25.4.2024 | Svátek má Marek


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
krmič 9.4.2009 12:46

Re: O tom není sporu.

"Konkurence takové rozdíly  srovnala." Zapomněl jste ovšem na tzv. akce. To může být podstatná sleva. Ovšem navíc to zase vyžaduje pečlivé studium reklamních tiskovin. :-)

Schumacher 9.4.2009 11:29

Upřesnění.

Cena zboží zahrnující transakční náklady se může lišit, a také často liší jeho od prodejní ceny. Je souhrnem veškerých vynaložených nákladů na pořízení zboží. Nebo jinak řečeno, na uspokojení potřeby prostřednictvím zboží. Pokud onou potřebou není samotný proces pořizování zboží, tak jako sexuální akt jako samostatná potřeba oddělená od reprodukční funkce.

Ypsilon 9.4.2009 11:44

Re: Upřesnění.

8-o nákup zboží jako sexuální akt? Pak jsem asi už léta impotentní , jen jsem si toho zatím jaxi nevšimnul...

Vy sexujete jen za účelem reprodukce?

Witch 9.4.2009 12:20

Re: Upřesnění.

Bodejť byste to znal, je to hlavnš babská záležitost. Někdy vyhrocená až do choroby. Nákupy čehokoliv, i když to nepotřebuju, i když na to nemám, ba ani nevím, kam to dát. Jen pro ten slastný okamžik probírání se zbožím a rozhodnutí, že TOHLE musím mít. Za kasou už ale začínají problémy... Dokud se neobjeví další obchod.

Ypsilon 9.4.2009 12:49

Re: Upřesnění.

Witch, ale já nežiju doma s dalším CHLAPEM , já mám doma ŽENSKOU!  a taky nějak tomuhle  zvlášť nepropadla. Včetně vztahu k nakupování textilu. Když už je to nutné, prostě vyrazí a "něco" přinese. Většinou v tom "něčem" pak vyhlíží dobře :), tvrdí že je to pohodlné a že má zase na chvíli "co na sebe". Bohužel, tyhle její akce většinou končí i inspekcí mého šatníku ;-).

Schumacher 9.4.2009 13:30

Re: Upřesnění.

Jo. Jak žena spatří nápis sleva se škrtnitou cenovkou, zasvítějí jí oči. To přehrabování "měkkého" zboží na štanglích je příznačné. To je typicky ženské. To my neděláme. My se věnujeme vědeckému výzkumu v oddělení elektro, nářadí a podobně. To je úplně něco jiného než bezmyšlenkovité přehrabování textilu ;-)

sokol 9.4.2009 15:21

Re: Snaha dosáhnout maximálního zisku za minimálních nákladů mívá vysoké transakční náklady, které na první pohled nemusí být viditelné.

to je jen o tom, jak si kdo váží a cení svého času...

dino 9.4.2009 13:27

Re: Snaha dosáhnout maximálního zisku za minimálních nákladů mívá vysoké transakční náklady, které na první pohled nemusí být viditelné.

To je přesný popis jevu zvaného: NECHCI SLEVU ZADARMO :-D. Někdo už je prostě takový. Jinak samozřejmě souhlas.

ePetr 9.4.2009 10:19

Super

Jako vždy skvělej článek. Děkuji.

Pane Vlku 9.4.2009 10:06

Váš článek se mi líbil,

jen ho kazí ta zmínka o nadávání na neopravené silnice - jsem rád, že mám auto, o kterém by se mi dříve ani nesnilo - o to víc mne mrzí, že si ho musím ničit na tak rozbitých silnicích, jaké tu všude kolem jsou, které se opravují záplatováním hůř než za komunistů, s obdobnou pracovní morálkou, hodně mně na tom štve, že opravdu silnice (po kterých jezdím) byly do r. 1989 v lepším stavu než jsou nyní a že i toto nahrává (zbytečně) hlasy komunistům.....

yx 9.4.2009 13:03

Re: Váš článek se mi líbil,

hm, taky na těch silnicích za komunistů jezdilo podstatně méně aut a kamiony abys pohledal:-/

Houba 9.4.2009 10:04

To jsme opravdu takoví trotlové

jako ten Balaamův osel? Jsme schopní obrazně řečeno chcípnout hlady mezi x možnostmi, které dneska máme, jen proto, že jsem neschopní se rozhodnout? Jsme nas.. štvaní až z toho ztrácíme smysl života, přestože nám nekručí v břiše, nestřílíme se navzájem, vozíme si zadky v autech? Pak nám asi skutečně není pomoci, a je mi z toho smutno.

