tak výhodnou pozici, jako sotva kdy před tím. Ale ve jménu „pravdy a lásky“ a „tržní ekonomiky bez přívlastků“ zřejmě musíme o všechno přijít, abychom si mohli uvědomit, co všechno jsme ztratili a co budeme muset znovu získávat, abychom si uvědomili, co jsou to pravé hodnoty, na kterých by nám mělo v politice záležet, chceme-li si určitou míru slibované „svobody a prosperity“ alespoň udržet.

Kolemjdoucí (J.Š.) 8.5.2009 22:41

Proč není něco podobného i doma? - 5

A pro zajímavost, povídka, kterou tehdy naši milí česko-němečtí porotci v Lidových novinách ocenili 1.cenou, začínala slovy: „… Na svého boha se neusmívám. Nemám ráda tohleto vypočítavé lezení do patřičných částí, ano, i bůh má samozřejmě svoji sedací část, protože, jak se píše v Knize, všichni jsme stvořeni k jeho obrazu. A ukažte mi člověka, který sedací část nemá.

Ostatně, ani on se na mě nikdy neusmál.

Vždycky stál otočen zády a vystrkoval na mě své gigantické boží půlky.“

Dušan Streit 8.5.2009 22:36

Něco na tom bude

Z ekonomického pohledu:

http://streit.blog.idnes.cz/c/81411/Prosrotovali-jsme-se-az-ke-krizi.html

Kolemjdoucí (J.Š.) 8.5.2009 22:34

Proč není něco podobného i doma? - 4

Druhý příklad (nepolitický) je z Lidových novin, 9.10.2004. Byla vypsána literární soutěž „Staň se spisovatelem“. Druhou cenu udělila (blíže neurčená porota) studentovi z Plzně (18 let) za povídku, z níž uvedu jen ukázku : …Takže jsem si uvědomil, že abych se dostatečně rozjel, potřebuju něco vostřejšího než jsou svíčky a láhev vína. Jo leda že by svíček bylo použito k pálení a lahve k vinnému klystýru. Jak vzrušující, nemám pravdu? Všechno by bylo v pořádku, kdybych po jedné noci, která byla mimochodem plná onanování nad koženými rukavicemi mého tatíka, neuvědomil, že mne začíná vzrušovat představa jak můj stařičký profesor latiny, navlečený do latexového skafandru, bičuje mojí neteř hadem, popřípadě práská páskem. Bylo to neuvěřitelné zjištění, nejenom že v očích main streamu bych byl označen za podivína, devianta, ne-li přímo perverta, vy si snad myslíte, že mě baví po nocích strkat Vogela do vejfuků, ale moje zaměření se neustále měnilo. Bizarní, ale jak osvobozující.

(...) Jednoho večera jsem vysedával na balkóně a najednou jsem zaslechl kočičí mňoukání a z ničeho nic jsem dostal chuť na zvěrstva se zvířectvem. Oblékl jsem se a vydal se na lov kočiček. Představa lízání kočičí vaginy byla pro mne tak vzrušující, že jsem si ve výtahu dal jedno rychlý ervéčko. Vyrazil jsem jako nějaká bájná bestie, ale naneštěstí pro jednu takovou vopelichanou krasavici jsem tak i jednal.

Škoda, že Micinka nemůže vyprávět, řekla by Vám, jak se jí líbilo, když jsem jí roztah packy a zabořil svůj jazyk, tam kam měl podle matky přírody přijít pouze kocouří pyj. Když jsem jí vylízal, začal jsem vogelit. Vogelil jsem si tak napohodu, už jsem byl skoro ve finále a najednou cítim takový plácání přes Vogela. Micinka si myslela, že je to nějaká hra, nebo co. Ještě, že nevytasila drápy, svině. Vypadal bych pak jako spoluobčan židovského vyznání nebo jako Arab, a to je to poslední po čem toužím. (...)