P.S. A co je divného na tom, co řekl Havel? Opravdu vám připadá divné pozastavovat se nad tím, že radši vozíme máslo z tramtárie, když jsme schopní si vyprodukovat dobré vlastní?

Schumacher 9.4.2009 10:39

Nepřipadá.

Bez zkoumání je odpověď jednoduchá a správná. Ten kdo to máslo nakupuje v tramtárii, kdo je vozí a kdo je tady prodá, na tom vydělají. Čili ve zdejší prodejní ceně tramtarijského másla jsou ukryty veškeré náklady. Pak je otázka, jestli by se nevyplatilo dovážet tramtarijské máslo, jestliže naší produkcí nelze na zdejším trhu dosáhnout konkurenční ceny a místo toho produkovat něco, co by se dalo výhosněji vyvézt a prodat v tramtarii. Takhle by to fungovalo v podmínkách volného trhu. Jenže ptejme se, jak to, že v tramtarii mají tak nízké výrobní náklady. Nebo tramtarijská produkce je dotovaná. V takovém případě, za konkurenta je třeba považovat ne výrobce tramtarijského másla, ale celou tramtarii.  Protože něco nevzniká z ničeho a v tramtarii někde na dotace musejí vydělat.  Proti takovému konkurentu je třeba postavit celou zdejší ekonomiku a vzít v úvahu, že v oné tramtarii jsou v něčem tak dobří nebo mají takové výhody v něčem, že jim to umožňuje podporovat něco méně výhodného. A to je politická záležitost.  

Ypsilon 9.4.2009 12:10

Re: Nepřipadá.

Hmm já bych tam započítal i negativní externality a celá záležitost je rázem poněkud jinde., Bastiat psal v trochu jiné době... Bacha, nejsem "ekologista" ani "zelenej", jen se snažím užívat selskej rozum

Jinak se domnívám, že "volný trh" je stejně neuskutečnitelná fikce jako komunizmus

dino 9.4.2009 13:18

Re: Nepřipadá.

Myslím, že v tomto ohledu srovnáváte nesrovnatelné - "volný trh" je kategorie ekonomická, "komunismus" politická. Bastiat opravdu psal v jiných podmínkách, ale byl to IMHO docela chytrý pán. A Schumacher vpodstatě sděluje, že zákonitosti volného trhu jsou vždy modifikovány politickým prostředím (takže v čisté formě neexistují), a také komunismus by byl vždy modifikován ekonomickými zákony (a tedy v čisté formě není životaschopný). Nejste, myslím, ve při;-)

Schumacher 9.4.2009 13:35

Re: Nepřipadá.

Tak nějak. My musíme najít nějaké odlišnosti abychom se měli o čem hádat, protože pak by nebylo o čem se bavit. Při takovém hádání napadá lecos co by jinak nenapadlo. Třeba Vaše formulace je vynikající a zasloužila by zaznamenání. Od Bastiata jsem zatím četl jen Petici výrobců svíček, a jen povídání o něm v ekonomickém nepravidelníku. Bastiat pracoval ne s ekonomickými teoriemi předchůdců, ale se zdravým rozumem důsledného pozorovatele.

Ypsilon 9.4.2009 13:37

Re: Nepřipadá.

Dobře, tedy jinak. Bastiat byl chytrý pán, s tím souhlasím. Ovšem Bastiatovy eseje jsou víceméně spojitý nářek nad zásahy státu. A nad zásahy státu se naříká dosud a v neztenčené míře. Kdy Bastiat psal? Kdy tedy ten "volný trh",  po kterém pláče, existoval? NIKDY, je to jen nedosažitelná fikce.

Se Schumachrem jsem ve při, alespoň si to myslím, v tom, že on považuje ovlivňování trhu za otázku jen politickou. Negativní externality, které je nutno do "konkurenceschopnosti" započítat, ovšem jsou zatraceně ekonomické .

Schumacher 9.4.2009 13:56

Ale samozřejmě.

Například pěstování pomerančů by zda byla pitomost. Jedno jsou přírodní podmínky, druhé je politické ovlivňování. Ale uznávám, že vliv přirozených externalit je i nepřímý. O tom i napsal. Jde o celkový výkon ekonomiky a tak například ze zisků z těžby ropy může být dotované pěstování a vývoz banánů.

Ypsilon 9.4.2009 16:24

Re: Ale samozřejmě.