Kolemjdoucí (J.Š.) 8.5.2009 22:16

„Proč není něco podobného i doma?” - 3

Dobu, kdy se čeští a němečtí poslanci cestou z Vídně ožrali, hráli ve vlaku karty a bratřili se, aby poté, až vystřízlivěli, po sobě házeli rituálně hnůj, odvál krvavý závoj války. Přesto dvouminutovky nenávisti vůči Němcům a němectví vůbec nebyly nutné. Stejně jako střelba do českých Němců, kteří chtěli jen svá demokratická práva a svobodnou volbu. Hitler byl sice velký svůdce, ale kdyby byl Masaryk k českým Němcům jen o fous ze své brady vlídnější, možná by nešli s takovou radostí na bál se samým ďáblem.

Kdo přebral ve Versailles Masaryk byl v politice, i přes své univerzalistické fráze, nacionalistou hrubého zrna. Tehdy to bylo normální, a kdo by nebyl nacionalista, vypadal by divně. Řekněme tedy na rovinu: Masaryk byl průměrný dobový nacionalista. Říká se, že vydupal ze země Československo. To je Rádio Jerevan. Předně ho nevydupal. A i kdyby ho vydupal, byla by to chyba.

Samostatné státy by po rozpadu Rakouska-Uherska vznikly i bez tatíčků osvoboditelů. Jiné cesty nebylo. Masaryk, který emigroval, opustil svou nemocnou ženu a přátele a vsadil na jednu kartu – na boj proti své vlasti, proti Rakousku-Uhersku. Vsadil dobře. Pád Vídně nebyl však jeho dílem, nýbrž dílem dobového idiotismu tehdejších vládců a generálů. Kdyby se Rakousko otočilo jako Itálie a přidalo se k vítězům, úpěl by Masaryk na Špilberku a prezident Wilson by to okomentoval: Zrada země se nevyplácí.

Naštěstí Franz Josef a Karel necítili ducha doby. Ve Versailles si však Masaryk spolu s fámulem Benešem nabrali mnohem víc, než unesli. Česko včetně Sudet, Slovensko a ještě Ukrajinu. Žrali a mlaskali při tom. Není divu, že Československo brzy vzalo tragicky zasvé.

Dovolím si vyslovit hypotézu: Hlavní příčinou Masarykových neúspěchů byl jeho nedostatek smyslu pro humor.  Věřím, že laskavý čtenář tohoto Přešlapu ho má víc...

Jenda 8.5.2009 23:03

Re: „Proč není něco podobného i doma?” - 3

Tak tak. Vlidnejsi. Jakpak byste si tu vetsi vlidnost predstavoval? Copak jim chybelo? Skolstvi v nemcine az po univerzity meli, uradovani v oblastech obyvanych nemecky hovoricimy obcany v nemcine taky, rovnost pred zakonem, zastoupeni v parlamentu, ... copak jim tak desne chybelo?

Kolemjdoucí (J.Š.) 8.5.2009 23:07

Re: „Proč není něco podobného i doma?” - 3

Doufám, že Vám neuniklo, že jde o citát z článku Martina Komárka z MfDnes, takže případné dotazy adresujte přímo jemu. Dobrou noc.

Kolemjdoucí (J.Š.) 8.5.2009 22:14

„Proč není něco podobného i doma?” - 2

Z mnoha úhlů je připomínáno masarykovské výročí. Osoba prvního československého prezidenta je vyzdvihována skoro jako za časů mé školní docházky osoba Leninova – Masaryk teď víc než dřív „žije“a „bude žít“. Při vší úctě k Masarykově osobní statečnosti, obrovské vůli a životnímu výkonu je však třeba poznamenat: myslitel to byl okrajový, politik provinční a státník neúspěšný.

Kult s pachem naftalínu Život velkého muže tragicky vyvrcholil při prezidentské volbě v roce 1934. Nebyl už schopen přečíst ani slib. Pětaosmdesátiletý stařec však, podpírán, cosi mele, neboť ho ujistili, že není nikdo jiný. Ve skutečnosti však jeho klika hledá jen výhodnější startovní pozici pro nástupce Beneše. Symbol ubohosti prý slavné éry. V jednom je mi Masaryk sympatický – nebyl ničím víc, i přes filozofická studia, než žurnalistou.

Jeho základní spisy, to není mudrosloví, ale takové objemné v kůži vázané noviny. Skákal po faktech, do hloubky se neodvažoval nebo nechtěl. Možná v hloubku nevěřil, i když ji tušil. Podobné to bylo s jeho náboženstvím – ani věřící, ani nevěřící, v tomto typický Čech.

Ti, kdo dnes připomínají jeho myšlenkový odkaz, ho buď příliš neznají, nebo se vezou na masarykovské vlně. Žádný odkaz totiž není. Po Masarykovi z hlediska filozofického zůstalo do jedenadvacátého století jen heslo: Sokolovat a větrat světnice. Vše ostatní má pach muzeálního naftalínu. Jako politik vytvořil Masaryk s pomocí svých podržtašků a podrždeštníků nehorázný tatíčkovský kult. Těžili z něj papaláši komunističtí a těží z něj i ti dnešní. Prkenná postava líbající malou holčičku v kroji. Já bych to trestal jako propagaci pedofilie hrubého zrna.

Rádo se připomíná, že nepodal ruku jistému korupčníkovi. Méně už to, že uplácel ze státních fondů novináře, aby o něm psali oslavné básně. Ale to je spíše folklor. Nejenže nezabránil nacionalismu, který zachvátil takzvanou první republiku, ale stál v jeho čele.

Kolemjdoucí (J.Š.) 8.5.2009 22:10

„Proč není něco podobného i doma?” - 1

Pro Informace: „Proč není něco podobného i doma?” – z podobného důvodu jako za komunistů. Komunisti ovládli tisk a cílevědomě diskreditovali významné osobnosti našich politických dějin a snažili se je z povědomí veřejnosti pokud možno vymazat. Teď ovládají tisk Němci (zneužitím tržního principu volného pohybu kapitálu) a dělají něco velmi podobného, i když méně drastickými prostředky. Mají taky ulehčenou práci, protože o to hlavní vymazání historické paměti se postarali komunisti. Škody, které napáchali likvidací knihoven se už ani nedají napravit.

Němečtí vlastníci česky psaného tisku najímají takové redaktory, kteří k této zemi a jejím dějinám nemají žádný vztah a snaží se tuto nechuť vnutit co nejširší veřejnosti. Veřejný prostor pro svobodnou diskusi v podstatě neexistuje, což se nutně projevuje na duševním zdraví národa (jeho duševním mrzačením).

Tady na Neviditelném psu tu funkci plní články B.Doležala (od podzima 2005 je Pes pod “ochranou” německého kapitálu a je to na jeho obsahu jasně znát.)

Ze dvou nejrozšířenějších deníků uvedu dva příklady onoho podle mne duševního mrzačení. Při příležitosti 70.výročí úmrtí T.G.Masaryka (ovšem s patřičným zpožděním, až 17.9.2007) se předvedl v Mladé frontě dnes martin Komárek (syn Waltra Komárka, který pracoval pro komunisty) článkem “Masaryk: okrajový a provinční chlap” (pokračování)

Muflon 8.5.2009 20:24

"Naše nynější krize" je způsobena topolánkovou metodou vládnutí, která spočívá na principech "pozitivní a negativní motivace" a potom ještě tím, topolánek je č u r á k na n-tou ....

horduch 8.5.2009 20:53

Re: "Naše nynější krize" je způsobena topolánkovou metodou vládnutí, která spočívá na principech "pozitivní a negativní motivace" a potom ještě tím, topolánek je č u r á k na n-tou ....

a ty jsi blb,a to tuplovanej ,Topolánek je podle tebe původce světové krize;-D;-D;-D

Richard 8.5.2009 21:12

Re: "Naše nynější krize" je způsobena topolánkovou metodou vládnutí, která spočívá na principech "pozitivní a negativní motivace" a potom ještě tím, topolánek je č u r á k na n-tou ....