Tak takto už skoro souhlas

V 9.4.2009 9:09

plno klise

a autenticka myslenka zadna

LJG 9.4.2009 10:29

Re: plno klise

Tak proč jste ten komentář psal?

dino 9.4.2009 13:11

Re: plno klise

Protože je to potrefená husa č.2:-D

Frank 9.4.2009 8:56

Mimo mísu.

Koho dnes rozhodí 50 druhů mýdel v regálu? Vlka? A proč je  éé rozčilen? Pane Vlku, nic si z toho nedělejte, jsou lidé, kteří vypadají ještě hůře.

j 9.4.2009 9:04

Re: Mimo mísu.

Potrefená husa

Karotka 9.4.2009 8:53

co s tím tedy?

Dobře popsáno a souhlasím. Rád bych se zeptal - chtěl jste tím daný stav hodnotit, nebo jste ho jenom popsal?

Hodnocení (že touha po bezpečí a to, že jsme hlavně zvířata) z toho trochu čiší, ale mohl jsem se splést. Skoro jistý jsem si až od věty, že od Havla to bylo nepochopení.

Dobrá. Aplikace touhy po bezpečí tím, že budu volit komunisty a toužit po frontách na pomeranče (s rezervou), asi skutečně dobrá není.

Jak tedy (podle mě) legitimní touhu po bezpečném prostoru realizovat? No, existují cesty...

Jen doufám, že jste nechtěl kritizovat tu touhu po bezpečí. Na té nic špatného myslím není.

Budíš 9.4.2009 8:52

Naši politici politikáři

jsou směšní. Hrají si na svém divném dvorku, ale občana to už vůbec nezajímá.Přerozdělují si funkce ne s cílem zlepšení  čehokoliv, ale s cílem osobně se  udržet  za každou cenu. K tomu obětují stranu,  pravici, levici, občana, stát - vše.Ocitli se v naprosté izolaci. Redaktoři je občanovi vnucují, je to jejich práce a denně musí o něčem psát, aby se uživili, ale naštvanost občana přešla v naprostý nezájem a politiky považují za šašky, podvodníky a lháře.Cestu zpět pro politiky nevidím. Zdegradovali politiku na práci nekulturních uličníků.Páni politici, hrajte si dál, občan Vás už nebere. Odejděte z politiky a najděte si jinou práci.Návštěva prezidenta US všem pohladila duši a dala naději ,že se i politika dá dělat jinak než jsme denně v Česku svědky.Čím dříve náš stát přijme zásady EU tím lépe.DOST SABOTOVÁNÍ A PODRAZŮ NA EU.

cca 9.4.2009 8:41

no jo

čas trhnul oponou a změněn svět... tak to prostě chodí

Marta 9.4.2009 8:12

Našinci

si musí vybudovat vlastní jistoty a teritoria ve kterých je budou uplatňovat. Rodina (si musí pomáhat), bydlení (je lepší splácet dluh za vlastní bydlení, než cpát peníze nenažraným majitelům domů, kterým jde stát na ruku), zdraví (nehuntovat se), zaměstnání (být si vědom rizika, že můžeme o něj ne vlastní vinou přijít). Obrnit se proti všem nežádoucím vlivům společnosti. Každý chce vaše dobro, tak si ho ponechte pro sebe.

IvaA 9.4.2009 13:43

Re: Našinci

cpát peníze nenažraným majitelům domů, kterým jde stát na ruku...Vy jste taky "myslitelka", že?

egoist 9.4.2009 7:57

Pane

vy asi žijete v jiném světě. Padlá vláda stála a podle božích mlýnů i padla díky přeběhlíkům. Není ji škoda. Demokraticky v duchu ústavy. Toť vše.  „Jsem mladý, ale raději budu stát frontu na pomeranče než frontu na pracovním úřadě.“ Pro vás věta odsouzená k opovržení. Pro mnoho lidí ze severních Čech lidí méně přizpůsobivých vyjadřuje životní tragedii bez prostředků k obživě, bez smyslu života. Prostě všichni nejsou jako vy nebo já, co se celý život vzděláváme a vždy se uplatníme. Prostě tak to bylo je a bude, a je odpovědností elit(teď vynechám svoji osobu) najít nejvhodnější řešení blížící se ideálu, když se asi problém nedá vyřešit komplexně jako se nedá vyřešit to , že nám může žena kdykoli utéct ať se snažíme sebevíc. A co je na tom špatného , že lidé touží po klidu ? Kde berete jistotu , že tenhle sytém je ten pro lidi nejlepší ?