Muflon nic nepochopil po něm tento hluboký článk stekl jako voda po kachním peří

Muflon 9.5.2009 14:08

Re: "Naše nynější krize" je způsobena topolánkovou metodou vládnutí, která spočívá na principech "pozitivní a negativní motivace" a potom ještě tím, topolánek je č u r á k na n-tou ....

Pardun, omlouvám se! Cetl jsem zatím jenom nadpis a myslel jsem, že se to vztahuje na naše poměry .. OMLUVA !!

MR 8.5.2009 19:21

Tato filosofie je dost úsměvná, kdyby nebyla myšlena vážně

 alias zase ten děsivý konzumní způsob života? Podle této logiky věci je vlastně člověk vetřelec na planetě Zemi a soudím, že tak jako tak musí být zničen!

Pokud chce někdo soudit někoho, že nadměrně spotřebovává, kdo bude autoriou, která určí kolik? Kdo určí hranice. V totalitním systému s tím není problém ale ve svobodném trochu ano. Svět nebyl,není a nebude statický a také snad ještě vše nebylo vynalezeno, objeveno. Pokud existuje svobodný člověk, jsou zdroje (ze své podstaty) neomezené.

Informace 8.5.2009 17:40

Krize

Při čtení příspěvku mi přichází na mysl jiná kniha: Naše nynější krize od Karla Kosíka (Ed. Riuniti 1969). I když ideová hlediska, z nichž autor provádí analýzu čs. společnosti, jsou odlišná, přece tam najdeme mnoho společného jak s názory Masaryka tak s názory autora článku. Kosík je filosof marxista a ve středu jeho zájmů je mechanizmus moci v totalitním státu a možnost jeho přeměny v humanitní socializmus. Ale přesto najdeme v jeho knížce pasáže, které se více méně dotýkají některých aspektů, které se zdají typické pro dnešní krizi. Je to na příklad manipulace mas ze strany moci, která zbavuje člověka schopnosti a potřeby rozlišovat mezi pravdou a nepravdou, mezi dobrem a zlem. Disgregace této schopnosti vede k nezájmu o res publica, člověk se stává poslušnou součástí pasivní masy. Současný člověk cítí problematičnost své situace a nazývá ji slovy jako frustrace, absurdnost, nonsence, alienace a hledá vysvětlení v sociologii, psychologii nebo v historii. Po čtyřiceti letech pádu totalitarizmu dnešní česká společnost stojí před analogickým problémem manipulace ze strany moci prostřednictvím mediií,  ze strany výrobních a komerčních podniků prostřednictvím reklamy a různých léček obchodního marketing. Je to snad předurčený osud člověka být jen objektem manipulace nebo se může vymanit z tohoto začarovaného kruhu a stát se plnoprávným subjektem? Jako možnou odpověď bych chtěl připomenout slova filozofa Masaryka, i když vytržená z jiného kontextu: ´´primum necessarium je vzdělání a mravnost.“

 

para 8.5.2009 18:00

Re: Krize

Ano cesta sebevzdělávání je namáhavou ale asi nejpraktičtější možností jak se naučit být vícr imuní oproti manipulacím zvenku. Háček je trochu v tom, že inteligence je rozložena ve společnosti zhruba podle Gaussovy křivky a obratní manipulátoři tak budou mít stále prostor pro své působení. Volební a mocenský systém je totiž naopak napasován relativně na všechny a tak bude asi cesta vývoje klikatá. Kéž máme na bloudění a testování pravdy pokusem všichni dost času.

Informace 8.5.2009 20:03

Re: Krize

Problémem české společnosti není jen pasivita mas, které se nechají manipulovat, protože nejsou dostatečně obrněné proti útokům mass media nebo lákadlům marketingu. Vidím ho i v tom, že nemá pevný bod, který by jí dal podklad k pochopení své identity a svého umístění v nynějším světě a k orientaci své politiky. Nejvíc mne překvapuje tendence k destrukci všech minulých mýtů, kladných postav, vytváření určité tabula rasa. Když se podíváme do minulosti, uvidíme, že ze starých postav se zachránil snad jen T.G.Masaryk. Všechny ostatní politici, inteligence nebo hnutí byly bagatelizovány, rozcupovány v diskuzích, odstraněny. Často články v cizím tisku, které se zabývají současnými problémy národní identity, její definicí, začínají citátem Bertolda Brechta ‘‘Šťastný je ten národ, který může žít bez hrdinů¨. Ale národní společnost, pokračují články, nemůže žít bez pozitivních příkladů, které fungují jako kompas, který vede společnost ve chvílích krize a nerozhodnosti. Zdá se, jakoby se Češi zastavili na křižovatce a nevědí kdo jsou a kam a proč jít. V minulosti to byla agiografie, pedagogie, občanská výchova, co dávaly občanům příklad a ukazovaly cestu. Je zajímavé, že některé nedávné mýty českého života přežívají na západě, zatímco doma jsou mrtvé. Tak pražské jaro osmašedesátého, Dubček, prezident Havel jako představitel demokratického humanitarizmu, Milan Kundera jako představitel české literatury disidentu. Mýty, vytvořené na západě českou emigrací, přežívají a dávají české společnosti tvářnost vzdělanosti, kulturnosti a občanské odvahy. Proč není něco podobného i doma?

Je to jen zdánlivý přechod na jiné téma, jednotlivec je vždy součástí většího celku.

Kolemjdoucí (J.Š.) 9.5.2009 6:32

Re: Krize

"Všechny ostatní politici, inteligence nebo hnutí byly bagatelizovány, rozcupovány v diskuzích, odstraněny" - to je jistě pravda, ale je třeba si také všímat, kým jsou bagatelizovány a cupovány, a kdo takovým autorům dává přednost a jiné k diskusím nepřipouští, kdo infikuje v podobném duchu učitele, kdo infikoval pochybnými informacemi už i disidenty v 70. a 80.letech . To se neděje samo od sebe, to je dlouhodobě řízená strategie a stojí nemálo peněz.

Kon 8.5.2009 20:16

Re:Mravnost

Mám takový dojem, že mravnost je dnes neslušné slovo

Jirka 8.5.2009 17:29

Filozoficky vzato

jde o stručný, pěkný, výstižný a myslím i pravdivý popis. Nejde o výzvu. Tu by nikdo neakceptoval. Ťukám do klávesnice a jsem líný. Nedej bože, abych zvedl svou línou ...  a šel měnit svět. Nikdy, dokud mi nebude nic chybět. Ani volit nepůjdu. Každý den se dívám na televizi, několikrát za den se naštvu a to mi stačí. Ale z ulity nevylezu.

Pokud jde o výzvu, na to jsou tu jiní. Třeba dělnická strana. Ale zase to bude jen epizoda, která nic nezmění. Změníme se samovolně, bez revolucí a siláckých řečí. Co je možnou výzvou je radost z poznání - pokud nám ji filozofové praktického ražení jako jsou Iránci, Číňané, Talibánci ......... nezatrhnou. Radovati se z pohovky nám nebude dopřáno.

Jenda 8.5.2009 19:44

Re: Filozoficky vzato

Nemam rad lidi co se zvednou a jdou menit svet. Obvykle za nimi zustavaji spousty mrtvych.

jk-jiny 8.5.2009 16:42

No a já si zase myslím,

že grááázl, který nám sem začal zavlékat sv. Radar, by měl být souzen a odsouzen. A v chládku ať si mudruje klidně o smrti, když chce.;-D

Ypsilon 8.5.2009 19:29

Re: No a já si zase myslím,

Zklidněte hormon, prosím. Pláčete na špatném hrobě. Autorem "zvacího dopisu" k radaru je Jiří Payne, bratr autora článku, bývalý poslanec za ODS a dnešní  lídr kanditáky SSO pro volby do EP.

http://www.payne.cz/nmd/dopis.htm  ;-D

Kolemjdoucí (J.Š.) 8.5.2009 16:30

Na těch vlastnostech, o kterých píše autor a které se stále více šíří,

nevidím nic nepochopitelného, v podstatě jde o hédonismus, požitkářství, styl carpe diem, který je jen logickým důsledkem relativismu a skepticismu šířených nejvzdělanějšími hlavami na vysokých školách a odtud dále na školy střední, základní a do nejširší veřejnosti. A nejen filosofové prohlašují, že život žádný smysl nemá, že je to „jen náhoda“ (tedy něco zcela bezúčelného a zbytečného), že vesmír lidi k ničemu nepotřebuje a že je úplně jedno, jestli nějaké lidstvo na planetě Zemi existuje nebo ne. Vyplývá to především ze samotného vědeckého obrazu světa. Není potom divu, že stále větší počet lidí nedovede brát život příliš vážně, že nenacházejí důvod o něco se příliš snažit. Proč také, když každý stejně za pár let skončí v krematoriu, ať se o něco snažil nebo ne, ať žil dobře nebo špatně. Takže o co vlastně v životě jde? O nic.

Dokud ti nejvzdělanější mezi námi se nezmohou na nic lepšího než na bezbřehý relativismus a skepsi, dokud nebudou schopni oslovit veřejnost něčím konstruktivnějším, nic se nezmění. (Ne náhodou ve 20.letech minulého stol. hovořil Julien Benda o selhání vzdělanců, myslím že i TGM psal v podobném duchu.)

Minutus 8.5.2009 17:03

Jsem zastáncem "relativismu a skepticismu"

jak říkáte vy. Já tomu říkám nečernobílá realita. A nemám z toho deprese, existencionální problémy atd. Ano, život v černobílém světě je pohodlný. Ale ne každému imponuje tato jednoduchá cesta.

Kolemjdoucí (J.Š.) 8.5.2009 17:24

Re: Jsem zastáncem "relativismu a skepticismu"

Já se taky neutápím v beznadějích a existenciálních úzkostech, ani se neoddávám hédonismu, ale to z hlediska celé společnosti není podstatné. Podstatné je, že počet těch, kterým se životního optimismu nedostává (z důvodů filosofických), nebo jen žijí stále bezstarostněji a nezodpovědněji, zřejmě povážlivě vzrůstá a ohrožuje tak zdraví celé společnosti. Proto nejspíš pan Payne tenhle článek napsal.

Minutus 8.5.2009 17:55

Re: Jsem zastáncem "relativismu a skepticismu"

Proč myslíte, že vzrůstá? Je to dáno nějakými sociologickými průskumy? Vidíte to tak kolem sebe v praxi? Víte, pokud doktor Payne ještě také léčí, má jistým způsobem zkreslený pohled. Lékaři bývají často depresívní, protože se převážnou část dne setkávají s nemocnými lidmi a nemocný člověk, zvláště u lékaře se obvykle moc optimisticky netváří. Vím, o čem mluvím, manželka je rovněž lékař.

Kolemjdoucí (J.Š.) 8.5.2009 18:07

Re: Jsem zastáncem "relativismu a skepticismu"

Myslím, že na tohle by nám mohl odpovědět sám doktor Payne, jistě má přístup k bližším informacím. Zajímavé statistiky zvěřejnil před lety Viktor Frankl ve svých pracích (Vůle ke smyslu, Lékařská péče o duši aj.) Nevím, kolik času pan doktor věnuje lékařské praxi, ale slyšel jsem, že také vyučuje na vysoké škole, takže má i bohaté kontakty s mladými a zdravými lidmi.